LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen heeft nog meer te lijden onder pandemie

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen heeft nog meer te lijden onder pandemie

Ongelezen bericht door Radar »

Uit de resultaten van een enquête die Radar uitstuurde naar het testpanel om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van het coronavirus blijkt dat de basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen sterk verslechterd is sinds het begin van de coronacrisis.

Kijk hier de aflevering van Radar terug die dit onderwerp behandelde: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... esultaten/

Wat vind jij dat de grootste gevolgen zijn van de coronapandemie voor de ouderenzorg?

gee.somen
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2021 21:34

Re: Basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen heeft nog meer te lijden onder pandemie

Ongelezen bericht door gee.somen »

Tijdens de uitzending was de vraag: Hoe het komt dat er weinig aandacht/zorg is voor de cliënten in een verzorgingstehuis. Dat het juiste antwoord niet gegeven is, schetst mijn verbazing. Toen ik opzoek ging naar een verzorgingstehuis voor mijn kennis, die een pgb vanuit wlz had, kwam ik erachter dat het geld bedoelt voor de begeleiding die in thuissituatie gegeven wordt, op een grote hoop wordt gegooid. Echter, komt daar geen begeleiding van het verzorgingshuis voor terug. De begeleiding dient te gebeuren door vrijwilligers of door familieleden/mantelzoergers zelf of is er een activiteitenbegeleider, terwijl er van 8 of meer cliënten ontvangen wordt. Ditzelfde geldt ook voor huishoudelijk hulp. Het potje van WLZ wordt daarbij ook nog groter in verband met inwoning. Waar gaat al dat geld naar toe dan? Duidelijk niet naar het grondpersoneel. Directie verzet natuurlijk het meeste en zwaarste werk. In een verzorgingstehuis is er duidelijk geen controle op de 4 vergoedingen(huishoudelijk hulp, begeleiding, verzorging en verpleging) vanuit de pgb. Verzorgingstehuizen krijgen voldoende aan financieën, besteding is ervan is niet zoals het bedoeld is. De overheid is bang voor frauderen door informele zorgverleners, verzorgingstehuizen mogen dat ongestraft doen.

Margritte
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2021 22:06

Re: Basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen heeft nog meer te lijden onder pandemie

Ongelezen bericht door Margritte »

Ik herken dit ook, veel te weinig hulp, of veel te laat. Mijn moeder heeft een aantal maanden in een verzorgingshuis gezeten in 2018 en precies de klachten van te weinig mankracht en dus te weinig tijd heel herkenbaar.
Nu heeft ze thuiszorg en daar zie ik dezelfde trend tijdens Corona; steeds minder tijd, veel haast, hierdoor fouten enzovoort. Veel zorgmedewerkers gaan weg omdat ze geen plezier meer kunnen beleven in hun werk, veel te strakke planning hierdoor geen tijd meer voor interactie, alleen het strikt noodzakelijke. Dit was al het geval en door Corona nóg erger geworden. Vele zorgmedewerkers gaat dit ook echt aan het hart.
Echt erg want deze mensen, zijn oud maar zijn nog genoeg waard en waardevol.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen heeft nog meer te lijden onder pandemie

Ongelezen bericht door BL2 »

Familie in verzorgingshuis. Werkelijk niets te merken van een verandering of verslechtering van de zorg. Het altijd vriendelijke personeel heeft alle tijd, medische problemen worden goed en adequaat opgepakt, 3x per week onder de douche, schone bedden, het eten is prima en de was wordt gedaan.
Enig verschil, er kan niet meer door alle bewoners tegelijk wat in het centrale deel worden gedaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen heeft nog meer te lijden onder pandemie

Ongelezen bericht door sjohie »

Volgens mij is dit nou net zo'n onderwerp, waar je niet al te veel generieke conclusies uit moet willen trekken. Niet elke ouderen zorglocatie is identiek, dus wat bij de ene wel kan, kan bij de ander niet. En simpelweg oude mensen, vs oude demente mensen, maakt ook een wereld van verschil qua (on)mogelijkheden. Maar los daarvan, wat schiet je met een onderzoek als dit op? Corona is k met peren voor alles en iedereen in de maatschappij, waarom nou elke keer iets er uitvergroten?

sake1987

Re: Basiszorg in verpleeg- en verzorgingshuizen heeft nog meer te lijden onder pandemie

Ongelezen bericht door sake1987 »

Nu werk ik al heel wat jaren in de ouderen zorg, zowel op PG , somatiek als wijkzorg.
Ik werk in Noord Nederland en heb in verschillende huizen gewerkt.
Verbaas mij over wat ik lees.
Waar ik heb gewerkt en werk, is er altijd genoeg aandacht voor de cliënten.
Overal waar ik heb gewerkt zijn er animatie teams die bijna elke dag iets voor de mensen organiseren, ook in corona tijd.
Mensen worden op afgesproken tijden gedoucht en de ADL wordt altijd correct uitgevoerd en decorum wordt goed bewaakt.
Natuurlijk heb je , vooral in de PG veel met ongelukjes te maken en kan het zijn dat je iemand net hebt gewassen die nog geen minuut later onder de ontlasting (def) zit en natuurlijk altijd net na 10 uur als de familie binnen komt.
Ook valt mij de laatste jaren op hoe moeilijk de familie wordt, ze verwachten dat vader of moeder als prinsen en prinsessen op hun wenken worden bediend en dat er een 1 op 1 verzorging wordt geboden. ( dit willen de cliënten zelf vaak niet )
Jaren geleden als we vader of moeder hadden verzorgd en ze kwamen te overlijden, kregen we lof en bloemen.
Tegenwoordig als vader of moeder de 90 is gepasseerd en komt te overlijden krijg je een klacht aan de broek voor nalatigheid.

We hebben tegenwoordig meer werk aan de familie dan aan de cliënten, deze tijd zouden we beter aan de cliënten kunnen besteden.

Gesloten