LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

En mensen die zeggen dat artsen niet mogen verdienen zijn pure communisten ga naar CUBA ofzo zou ik zeggen

Jij wist toch dat bepaalde beroepen goed verdienen moest je ook studeren die kans had jij en iedereen ook in NL.
Maar nee jij kiest er niet voor en kiest de makkelijke weg en zeurt nu dat zij goed verdienen, Beetje hypocriet vindt je niet? :evil:

Zo gaat dat in het leven.....

vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door vvseverine »

Voor de goede orde: Ik heb gestudeerd en had een baan als onderzoeker aan een Universiteit. Nu werk ik in het onderwijs. Ik ben helmaal niet ontevreden met mijn eigen salaris. Ik kan daar goed van leven maar ik wil wel heel graag zelf kunnen bepalen of ik gebruik wens te maken van de diensten van een huisarts. Voor mij is dit een principekwestie. En Henk als ook de apothekers een vast honorarium per ingeschreven patient krijgen geldt dit dito met een sterretje voor hen. Als artsen en apothekers verplicht door ons gesubsidieerd moeten worden zijn het eigelijk ambtenaren en die verdienen niet zoveel.
En dan t.a.v. mijn ervaring met huisartsen ten overvloede:
1. Als je ze nodig hebt, meestal in het weekend of 's avonds, moet je toch naar de spoedpost.
2. Voor niet urgente klachten heb ik nog nooit een zinnig advies van een huisarts gekregen, wel van zg alternatieve genezers.
3. Iedere diagnose die de huisarts t.a.v. mij en mijn familieleden heeft gesteld had ik zelf al gesteld. Behalve dan toen ik dacht dat ons dochtertje blindedarmontsteking had. De huisarts bleef maar volhouden dat het darmkrampen waren. Toen wij haar ten einde raad bij de EHBO van het ziekenhuis brachten lag ze een half uur later op de operatietafel: Omdat het bijna buikvliesontsteking was werd haar buik in de lengte opengesneden. Ze verdient nu wat bij als fotomodel maar bikinies kan niet dank zij onze 'oplettende' huisarts! Mijn vriendin had een soortgelijke ervaring met haar zoon die hersenvliesontsteking had. De huisarts heeft er alleen maar voor gezorgd dat ze bijna te laat bij de neuroloog kwamen. Zelfs de kenmerkende niet door druk verdwijnende rode vlekjes zag de huisarts over het hoofd! Ook zij ging met haar zoon naar de EHBO waar ze wel direct zagen wat er aan de hand was.
Na deze en vele soortgelijke ervaringen zou ik liever zelf direct bij het ziekenhuis terecht kunnen. En al die andere klachten los ik zelf wel op.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door HvdB »

En dat bedoel ik nou...al je dochtertje gelijk naar een gastro-enteroloog was gegaan dat had hij aan de hand van een echo/bloedtest gelijk geweten wat er aan de hand was.

Het is een grof schandaal dat jou huisarts wat aan loopt te modderen.

Eeliane,

Je loopt weer onzin te verkondigen. We weten dat de gezondheidszorg niet helemaal soepel loopt.
Als een arts vind dat ie te hard moet studeren, te hard moet werken of te weinig verdiend dan moet ie maar een vak gaan leren.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

vvseverine,

"Onderzoek alles en behoudt het goede"...!
Dit geldt voor jou, maar ook voor mij!
Je hebt ws. inmiddels wel begrepen dat ik het hoe dan ook eens ben met stelling: "De huisarts vervult een poortwachtersfunctie "..
Jij bent er het niet mee eens, wil niet geconfronteerd worden, ten koste van je eigen inkomen, met de maandelijkse bijdrage aan zijn salaris...
Jij vindt dat elk individu in ons land in staat is (!) en in staat moet worden gesteld, zelf naar behoeve een financiele keuze t.a.v. zijn gezondheid te maken...
Geen sociale verplichtingen t.a.v. de mensen die afhankelijk zijn van deze algemene voorziening.
In jouw ogen is je huisarts niets meer of minder dan elke willekeurige werknemer in een bedrijf..
Vergeet je dan niet iets?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door S. »

Vrees dat de huisartsen het ook voor zichzelf verpest hebben met onrechtmatige declaraties.

