Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
daan66
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022 19:22

Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door daan66 »

Hoe kan ik bacteriologisch of parasitair onderzoek laten doen op de inhoud van een mond spoelapparaat.
Ik heb daar namelijk een ontsteking van gehad, en heb daar nu al een half jaar een ZEER LUIDE HOEST aan over gehouden.
Ook kreeg ik last van alle twee de oren en ogen.
Het water dat eruit kwam had op een bepaald moment ook een rare smaak, en het was ook troebel.
Na een half jaar is er via de KNO-Arts een CT-Scan gemaakt, maar men kon niks zien aan de luchtwegen en voorhoofd holten.
Mijn vraag is of het mogelijk is om onderzoek te doen op (vloeistof) het water wat uit het apparaat komt.
Dokters kunnen/mogen dat niet. Maar bij welke Lab's kan ik dat dan wel als particulier laten doen ?

---------------------

Het apparaat was helemaal nieuw.
Ik ben niet met de vingers erin geweest, en heb hem voor gebruik een paar keer om gespoeld.
De huisarts zegt dat hij er niks mee kan.
Moeilijk te geloven, maar ja
Het zat niet in het bakje, maar juist in het motorische gedeelte of in de slang.

Het apparaat is van de LIDL.
Afbeelding

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door sjohie »

U kunt bij Agrolab of Eurofins als particulier volgens mij wel monsters aanleveren, maar die goed nemen, en vooral de eindresultaten goed interpreteren, is vakwerk, dus u kunt dit misschien beter via een kleiner ingenieursbureau laten doen. Die hebben vaak ook zakelijke prijsafspraken met dit soort laboratoria, en konden nog wel eens goedkoper zijn dan zelf aanleveren.

Maar onderzoek naar biologische parameters is doorgaans wel kostbaarder dan chemisch onderzoek, dus houdt rekening met vele honderden euro's aan kosten.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morganlefay schreef:
11 jul 2022 10:31
Deze aantijgingen kunnen zomaar tegen u gebuikt worden.
Hoezo? TS beschuldigt toch niemand? TS vermoedt een oorzaak en gevolg en wil daar onderzoek naar laten doen. Daar is niets mis mee toch?

Los daarvan ben ik wel benieuwd wat TS dan precies van plan is met de uitkomsten van dat eventuele onderzoek, waaraan ongetwijfeld hoge kosten verbonden zijn. Als dat is om oorzaken van die hoest te achterhalen, en zodoende een behandeling te zoeken, snap ik dat. Als het is in het kader van aansprakelijkheid en dergelijke, zou ik er nog eens goed over nadenken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is een redelijk heilloze weg, maar goed, iets zegt me dat TS daar niet echt voor open staat. Immers, iets aantonen via kostbaar onderzoek nú, zegt niks met terugwerkende kracht over een eventuele besmetting van het apparaat een half jaar geleden. Idem andere manieren van besmetting, anders dan via dat nieuw gekochte apparaat. Verder is het interpreteren van eventuele onderzoeksresultaten een vak apart, letterlijk, en conclusies hieruit trekken ook. Als men deze dan ook nog wil gebruiken in mogelijke juridische vervolgstappen, is het sowieso het beste om dit hele pakket uit handen te geven aan een geaccrediteerd onderzoeksbureau, idealiter eentje met ervaring in de rechtbank, anders kon het wel eens een korte rechtzaak worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:
11 jul 2022 12:10
daan66 schreef:
06 jul 2022 13:01
Hoe kan ik bacteriologisch of parasitair onderzoek laten doen op de inhoud van een mond spoelapparaat.
Ik heb daar namelijk een ontsteking van gehad, en heb daar nu al een half jaar een ZEER LUIDE HOEST aan over gehouden.

Een ontsteking aan een mond-spoelapparaat?
Ik gok dat TS naar iets zoekt ala die grote salmonella vergiftiging in 2012, toen bleek dat bij een vestiging van het bedrijf Foppen één apparaat niet goed schoon was gemaakt, en veel zalm in de NLse supers besmet bleek.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morganlefay schreef:
11 jul 2022 11:59
Kunnen
Dit is natuurlijk nietszeggend. Hoezo, "kunnen"? Als je TS ergens bang mee maakt, kan je dat hopelijk ook onderbouwen...

