LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ zet mij voor het blok vanwege zorg in het buitenland

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CZ zet mij voor het blok vanwege zorg in het buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

tttlocke schreef:
02 nov 2019 10:44
Die lijst is er ook, jaarlijks, in de vorm van een overzicht van gecontracteerde zorg. En er informatie over de gevolgen daarvan. En de verzekerde wordt er door de verzekeraar op attent gemaakt dat dat jaarlijkse overzicht beschikbaar is.
Exact. Dat is precies wat ik bedoel. Zeker als het gaat over een zorgverlener waar 15 jaar geleden een operatie heeft plaatsgevonden en waar nu een andere operatie wordt uitgevoerd. Dan zou je dus jaarlijks van iedere verzekerde moeten nagaan waar diegene ooit, in een ver verleden, eens geopereerd is. En vervolgens van al die zorgverleners een lange en voor de leek waarschijnlijk onbegrijpelijke lijst (dbc codes?) geven met handelingen die niet meer gecontracteerd zijn.

Ik denk dat het gros van de mensen daar dan nooit naar zou kijken en zou denken dat je dat wel opzoekt als er iets moet gebeuren. Precies wat je nu ook al kunt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: CZ zet mij voor het blok vanwege zorg in het buitenland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke Patiënt weet zijn code, maar gelden die ook in België of is daar een andere lijst?

Je hoeft alleen te zoeken op ziektes die je zelf hebt of vermoed te krijgen.
Ik begin met wel of geen contract en lees later wel of ze volledige ziekenhuis of bepaalde dingen uitsluiten.

Zelf heb ik uitsluiting in plaatselijke ziekenhuis maar de zelfstandige er naast doet het wel...
Wel flink zoekwerk, maar beter gratis zoeken dan achteraf 25 tot 30% zelf betalen!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: CZ zet mij voor het blok vanwege zorg in het buitenland

Ongelezen bericht door tttlocke »

kweenie schreef:
02 nov 2019 11:15
tttlocke schreef:
02 nov 2019 10:44
Die lijst is er ook, jaarlijks, in de vorm van een overzicht van gecontracteerde zorg. En er informatie over de gevolgen daarvan. En de verzekerde wordt er door de verzekeraar op attent gemaakt dat dat jaarlijkse overzicht beschikbaar is.
Exact. Dat is precies wat ik bedoel. Zeker als het gaat over een zorgverlener waar 15 jaar geleden een operatie heeft plaatsgevonden en waar nu een andere operatie wordt uitgevoerd. Dan zou je dus jaarlijks van iedere verzekerde moeten nagaan waar diegene ooit, in een ver verleden, eens geopereerd is. En vervolgens van al die zorgverleners een lange en voor de leek waarschijnlijk onbegrijpelijke lijst (dbc codes?) geven met handelingen die niet meer gecontracteerd zijn.
Ik denk dat het gros van de mensen daar dan nooit naar zou kijken en zou denken dat je dat wel opzoekt als er iets moet gebeuren. Precies wat je nu ook al kunt.
En als het al zou mogen, is het niet eenvoudig te automatiseren. Dus een medewerker moet ieder klantdossier bekijken om een persoonlijke mededeling te kunnen doen. Die nooit 100% sluitend zal zijn, omdat je niet kunt voorspellen op welke zorg en bij welke zorgverlener de verzekerde in het komend jaar een beroep zal doen. Dus dan krijg je weer gezeur: 'mijn verzekeraar vergoedt niet alles terwijl het niet in het persoonlijke overzicht van de voor mij relevante wijzigingen stond bij het begin van het jaar; mag dat zo maar'?
Dus afgezien van privacywetgeving en kosten, zal geen verzekeraar zich hieraan willen branden. Terecht.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: CZ zet mij voor het blok vanwege zorg in het buitenland

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
02 nov 2019 11:48
(...) Je hoeft alleen te zoeken op ziektes die je zelf hebt of vermoed te krijgen. (...)
Dat is nog eens een goed advies!

Gesloten