LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CIZ Laat mensen in de kou staan!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
evie01
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 apr 2005 09:24

CIZ Laat mensen in de kou staan!

Ongelezen bericht door evie01 »

In april heb ik voor mijn grootouders (78 en 74) een aanvraag gedaan bij het CIZ voor verblijf langdurig in een verzorgingshuis. Ook de huisarts heeft zijn bijdrage geleverd om hard te maken dat het nodig is om een brief te schrijven. Het huis is al aangepast met een lift en badkamer maar is niet meer te doen voor ze.

De situatie is als volgt:
opa heeft na een aantal hart en herseninfarcten, vaatproblemen en versleten longen zo een dusdanige conditie dat hij niets anders kan dan op de bank liggen. Lopen gaat niet meer doordat zijn vatenstelsel in zijn benen dusdanig slecht is dat hij ook bijna geen kracht meer heeft. Hij is een aantal keer gevallen en ik kan regelmatig 's nachts komen omdat hij zo benauwd is dat hij denkt dat hij stikt.

Oma heeft een chronische depressie en ernstige botontkalking. Ze loopt ook niet meer zo goed, maar het voornaamste probleem is dat ze emotioneel de situatie niet meer aankan!

4 weken geleden kwam er een mevrouw van het CIZ langs. Die zag toch ook wel in dat het zo niet langer kan voor opa. Opa had ook meerdere keren aangegeven dat hij met een rolator niet kan lopen in huis omdat het vol met drempels ligt en hij simpelweg de kracht niet in zijn benen heeft om ermee te lopen. die mevrouw zou zich ervoor hard maken en we hoefden ons geen zorgen te maken. Binnen 3 weken kregen we bericht!

Na 3 weken ging ik maar eens bellen omdat ik nog helemaal niets gehoord had. ik werd een week lang afgescheept met het verhaal dat ze elke keer de volgende dag besproken zouden worden door de commissie. Eindelijk na een week kreeg ik de mevrouw te spreken die langs geweest was. Met de mededeling dat ze niet voor verblijf langdurig in aanmerking kwamen. Opa moest maar via de woonstichting naar een aangepast woning met een grote woonkamer gaan waar hij dan lekker met een rollator kon rondlopen!!!!

Wij hebben in het gesprek ook meerdere keren aangegeven dat dat niet zou gaan i.v.m. de kracht in zijn benen.
Nou kom ik hier regelmatg in het verzorgingshuis, daar zitten mensen die veel minder mankeren!! Hoe kom je in godsnaam aan een indicatie????? Moeten we nou afwachten tot er ongelukken gaan gebeuren?

Helaas sta ik er helemaal alleen voor! zelf heb ik een gezin met 2 kleine kinderen. Het helpen doe ik met liefde en plezier, maar ik kan niet de zorg bieden die een verzorgingshuis wel geeft! Het enige wat mij rest is om in beroep te gaan, maar hoe gaat dat in zijn werk? is dat een onafhankelijke commissie?

Pfff zoooooo onrechtvaardig vind ik dit

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: CIZ Laat mensen in de kou staan!

Ongelezen bericht door pluisje »

tja zo gaat dat men wil tegen woordig de mensen zolang mogelijk zelfstandig laten wonen, dat houd dan in een aangepaste woning en thuiszorg, dit verloopt over het algemeen prima....

pluisje

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: CIZ Laat mensen in de kou staan!

Ongelezen bericht door Ictinus »

kennis van me is manager bij de Thuiszorg. Die vertelde me dat het bijna onmogelijk is om nog een verpleegtehuis binnen te komen anders dan of je bent bijna dood of je ligt in het ziekenhuis en ze moeten je ergens kwijt.

Overigens is dit niet iets wat je het CIZ moet verwijten... die voeren gewoon de regeltjes uit. Steeds meer mensen bij het CIZ die zich betrokken voelen bij de client verlaten het bedrijf omdat ze er niet meer tegen kunnen dergelijke hardvochtige maatregelen uit te moeten voeren. En vaak dus ook door de client aangepakt worden c.q. de huid vol gescholden krijgen.
Typisch geval van Don't shoot the messenger... maar het is af en toe ontzettend moeilijk om dat niet te vergeten.

Tja, dit zijn de consequenties van het huidige kabinet, en daar hebben we met zijn allen toch voor gekozen :( (sarcasme!!)

Ict

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: CIZ Laat mensen in de kou staan!

Ongelezen bericht door kiz »

Helaas sta ik er helemaal alleen voor! zelf heb ik een gezin met 2 kleine kinderen. Het helpen doe ik met liefde en plezier, maar ik kan niet de zorg bieden die een verzorgingshuis wel geeft!
Heb je ook geprobeerd een indicatie voor thuisverpleging/thuiszorg te krijgen? Is in elk geval beter dan helemáál geen hulp... Bovendien kan een verzorgende van de thuiszorg (via de zorgmanager) ook gewicht in de schaal leggen v.w.b. het verkrijgen van een indicatie voor een verzorgingshuis.
Het enige wat mij rest is om in beroep te gaan, maar hoe gaat dat in zijn werk?
Staat er geen informatie in de afwijzingsbrief?

succes!

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: CIZ Laat mensen in de kou staan!

Ongelezen bericht door 48609 »

www.ciz.nl/sf.mcgi?3333
=info mbt bezwaar en beroepaantekenen.

Altijd doen als je het op basis van inhoudelijke gronden niet eens ben met de uiteindelijk afgegeven indicatie. Hierbij ook kijken naar de indicatie die er nu waarschijnlijk al is voor thuiszorg. Probeer zoveel mogelijk thuiszorg te krijgen, omdat er een omslagpunt is waarop thuiszorg meer kost dan een verblijfsindicatie!

evie01
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 apr 2005 09:24

Re: CIZ Laat mensen in de kou staan!

Ongelezen bericht door evie01 »

Bedankt voor jullie reacties!

Het bezwaar is al de deur uit. Nu nog afwachten hoelang het weer gaat duren.

Gesloten