LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coöperatie Laatste Wil.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door scontra »

Nu hier een breedvoerig topic loopt over een mogelijk Referendum over de donorwetgeving, zou ik graag door dit topic de meningen willen horen over de mogelijkheid voor een "vrijwillig gekozen levenseinde", dit zonder tussenkomst van de Overheid en/of een arts.

De "Coöperatie Laatste Wil" ( www.laatstewil.nu ) is door het Openbaar Ministerie verboden verder te gaan met de belangenbehartiging van haar leden.
De leden werd informatie geboden om zelf weloverwogen en verantwoord de keuze te kunnen maken op welk moment en in/onder welke omstandigheid zij zelf een einde aan hun leven zouden kunnen maken.
De coöperatie gaf de mogelijkheid om via inkoopgroepen de nodige ondersteuning te verlenen en een "middel" te verkrijgen waarmee het leven zou kunnen worden beëindigd als betrokkene daartoe zelf de behoefte/noodzaak gevoelde.

Ben zelf (een passief) lid van de ruim 23.000 leden tellende Coöperatie en voorstander van het "Vrijwillig gekozen Levenseinde".

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben geen lid, maar wel een voorstander.

Moneyman
Berichten: 29996
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben geen lid en geen voorstander. Ik zie te vaak mensen onder invloed van van alles en nog wat impulsieve besluiten nemen. Als iedereen zelfmoordpoeder in huis kan hebben, wordt ik niet blij...

stofzuigertje

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik het zou hebben verwacht ik bepaalde reacties van mede Forum leden........

Er zijn voldoende alternatieven maar die plaats ik niet omdat ik dan ook strafbaar zou zijn.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, nu je dit onderwerp bespreekbaar wil maken wil ik mijn mening ook wel geven.

Voor mezelf heb ik geen behoefte aan die pil. Maar ik respecteer wel de keuzes van anderen. Maar... velen maken die keuze toch wel. Door bijvoorbeeld voor de trein te springen, of op andere manieren waar anderen niet blij van worden. Is dat dan wat we willen?

stofzuigertje

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In 95% van alle huizen zit iets wat voldoende is voor rustig in slapen....
Maar ik meld het niet want dat is strafbaar.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scontra schreef: De "Coöperatie Laatste Wil" ( http://www.laatstewil.nu ) is door het Openbaar Ministerie verboden verder te gaan met de belangenbehartiging van haar leden.
Het OM heeft dit verbod ingesteld (na overleg met de stichting zelf) naar aanleiding van de zelfmoord door een "gezond" 19 jarig meisje welke is geholpen (en mogelijk aangemoedigd volgens de ouders) door deze stichting.

Dit is ook mijn bezwaar, heel vaak is zelfmoord een vraag om hulp (zeker op deze leeftijd) en met de juiste hulp zien ze dit ook vaak achteraf in. Deze stichting is van mening dat iedereen deze keuze mag maken, ongeacht de leeftijd, ze doen geen enkele onderzoek of dat met de juiste hulp de situatie weer kan veranderen. Ik vind dit persoonlijk een eng gegeven en snap de bezwaren vanuit het OM en de politiek.

Maar als iemand na een lang en gelukkig leven een poedertje wilt nemen i.p.v. weg te "rotten" in een verzorgingstehuis ben ik de laatste die het tegen zou willen houden. Of als je alzheimer hebt in de begin fase, waarom niet stoppen voordat je niet meer bewust weet wat er gebeurd... Tja ik zie dus voor en tegens.

Maar ik snap dat het OM deze stichting nu een halt toeroept, want bij een "gezond" 19 jarige kun je volgens mij niet spreken van een voltooid leven. Iemand begint dan eigenlijk pas echt met zijn volwassen leven.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door harkja »

scontra schreef:Nu hier een breedvoerig topic loopt over een mogelijk Referendum over de donorwetgeving, zou ik graag door dit topic de meningen willen horen over de mogelijkheid voor een "vrijwillig gekozen levenseinde", dit zonder tussenkomst van de Overheid en/of een arts.