Voorbeeld:
De griepinjecties in verzorgings/verpleeghuizen.
Wij, van de verzorging inventariseerden welke patient deze nodig had.
Moesten deze zelf aanvragen, injecteren, aftekenen, rapporteren , etc.
Maar bijna alle huisartsen declareerden een consult en medische handeling( injectie) , terwijl ze niet bij hun patienten kwamen.
Toegegeven: enkelen kwamen zelf naar de patient en gaven zelf de injectie.

Kortom, dubbele kosten.
Door het oude systeem van zorgverzekering en declaratie niet waarneembaar.
Nu is er een nieuw systeem die dit soort dubbelingen moet ondervangen.

Dit voorbeeld zal wel niet op zichzelf staan.

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

serverine...spijtig dat het zo gelopen is en uiteindelijk in ziekenhuis zijn behandeld

alleen je denkt dat je slim bent maar dat ben je niet. en dankzij jouw soort mensen die denken dat ze zomaar doktertje kunnen spelen en een grote mond hebben tegen de dokter(s) worden er fouten gemaakt of onnodig ingrepen

BV het stellen van een blindedarm uit eigen ervaring schijnt niet zo makkelijk te kunnen zijn. Zelfs als je echoscopie doet of bloedprikt hoeft dit geen afwijkingen te geven. echter als mensen erg pijn hebben of willen dat er wat aan gedaan wordt snijdt de chirurg toch maar in die buik om te kijken of het echt een blindedarmprobleem is of iets anders gezien de buik al of niet geprikkeld is. En ja als ze openmaken dan halen ze altijd ook gelijk de blindedarm eruit of dit nou ontstoken is ja of nee heb je toch niet meer nodig. En dan denk jij ja kijk blindedarm is weg dus gemiste diagnose.

En het feit dat je alle diagnoses zelf kan stellen die jouw huisarts gesteld heeft geeft al aan dat je NIKS hebt moet je ook niet naar de dokter gaan. Wat wil je dan? Wil je KANKER? AIDS? ipv geirriteerde darmen of migraine. Wil je persee zeldzame aandoening krijgen en zeggen kijk mijn huisarts is goed! die heeft ....syndroom diagnostiseerd. Wat een lulkoek zeg! Ga de psychiatrie in ik heb het idee dat je borderliner ofzo bent in ieder geval een gedragsstoornis.

En het fijt dat de huisarts kan bestaan is dit soort abbonementstaiefen noodzakelijk anders bestaat de huisarts niet en als je ziek bent gaat niemand je behandelen voor 5 euro per maand. Zelfs een 1malig bezoekje aan SEH kan zo oplopen tot 500 euro. Je bent gewoon een egoist. Je zegt dat je uit prinpcipe 5 euro niet wilt geven. Pak de apotheek ook aan en je wilt naar de ziekenhuis maar daar hebben ze ook standaard tariefen die je moet betalen of je nou gebruik van maakt of niet.

Je bent zo principieel ga dan ook ook klacht indienen bij de staat je betaalt ook van je salaris WW WOA bijstand allemaal van jouw salaris aan anderen die het mogelijk nodig hebben in geval van nood. DIT is NL anders moet je naar een land waar je salaris NETTO kan behouden en genieten.

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

HvDB:

Naar een gastro-entereloog?? Kijk daar beginnen de problemen al dat is een internist.

Je moet bij de chirurg zijn oen!

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

en wat betreft al de klachten die je bij de huisartsenpost hebt en heel veel moet betalen


dat is ook niet iets van de huisartsen de oprichters van dat soort posten verdienen eraan en niet de huisartsen. Huisartsen verdienen rond 40 EURO BRUTO per uur bij dit soort diensten en zijn verplicht in dienstenpools te werken.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door S. »

En hoe zit het met onrechtmatige declaraties. :oops:

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

s. je bent wel erg kortzinnig he met name jij die in een verzorgingshuis werkt moet kunnen weten dat huisarts onmisbaar is.

En zowiezo klopt er iets niet je kan geen consult en injectie declareren er is een vast bedrag voor dit soort griepinjecties die ze van de verzekering krijgen. En hoe weet jij dat allemaal dat dit is gebeurt? en als het is gebeurt is dit wrs een fout. Beetje dom van je dat je alle huisartsen over 1 kam scheert.

Huisartsen zijn geen geldwolfen anders waren ze iest anders geworden. En jij als verzorgende moest dit kunnen weten..