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door Methusalah »

daan66 schreef:
06 jul 2022 13:01

Het apparaat was helemaal nieuw.
Ik ben niet met de vingers erin geweest, en heb hem voor gebruik een paar keer om gespoeld.
De huisarts zegt dat hij er niks mee kan.
Moeilijk te geloven, maar ja
Het zat niet in het bakje, maar juist in het motorische gedeelte of in de slang.

Zinloze opgave als je je beseft waar bacteria, en al helemaal parasieten, vandaan komen. Die haal je niet droog uit de doos aangezien ze niet overleven zonder voedselbodem. Dus als dat er al in is gekomen dan is dat vrees ik door eigen onvoorzichtigheid.

Daarnaast maken bacteria en parasieten water niet troebel. De eerste is daar te klein voor (zeg maar onzichtbaar) en de tweede te groot (een gemiddelde parasiet kan je met je blote ogen zien).

daan66
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022 19:22

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door daan66 »

Het gaat niet om aansprakelijkheid.
Maak er niet meer van dat wat gezegd/gevraagd is geworden.

Verder ben ik steriel met het apparaat omgegaan en niet met de vinger in de waterbak gezeten.
Wanneer je het apparaat met vers water helemaal door spoelt zal je niets meer merken.
Na 2 dagen begint het water een raar smaakje te krijgen.
en dat klopt dus niet.

Goh zeg, wat zijn er toch altijd veel mensen die het beter weten he?
Zinloze opgave als je je beseft waar bacteria, en al helemaal parasieten, vandaan komen. Die haal je niet droog uit de doos aangezien ze niet overleven zonder voedselbodem. Dus als dat er al in is gekomen dan is dat vrees ik door eigen onvoorzichtigheid.
Daarnaast maken bacteria en parasieten water niet troebel. De eerste is daar te klein voor (zeg maar onzichtbaar) en de tweede te groot (een gemiddelde parasiet kan je met je blote ogen zien).
I don't care !!!! (die onzin) zeker veel gestudeerd he?

Het water gaat er vers in en na 2 dagen komt er een smaakje aan en de hoest werd meteen diezelfde nacht erger.
Immers, iets aantonen via kostbaar onderzoek nú, zegt niks met terugwerkende kracht over een eventuele besmetting van het apparaat een half jaar geleden.
Das nou het leuke van het zorg systeem en hoe dokters je van het kastje naar de muur sturen. Op het moment dat er slijm door de ontsteking naar boven komt gaat men geen onderzoek doen. Als je later terug komt en zegt dat je van die hoest af wil, dan blijkt dat ze geen aanknopingspunten hebben om onderzoek te doen.
Ahhh wat leuk zeg, toen ze er waren deden ze er niks mee.

daan66
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022 19:22

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door daan66 »

kijk dit is tot nu toe het enigste bruikbare waar ik verder in kan duiken.
U kunt bij Agrolab of Eurofins als particulier volgens mij wel monsters aanleveren, maar die goed nemen, en vooral de eindresultaten goed interpreteren, is vakwerk, dus u kunt dit misschien beter via een kleiner ingenieursbureau laten doen. Die hebben vaak ook zakelijke prijsafspraken met dit soort laboratoria, en konden nog wel eens goedkoper zijn dan zelf aanleveren.
Maar onderzoek naar biologische parameters is doorgaans wel kostbaarder dan chemisch onderzoek, dus houdt rekening met vele honderden euro's aan kosten.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door 16again »

daan66 schreef:
13 jul 2022 02:00
Verder ben ik steriel met het apparaat omgegaan en niet met de vinger in de waterbak gezeten.
Wanneer je het apparaat met vers water helemaal door spoelt zal je niets meer merken.
Na 2 dagen begint het water een raar smaakje te krijgen.
en dat klopt dus niet.
Ik ken het apparaat niet (en zie het nut er niet van) , maar het lijkt alsof het water flink wordt verneveld in je mond. En alles wat dan in het water gegroeid is, komt ook diep in je luchtwegen, in plaats van in je maag.

En je steriele omgang: Hoe wordt voorkomen dat tijdens gebruik speeksel uit je mond terug mengt naar water in het reservoir?

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Na 2 dagen begint het water een raar smaakje te krijgen.
en dat klopt dus niet.
Heb je het water in het apparaat laten zitten en niet elke dag verversd?

