LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
mjg40
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2005 11:10

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door mjg40 »

als die troep doorgaat,pech gehad,loop nu al bijna 10 jaar onverzekerd rond,heb wajong uitkering van nog geen 800 euro,zal dus niet kunnen betalen,nou ja het leven gaat door,raar maar waar

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

dan kan je straks een bekeuring voor krijgen.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

Hallo, Ik heb net gebeld naar het nummer 0800-8051 en gevraagd naar de zorgtoeslag. Ik verdien met mijn partner 40.ooo euro bruto wij krijgen geen zorgtoeslag!!!!gaan dus 150% meer premie betalen!!!!!!!!!wie zei nou dat het wel meevalt?????????

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Muta, ik heb al eerder uitgelegd hoe je kunt berekenen wat de maximale eigen bijdrage van nominale premie is.

Daarbij, ik twijfel dat jij "150% meer" premie gaat betalen. Dat betekent dat je het bedrag dat je momenteel betaalt met 2,5 moet vermenigvuldigen. Ik neem derhalve aan dat je bedoelt dat je 50% meer gaat betalen.

De formule voor maximale nominale bijdrage voor een gezin is:
BijdrageMax = 5%* Verzamelinkomen

Nogmaals, het verzamelinkomen is hetzelfde als het verzamelinkomen voor de belasting. Dat is wat anders dan het bruto salaris wat je verdient. Als je een hypotheek hebt, mag je de betaalde rente in mindering brengen. Ik weet niet of dit voor jou van toepassing is, maar als je rente betaalt voor een hypotheek, trek dan maar eens de rente van dat bruto salaris af, of vul het verzamelinkomen van de belastingen van vorig jaar maar eens in, dat is namelijk een goede indicator en niet het bruto inkomen.

Dan gaan we eens kijken wat in dit geval jouw maximale bijdrage is in geval van 40.000, die is 2.000 euro. Als de nominale premie per persoon 1.000 euro of minder is, dan heb je geen recht op zorgtoeslag, anders wel.

Even ingaand op dat telefoontje dat je gepleegd hebt. Ik vermoed dat de persoon die je te woord heeft gestaan, slechts het standaard verhaaltje kent en voor alleenstaanden zegt dat die vanaf 25.000 geen recht op zorgtoeslag hebben en gezinnen dat niet hebben vanaf 40.000.

Een leuke test, bel dat nummer nog eens en vraag of je recht hebt op zorgtoeslag. Als de persoon nee zegt, dan moet je hem/haar maar eens de volgende vragen stellen.

- Welke formule wordt gebruikt voor de berekening van de maximale eigen bijdrage?
- wat is de drempelwaarde? (17.500 zover mij bekend is)
- Hoe bereken ik het verzamelinkomen (ofwel toetsingsinkomen)
- En dan de kraker, hoe komen zij in hemelsnaam aan het getal van de nominale premie die je gaat betalen in de formule?

Als ze uitgaan van 1.000 euro nominale premie, confronteer hen dan eens met het feit dat die nominale premie nog altijd afhangt van de verzekeraar waar je je verzekert en dat dit bedrag weleens hoger kan zijn (bijvoorbeeld 1.200 euro) en dat dit heel belangrijk is voor de bepaling of je recht hebt op zorgtoeslag.

Derhalve kunnen ze je alleen vertellen wat je maximale eigen bijdrage van de nominale premie is, maar nooit ofte nimmer of je recht hebt op zorgtoeslag. Oke, in extreme gevallen kan men wel aangeven dat je geen recht hebt op zorgtoeslag, bijvoorbeeld als je een ontzettend hoog verzamelinkomen hebt (bijvoorbeeld boven de 50.000 euro), maar anders kunnen ze je onmogelijk een antwoord daarop geven.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

nee hoor er wordt mij weer duidelijk gemaakt dat ik niets terugkrijg er wordt niet gekeken naar wat je kwijt bent aan niminale premie alleen maar naar het loon. nu betalen wij 50 euro per persoon straks ongeveer 130 euro per persoon leuk he!!!!!!!!!!!

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

bel jij maar eens naar ze zal je het ook horen

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Muta, ik wil best geloven dat de persoon aan de telefoon je dit als antwoord geeft, maar via deze site kun je een mail sturen naar postbus 51, als je het antwoord niet kunt vinden op je vraag.

