Beschikbaarheid nieuwe insuline Lyumjev

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
fmarjolijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2021 09:00

Beschikbaarheid nieuwe insuline Lyumjev

Ongelezen bericht door fmarjolijn »

Dit bericht komt van een vooruitstrevende type één diabeet die niet kan wachten op vernieuwing. Zo ongeduldig als ik ben, pas ik sinds begin 2020 slimme software toe op mijn diabetes management.

Met deze slimme software neemt de levenskwaliteit van een diabeet in hoge mate toe. Vrijwel probleemloos zijn de bloedsuikerwaarden van een gezond persoon te halen.

Natuurlijk moet deze techniek er voor iedereen komen. Langzaamaan zie je de grote merken insulinepompfabrikanten inspringen op de nieuwe mogelijkheden van algoritmes en automatisering.

Het allerbelangrijkst van deze innovaties is de basis. En de basis van een gezond persoon zijn lichaamseigen “ sensoren” die razendsnel aanpassingen kunnen doen en ingrijpen met insuline wanneer er iets in het lichaam veranderd.

Hetzelfde werkt het het met diabetes type 1 management. Zelfs de beste sensoren op gebied van bloedglucose zijn niets zonder goede snelle kortwerkende insuline.

Er is al tijden een zeer goede en zeer snelwerkende insuline verkrijgbaar in alle landen om ons heen. Lyumjev genaamd. Overal blijkt, zowel uit wetenschappelijk onderzoek als in de praktijk, dat deze insuline betere resultaten haalt, terwijl hij hetzelfde kost als de reeds beschikbare insuline in Nederland.

In het volgende artikel;
https://www.diabetestype1.nl/gesprekken ... -nederland

lees ik dat Lyumjev veel lijkt op fiasp. Als fiasp gebruiker kan ik u verzekeren dat fiasp iedere werking verliest met bloedwaarde van 9 en hoger. Hierdoor kom je altijd in een hypoglykemie terecht nadat je in je gewenste waarde terug komt. Fiasp krijgt zijn kracht namelijk weer terug beneden de 9 mmol. Dit gestuiter is erg slecht voor de standaard deviatie van de bloedglucose.

Lyumjev is de enige oplossing voor gebruikers met deze manier van diabetesmanagement. Bureaucratisch geneuzel, door mensen die waarschijnlijk geen diabetesmanagement hoeven toe te passen in de praktijk, lijkt datgene te zijn wat het beschikbaar stellen van Lyumjev in Nederland tegenhoudt.

Iedere seconde dat insuline eerder werkt geeft kans op gezondere bloedsuikerwaarden, een betere gezondheid (zowel fysiek als mentaal), minder complicaties en daarmee minder zorgkosten.

Hoe gaan we Lyumjev zo snel mogelijk gewoon verkrijgbaar maken in Nederland?

#wearenotwaiting

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Beschikbaarheid nieuwe insuline Lyumjev

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heb je het al bij de apotheek gevraagd of het verkrijgbaar is?

Het landelijke politiek gaat over wat er in onze basispakket zit. En mag het toeval zijn dat het bijna verkiezingen zijn?

Echter, als eenling is het heel moeilijk (bijna onmogelijk) om aandacht te krijgen van de politiek. Hun ontvangen elke dag honderden mails.
Ik denk dat je meer kans maakt als je namens een stichting praat, waar veel leden achter je staat. Voordat je een stichting ga oprichten kan je bij de huidige stichtingen (bijvoorbeeld diabetes fonds) proberen of hun achter jouw idee staan.

fmarjolijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2021 09:00

Re: Beschikbaarheid nieuwe insuline Lyumjev

Ongelezen bericht door fmarjolijn »

Jazeker heb ik geïnformeerd en nee het is er nog (steeds) niet. Blijft toch raar. Overal goedgekeurd en er zijn nu zelf patiënten in Nederland die het in België gaan halen. Dat is toch te zot voor woorden? De DVN is een van de stichtingen die hier misschien invloed op uit kunnen oefenen. Wordt aan gewerkt. Maar alsnog duurt het me te lang :wink:

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Beschikbaarheid nieuwe insuline Lyumjev

Ongelezen bericht door Har45 »

Zoals ik het lees op internet is Lyumjev 100 eenheden /ml per 24 maart 2020 goed gekeurd voor uitgave, alleen op recept uiteraard.

https://www.geneesmiddeleninformatieban ... ,NL,124665

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Beschikbaarheid nieuwe insuline Lyumjev

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Begrijp ik het goed, dat Lyumjev hetzelfde is als insuline Lispro? ( https://www.geneesmiddeleninformatieban ... ,NL,124665# ). Er staat ook dat het middel onder toezicht staat van het CBG.

Gesloten