De "Coöperatie Laatste Wil" ( http://www.laatstewil.nu ) is door het Openbaar Ministerie verboden verder te gaan met de belangenbehartiging van haar leden.
De leden werd informatie geboden om zelf weloverwogen en verantwoord de keuze te kunnen maken op welk moment en in/onder welke omstandigheid zij zelf een einde aan hun leven zouden kunnen maken.
De coöperatie gaf de mogelijkheid om via inkoopgroepen de nodige ondersteuning te verlenen en een "middel" te verkrijgen waarmee het leven zou kunnen worden beëindigd als betrokkene daartoe zelf de behoefte/noodzaak gevoelde.

Ben zelf (een passief) lid van de ruim 23.000 leden tellende Coöperatie en voorstander van het "Vrijwillig gekozen Levenseinde".
De religie verbiedt eigen moord !

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Ik vond het een mooi alternatief. De realiteit is zo gewelddadig.... iedereen die bij een overgang in de buurt woont waar de intercity wel langs komt weet wat ik bedoel....

Dat de ouders van dit meisje geschokt zijn, dat snap ik. Maar als mensen een einde aan hun leven willen maken dan zijn ze niet te stoppen.

Ik heb het idee dat deze stichting vanuit die wijsheid handelde en er dan in ieder geval voor wilde zorgen dat de dood dan zo rustig mogelijk zou komen.
Waarom dat dan niet zou mogen??? Heel jammer dit voor alle partijen die bij zelfdoding betrokken zijn.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door witte angora »

harkja schreef:
scontra schreef:Nu hier een breedvoerig topic loopt over een mogelijk Referendum over de donorwetgeving, zou ik graag door dit topic de meningen willen horen over de mogelijkheid voor een "vrijwillig gekozen levenseinde", dit zonder tussenkomst van de Overheid en/of een arts.

De "Coöperatie Laatste Wil" ( http://www.laatstewil.nu ) is door het Openbaar Ministerie verboden verder te gaan met de belangenbehartiging van haar leden.
De leden werd informatie geboden om zelf weloverwogen en verantwoord de keuze te kunnen maken op welk moment en in/onder welke omstandigheid zij zelf een einde aan hun leven zouden kunnen maken.
De coöperatie gaf de mogelijkheid om via inkoopgroepen de nodige ondersteuning te verlenen en een "middel" te verkrijgen waarmee het leven zou kunnen worden beëindigd als betrokkene daartoe zelf de behoefte/noodzaak gevoelde.

Ben zelf (een passief) lid van de ruim 23.000 leden tellende Coöperatie en voorstander van het "Vrijwillig gekozen Levenseinde".
De religie verbiedt eigen moord !
Als iemand niet gelooft, kun je zo iemand dan dwingen zich te houden aan regels en geboden van religies en religieuze organisaties waar hij geen lid van is?

stofzuigertje

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als mijn moeder moet kiezen; een pijnlijke operatie met risico's en jarenlang revalideren als 87 jarige en heen Nederland mag ruim €100.000,- hiervoor betalen voor iemand die dan jarenlang pijn heeft of euthanasie, dan is het voor 17 Miljoen Nederlands voordeliger haar haar zin te geven en moet de CU & SGP niet moeilijk doen voor deze overtuigde Atheïst.

De gehele familie was het met haar eens, rustig afscheid genomen en we waren het er volledig mee eens.....
Rustig inslapen en dat moet kunnen.
Ik wil niemand verplichten tot pijnlijke operatie en jarenlang niet prettige revalidatie voor nog misschien nog enkele jaren plezier....

Waarom mag ik een ziek dier wel in laten slapen als het te duur word voor oude en niet meer rendabel en bij mensen niet?

