LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door tree3 »

Hittegolven zorgen voor sterfte met name bij ouderen. Is het niet belangrijk om meer hier aan te gaan denken? Bijvoorbeeld het plaatsen van aircosystemen zodat ouderen verkoeling kunnen zoeken? Meer water bij langs brengen zodat ze niet uitdrogen? Wat denken jullie?

Mucha

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Voor hoeveel EXTRA sterfte zorgen hittegolven in Nederland? (absoluut en relatief). Dat zou de eerste vraag moeten zijn die je stelt. Pas dan kan je gaan nadenken over eventuele maatregelen.

riddert
Berichten: 2131
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door riddert »

tree3 schreef:Hittegolven zorgen voor sterfte met name bij ouderen. Is het niet belangrijk om meer hier aan te gaan denken? Bijvoorbeeld het plaatsen van aircosystemen zodat ouderen verkoeling kunnen zoeken? Meer water bij langs brengen zodat ze niet uitdrogen? Wat denken jullie?
Wilt u zich werkelijk gaan mengen in het beleid en de kundigheid van verzorgingstehuizen? Het lijkt me dat het personeel waarmee de ouderen omringd zijn zich uitstekend realiseren dat de bewoners voldoende moeten drinken en niet de volle zon opzoeken. Maar dit geld voor iedereen, niet specifiek voor ouderen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef:Ik verbaas me al jaren dat er geen airco is in bejaardentehuizen.
Hoezo? Al die oude mensen zeggen alleen maar dat vroeger alles beter was? :-)

Mucha

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door 16again »

Is "gezondheid" opnieuw begonnen?

Mucha

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door kss »

ik verwacht als er echt onderzoek wordt gedaan, dat dan de conclusie zal zijn dat verzorgingstehuizen lucht/vocht af en toevoeren vaak slecht of niet onderhouden en verkeerd gebruiken en dat dit meer "vroegtijdige" doden of onnodige ziekenhuis opnames en longklachten veroorzaakt bij de toch al vaak fragiele longen van ouderen, dan het hebben of niet hebben van een airco, ga maar eens kijken in zo'n afvoerkoker hoeveel stof en dus schimmel en baterieen daar in zitten en bij warmte verspreid dat zich door het hele gebouw.

schoonmaken in een verzorgingshuis is namelijk minuten werk vaak, dus dat is sowieso al vragen om problemen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door prem »

Kan kloppen ja. Mijn grootmoeder ging met 96 in een verzorgingstehuis, voelde zich altijd beroerd, te koud, hoesten, keelpijn. Een anderhalf jaar later was ze gestorven.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door harkja »

prem schreef:Kan kloppen ja. Mijn grootmoeder ging met 96 in een verzorgingstehuis, voelde zich altijd beroerd, te koud, hoesten, keelpijn. Een anderhalf jaar later was ze gestorven.
Dan treft Maja Bergström uit Zweden het beter :D

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2552 ... ool__.html

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door sjohie »

tree3 schreef:Hittegolven zorgen voor sterfte met name bij ouderen. Is het niet belangrijk om meer hier aan te gaan denken? Bijvoorbeeld het plaatsen van aircosystemen zodat ouderen verkoeling kunnen zoeken? Meer water bij langs brengen zodat ze niet uitdrogen? Wat denken jullie?
Ik denk dat het niet zo simpel is, de ene bejaarde is de andere niet. De temperatuur met een airco verlagen zal voor de ene bejaarde plezierig zijn, maar voor de andere betekenen dat men het koud heeft. Het zal dus altijd een compromis zijn, waardoor er bejaarden zullen blijven sterven. Het blijft ook gewoon een kwetsbare groep.

Overigens zijn er steeds meer gemeenten die iets doen aan hittestress, om te beginnen om dit in kaart te brengen, en volgend daarop om dit mee te nemen in bestemmingsplannen etc. Denk aan meer groen, en minder asfalt in de buurt van bejaardentehuizen etc, daar is nog veel te winnen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bestrijden warmte in verzorgingstehuizen

Ongelezen bericht door moederslink »

Daar sluit ik mij ook bij aan.
Oudjes hebben het in de regel snel koud, zitten veel stil en een airco is niet echt aan te bevelen ; er komt toch een vreemde koude lucht uit zo.n ding en het is moeilijk af te stellen omdat de een de ander niet is.
Een longontsteking ligt snel op de loer.

Mijn ervaring is dat er goed voor deze kwetsbare groep wordt gezorgd:
er komen ijsjes, bouillon en limonades. Er is ook zonwering voldoende .

Gesloten