LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
els gissing

basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door els gissing »

Is iedereen al op de hoogte van de verandering, die zowel particulier- als ZF-verzekerden te wachten staat per 1 januari 2006?.

De premie per jaar wordt dan zelfs 1100 euro per jaar per persoon. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis. De werkgever betaalt ook nog een procentuele premie. Meer informatie op www.postbus51.nl.

Wat is de mening van zowel de huidige ZF- als de huidige particulier verzekerden?

jansje

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door jansje »

Inclusief aanvullende verzekering?

bjorg

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door bjorg »

nee, jongens, helaas pindakaas, dit zal alleen de basispremie zijn, mijn fysiotherapeut was zo vriendelijk dit voor mij uit te zoeken, wat het inhoudt is het volgende: per 1-1-2006 is iedereen (ziekenfonds en particulier) verzekerd met een basispakket die iedereen hetzelfde zal kosten en waar natuurlijk niks inzit, iemand die nu 350 euro per maand betaalt inclusief de aanvullende verzekeringen betaalt straks voor hetzelfde pakket ook 350 euro, als wij hetzelfde pakket willen hebben als nu betalen wij ook 350 euro, dus loopt straks half nederland onverzekerd rond , maar niet getreurd, er is een ziekenhuis in amsterdam die een speciale afdeling heeft voor onverzekerden, gaan we daar massaal naar toe, (en wie betaalt dat dan?) juist ja, diegenen die de verzekering wel kunnen betalen , zo gaat het nu ook , wij betalen voor diegenen die onverzekerd zijn, de regering wil dat tegemoetkomen via de jaarlijkse belastingaangifte, heeft de regering er ook aan gedacht hoe wij dit (350 euro pm.) iedere maand voor moeten schieten, (een loonsverhoging van 350 euro netto per maand zou wel helpen denk je ook niet?)

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Plus dat er nog zat mensen zijn die nog nooit een belastingbiljet hebben ingevuld! Wat gebeurd er met hen?

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

wij vullen het ook ieder jaar in , maar het gaat erom dat we dan eerst een jaar lang 350 euro per maand voor moeten schieten , en dat hebben we dus niet , kortom wij zijn dan onverzekerd,(op naar amsterdam)

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

http://www.minvws.nl/kamerstukken/meva/ ... ngswet.asp

Dit is de betreffende link van het VWS zelf.

Veel leesplezier!

m.wil

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door m.wil »

kinderen tot 18 jaar hoeven dus geen ziektekosten premie te betalen, maar hoeveel moeten thuis wonende studerende kinderen boven de 18 jaar gaan betalen, als zij geen bijbaantje hebben?

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

heel simpel , het volledige bedrag , want ze zijn al 18 jaar of ouder , maar bestaat er voor studenten geen speciale regeling?

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Inter »

wij betalen voor diegenen die onverzekerd zijn, de regering wil dat tegemoetkomen via de jaarlijkse belastingaangifte, heeft de regering er ook aan gedacht hoe wij dit (350 euro pm.) iedere maand voor moeten schieten, (een loonsverhoging van 350 euro netto per maand zou wel helpen denk je ook niet?)
Nee daar denken ze niet aan.Maar hun weten niet wat rond komen met een lage loon of uitkering is.Mag zelf nog niet klagen maar als je het gaat vergelijken met vroeger .

Maar over de terugave :dit is ook gewoon weer een truc om de burger weer te pakken .Want voordat iedereen weer geld terug heeft hebben ze wel lekker rente van je geld gepikt .Voorlopig ben je dat al weer kwijt .
Het enigste goede ervan is dat ze nu eindelijk die (buitenlandse) fraudeurs op andermans pas gaan aanpakken .
Legtimatie naast een verzekeringspas is dan ook verplicht .
Het rare van het hele verhaal is wel .De verzekering mag je na 2006 bij ernstige fraude weigeren of eruit zetten maar de andere kant moet nu wel iedereen zich verplicht verzekeren .Nu kan dat nog niet bij ziekenfonfspatienten .

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

dan ook niet , omdat wij de ziekenfondsverzekerden dat niet kunnen betalen, ik heb een mail gestuurd naar die balk ellende hierover , zal ik volgend jaar wel een berichtje terugkrijgen , dat hij het te druk heeft en zo. :evil:

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Misschien de SP eens benaderen.

Hebben we volgens jaar geen verkiezingen of is dat in 2007


Ik vind het trouwens een belachelijk plan. Voor die Jsf geven ze voorrang en voor mensen die ziek zijn mogen wat dat betreft in de boom hangen.

