LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dochter kan geen huisarts vinden

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Appie83 »

Los van het hele probleem.
Naar mijn weten is het zo dat als uw dochter geen stage loopt of werkt (bijbaan), ze geen zorgverzekering in Nederland hoeft af te sluiten als u als ouder in een EU/EER land woont. (Mijn eerder antwoord was fout). Ze moet dan wel een verzekering hebben in haar 'thuisland' = het land waar ze woonde voordat ze ging studeren, haar directe familie woont en waar ze naar haar studie weer naartoe gaat.
Wel is het handig dat ze een zogenaamde Europese zorgkaart aanvraagt bij haar thuislandzorgverzekering, in NL heet dit EHIC.

Staat dus los van het probleem, maar ze hoeft dan niet te betalen voor een NL verzekering.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:
02 nov 2018 16:45
Ik zie die link naar vgz staan. Of is die door iemand anders gedropt?
Ja door @Cornelis7.

granaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2007 10:50

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door granaat »

Bijzonder. Als zelfs de HAP haar weigert. Een arts heeft een eed afgezowren en dient hieraan te beantwoorden.

Als laatste 'redmiddel' kan uw dochter terecht bij de een daarvoor bedoelde post (kruisposten)( voor mensen in schulden, zonder verblijfspapieren etc) heeft u wel eens op gezocht?

Sterkte hoe dan ook!

Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

Appie83 schreef:
02 nov 2018 17:09
Los van het hele probleem.
Naar mijn weten is het zo dat als uw dochter geen stage loopt of werkt (bijbaan), ze geen zorgverzekering in Nederland hoeft af te sluiten als u als ouder in een EU/EER land woont. (Mijn eerder antwoord was fout). Ze moet dan wel een verzekering hebben in haar 'thuisland' = het land waar ze woonde voordat ze ging studeren, haar directe familie woont en waar ze naar haar studie weer naartoe gaat.
Wel is het handig dat ze een zogenaamde Europese zorgkaart aanvraagt bij haar thuislandzorgverzekering, in NL heet dit EHIC.

Staat dus los van het probleem, maar ze hoeft dan niet te betalen voor een NL verzekering.
Nee dat klopt, maar een Nederlandse zorgverzekering is voordeliger dan bij ons in de verzekering blijven. Momenteel is ze nog in twee landen verzekerd, omdat we haar hier nog niet hebben uitgeschreven, maar dat is een tijdelijke situatie die we bewust hebben gecreëerd om haar te mogelijkheid te geven weer thuis te komen wonen als het avontuur in Nederland mislukt. Het is bovendien ook een stuk gemakkelijker om in Nederland verzekerd te zijn, omdat ze naar verwachting regelmatig gebruik zal maken van de zorg.

Daarbij geldt overigens ook dat je in dat geval een ontheffing van de plicht tot het hebben van een zorgverzekering moet aanvragen. Op zich geen probleem, maar ervaringen van vrienden hebben me geleerd dat je die ontheffing heel moeilijk weer ongedaan kunt maken. Mocht ze dan in de toekomst willen bijverdienen, dan wordt het allemaal heel gecompliceerd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Mij wordt verweten dat ik adviseerde: "onterecht 112 bellen, laat maar een traumaheli komen ook".

Ik schreef echter: "als uw dochter weer in de problemen komt". Misschien had ik erbij moeten schrijven "door een gebrek aan het benodigde medicijn wat een huisarts die je niet hebt niet voorschrijft".

Nergens adviseer ik dus dat onterecht 112 gebeld moet worden. Maar als je een noodzakelijk medicijn niet krijgt door een manco in het systeem van onze gezondheidszorg én je komt daardoor in serieuze problemen, dan móet je soms wel eens maatregelen nemen die onconventioneel lijken maar soms wel nodig zijn om niet nog erger in de problemen te komen wat de gezondheidszorg dan nog duurder maakt.

Enne . . . @onze Alleswetende Lady: u heeft gelijk Nederland is geen derde wereldland. Ben ik het toch eens met u eens :shock: :D Maar in bepaalde opzichten zou de term een a-sociaal land anno 2018 zeker niet misstaan. Want in onze super kapitalistisch gerichte staat wordt op een aantal punten het menselijk belang, tot op het hoogste niveau, duidelijk ondergesneeuwd. Wat mij betreft is dit Topic één van die voorbeelden :x .
Laatst gewijzigd door BreejKC op 04 nov 2018 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, volgens vele klagers is het hier rampzalig. Grote onzin.

Maar blijkbaar is het studeren in Nederland, dan toch beter dan in het woonland van de Ts en zijn dochter.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door moederslink »

We moeten natuurlijk niet gaan generaliseren.
Ik weet niet in welke stad dit speelt , maar ik begrijp wel dat het met name in de grote steden in de Randstad een probleem is.
Maar Nederland is meer dan alleen de Randstad natuurlijk.

In geval van echte nood, levensbedreigend bv , word je echt overal geholpen, ook in de Randstad.
En dus ook bij de SEH en bij een HAP .

De TS heeft zich dit kennelijk allemaal niet gerealiseerd hoe moeilijk dit zou worden.
Het was handiger geweest als dit in orde was gekomen voor hun dochter zich hier gevestigd had, maar dat is achteraf gepraat.

De Zorgverzekeraar kan bemiddelen en in omringende gemeenten kan ook gezocht worden.
Ik meen dat huisartsen een aanrijtijd van +- 15 minuten aanhouden.
Zij hebben een inspanningsverplichting hierin , geen resultaatsverplichting.

Er komt vast wel een oplossing voor de dochter.