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door HvdB »

Henk29 zijn pilletjes zijn uitgewerkt zo te zien.

Zeker ga je niet eerst naar een chirurg toe. Eerst moeten er fatsoenlijke testen gedaan worden die een gastro-enteroloog goed kan beoordelen.

Een huisarts is een kwakzalver met een lange studie met subsidie werk doet.


En nu weer je dwangbuis aan Henk29! :wink:

vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door vvseverine »

Henk, dat je het niet met me eens bent weet ik al langer. Maar dat je nu ook nog diagnoses over mijn psychisch functioneren moet gaan stellen gaat me een beetje ver. Dat doen ik ook niet ten opzichte van jou. Blijkbaar windt het je vreselijk op dat mensen gewoon voor zichzelf willen kunnen denken en beslissen en is je onderscheidingsvermogen iets minder groot dan je zelf denkt:
die blindedarm bleek al op knappen te staan en als je in de hulpverlening werkt mag je nog wel zelf nadenken. Daar zie je waarschijnlijk het eerste wat er mis is!
Het verschil met de WAO premie en andere premies zit em er in dat hier mensen mee betaald worden die in de problemen komen net als met de ziektekostenverzekering. Ik zeg helemaal niet dat die er niet zouden moeten zijn, maar zou het prettig vinden als er gewoon per consult geclaimd wordt en de no claim ook voor de huisarts geldt. Dan kan ik dat geld uitgeven aan zaken die ik voor mijn gezondheid van echte waarde vind. Dat doe ik overigens al jaren en ik denk dat ik die huisarts daarom zelden nodig heb. Van de premies worden ook geen abbonnementskosten voor hulpverleners betaald en als de directie bij het UWV zich aan luxe te buiten gaat komt dat ook onder kritiek.
En dan nog wat. Als je kanker krijgt ga je waarschijnlijk na een bezoekje aan de huisarts linea recta naar het ziekenhuis. En voor AIDS en ziektes die door roken en/of drinken zijn ontstaan heb ik inderdaad niet zoveel zin om te betalen. Dat kun je voorkomen. Hogere premie wat mij betreft.
Dan nog het volgende. Mijn echtgenoot lijdt aan een ernstige schildklierziekte waarvoor hij al jaren door de internist wordt behandeld en onder controle staat. (Ook dit keer had ik al veel eerder gezegd dat hij m.i. last van zijn schildklier en moest ik er bij de huisarts op aandringen bloedonderzoek te doen). Toen zijn medicijnen op waren vroeg hij aan hem nieuwe. Dat kon alleen via de huisarts kreeg hij te horen. Na enig aandringen bleek het wel te kunnen en werd er een receptje uitgeschreven. Jammer voor die huisarts kan hij geen half consult rekenen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door S. »

Dag Henk,

Even voor de goede orde;
- Ik werk niet meer in het verzorgingshuis, al 4 jaar niet meer.
- Dat voorbeeld over die injecties was een uitkomst van onderzoek door een buro die de efficiëntie van het hele verzorgingshuis heeft doorgeligt.
Dit was één van de uitkomsten. De huisartsten behoorden zelf de injecties toe te dienen omdat ze hier via de verzekering een vast bedrag voor kregen. Spreek nu over zo'n 8 jaar geleden.
Wanneer je nu wilt injecteren heb je eerst een getekend uitvoeringsverzoek van de arts nodig en bij de thuiszorg declareer je een VP-handeling onder code 301. Denk dat hierdoor dubbelingen wel ondervangen zullen worden.

- Het leuke is dat juist de mensen die lange tijd in de gezondheidszorg hebben gewerkt of arts/ speciliast zijn geweest, veel belangstelling hebben voor alternatieve geneeswijzen.

- Nee, huisartsen zijn niet per definitie geldwolven, maar denk dat bepaalde declaraties anders moeten of vervallen om de zorg betaalbaar te houden.

- En nee, het is niet de bedoeling dat de zwakkeren hieronder gaan lijden; dus het zal een hele klus zijn om een systeem te bedenken die voor alle groepen goed is.

- En weer nee, dat kunnen jij en ik niet. :D

Groet, S.

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

severine

Ik weet niet wat voor huisarts je hebt hoor maar ik betwijvel uberhaupt wel of hij huisarts is als ik je verhalen moet geloven.

