LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dubbele declaratie bij bloedonderzoek zwangerschap

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
MariettePlaisimond
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2018 14:12

Dubbele declaratie bij bloedonderzoek zwangerschap

Ongelezen bericht door MariettePlaisimond »

het eerste bloedonderzoek in de zwangerschap dat iedere zwangere ondergaat wordt vergoed door de rijksoverheid, het RIVM. het laboratorium krijgt een bedrag betaald door het RIVM voor elke zwangere die dit bloedonderzoek laat doen. (dit doet ik denk elke zwangere)
het laboratorium decrlareert dit onderzoek OOK bij de zorgverzekeraar!! in mijn geval moet ik het hele bedrag (+- 70 euro) gewoon betalen via mijn eigen risico.

Wie is dit ook opgevallen. is dit bij alle zorgverkeraars zo??

groet Mariette Plaisimond

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Dubbele declaratie bij bloedonderzoek zwangerschap

Ongelezen bericht door Lowieze »

MariettePlaisimond schreef:het eerste bloedonderzoek in de zwangerschap dat iedere zwangere ondergaat wordt vergoed door de rijksoverheid, het RIVM. het laboratorium krijgt een bedrag betaald door het RIVM voor elke zwangere die dit bloedonderzoek laat doen. (dit doet ik denk elke zwangere)
het laboratorium decrlareert dit onderzoek OOK bij de zorgverzekeraar!! in mijn geval moet ik het hele bedrag (+- 70 euro) gewoon betalen via mijn eigen risico.

Wie is dit ook opgevallen. is dit bij alle zorgverkeraars zo??

groet Mariette Plaisimond
Voor het gemak citeer ik even wat het RIVM hier zelf over schrijft:

"Let op: Soms wordt het eerste bloedonderzoek gecombineerd met andere bloedonderzoeken die niet binnen de door de overheid betaalde screening vallen. Het kan zijn dat u de kosten hiervan geheel of gedeeltelijk zelf moet betalen. Dit is afhankelijk van de hoogte van het eigen risico van uw zorgverzekering en hoeveel u hiervan al heeft gebruikt. Heeft u vragen? Bespreek ze met uw zorgverzekeraar."

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Dubbele declaratie bij bloedonderzoek zwangerschap

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Op het RIVM staan een aantal veel gestelde vragen. denk dat daar ook het antwoord staat.
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bloed ... lde_vragen

edit: iemand was mij voor.

stofzuigertje

Re: Dubbele declaratie bij bloedonderzoek zwangerschap

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je verloskundige dit niet weet en gelijk een aantal extra dingen aankruiste krijg je deze factuur.
Vraag de persoon die het formulier invulde of ze niet teveel heeft aangestreept.

Ook per ongeluk iets verkeerd aanstrepen kan, en vertel dat zij zich aan de regels moet houden of eerst vragen of je de extra controle wilt.
Daarmee voorkopen we dat straks nog meer vrouwen onaangenaam verrast worden door de extra kosten van de extra controles.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Dubbele declaratie bij bloedonderzoek zwangerschap

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het is mogelijk dat het laboratorium een fout heeft gemaakt. U kunt de factuur van het laboratorium bij hen opvragen en meteen informeren hoe het mogelijk is dat je €70 moest betalen.

Gesloten