Mijn oom is een paar weken geleden overleden omdat ie geen medicatie kreeg. Was te duur!!!
Nou zo gaat het straks steeds meer die kant op.
Zoveel mogelijk de oude,werkeloze en zieke de maatschappij letterilijk en figuurlijk eruit meppen.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Inter »

Hebben we volgens jaar geen verkiezingen of is dat in 2007
Volgend jaar maart gemeenteraadsverkiezingen .2e kamer in Januari 2007 .In hetzelfde jaar dacht in maart ook voor de provincie.

Duurt helaas nog veel te lang. Ben het niet helemaal niet met de SP eens maar wat er nu gebeurt kan echt niet.
Het afschaffen van bureaucratische instanties zoals het RIO is een heel goed punt van ze.
En inderdaad dadelijk kan je alleen nog maar voor de gezondheid gebruik maken als je geld hebt.Nederland wordt net de USA .

Ja Bush zegt Balkenende weer.Ik zal nu maar wat mensen zonder toestemming van parlement naar Afganistan sturen.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

en dan zeggen ze dat de basisverzekering verplicht is, stel dat die op 150 euro uitkomt wat voor ons al onbetaalbaar is , als wij dus niet verzekerd zijn dan zijn wij strafbaar, wat willen ze dan doen ?alle onverzekerden oppakken? :?

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Een zf verzekerde betaalt nu ook al (maximaal) zo'n 3000 euro per jaar, dus daar moet je het mee vergelijken. Een deel van dit bedrag betaal je aan het ziekenfonds, een deel via je loon, en een deel gaat via de werkgever (en daar betaald de werknemer dan weer loonbelasting over).

En dat idiote verschils ZF en particulier gaat nu eens verdwijnen. Daar wordt al tientallen jaren over gesproken, maar eindelijk een kabinet dat het DOET!

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

het gaat om onze maandelijkse eigen bijdrage, en de aanvullende pakketten , die zijn straks ook niet meer te betalen, ,de basisverzekering gaat omhoog, ga jij mij even vertellen hoe wij dat moeten betalen met de loonstop.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Inter »

En dat idiote verschils ZF en particulier gaat nu eens verdwijnen. Daar wordt al tientallen jaren over gesproken, maar eindelijk een kabinet dat het DOET!
Je zal er zelf wel beter van worden anders praat je zo niet.

Wablief?

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Wablief? »

Wat kunnen sommigen de boel toch erg opkloppen zeg. Deze verzekeringsvorm is veel eerlijker dan de huidige vorm. Wat is namelijk momenteel in een extreem geval aan de hand?

Stel een vrouw werkt alleen en heeft twee kinderen en de man blijft thuis voor de kinderen zorgen. De vrouw verdient iets meer dan de ziekenfondsgrens. Ah, zegt de overheid, iedereen in het gezin moet particulier worden verzekerd.

Bij een tweeverdiener gezin daarentegen waarbij beiden net onder de ziekenfondsgrens zitten, mag iedereen ziekenfonds verzekerd zijn, en dat terwijl ze meer in het laatje krijgen dan de eenverdiener gezinnen.

De vrouw die alleen werkt, mag dus voor elk gezinslid bovenop de verzekering de wettelijke bijdragen gaan afstaan (de tweeverdieners die onder de ziekenfondsgrens vallen hoeven dit niet te betalen) en juist die wettelijke bijdragen maken de particuliere verzekering zo hoog!

Dan de nieuwe wetgeving. Uiteraard vervelend voor de mensen die momenteel ziekenfonds verzekerd zijn, maar gezinnen zijn zeker geen 350 Euro kwijt (ofwel € 4.200,- per jaar)! Dat geldt mijns inziens alleen voor de mensen die echt van zorg afhankelijk zijn, maar zeker niet voor een doorsnee gezin. En voor degenen die momenteel ziekenfonds verzekerd zijn en nu zoveel moeten betalen, geldt dat ze een deel van die kosten kunnen terugkrijgen middels de belastingen.

Even een klein rekensommetje. Per volwassen persoon kost de basisverzekering € 1.100,-, voor normale gezinnen met 2 volwassenen is dit € 2.200,-. Komt neer op €1.100,- / 12 = € 92,- per maand per volwassene ofwel € 184,- per gezin per maand, daar de kinderen onder 18 jaar gratis zijn meeverzekerd.

