LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

Garantie na knie- of heupingreep
CZ-verzekerden bij wie in het St. Annaziekenhuis in Geldrop een heup- of knieprothese wordt geplaatst, krijgen de garantie op een succesvolle ingreep. De garantieregeling tussen een zorgverzekeraar en ziekenhuis is volgens CZ een landelijke primeur.
Eindhovens Dagblad, 30-08-2006
Dit vind ik dus een dubieuze ontwikkeling. We hebben niet met een auto te maken, maar met een lichaam wat allerlei onvoorspelbare reacties kan geven.... (afstoting, tromboses...)

dus ben benieuwd: gaan in Geldrop nu alleen de makkelijke voorspelbare gevallen geopereerd worden, en wordt de rest naar elders verwezen?? wat is de oplossing als de operatie mislukt?? 2 jaar garantie op materiaal , 3 jaar op arbeidsloon? of "levenslang""?? (operatie geslaagd hoor!, ja patient overleden aan iets anders, sorry.....).
Worden de operaties nu relatief duurder ingeschaald om de kosten voor de mislukking op te vangen? en wie gaat dat betalen?? CZ? chirurg? ziekenhuis?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

http://www.rivm.nl/vtv/object_class/kvz ... ering.html

een linkje naar de kostenopbouw in de zorgsector over 2003...
voor de serieus belangstellenden.[/quote]

http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.w ... id=1021285

en op verzoek een linkje over concurrentie in de zorg. er volgen er meer als ik weer tijd heb..!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

""Als de verzekeraars al met elkaar gaan concurreren, zal dat niet automatisch alleen op kwaliteit, maar zeker ook op prijs zijn. Dat zal toch op gespannen voet staan met de kwaliteit."

Maar patiënten zullen toch geen lagere kwaliteit accepteren?

"Ik vraag me af of mensen in staat zijn om de kwaliteit van de zorg te beoordelen. Ook al is de informatie beschikbaar, dan is het maar de vraag of mensen zich erin gaan verdiepen. Zij willen gewoon een aardige dokter, in wie ze vertrouwen hebben en die liefst ook nog in de buurt woont."



en dit is dus een klein stukje uit het artikel
Laatst gewijzigd door Walter van V op 31 aug 2006 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

overigens:

de huidige opzet zoals voorgestaan door de minister is geen echte marktwerking!! sterker nog de zorgverzekeraars krijgen zo ongeveer een monopoliepositie, in ieder m.b.t. een groot en belangrijk deel..!

Echte marktwerking is dat de consument (in dit geval dus de patient) zelf kan selecteren door wie hij/zij behandeld worden, en wat hij/zij daar al dan niet voor over heeft.
Nu bepalen in grote lijnen de zorgverzekeraars dat, op grond van door hen afgesloten overeenkomsten met zorgverleners.

daarnaast zal de consument ook bereid moeten zijn extra in de buidel te tasten voor de extra snelle en/of extra goede hulp, hier zal door de zorgverzekeraars naar verwachting toch ook een stuk eigen bijdrage gaan gelden! (volledige vergoeding indien naar een gecontracteerd hulpverlener, bv 80% indien niet gecontracteerd, maar misschien wel beter??)

Vrije marktwerking betekent ook: vrije tarieven. Wie A zegt moet ook B zeggen, dat betekent dus dat de instellingen of artsen die aantoonbaar kwaliteit leveren (en zo ver zijn we nog lang niet dat dat daadwerkelijk voor de consument zichtbaar is!) ook zo ongeveer mogen vragen wat ze willen voor de behandeling. Dit wordt dan vanzelf gereguleerd door de markt, worden ze te duur in verhouding tot kwaliteit krijgen ze vanzelf minder klanten.
Maar dit komt er als het aan de minister (en zorgverzekeraars, waarvan een groot deel toch echt winstoogmerk heeft! winst door u betaald dus!) niet door. Dat is dus geen echte marktwerking, en er is dus geen zuivere concurrentei mogelijk!!

Overigens zou ik dit een slechte ontwikkeling vinden, zoals geschreven ik ben tegen marktwerking in de zorg, omdat je dan in een echt vrije markt een 2-deling krijgt: zorg voor rijken, en zorg voor armen. Kijk maar eens goed hoe het in zuid -europa mn geregeld is....dat is een mooi voorbeeld..!
Laatst gewijzigd door Walter van V op 31 aug 2006 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

@ HvdC, we gaan echt verder in dit topic, niet in het Menzis-topic, want daar hoort het niet!!