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door Erthanax »

stofzuigertje schreef: Waarom mag ik een ziek dier wel in laten slapen als het te duur word voor oude en niet meer rendabel en bij mensen niet?
Uw bijdragen worden steeds wonderlijker.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door scontra »

sylvesterb schreef:
scontra schreef: De "Coöperatie Laatste Wil" ( http://www.laatstewil.nu ) is door het Openbaar Ministerie verboden verder te gaan met de belangenbehartiging van haar leden.
Het OM heeft dit verbod ingesteld (na overleg met de stichting zelf) naar aanleiding van de zelfmoord door een "gezond" 19 jarig meisje welke is geholpen (en mogelijk aangemoedigd volgens de ouders) door deze stichting.
Hier is sprake van een misvatting.
Het meisje is "niet" geholpen door de coöperatie, was geen lid van de coöperatie en heeft ook het door haar gebruikte middel "niet" via de coöperatie verkregen.
De coöperatie heeft de naam van het middel "niet" bekend gemaakt, het middel is "niet" ingekocht en daarmee ook "niet" beschikbaar gesteld.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scontra schreef: Hier is sprake van een misvatting.
Het meisje is "niet" geholpen door de coöperatie, was geen lid van de coöperatie en heeft ook het door haar gebruikte middel "niet" via de coöperatie verkregen.
De coöperatie heeft de naam van het middel "niet" bekend gemaakt, het middel is "niet" ingekocht en daarmee ook "niet" beschikbaar gesteld.
Dan ligt die misvatting bij de ouders.
Volgens haar ouders heeft de Coöperatie Laatste Wil haar tot suïcide aangezet.
Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~a4581361/

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik ben tegen. De glijdende schaal van de huidige euthanasiewetgeving. Zelfbeschikking die volledig doorgeslagen is. En al die voorstanders van zelfbeschikking bij de nieuwe donorwet en zo zuinig op hun 'eigen' lichaam, die vernietigen dan toch dat eigen lichaam niet bewust?

Sarcasme on:
Anderzijds als er maar voldoende voor het overig gezonde personen vaak zo'n poedertje slikken en zich nog hebben laten registreren als donor ook, dan zou dat aardig wat organen opleveren, als die organen daarna nog bruikbaar zijn. Maar dát zal toch niet het doel van het 'vrijwillig' levenseinde zijn?
Sarcasme off.

Speedy123
Berichten: 1135
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:Ik ben geen lid en geen voorstander. Ik zie te vaak mensen onder invloed van van alles en nog wat impulsieve besluiten nemen. Als iedereen zelfmoordpoeder in huis kan hebben, wordt ik niet blij...
Ik ben bang dat menig gootsteen kastje of hobbywerkplaats vol zit met stoffen waarmee iemand zelfmoord zou kunnen plegen. Nu het bekend geworden is dat een bepaald conserveermiddel gebruikt kan worden, bedenken mensen ineens dat alle producten met een giftigheids waarschuwingssticker erop ook gebruik kan worden om zelfmoord te plegen. Nu zullen de meeste mensen bang zijn om een willekeurig giftig product te gebruiken omdat ze niet willen lijden als ze zelfmoord plegen maar nu de geest uit de fles is, zullen veel meer middelen bekend worden dan alleen het conserveermiddel dat de stichting wilde gebruiken.

Hetzelfde wat je vroeger zag met koolmonoxide. Elke winter hoor je wel een verhaal van iemand die (bijna) overlijd omdat de CV installatie koolmonoxide niet goed afvoert. Dan krigj je vanzelf mensen die de uitlaatgassen van hun auto in gaan ademen, om er zo een einde aan te maken.

Het mij wel duidelijk dat de huidge wetgeving niet meer werkt, dan heb ik liever een stichting die mensen zorgvuldig probeert te helpen dan radeloze mensen die straks zelf gaan experimenteren om zo een einde aan hun leven te maken met alle afschuwelijke gevolgen van dien

Moneyman
Berichten: 29996
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie toch wel een levensgroot verschil tussen een kant-en-klaar poeder wat je zo naast je bed hebt liggen, dan het moeten experimenteren met middeltjes. Het één kan in een seconde van impulsiviteit ingenomen worden, het andere vraagt bewuste verdieping in de mogelijkheden en veel meer handelingen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coöperatie Laatste Wil.

Ongelezen bericht door scontra »

Ik kan, in alle eerlijkheid, niet begrijpen dat mensen zich drukker maken over hetgeen er met hun zielloze lichaam gebeurt na hun overlijden, dan dat men zich bezig houdt met het hoe en op welke wijze zijn/haar leven tot een acceptabel einde zal/kan komen.
Met name welke zeggenschap je zelf nog hebt over je eigen laatste ademtocht.

Gesloten