LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anti-RSI software

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Radar »

De miljoen gebruikers van pauzesoftware tegen rsi kunnen stoppen met de pauzes die het programma hen oplegt. Volgens onderzoeker dr. Harm Slijper van het Erasmus MC zijn ze nutteloos en zelfs contraproductief.

Dat meldt het NRC Handelsblad.'Niets is erger dan niet te mogen werken, wanneer je wél wil. Daar raak je gestresst van', zegt Slijper.

Al tien jaar
Veel bedrijven in Nederland hebben de pauzesoftware op de computers geïnstalleerd sinds rsi ruim tien jaar geleden bekend werd. Op gezette tijden draagt het programma de gebruiker op voor korte of langere tijd te stoppen met werken en eventueel specifieke oefeningen te doen.

Natuurlijk gedrag
De micropauzes werken niet, omdat het natuurlijk gedrag van bureauwerkers nauwelijks wordt beïnvloed. Computergebruikers hebben grofweg al tien korte pauzes genomen (koffie halen, kletsen met collega's) wanneer een bericht op het scherm verschijnt dat het tijd is voor tien tot dertig seconden rust.

Voorspellen
Met prof. Maarten Frens van de afdeling neurowetenschappen ontwikkelt Slijper een eigen programma tegen rsi. Daarbij worden werkomgeving en plezier in het werk meegenomen. 'Het is een combinatie van die factoren die leidt tot klachten.' Zij hopen klachten te voorspellen vóór die optreden.

(Bron: Zibb.nl)

Wat zijn uw ervaringen hiermee?

Luckie1
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:03

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Luckie1 »

Ik heb hier ook mee gewerkt bij 2 bedrijven. Ik heb de programmas als irritant ervaren. Ik heb de programmatuur bij 1 van de bedrijven uitgeschakeld.

Francien Fluit
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:07

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Francien Fluit »

:evil: Wij hebben op ons werk de zogenaamde "beeldschermtachograaf". Die geeft steeds aan dat je een pauze moet nemen van 20 seconden (duhu) of een pauze moet nemen van 5 minuten of dat je allerlei achterlijke oefeningen moet doen. Zit je nu lekker te werken en type je daarnaast ook nog eens blind, dan kan het dus wel gebeuren, dat je een hele tijd zit te typen zonder dat er iets op je pc komt, omdat dit programma "inbreekt" en je dus al je productie kwijt bent. Nou ehhh, schijtirritant dus!!!!

donn@
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 jan 2006 21:02

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door donn@ »

Ook ik heb met deze software te maken gehad. Door mijn handicap kon ik 80% van de oefeningen niet doen. Wanneer je een telefoontje krijgt van een klant en iets moet opzoeken in je database kan dat niet omdat je net 5 minuten pauze moet houden. Zeer irritant. Op aanraden van mijn fysiotherapeut heb ik een ergonomisch toetsenbord en een trackbal gekregen en van RSI heb ik geen last meer. Door deze aanpassingen kan ik, ondanks mijn beperkingen (arm, nek en schouderklachten), heel goed en zonder pijn blijven werken.

sermo
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:00

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door sermo »

L.S.

Wat ik zou willen weten van Dr. Harm Slijper van het Erasmus MC, of dit RSI betreft veroorzaakt door het toetsenbord of door de veelvuldige bediening van een computermuis?

Het valt mij namelijk op dat bij de meeste mensen de computermuis nog steeds het favoriete middel is om de cursor te bedienen...

Doordat je met een computermuis je hele arm (eenzijdig!) moet gebruiken, is dit de manier om RSI te ontwikkelen als je vaak met een cursor moet werken...

Als ik kijk naar professionele computersystemen dan zie ik zelden een computermuis, maar altijd een Trackball !

Je hoeft namelijk je arm niet (deels) op te tillen en dus zal je geen spierspanning maken, waardoor spierklachten, rugklachten, nekklachten en/of RSI kunnen ontstaan. (Er wel vanuit gaande dat je niet statisch zit en je werkplek ergonomisch is aangepast).

Als u eenmaal aan een Trackball gewend bent, zult u waarschijnlijk niets meer anders willen. Een Trackball kost ongeveer hetzelfde als een computermuis. Zie o.a.:

http://www.logitech.com/index.cfm/produ ... ,crid=2141

Met vriendelijke groet,

Mike


P.S.

Een Trackball is minder geschikt om snelle games te spelen.