Stel dat de aanvullende verzekeringen 20 % duurder worden, nu kost een aanvullend pakket maximaal € 12,50 (wordt dus € 15,- per maand ofwel 180 Euro per jaar per persoon)

Welke aanvullende pakketten zijn er?
- Tandarts
Zal een doorsnee gezin wel tegen verzekerd willen zijn.
- Alternatieve geneeswijzen
Dit onderdeel zal maar een beperkt aantal gezinnen nodig hebben.
- Therapieën (waaronder fysiotherapie)
Iemand die de pech heeft elk jaar naar de fysiotherapie te moeten, zal dit wel opnemen. Echter... voor doorsnee gezinnen die hier niet elk jaar gebruik van maken is deze verzekering overbodige luxe. Daar de meeste verzekeringen maar 9 behandelingen toestaan en de kosten per behandeling ongeveer 25 Euro zijn, ben je reeds goedkoper uit om je hiertegen niet te verzekeren als je niet elk jaar ervan gebruik maakt.
- Huisarts (herhalingsrecepten e.d. ook)
Hoe vaak gaat de gemiddelde Nederlander naar de huisarts? Momenteel kost een consult rond de 25 euro. Een recept uitschrijven kost ongeveer 12,50. Voor de gemiddelde Nederlander niet noodzakelijk.
- Kraamzorg
Alleen noodzakelijk voor mensen die nog kinderen willen. En daarbij hoeft alleen de vrouw zich hiertegen te verzekeren.
- Overig (medicijnen wellicht)
Datgene wat ik hier niet bij vermeld heb, kan hieronder worden samengevat.

Wat heeft een doorsnee gezin dus voor aanvullende verzekeringen nodig? (1)Tandarts, (2)kraamzorg voor de vrouw in geval van geplande kinderen en eventueel (3) de categorie overig. Indien ik deze noodzakelijke verzekeringen allemaal erbij tel, kom ik uit op een aanvullende verzekering van € 75,- voor een doorsnee gezin (Vrouw hoeft immers alleen voor kraamzorg te zijn verzekerd). Voor rond de € 260,- zijn de meesten van ons wel verzekerd. (dus door niet alles op te nemen kan een gezin toch al 90 euro per maand sparen)

Je kunt me niet wijsmaken dat een doorsnee gezin alle voorzieningen nodig heeft. Dat de meesten onder ons aanvullende verzekeringen afsluiten die helemaal niet rendabel zijn, is ronduit dom (of is het gemakzucht) te noemen. Zeker, het is niet leuk als je bijvoorbeeld ineens een factuur van de dokter of fysiotherapeut moet betalen, maar dat geld heb je als het goed is wel reeds bespaard op je verzekering. Zet liever wat van dat overbodige verzekeringsgeld opzij en gebruik dat indien je van onverzekerde zorg gebruik moet maken, dat scheelt al gauw honderden euro's op jaarbasis per persoon.

Uiteraard zijn er uitzonderingen. Er zullen mensen zijn die andere voorzieningen nodig hebben en die zullen dan heel wat dieper in de buidel moeten tasten. Tuurlijk is het moeilijk om ineens zo'n bedrag op te hoesten (de meesten gaan ineens een flink bedrag meer betalen).

Waarom zijn de kosten zo hoog? Onder andere door de klaplopers in onze samenleving die zonder verzekering rondlopen en toch dankbaar gebruik maken van de zorg. Want wat zegt onze mooie wet, je mag niemand zorg weigeren! Met andere woorden, bekijk het maar waar je je geld vandaan krijgt als iemand zich niet verzekerd en ook geen cent van de rekening wil betalen. Zorgcentra komen hier voor ontzettend hoge kosten te staan die weer worden doorberekend aan de overige verzekerden.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

dus jij beweert dat je het beter weet dan mijn fysiotherapeut, en het gaat erom dat wij geen 260 euro per maand kunnen betalen, twee personen 1 inkomen, ik ben van de zorg afhankelijk (niet om gevraagd) en je moet niet vergeten dat ook jij van de zorg afhankelijk kunt worden. en de teruggave van de belastingen? heeft de regering er ook aan gedacht hoe wij dat straks per maand voor moeten schieten.? nee, en jij ook niet zo te zien. en hoe moeten de minima dat op gaan lossen ? leg dat maar even uit.

Wablief?