Dus argumenteren (en afzeiken wat je in het andere topic deed voor mijn part ook, ik heb een dikke huid, ik kan het hebben. En de teksten zonder argumentatie die jij en M.D. presenteren zeggen meer over jullie zelf dan over degenen die jullie in een kwaad daglicht trachten te stellen!) verder hier, o.k?

maar bij voorkeur gewoon argumenten (liefst met linkjes dat andere belangstellenden zich echt een beeld kunnen vormen), want dat is discussieren!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

http://minvws.nl/nieuwsberichten/ibe/20 ... lt-mee.asp

over huisartsen-tekort, en maatregelen waarmee het teruggedrongen wordt.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

http://www.minvws.nl/kamerstukken/staf/ ... nieken.asp

over kwaliteitsbewaking, niet geregistreerde artsen (want die zijn goedkoper!) uit het buitenland die hier behandelingen komen doen.....

Want daar gaan we ook naar toe met marktwerking binnen de huidige nederlandse wetgeving, o.a. wet BIG........

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door HvdC »

jij hebt zeker niets te doen. Je zit al heel de dag tegen jezelf te praten. Is eeliane aan het werk?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

oooo....HvdC heeft even geen reactie... of nog druk aan het lezen??

teveel linkjes??

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door HvdC »

Nee, ik heb nog niet alles gelezen want ik heb nog een leven ook.

Een artikel over huisarsten tekort en kamervragen van de SP.

Dat zijn nog eens gedegen onderzoeken.

Maak me maar wakker wanneer je iets echt interessants gevonden hebt.

GaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaP!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

nou ik ben eigenlijk meer benieuwd of jullie iets te beargumenteren hebben.
Ik zou met argumenten komen om mijn persoonlijke visie te onderbouwen, en die belofte kom ik na.

Maar typisch voor betweters: constructieve bijdragen vermijden, en alleen anderen denigreren, zeker wanneer die de met verve gedeponeerde stellingen ondergraven....!


en daar hoor je dus duidelijk ook bij...helaas. Ik had gehoopt op een constructieve discussie, waar dit forum voor bedoeld is.

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door HvdC »

Ik zou met argumenten komen om mijn persoonlijke visie te onderbouwen
Uw argumenten zijn kamervragen van de SP?? HAHAHAHAHA

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door S. »

@ Walter,
Geweldige bijdragen.
Mijn complimenten!

Kijk, nu gaat het hier weer ergens over.
Is er veel interessants te lezen, dan ben ik er weer.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

Uw argumenten zijn kamervragen van de SP?? HAHAHAHAHA
is dit werkelijk het enige soort bijdrage wat van uw kant te verwachten is?? zeer bedroevend en laag peil..

Even verder kijken dan de neus lang is: er staan niet alleen vragen, maar ook antwoorden, en via de links en menus is nog veel meer info naar boven te halen. En er staan nog meer linksdan alleen deze o.a naar RIVM. tenminste voor diegenen die open staan voor andersmans mening en visie, en graag een brede blik houden of willen ontwikkelen.. Maar dat is in dit geval blijkbaar al te hoog gegrepen voor u..

Dit soort zaken is te vinden met 10 min . met een zoekmachine, kan iedereen doen, had u zelf ook kunnen doen! ook voor uw argumentatie om uw eigen mening te onderbouwen, daar wachten wij hier namelijk nog steeds op..

@S. graag gedaan!!
Laatst gewijzigd door Walter van V op 02 sep 2006 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

goh ik had inmiddels wel een echte inhoudelijke reactie verwacht van Mathilde D. en vriend HvdC...! :?:

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door kiz »

@ Walter:
misschien moet je je verwachtingspatroon bijstellen... :wink:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

oh nee hoor, dat was gezien de eerdere bijdragen al niet zo hoog!

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door HvdC »

Walter van V
BerichtGeplaatst op: 02 Sep 2006 16:41 Onderwerp:

oh nee hoor, dat was gezien de eerdere bijdragen al niet zo hoog!


kiz
BerichtGeplaatst op: 02 Sep 2006 16:29 Onderwerp:

@ Walter:
misschien moet je je verwachtingspatroon bijstellen... Wink
Ik ben blij dat je dit zelf ook al in de gaten had. Kamervragen van de SP ..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: !

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz... en jij houdt de kwaliteit van dit forum in de gaten? :)

Gesloten