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS zegt: “Het zat niet in het bakje, maar juist in het motorische gedeelte of in de slang”
Ik vraag me af hoe je dat als gebruiker kunt constateren.
Het reservoir moet je geregeld goed schoonmaken, alleen uitspoelen is niet voldoende. Ook verzamelt zich kalk etc. in de rest van het apparaat, dus af en toe ontkalken wordt aangeraden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door sjohie »

Zo'n apparaat is niet steriel bij het leveren, en is dat ook niet (weer) te maken, want dat plastic is zeer waarschijnlijk niet bestand tegen de daarvoor benodigde temperaturen. In ziekenhuizen is alles plastic doorgaans single use, alles wat gesteriliseerd wordt is van RVS/metaal. Standaard is dat nl 15 minuten op 121°C in simpeler apparaten, zeg bij de tandarts of huisarts. en 3 minuten op 134°C in omgevingen als ziekenhuizen, waar ze materiaal van meerdere operatiekamers, en meerdere keren per dag, moeten steriliseren, en die tijdwinst erg gewaardeerd wordt. Varianten met andere temperaturen en tijdsduren bestaan ook, maar die moeten apart gevalideerd worden. Alternatieven zijn pittige UV straling, of een milde radiatie bron zoals soms voor levensmiddelen gebruikt wordt, maar dat zijn twee technieken die nou niet echt beschikbaar zijn voor een consument.

U zult er vast hygiënisch mee om gegaan zijn, maar geen enkele consumentenbadkamer is steriel, en dus apparatuur als deze er in, ook niet. Zelfs ons veelgeroemde kraanwater in Nederland is niet steriel als het uit de kraan komt, ook al wordt er veel aan gedaan om schadelijke bacteriën er uit te halen. Wat overigens niet altijd lukt.

U bent op zoek naar antwoorden op de vraag hoe u zo lelijk ziek bent geworden, maar in die zoektocht meent u cauasale verbanden te zien, die er hoogstwaarschijnlijk niet zijn.

Mocht u watermonsters uit dit apparaat aanbieden, en ja dat moeten meerdere zijn, er worden altijd duplo's gebruikt in fatsoenlijke laboratoria, dan moet u eerst al bedenken waar u die op zou willen laten analyseren. U ziet bij die laboratoria die ik noemde, een hele menukaart aan uit te voeren analyses, maar álles aanvinken, kost misschien wel duizend euro per monster. Veel biologische analyses moeten nl langer op kweek, en die tijd, kost geld.

Daarom kiezen wij obv een verkennend (bureau) onderzoek en onze kennis, vooraf een onderzoeksstrategie, en kiezen we op basis daarvan de uit te voeren onderzoeken, zodat we een kostenraming kunnen geven aan de klant.

Als u sec kiest voor zelf die analyses laten doen, krijgt u een rekening en een analysecertificaat in pdf, en dan bent u nog niet veel wijzer, want die waarden toetsen aan vigerende normen, en vervolgens interpreteren met alle omgevingsfactoren, is letterlijk een vak apart. (Milieuhygiëne). En dit alles, zal uiteindelijk alleen iets zeggen van de staat van het apparaat op het moment van monsternemen, niet over de situatie een half jaar geleden.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door BL2 »

daan66 schreef:
13 jul 2022 02:00

Goh zeg, wat zijn er toch altijd veel mensen die het beter weten he?

I don't care !!!! (die onzin) zeker veel gestudeerd he?
De toon van TS is al zodanig dat ik al geen zin heb om er verder in te duiken. Een glas water wat 2 dagen staat bij kamertemperatuur drink ik ook niet meer op...... Totaal onzinnig apparaat trouwens !

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door Methusalah »

daan66 schreef:
13 jul 2022 02:00
Goh zeg, wat zijn er toch altijd veel mensen die het beter weten he?

I don't care !!!! (die onzin) zeker veel gestudeerd he?

Misschien moet je dat zelf eens proberen, studeren. Er gaat een wereld voor je open.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
13 jul 2022 07:28
Ik ken het apparaat niet (en zie het nut er niet van) , maar het lijkt alsof het water flink wordt verneveld in je mond. En alles wat dan in het water gegroeid is, komt ook diep in je luchtwegen, in plaats van in je maag. En je steriele omgang: Hoe wordt voorkomen dat tijdens gebruik speeksel uit je mond terug mengt naar water in het reservoir?
Ik heb er ook eentje van de concurrent, Waterpik. Het water wordt niet verneveld maar juist met een krachtige straal tussen tanden en kiezen gespoten, eigenlijk is het een hogedrukspuit voor je mond. De kracht van de straal is regelbaar. Het idee is dat je er etensresten mee kunt wegspuiten die je met poetsen niet weg krijgt. Het zou helpen om plak en tandsteen te verminderen (volgens de fabrikant dan). Daarnaast masseert het je tandvlees enigszins.

