LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ski
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door ski »

Als je zelf in levensnood bent, dan ben je maar wat blij dat er huisartsen zijn en dat boeit het je ineens niks wat hij/zij verdient, als je maar geholpen wordt.

Als ik het hier wat doorlees dan zijn er een aantal mensen die een slechte ervaring hebben gehad met een huisarts, dat is opzich erg jammer, want een goede relatie met je huisarts is vaak goud waard. ( bv in de palliatieve zorg )

En die subsidie (loon??) Ik weet niet wat je daar mee bedoelt, denk je nou echt dat de zorgverzekeringen de huisartsen bakken met geld toegooien?? dat houden ze toch liever zelf in de zak.
Een huisarts heeft ook veel verplichte bijscholingen, die vaak ook een lieve duit kosten, volgt hij deze niet dan loopt hij het risico om zijn registratie kwijt te raken.

En dan las ik ook dat er meer concurentie moet komen en dat de artsen zich meer (vrij) moeten gaan vestigen :? :? dan vraag ik me af waar hij al zijn patienten moet weghalen en hoe hij zijn waarnemingen wil gaan regelen, want geen HAGRO die je wil hebben.

En mensen die nooit nachtdiensten werken, kunnen niet oordelen hoe zwaar dat is, ik zou zeggen doe het maar eens (dan heb ik het niet alleen over de huisarten die 's nachts werken maar ook over andere beroeps vormen)

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

een huisarts krijgt ongeveer > 200.000 euri bruto per jaar.
hij krijgt het niet, hij verdient het, dat is wat anders denk ik..
(als je iets krijgt heb jer niet voor gewerkt... en ik denk dat we het er wel over eens zijn dat een huisarts in ieder geval werkt voor zijn geld..)
wel grappig hoe langer de discussie duurt, hoe hoger het inkomen van een huisarts wordt...

Daarnaast is deze discussie nu wel heel erg off-topic!

ski
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door ski »

wel grappig hoe langer de discussie duurt, hoe hoger het inkomen van een huisarts wordt...
Het spreekwoordelijke mug en olifant verhaal :wink:

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

(ski)Als je zelf in levensnood bent, dan ben je maar wat blij dat er huisartsen zijn en dat boeit het je ineens niks wat hij/zij verdient, als je maar geholpen wordt.
Vind jij het dan niet belangrijk wat jij moet betalen? Vind jij een tarief van ca. 75 euro voor een consult op de huisartsenpost acceptabel? En als de huisartsen per consult betaald zouden worden (zonder inschrijftarief), zou je per keer ca. 20 euro moeten betalen, en voor een telefoontje of herhaalrecept 10 euro. Die kosten kunnen erg oplopen. Huisbezoek 's avonds en in het weekend kost ca. 115 euro en overdag (dat is slechts tussen 8 en 17 uur!) ca. 30 euro.
Je moet beseffen dat wij met z'n allen het salaris van de huisarts betalen en dat de tarieven erg hoog zijn. Bovendien is de gemiddelde huisarts verwend geraakt door het feit dat de meeste patienten goed verzekerd zijn voor huisartsenzorg (voorheen ZF of particulier, nu de basiszorgverzekering). Daardoor kan hij gemakkelijker zijn declaraties innen, omdat er door de verzekering toch wel wordt betaald. Het wordt geheel een andere zaak als de huisartsen hun geld rechtstreeks bij de patienten moeten innen, die dit (voor een deel?) zelf moeten betalen. Dan zal de gemiddelde patient kritischer zijn op de geleverde kwaliteit. Als wij alles maar naar de verzekering afschuiven ontstaat er een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Ik verwacht overigens dat de onlogische situatie die we nu hebben, namelijk dat gebruik van de huisarts de no-claim NIET aantast maar de voorgeschreven medicijnen WEL, dat die situatie rechtgetrokken wordt. Dan kan er MARKTWERKING ontstaan, namelijk concurrentie tussen huisartsen. En daarmee bedoel ik niet dat ze veel moeten gaan adverteren, maar dat ze concurreren op basis van kwaliteit. De beste huisartsen zullen de meeste patienten aantrekken en dus het meeste verdienen. De slechtste huisarts krijgt de kleinste praktijk, maar heeft daarentegen wel veel tijd voor zijn patienten.

ski
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door ski »

Ik vind dat tarief zeker acceptabel, als je nagaat wat je voor een loodgieter moet betalen als die langskomt dus is het ook niet raar dat het in het weekend een stuk duurder is, zo moet ook de hele organisatie betaald worden want er zitten niet alleen artsen maar ook assistentes, chauffeurs, kantoorpesoneel en dan nog alle andere onkosten zoals medische instrumenten, auto's etc.