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Wablief? »

Nog nooit van voorlopige teruggaaf gehoord? Je kunt namelijk uitrekenen wat je normalerwijs zou kwijt zijn zonder extra uitgaves (want die kun je moeilijk schatten) en aan de hand daarvan een voorlopige teruggaaf invullen.

Oke, er zijn mensen die hier niet voor in aanmerking komen. Ik beweer ook niet dat ik het goed vind dat de kosten ineens de pan uitrijzen en nu mensen die voorheen ziekenfonds verzekerd waren ineens vanaf volgend jaar daardoor maar 260 Euro per maand moeten gaan dokken. Ik vind het asociaal van de overheid dat mensen ineens in plaats van een paar tientjes in de maand volgend jaar ineens 260+ Euro per maand mogen gaan betalen. Vooral de mensen die het al niet breed hebben en reeds met moeite rondkomen, zijn hier weer de dupe van, plus de mensen die nu in het ziekenfonds zitten en de mensen die afhankelijk zijn van de zorg.

Maar het huidige stelsel is ook niet eerlijk. Waarom moeten mensen die verplicht particulier verzekerd zijn, tevens voor hun kinderen een wettelijke bijdrage betalen? Het wordt al helemaal fraai als je een eenverdiener bent, want dan is het volop slikken. In zo'n geval is een eenverdiener rond de 350 - 400 Euro kwijt per maand.

Het is wel makkelijk om te zeggen van... je verdient meer als de ziekenfondsgrens, dus kun je die wettelijke bijdrage makkelijk betalen. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, want ook die mensen worden tot de laatste druppel uitgeknepen en hebben vaak moeite om rond te komen.

Ik wil de ziektekosten van 2006 niet goedpraten. Een aantal mensen zullen daardoor stukken voordeliger uitzijn, namelijk de gezonde mensen die momenteel particulier verzekerd zijn en ook nog eens kinderen hebben, want die hoeven ineens geen 350+ Euro per maand te betalen. Het is al met al een slecht uitgewerkte opzet van de overheid. Ze denken niet na over de uitzonderingsgevallen (in dit geval degenen die de zorg het hardst nodig hebben) en dat daar de hardste klappen vallen, interesseert hen geen ene sikkepit, zij blijven buiten schot en dat is voor hen het belangrijkste.

De overheid verzuimt in de zorg behoorlijk. Ze zouden eens moeten nagaan waarom de kosten zo hoog zijn. Het is o zo makkelijk om te beweren dat Nederland vergrijst en dat de reden is waarom zorg zo duur is. Laat me U dit vertellen, 10 jaar geleden betaalde ik voor mijn verzekering minder dan 100 gulden (laten we 50 Euro zeggen). Elk jaar kreeg ik van mijn verzekering een bericht dat de kosten in de zorg weer gigantisch waren gestegen en zij daarom genoodzaakt waren de kosten met minstens 10% te verhogen. En als je dan een specificatie van die kosten opvraagt waardoor de kosten zo gestegen zijn, komt er niets anders dan wat wazig gebrabbel als antwoord (het sprookje van vergrijzing onder andere, maar keiharde cijfers in ieder geval niet!). De verzekering is in 10 jaar tijd meer dan 3 keer zo duur geworden, terwijl het totaalpakket behoorlijk uitgedund is. Enerzijds is dat door de verhogingen van de overheid, maar anderzijds ook door de zorgverzekeraars.

De overheid verzuimt gewoonweg na te gaan waar al het geld in de zorg naartoe gaat, sterker nog van een groot deel weten ze niet eens waar het blijft. Als ze eens al die fraudegevallen eruit vissen, dan zouden de kosten stukken naar beneden kunnen. Neem nu als voorbeeld een aantal directeurs van ziekenhuizen, waarom moeten die lui een paar ton per jaar verdienen? En wie mag dat bekostigen? Juist, de mensen hier in dit land.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

dat ben ik met je eens , als de overheid nu ook wil kijken naar de gezinnen op zich : uit hoeveel personen bestaat een gezin, wat is het inkomen etc. wij betalen nu 81 euro per maand , dat is inclusief twee aanvullende verzekeringen , en we houden 160 euro per maand over om van te leven , dan zie ik ons echt geen 260 euro of meer per maand gaan betalen , want dan hebben we geen geld meer om van te leven, en ze willen het niet via de voorlopige teruggaaf doen , maar via de jaarlijkse teruggaaf, want anders kost het hun geld, en dat hebben ze dan weer niet vanwege het tekort van de staatskas, belachelijk gewoon. :(

Gesloten