Betrouwbaarheid sensoren voor meting bloedglucose

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
avogelsang
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2021 10:13

Betrouwbaarheid sensoren voor meting bloedglucose

Ongelezen bericht door avogelsang »

Naast de meting van het bloedglucose gehalte in het bloed d.m.v. de prikmethode, gebruik ik naast deze methode al enkele jaren met zekere regelmaat sensoren van de m.i. enige op de markt beschikbare types
Free Style Libre 1 en 2 (met alarm) van het Amerikaans bedrijf de Fa. Abbott.

Ik stel hierbij vast dat bloedglucose waardes die door deze sensoren in het lichaamsvocht worden gemeten, aanzienlijke kunnen verschillen in vergelijking met de direct in de bloeddruppel gemeten glucose waardes en delen van het meettraject in veel gevallen niet worden geregistreerd. In het hogere bereik > 10 mmol, zijn de verschillen veelal rond 2 à 3 mmol, terwijl dit bij waardes < 10 mmol tussen 1 en 2 mmol ligt.
In bijna alle gevallen geven de sensoren deze verschillen als hogere waardes aan en zal als gevolg hiervan de insuline dosering hoger zijn dan noodzakelijk, met een grotere kans op hypo-glycemie.
Hierbij ga ik ervan uit dat de glucose meting direct in het bloed i.pv. in het lichaamsvocht zoals bij toepassing van sensoren, de juiste toets is voor de bloedglucose-meting.

Aangezien de toepassing van sensoren de afgelopen jaren een behoorlijke vlucht genomen heeft, vraag ik me af hoe de ervaringen van andere gebruikers van Free Style Libre sensoren zijn en of zij voornoemde verschillen kunnen bevestigen.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betrouwbaarheid sensoren voor meting bloedglucose

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat lijkt mij een hele goede vraag om eens met je huisarts of leverancier te bespreken.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Betrouwbaarheid sensoren voor meting bloedglucose

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lijkt me meer een item voor dit forum https://diabetestrefpunt.nl/bericht/fre ... en/page/63
Daar worden FSL ervaringen al jaren besproken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Betrouwbaarheid sensoren voor meting bloedglucose

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

men geeft zelf ook aan dat het slechts een indicatie geeft van de waarde....

Gesloten