Ik zal hen eens even een mail sturen. Ik zal het antwoord hier zetten, zodra ik antwoord heb. (Dat kan tot 5 werkdagen duren)

Update ---> De mail is verstuurd naar postbus 51. Nu wordt het even afwachten op hun antwoord.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Onderstaand bericht is dus zo iets waar ik nu zo bang voor was met het nieuwe zorgstelsel.
In welk ziekenhuis kom ik te liggen?
Ver weg om niet bij te betalen, maar slecht voor de bezoekers.
Bezoekers veel reistijd en hogere reiskosten.

BILTHOVEN Voor het eerst in Nederland kunnen prijzen worden vergeleken van ziekenhuisbehandelingen. Op de website kiesbeter.nl staan de prijzen van 21 verschillende behandelingen voor veel voorkomende aandoeningen,zoals hernia, staar en suikerziekte.
Voor de 21 behandelingen bestaat geen vast tarief.Als het nieuwe zorgstelsel ingaat,zijn de prijsverschillen van meer belang.Verzekeraars vergoeden dan in sommige gevallen alleen een
basistarief.
Als een ziekenhuis dan meer rekent voor een behandeling,moet de patiënt het verschil bijbetalen.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

wat een zooitje!!!!!!!!!!!we worden er alleen maar slechter van althans jan modaal!!!

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

niet slechter maar beter.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

flappie;

Sinds kort internet zeker, ik heb namelijk nog niets zinnigs van je gelezen, verveel je je eigen soms?

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Flappie heeft niks beters te doen, loopt overal te zieken.

Tijd voor een ban?

Ict

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

Ik denk dat de arme mensen niet verder achteruit gaan met de nieuwe zorgverzekering aangezien ze gecompenseerd worden met o.a. belasting aftrek en zorg toeslag. MAAR vele mensen maken NOOOIT gebruik van de belasting aftrek als ik kijk naar mijn eigen familie liet iemand ook zo maar 800 euro liggen door geen aangifte in te sturen. Men was bang dat ze moest betalen in tegendeel men kreeg geld terug.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

aangifte kan tot 5 jaar terug. De afgelopen jaar is terug gave min. 13 euro in 2000 en 2001 zo rond de 450 euro exacte bedragen www.belastingdienst.nl

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door SJZ »

nee hoor er wordt mij weer duidelijk gemaakt dat ik niets terugkrijg er wordt niet gekeken naar wat je kwijt bent aan niminale premie alleen maar naar het loon. nu betalen wij 50 euro per persoon straks ongeveer 130 euro per persoon leuk he!!!!!!!!!!!
50 euro per persoon? Dat lijkt me erg weinig. Als je samen 40.000 verdient, dan wordt er nu maandelijks ongeveer 60 euro aan ZFW premie op je loon ingehouden. Daarbovenop betaal je nog nominale premie aan het ziekenfonds. Verder gaat de AWBZ premie ook omlaag, da's ook weer een aantal euro's. In combinatie met afschaffing van de OZB-gebruiker geloof ik er helemaal geen ene barst van dat je 150% meer gaat betalen. Volgens mij zit je strak te liegen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

SJZ;
In combinatie met afschaffing van de OZB-gebruiker .

U moet nu toch wel weten wat het woord van een politicus waardt is, ik heb dat verhaal al eerder gehoord dat de OZB afgeschaft zou worden ik meen zelfs dat, dat de heer Zalm van de VVD was?
Maar dat was voor de verkiesingen, daarna trek je het gewoon weer in, vanwege de zogenaamde coalitie vorming.
Net zo als het kwartje opslag bij de brandstof accijns wat tijdelijk zou zijn.
Of de Zalm snip. Wie zegt mij dat wat men straks gecompenseerd gaat krijgen via de belastingdienst, er door een volgend kabinet niet weer getornt gaat worden in de hoogte van de bijdrage.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste SJZ, ik vond het bedrag dat Muta beweert te betalen maandelijks ook al aan de magere kant, temeer daar hij beweert aanvullend verzekerd te zijn.

Volgens mij vergeet hij inderdaad dat er van zijn salaris momenteel 1,45% wordt ingehouden als bijdrage. Maar ik wil Muta best de gelegenheid geven om ons duidelijk te maken hoe hij aan die bedragen komt, zowel het huidige bedrag, als het nieuwe bedrag.