Een huisarts die geen diagnose schildklierfunctiestoonissen kan zien en BEHANDELEN? why internist? Schildklierprobleem is een typisch ziekte die huisartsen doen.

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

een goeie huisarts kan bijna alles en dat blijkt dan ook weer (90% van de klachten zelf behandelen en diagnose stellen) die 10 % gaat naar de ziekenhuizen. Dit is toch een feit.

Kijk dat jij als individu en sommige mensen hier daar juist het dupe van worden van het abbonementstarief weegt niet op tegen de 90% die de huisarts voor relatief weinig geld zelf behandeld.

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

HvdB:

lekker kostenbesparend is dat zeg dus volgens jou moeten ze eerst naar de inernist dus in dit geval gastro-enterlooog en dan opdracht geven aan de chirurg tot snijden.

Dit klopt dus niet. Een huisarts kan zeker veel beter een acute buik beoordelen dan een internist. Gezien een huisarts jarenlang hierin zijn getraind en ervaren zijn gezien acutebuik beoordeling veelal eerst door hun worden gezien en verwezen worden.

een internist snijdt niet en kan heel slecht een chirurgische buik in dit geval een acute buik beoordelen logisch gezien dit niet hun werkterrein is en wel van die huisartsen. Gastro-enterologen doen alleen scopien en beoordelen dit.

Een uitgebreid bloedonderzoek zoals jij het beschrijft kan ieder arts.

je moet maar eens je verdiepen wat een huisarts is en wat die mag en kan doen. Je gaat wel erg kort door de bocht met je ideeen

De beste is natuurlijk beoordeling door de chirurg.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door eeliane »

Nee die werkt samen met de internisten

vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door vvseverine »

Nou Henk je doet wel voorkomen alsof jij de praktijk van huisartsen kent maar met ziekte van Basedow ga je toch echt naar de internist. Dat behandelt geen huisarts zelf (radioactief jodium en voortdurende foto's met kleine doses radioactief jodium). Huisarts dacht aanvankelijk dat mijn man overspannen was. Hij had last van hartkloppingen (hoort bij ziekte van basedow) dus kreeg hij betablokkers en hij schreef hem rust voor. De typische ogen die ik wel zag, zag hij aanvankelijk niet. En nee het was heus geen bijzonder slechte huisarts want ik ken heel wat patienten van hem die tevreden over hem zijn.
Met eeliane ben ik het eens dat het moeilijk zal zijn om een systeem waar iedere maatschappelijke groepering zich in kan vinden te ontwerpen. Het lijkt me echter heel goed mogelijk om de huisarts per consult te betalen en ook een no claim regeling hiervoor in te stellen. Dan denken mensen misschien eerst na wat ze zelf aan hun klachten kunnen doen voor ze naar de huisarts gaan. Dat zou zeker veel onnodige doktersbezoekjes schelen. Misschien blijkt dan dat een bepaalde huisarts zijn hoofd niet boven water kan houden. Dat zij zo, winkels gaan ook failliet als de klandiezie afneemt. Iedere vrij gevestigde alternatieve therapeut moet zichzelf ook bewijzen. De meeste van zijn patienten hebben geen uitgebreide aanvullende verzekering maar raadplegen hem wel omdat ze er baat bij blijken te hebben.

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

precies je zegt het zelf is een zeldzame aandoening. Achteraf praten is altijd makkelijk.
Spanning is de meest voorkomende oorzaak bij hartkloppingen inderdaad dus in eerste instantie dacht de huisarts daaraan is geen foute diagnose. Om dit dan een misser te noemen is een groot woord.
artsen stellen differentiaal diagnoses in de volgorde van het meeste voorkomende ziektes en dit staat zeker op het laagste nivo wil niet zeggen dat je het ook niet krijgt.

En ik vindt ook goed dat de no-claim ook voor de huisartsen gelden echter het schijnt niet goed te zijn voor de gezondheid van de algemene samenleving. mensen stapelen hun ziektes en klachten op totdat het te laat is. En dit moet voorkomen worden. jij doet dat mischien niet maar veel mensen wel. Huisartsgeneeskunde werkt meer prefentief dan curatief.

Ik denk dat velen de betekenis van een huisarts niet weten en halen ze doorelkaar met poortartsen/intake artsen op de SEH.

henk29
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2005 00:49

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door henk29 »

eeliane: huisartsen werken ook samen of wist je dat niet?

Gesloten