Op kantooruren spreekt men tegenwoordig niet meer over een consult tarief maar over een verrichting tarief.

Verder besef ik ook wel dat we met z'n allen dat betalen, maar ik betaal ook voor alle ambtenaren die hier in nederland rondlopen, dan zou ik eerder daar op gaan lopen bezuinigen, of politici die hun hoofd één keer in de kamer laten zien en dat dik betaald krijgen maar niet op mensen die dag in dag uit met hun werk bezig zijn en voor anderen klaarstaan.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

(ski) Er zitten niet alleen artsen maar ook assistentes, chauffeurs, kantoorpersoneel en dan nog alle andere onkosten zoals medische instrumenten, auto's etc.
Daar heb ik anders niet om gevraagd: de huisarts heeft al een eigen auto die hij van de belasting aftrekt. Ook heeft hij al medische instrumenten. En op zo'n chauffeur die de koffer van de arts draagt en er tijdens een huisbezoek een beetje bijhangt, daar zit ik als patient niet op te wachten! Pure luxe en verwennerij! Van mij mag een Minister een chauffeur hebben, maar de huisarts...., nou nee. Laat die zijn dure auto maar zelf besturen. Ook heb ik niet gevraagd om kantoorpersoneel: goedkoop personeel laten werken in de plaats van duur personeel en dan nog een hoger tarief rekenen!
Toen er nog geen huisartsenpost was, betaalde ik voor een ANW-consult de helft van het huidige tarief. Die huisartsenposten zijn gestart voor het gemak van de huisarts. De huisarts heeft nu een 8:00 tot 17:00 baan. Waar krijg je dat nog in Nederland en dan met zo'n hoog salaris? Half Nederland moet tegenwoordig bijna dagelijks of tenminste wekelijks overwerken. De huisarts heeft een pracht baan, is zijn eigen baas, werkt vaak van huis uit (geen reistijd, die de rest van werkend Nederland wel heeft). Weliswaar veel geleuter achter zijn bureau, maar dan hoeft hij ook niet na te denken. Lekker gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 18 nov 2006 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

werkt vaak van huis uit
gaat voor de meesten niet meer op, en als dan nog van korte duur. In mijn voormalig woonplaats zijn in mijn woonwijk in de afgelopen 6 jaar inmiddels alle vrij (idd aan huis) gevestigde huisartsen gestopt (gewoon met pensioen gegaan). De opvolgers werken echt niet meer vanuit huis, maar vanuit gehuurde ruimte. Ook artsen willen werk en prive tegenwoordig graag scheiden. Hebben zij net als de rest van NL ook recht op.

En reistijd is altijd een eigen keuze, namelijk kiezen voor een baan verder weg, of anders een (waarschijnlijk mindere ???) baan dichterbij. Of verhuizen. Het leven bestaat uit keuzes, en we moeten eens ophouden te bepalen wat voor keuze anderen maken. Ze kunnen er ook voor kiezen keuringsarts o.d. te worden, dan hebben ze vaak wel reistijd...
Jammer dat men altijd weer goed is in dit land om te bepalen hoe anderen hun werk en tijd in moeten delen. Staat het u niet aan met de huisartsen (en dat is erg duidelijk...) gaat u er toch gewoon niet heen? u verwacht dat er iemand voor u klaarstaat wanneer u hem/haar nodig hebt, bij wijze van spreken op afroep. En ja daar staat wat tegenover, daar moeten centjes voor betaald worden. Maar houd eens op met dat gemekker over inkomens en werktijden/uren e.d. van anderen.

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Maar houd eens op met dat gemekker over inkomens en werktijden/uren e.d. van anderen.
Lekker onbeschoft!

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door kiz »

Dat heeft niets met onbeschoft te maken... Mathilde doet niets anders dan mekkeren over het inkomen van een huisarts, vindt feitelijk dat dit uit de basisverzekering moet zodat háár premie omlaag kan, dan hoeft zij niet meer te betalen voor het feit dat anderen hun huisarts vaker nodig hebben, en als je de mensen maar financieel laat voelen zullen ze wel minder vaak naar de huisarts gaan. De huisarts mag alleen betaald worden voor zijn consulten, en alle overige zaken (praktijkruimte, bijscholing, personeel, instrumentarium etc.) moet hij maar uit het tarief van (wat haar betreft) € 20 per consult betalen, dan zal de huisarts wel leren te concurreren op kwaliteit :roll:
Mathilde vergeet echter dat er geen vrije markt is zónder vrij vast te stellen tarieven... zodra die markt helemaal vrij wordt zullen de kwalitatief betere huisartsen dit ook graag aan haar doorberekenen in hun consult...