Ik weet ook al waarom ze vertellen dat gezinnen die 40.000 of meer verdienen geen recht hebben op zorgtoeslag. Daar ze onmogelijk op voorhand kunnen weten wat de daadwerkelijke nominale premie gaat worden, schat de overheid zelf dat de nominale premie 1.000 euro per jaar is. Als je dan gaat rekenen dat je maximale eigen bijdrage 5% mag zijn als gezin, dan kom je inderdaad aan die 40.000. Voor alleenstaanden geldt een iets andere formule, maar dan kom je op 25.000 euro uit.

Mocht nu later blijken dat een gezin dat 40.000 euro verdient en geen zorgtoeslag heeft gekregen geen 1.000 maar 1.200 euro nominale premie heeft betaald per persoon, dan heeft men 400 euro meer betaald dan de maximale eigen bijdrage en kan men dat bedrag alsnog achteraf declareren bij de belastingdienst.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

obelix;

Ik bewonder altijd je bijdrage maar zoals je in dit stukje laat zien.

Mocht nu later blijken dat een gezin dat 40.000 euro verdient en geen zorgtoeslag heeft gekregen geen 1.000 maar 1.200 euro nominale premie heeft betaald per persoon, dan heeft men 400 euro meer betaald dan de maximale eigen bijdrage en kan men dat bedrag alsnog achteraf declareren bij de belastingdienst.

Nu wordt de administratieve last voor de burgers als maar groter.
Nu valt dit voor de jongeren onder de bevolking vaak wel mee, maar de ouderen zien vaak door de hoeveel het regelgeving het vaak te belastend om zaken zoals, energie keus en zorgkeus (en straks dus ook nog de extra belasting papieren voor een eventuele teruggave ) goed uit te zoeken, hier is door de overheid ondanks de opgang komende voorlichting nu niet bepaald over nagedacht.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Tja beste Sprokkel, ik kan er ook niets mooiers van maken dan de werkelijkheid. Dat van die administratieve lasten zal wel meevallen denk ik. Als je eenmaal je maandelijkse nominale premie weet, hoef je dat bedrag maar maal 12 te vermenigvuldigen om je jaarlijkse nominale premie te berekenen. De nominale premie zal heus niet elke maand verschillend zijn (tenzij je van verzekeraar wijzigt uiteraard).

Dat sommigen geen gebruik maken van bepaalde voorzieningen en daardoor geld mislopen is jammer, want als men recht heeft op tegemoetkoming voor buitengewone uitgaven in de zorg, dient men wel deze aanvraag in te vullen bij de belasting aangifte.

Het vervelende van de zorgtoeslag is dat je voor 1 november deze zorgtoeslag moet hebben aangevraagd, wil je deze toeslag krijgen, echter de verzekeringsmaatschappijen hoeven pas op 16 december uiterlijk de mensen een voorstel te doen in zowel nominale premie als premies voor aanvullende verzekeringen. Vandaar dat de overheid onmogelijk kan weten wat de nominale premie daadwerkelijk gaat worden per gezin/alleenstaande. Derhalve moeten ze wel schatten wat die nominale premie gaat worden. Dat hierdoor een aantal mensen misschien onterecht geen zorgtoeslag krijgen, is daar jammer genoeg een gevolg van.

Maar zelfs als de verzekeringsmaatschappijen rond september een voorstel hadden moeten doen, dan had de overheid ook geen rekening kunnen houden met de werkelijk te betalen nominale premie. Om daar wel rekening mee te kunnen houden, zou iedereen namelijk al een contract moeten hebben gesloten met de verzekeraar. En dat alles zou dan voor 1 november moeten gebeurd zijn. En dan nog zou al die informatie reeds verwerkt moeten zijn door de belastingdienst, zodat de zorgtoeslag kan worden uitgekeerd.

Het lijkt me logisch dat als mocht blijken dat je geen zorgtoeslag krijgt en toch recht hebt op een tegemoetkoming (je kunt immers berekenen a.d.h.v. je maandelijkse nominale premie wat je jaarlijks betaalt), dat je dan alsnog een tegemoetkoming kunt aanvragen bij de belastingdienst.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Reden te meer om in ieder geval het ingaan van deze totaal overbodige rompslomp uit te stellen. Liefst afschaffen, maar dat zit er ben ik bang niet in.

Ict

Gesloten