Je vult het reservoir met water, steekt het handvat met uiteinde in je mond, sluit de mond en zet dan pas het apparaat aan (maar daar kom je proefondervindelijk vanzelf achter). :D Ik doe het met gebogen hoofd boven de wasbak en laat het water weer uit de mond lopen. Pas als het reservoir leeg is, zet ik hem weer uit. Daarna laat ik het restant water wat nog in het apparaat en de slang zit eruit lopen door het hele apparaat een paar seconden omhoog te houden, je ziet vanzelf wanneer hij leeg is.

Overigens vindt mijn tandarts het onzin, met regelmatig flossen, stokeren met houtjes of ragers en poetsen wordt je gebit beter schoon.

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door Bromsax »

Even een bericht van een laborant/laboratoriummanager met 30+ jaren ervaring:
De genoemde laboratoria zullen (misschien) een opdracht van een particulier aannemen. Een enkelvoudige analyse kost je dan wel een vermogen. Alles moet voor jou gevalideerd worden zodat er betrouwbare resultaten uit de test komen.
Verder, en dat is het allerbelangrijkste, moet de klant, jij dus, precies aangeven welke analyses er uitgevoerd moeten worden.
Met: "ik ben ziek geworden van dit water" kan een laboratorium helemaal niets.
Is het een gist, schimmel of bacterie geweest?
Ook krijg je een getal terug zonder enige onderbouwing. Er wordt door een laboratorium nooit een conclusie aan een bepaalde waarde verbonden.
Pas als er eisen aan een monster zitten kunnen ze er "iets" over zeggen. maar aan een monster uit een apparaat bij een particulier thuis waarvan ze niet weten wat de condities zijn geweest gaat een laboratorium geen oordeel aan hangen.

GuusW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:34

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door GuusW »

Ik zou eens per week het ding met schoonmaakalcohol doorspoelen, en daarna 2 x met schoon gekookt water.
Stilstaand water gaat altijd na een paar dagen ruiken en er kan zelfs legionella in komen als je hem met water erin laat staan.
Misschien ook na gebruik leegmaken en op z’n kop bewaren? Wat staat er in de handleiding ?

Airship
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2017 13:42

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door Airship »

Tamelijk heilloos nu nog een onderzoek te laten doen. Een dergelijke infectie kunt u overal opgelopen hebben. Overigens niet echt netjes zonder enig duidelijk bewijs een merk te noemen. Wat betreft 'schade' door een 'waterpik' zoals dit apparaat; een vergelijkbaar type apparaat heb ik jarenlang zonder problemen gebruikt. Intussen - tot volle tevredenheid- hetzelfde apparaat als klager gekocht. Ideaal voor wie echt een schoongebit (b.v. met kronen e.d.) wil. Ook na poetsen komen er nog de nodige etensresten los. Ook goed om tandvlees mee te masseren.

daan66
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jul 2022 19:22

Re: Als particulier Bacteriologisch/Parasitair onderzoek inhoud mond-spoelapparaat

Ongelezen bericht door daan66 »

Een paar goede reacties, zeker die van Bromsax.

Voor de verduidelijking heb ik het water in het reservoir geproefd en dat was niet troebel en geen rare smaak.
Het water wat de eerste 5 sec uit het spuit-handvat met de slang komt had dat vieze rare smaakje.
Misschien is er ook vuil of stof ergens vast komen te zitten waar het organisme of schimmel lekker op kan broeien.

Guy's ga het niet over de badkamer of mijn handelen hebben. In fabrieken gebeuren genoeg dingen.
Je kan zelfs kippenveren vinden tussen de elektronica, en ecoli bacterie in chokolade.

Ik vond het fijn dat er ook uitgelegd werd dat je specifiek moet aangeven waar ze naar moeten zoeken.
Maar is dat altijd zo ?
Kan je dan niet gewoon om een microscopisch onderzoek vragen?
Bijv het water in de centrifuge en de bezinking op een glaasje door de microscoop bekijken.
Dan kan je toch zeggen welke kant het op gaat, bijv schimmel of bacterie etc.

Gesloten