Fido6685
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2007 08:45

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Fido6685 »

Op het werk hebben we workrave. krijg je steeds van die irritante pop ups in je scherm dat je toe bent aan een rustpauze.
Het meest grappig is dat het icoontje beneden in beeld een schaapje betreft...
pff vandaar dat ik zo vaak pauze moet houden...

Redstar
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2007 14:33

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Redstar »

Een tijd geleden had ik ook zo'n progje draaien. Het bleef slechts bij een goed voornemen, want de pauzepopups kwamen altijd als ik ergens geconcentreerd mee bezig was :x Gevolg: popups wegklikken, en tenslotte maar het hele prog ervanaf gooien!

mailine
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:28

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door mailine »

Tja, het is gewoon een kwestie van het juiste programma en VOORAL het juist instellen hiervan.
Wij werken met Workpace en dat is zo in te stellen als je het zelf zou willen. Sommige collega's vonden het ook een irritant rotding omdat de (micro)pauzes op het verkeerde moment kwamen, maar na even goed kijken en anders instellen hebben ze er geen problemen meer mee en zijn ze er zelfs blij mee.
Ik heb 'm zo ingesteld dat ik gewoon kan doortikken als ik dat, de melding verdwijnt vanzelf en krijgt alleen een ander kleurtje. Bij een volgende melding staat erbij dat ik de tijd heb overschreden: soms denk ik jammer dan, een andere keer heb ik me er op voorbereid en hou ik wel een pauze.
Als er een telefoontje komt tijdens een pauze, kan ik het scherm gewoon wegklikken, dus hoef ik niet te wachten.
Maar het kost wel even wat tijd en vooral goed lezen hoe het programma werkt om alles naar wens in te stellen.
Voor mijn RSI (heet trouwns CANS tegenwoordig) is het WEL goed. Zelfs de micropauze: heel eventjes je armen uitrekken en dan weer verder gaan duurt inderdaad maar 5 seconden.
Het is denk ik ook een mentaliteitskwestie: je moet het wel WILLEN!
Ik krijg er op deze manier in ieder geval geen stress van.

En, nee, ik heb geen aandelen Workpace.

Redstar
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2007 14:33

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Redstar »

Bedankt voor de tip, ik vind pauze nemen wel belangrijk, hoor, dus dit zou wat voor mij kunnen wezen!

Lady J.
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2007 17:28

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Lady J. »

Op mijn pc op het werk gebruik ik al 4 jaar Workpace. Net als Mailine ben ik er zeer tevreden over. Ongeveer 5 jaar geleden kreeg ik CANS klachten. Zo erg zelfs dat ik een kop koffie niet meer kon vast houden. Onze Arbo deskundige heeft mij geholpen bij het goed instellen van het programma Workpace. Het is simpel op je wensen aan te passen, en vooral op wat je wel en niet kunt.

Het heeft mij geholpen om een goede balans te vinden tussen toetsenbord en andere werkzaamheden. Dat in plaats van oeverloos door te tikken omdat iets af moet. En inderdaad is het zo dat je het wel zelf moet willen. Samen met de reintegratie deskundige heb ik nu mijn werktijd weer uit kunnen bouwen van 70% arbeidsongeschikt naar 20% arbeidsongeschikt.

Natuurlijk niet alleen door dat programma hoor, door een aangepaste werkplek met een goeie stoel, document houder, leesplateau en heel veel geduld en afwisseling en wilskracht.
Het programma heeft er wel voor gezorgd dat ik bewuster met de computer omga. Daardoor ben ik nu zo ver dat ik het programma een stap voor ben. Ik neem zelf mijn pauzes en krijg bijna nooit meer waarschuwingen. Wel waarschuwd het programma mij als mijn maximum computertijd erop zit. Dat is alleen maar positief.

Dus ik ben van mening dat het bij mensen die veel met de computer werken geinstalleerd zou moeten worden.

Jack van Haastrecht
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2007 10:36

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Jack van Haastrecht »

Gooi het kind niet met het badwater weg. Het is weliswaar irritant om er aan herinnerd te worden dat je al weer een tijd achter elkaar zit te computeren, maar na het een aantal keren wegklikken van deze reminder ga ik toch vaak even een kopje thee halen of de benen strekken. Per saldo constateer ik dat, eerlijk gezegd ongemerkt, mijn rsi-klachten zijn verdwenen.