Het is hier tenslotte geen bananenrepubliek 8)

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
02 nov 2018 13:42
Vind het een wat vreemd verhaal worden, als je belangrijke medicijnen slikt, hou je toch bij hoeveel er nog is.
Je kijkt toch niet s ochtends in het doosje en ziet dan dat jr net gisteren de laatste hebt opgegeten. Dus onverwachts kan dat nooit komen.
Pas op wat je zegt... Niet hatelijk of kwaad bedoeld... ik heb daar letterlijk ervaring mee dat 'iemand' dat voor een ander vergat, en dat ging dus om zeer zware medicatie die beslist niet over mocht worden geslagen... Ik ben toen ter plekke naar de huisartspost gegaan, en vervolgens met een recept voor 3 dagen naar de enige apotheek die open was (het was zondagavond), in een heel andere stad.

Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

moederslink schreef:
02 nov 2018 20:39
De TS heeft zich dit kennelijk allemaal niet gerealiseerd hoe moeilijk dit zou worden.
Het was handiger geweest als dit in orde was gekomen voor hun dochter zich hier gevestigd had, maar dat is achteraf gepraat.
Ik leer graag van mijn fouten, maar ik begrijp niet wat u bedoelt? Als wat in orde was gekomen? Ik heb al ruim voor mijn dochter naar Nederland verhuisde geprobeerd haar in te schrijven bij een zorginstelling, maar die wilden haar pas op de wachtlijst zetten als ze een Nederlandse zorgverzekering had. En die Nederlandse zorgverzekering kun je pas krijgen als je in Nederland ingeschreven staat. U mag van mij aannemen dat dat de eerste prioriteit is geweest toen ze in Nederland landde.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar met haar buitenlandse zorgverzekering kan zij naar elke huisarts gaan.

Skycatcher
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2018 07:51

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door Skycatcher »

Lady1234 schreef:
04 nov 2018 00:05
Maar met haar buitenlandse zorgverzekering kan zij naar elke huisarts gaan.
\

Het probleem is niet de zorgverzekering, het probleem is het vinden van een huisarts. De eerste huisarts die ze benaderde wilde haar niet accepteren omdat ze in een verkeerd postcodegebied woonde. De tweede reageerde helemaal nergens op (telefoon, e-mail). De derde en de vierde hadden een patiëntenstop.

De situatie die ik zojuist hierboven beschreef, ging over zorg die ik probeerde te regelen vóórdat ze naar Nederland vertrok.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door moederslink »

U heeft dan zo te lezen toch wel uw best gedaan om een huisarts te vinden voordat uw dochter zich hier weer ging vestigen.
Wat ik bedoelde was dat u misschien tientallen huisartsen en gezondheidscentra had kunnen of moeten benaderen of familie en vrienden inschakelen om mee te laten zoeken en denken nu blijkt dat het zo lastig is. Ook in omringende steden en/of stadjes.
Het is dus erg moeilijk , dat blijkt nu achteraf.
Ik hoop voor u allemaal dat het op korte termijn wel lukt!
Dit is dus een goede waarschuwing voor eenieder in een soortgelijke situatie.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch raar dat huisartsen een patiëntenstop kennen. En dat je aan de postcode gebakken zit. Mensen hebben toch zorg nodig? En stel dat je naar een ander postcode gebied verhuist, wat dan? Zit je dan ineens ook zonder huisarts? Of kun je in zo'n geval wel bij je 'oude' huisarts blijven tot je een andere gevonden hebt?

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door blont007 »

Lady1234 schreef:
04 nov 2018 00:05
Maar met haar buitenlandse zorgverzekering kan zij naar elke huisarts gaan.
U bedoelt te zeggen dat u bij iedere huisarts naar binnen kan lopen omdat u een buitenlandse zorgverzekering hebt, dat kan alleen als u passant aanmeld met ernstige klachten die tijdens uw reis of verblijf in Nederland ontstaan is. U mag de rekening alvast even direct betalen eveneens alle medicijnen en voortvloeiende kosten. Terug in uw buitenlands land kunt u zich verheugen op restitutie van al uw betaalde rekeningen in Nederland.

Maar deze dochter woont nu gewoon in Nederland en zoekt nu een huisarts, ik zou het zo doen...ga naar een huisarts en meteen een goede, en meldt dat je ernstige klachten hebt. Ze moeten je aannemen en daarna ben je binnen.

Succes,

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Dochter kan geen huisarts vinden

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u voor uw dochter of uw dochter zelf geen huisarts kunt vinden in of nabij haar woonplaats in Nederland, en zij is verzekerd bij een Nederlandse zorgverzekeraar, dat moet zij zich wenden tot haar zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars hebben een wettelijke zorgPLICHT voor hun verzekerden. Gisteravond nog uitgebreid behandeld in het tv-programma Radar van de collega's van BNN-VARA.

Die zorgplicht is keihard in de wet vastgelegd en daar komen zorgverzekeraars niet zomaar onderuit. Uw zorgverzekeraar zal, omdat het u als particulieren zelf niet lukt, dan aan hun zorgPLICHT moeten voldoen en in haar woonplaats of nabije omgeving een huisarts voor uw dochter moeten zoeken.

Weigert de zorgverzekeraar dit, deel ze dan mee dat u een klacht indient tegen ze bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), omdat zij dan weigeren te voldoen aan hun zorgPLICHT voor hun verzekerde. Daar zijn zorgverzekeraars wel beducht voor. Weigert de zorgverzekeraar ondanks deze aankondiging aan hun zorgPLICHT te voldoen, neem dan ook daadwerkelijk contact op met die NZa.

Gesloten