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Mathilde vergeet echter dat er geen vrije markt is zónder vrij vast te stellen tarieven... zodra die markt helemaal vrij wordt zullen de kwalitatief betere huisartsen dit ook graag aan haar doorberekenen in hun consult...
Gezondheid kent geen prijs. Ik zal mij dus in zo'n systeem goed thuis voelen.
De huisarts moet dus de kant van GP op en alleen in geval van twijfel geraadpleegd worden.

Als ik dus een probleem heb met mijn zachte, geurige perzikhuidje dan ga ik gelijk naar de dermatoloog.

Je moet het zo zien. Voor onderhoud van mijn Lexus ga ik naar de dealer en niet naar Kwik-Fit.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door kiz »

Als ik dus een probleem heb met mijn zachte, geurige perzikhuidje dan ga ik gelijk naar de dermatoloog.
jouw keuze... als ik daar dan inderdaad maar niet collectief voor mee hoef te dokken.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door Walter van V »

tja en dan blijkt het een alergische reactie te zijn op iets...en stturt de dure dermatoloog je naar de dure alergoloog..

maar idd dat mag ieders keuze zijn mits de zaken niet collectief worden belast.

Maar dan moet iedereen goed beseffen dat er mensen zijn die voor 1000,= per jaar klaar zijn, maar dat er ook mensen zijn die wegens stijgende leeftijd en chronische ziekten naarde 10.000,= premie per jaar gaan. En dan ben ik benieuwd hoe zo iemand er als puntje bij paaltje komt dan over denkt...

Het systeem is gebaseerd op een solidariteitsbeginsel, tenminste mbt de basisverzekering. Trouwens ook de premiestellingen in de AV`s, is allemaal gebaseerd op gemiddelden.
Lekker onbeschoft!
en Linda, Ik heb nog steeds geen mailadres van je gekregen om eens persoonlijk van gedachten te wisselen over wat jou dwars zit, dat je telkens zo op mij zit te vitten?

ski
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door ski »

Je moet het zo zien. Voor onderhoud van mijn Lexus ga ik naar de dealer en niet naar Kwik-Fit.
En dan ben je ineens wel bereid om veel geld neer te leggen :shock:
en het hoge salaris van die exlusive dealer te betalen, en de huisarts moet maar zo goedkoop mogelijk.

Ik zou eerder naar de topmanagers in de zorg kijken, en daarna eens naar de artsen.

En wat dacht je dat een dotter uurtje kost?

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Doen topmanagers tegenwoordig dotteren?

Ja, de gezondheidszorg mag van mij beter worden en daar ben ik bereid een hogere prijs voor te betalen mits die verkapte subsidie van de huisartsen er tussenuit gehaald wordt.

ski
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door ski »

waar haal het vandaan dat huisartsen subsidies krijgen?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door eeliane »

Laat ik zo zeggen dat de mensen helemaal niet bereid zijn meer voor de gezondheidszorg te betalen, WEL voor die van zichzelf maar niet voor de zieke medemens, toch?!
Vandaag een patient die niet meer wenste te betalen dan de basisprijs maar wel boos werd dat een deel van haar medicijnen niet vergoed werd. Want daar had ze recht op!
Dus wij adviseerde om aanvullend te verzekeren want dan zou de vergoeding wel kunnen, misschien moest ze zelfs nog wel naar een andere verzekering, nou dat kon niet en waar dachten ze(?) wel niet mee bezig te zijn. Afijn we praattten nog wat verder zegt ze , ja ik wil nog iets vragen over vaccinaties want ik ga met de kerst naar Thailand.
? :roll: dacht ik toen.
Het is maar waar je prioriteiten liggen...

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

ski


Geplaatst op 23 Nov 2006 14:50 door ski
waar haal het vandaan dat huisartsen subsidies krijgen?
Begrijpend lezen is ook een vak, hoor!

ski
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door ski »

verklaar je nader dan?

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

verkapte subsidie
Staat er...en als je nog niet weet waar dit over gaat lees dan maar eens vanaf het begin. Het zijn maar 24 paginas.

ski
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:43

Re: De poortwachtersfuctie van een huisarts.

Ongelezen bericht door ski »

Ok ik heb het doorgelezen en ik ben van mening dat er een aantal mensen zijn die niet snappen hoe het er in de wereld aan toe gaat,
ik neem aan dat die mensen niet teveel buiten de deur komen, alleen het loopje naar hun arts en verder hun sociale leven op internet voortzetten en met verjaardagen heerser van de wereld spelen en alles beter weten.

Daar kan ik niet tegen discusseren want dat is trekken aan een dood paard.

gegroet

Gesloten