Imatje
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2007 11:31

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Imatje »

Ik werk al jaren met WorkPace. In het begin vond ik het soms irritant om afgebroken te worden midden in het werk. Ik heb wel een beetje moeten sleutelen aan de instellingen, maar uiteindelijk werkte het prima. Bovendien "ontdekte" ik dat het mogelijk is zelf aan te geven aan het programma dat ik een (natuurlijke) pauze neem. Ik heb nu geen problemen met de verplichte pauzes.

Mijn werkgever heeft mij overigens nooit verplicht deze software te gebruiken, ik heb er zelf om gevraagd.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door kiz »

Workpace ken ik wel en gebruik ik op mijn thuiswerkplek.
Op mijn werk wordt echter van een ander programma gebruik gemaakt, dat nauwelijks instelbaar is en ook geen rekening houdt met "natuurlijke" pauzes. Het kan dus voorkomen, als je een volle mailbox hebt en dus redelijk intensief bezig bent, dat je om 10.30 's morgens een halfuur met pauze wordt gestuurd, zonder de mogelijkheid deze weg te klikken o.i.d.
Dat levert een dusdanige berg stress op dat ik i.o.m. systeembeheer clandestien dit verplichte programma uit m'n profiel heb laten halen. Vanwege chronische klachten val ik namelijk onder de doelgroep die verplicht met een dergelijk programma worden opgezadeld, maar het middel is in dit geval erger dan de kwaal.

rob stevens
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2007 11:19

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door rob stevens »

Ik ben maar wat blij dat "work pace "op mijn computer is geïnstalleerd.
Al sinds 1980 werk ik met de computer en de laatste 15á20 jaren zeer intensief.
In 2000 heb ik mede door slijtage aan de nekwervels een nekhernia opgelopen. Te lang blijven doorwerken, ( ach het is maar spierpijn, )hebben mede aan deze situatie meegewerkt.
Het is inderdaad soms moelijk om te moeten wachten en pauze's te houden omdat het toetsenbord geblokkeerd wordt.
Soms schakel ik hem wel eens uit, maar ben dan na een tijdje zelf de dupe ervan doordat de klachten zich weer herhalen.
Ik zou tegen die onderzoeker eens willen zeggen" maak maar eens een nekhernia mee, dan ben je blij dat er een programma is dat je dwingt om regelmatig pauze's te houden en oefeningen te doen.
Het gaat dus niet alleen om RSI maar ook om een eenzijdig gebruik van spieren en een ( verkeerde ? ) houding die kan leiden tot klachten.

mailine
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:28

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door mailine »

Gezien de inmiddels meerdere positieve reacties over Workpace zou ik KIZ maar ook alle anderen die op hun werk verplicht met een :x -programma moeten werken waarvan de stress alleen maar erger wordt aanraden:
wijs de arbo-deskundige, baas, chef of wie dan ook binnen het bedrijf op dit programma en ook op de reacties die hier staan.
Eigenlijk zouden die hoge heren juist verplicht moeten worden om goede software beschikbaar te stellen!
Je zou ze bijna zelf rsi-klachten toewensen, misschien worden ze dan wakker.

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

RSI zit in je hoofd.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door Walter van V »

ahhh Linda heeft een LOI cursus medische diagnostiek gedaan...
En?? cum laude geslaagd??

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 13 Jan 2007 13:53 door LindaLovelace

RSI zit in je hoofd.
Aha had de laatste tijd al zo'n koppijn.
Nou weet ik het,heb een muisarm in mijn kop.
Linda zou een asprootje helpen of moet ik
het in een andere richting zoeken. :wink:

lucrecia
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 dec 2006 02:42

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door lucrecia »

RSI zit in je hoofd.
Ja dagggg

Als je al verkeerd op je bureaustoel zit en veel achter de pc dan heb je al last van je schouders/armen. Toen ik met mijn stage was begonnen moest mijn bureaustoel en mijn tafel opnieuw ingesteld worden omdat ik last kreeg van mijn schouders. Nu heb ik last van mijn rechterarm omdat ik me niet altijd aan die RSI Software hou, hoe sneller je typt hoe meer pauzes je krijgt, word op den duur wel gek van.... nog maar 3 weken, dan zit het weer op
Laatst gewijzigd door lucrecia op 13 jan 2007 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: Anti-RSI software

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

RSI heeft niets te maken met op je stoel zitten als een zoutzak. RSI software maakt je ziek omdat je er heel de tijd op gewezen wordt dat je ziek kan worden van je werk.

RSI zit dus in je hoofd!

Gesloten