LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.

Premie wordt levensstijl afhankelijk

mee eens
21
24%
mee oneens
61
71%
Ik zit er niet mee
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Cesar »

Als men de geluiden heeft gehoord zal op termijn worden overgegaan naar een systeem waarbij de premie afhankelijk is van de levensstijl.
Dit houdt in dat iedereen die rookt, overmatig drinkt en een te hoog gewicht heeft een beduidend hogere premie gaat betalen.

Mogelijke volgende stap: iedereen die chronisch ziek is gaat fors meer premie betalen.

Als laatste stap volgt natuurlijk: iedereen boven 65 jaar mag maximaal nog voor een X bedrag aan zorg besteden.

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door lind@ »

belachelijk voor woorden gewoon
je vraagt er toch niet om,om ziek te worden
wie dit bedenkt zit echt met zijn hoofd in amerika
want dat gaan we krijgen
en alle hoge piefen maar roepen neuh hoor!!dit word geen 2 de amerika
en wij trappen er allemaal in stelletje kuddevolk dat we zijn
we moeten toch iets vaker onze stemmen l;aten horen
ook las ik dit op internet vanmorgen


http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=61c2f9
:twisted:

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Het is simpelweg opdraaien voor de gevolgen van je eigen gedrag. iedereen weet dat roken, teveel zuipen en veel vet voedsel slecht voor je is. Neem je dat voor lief, doe dat dan ook met de financieele gevolgen. Bovendien zou een regeling als deze mensen aanmoedigen gezond te leven. Alleen maar goed dus!

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door lind@ »

ja oke er zijn mensen die idd teveel roken of te dik zijn en dat is ook je eigen gedrag en daar kan je best iets aan doen
maar bv, erfelijke ziektes waar je niks aan kan doen
of chronische aandoeningen wie vraagt daar om???
ik vind het belachelijk dat je daar zelf voor moet gaan betalen

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door sprokkel »

Wat is het volgende, alle contactsporten, en daarna hardloop sporten, want je kan wel eens je enkel verzwikken, enz ,enz.
Dus heel dat geprivatiseerde zorgstelsel weer gauw terug bij de overheid.

webmaat
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:12

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door webmaat »

En een zorgverzekeraar die niets aan de ziekenhuisbacterie doet, moet zijn vergunning inleveren.

Webmaat

fredhoogland
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:50

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door fredhoogland »

Tja, heb je jarenlang ploegendienst gedraaid, ook ongzond dus, wordt je ziek, moet je extra betalen. Of laten we de werkgevers hiervboor opdraaien want wij hadden ook geen keuze om dagdienst te werken.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben het er ook wel gedeeltelijk mee eens. Roken, drinken en vet eten zijn keuzes die je maakt en daar mag je ook best voor betalen. Maar erfelijke ziektes, kanker of wat dan ook zijn geen dingen die aan jezelf te verwijten zijn. Het zou onredelijk zijn als je daarvoor moet betalen.

drpoel
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2004 07:08

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door drpoel »

Ik word zo langzamerhand ziek van de rook idioterie.
Ik ben invalide wat er dan nog wel kan namelijk roken mag niet. Als of je voor ziek zijn kiest!!!!!!!!

heks tara
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2006 16:49

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door heks tara »

Ja, mensen die BEWUST, dus ZONDER dat er een ziekte voor verantwoordelijk is. behoorlijk ( meer dan 10 kg.) overgewicht hebben, mensen die roken en meer dan 2 glaasjes alcohol per dag drinken, zich ziek maken, moeten er dan ook voor boeten.
Bij een verkeersovertreding kun je ook niet tegen de agent zeggen:"Ik kon er niets aan doen. Het voelt zo goed om de regels te overtreden'. Een boete krijg je dan toch echt wel! en betalen moet je hem ook zelf. Bij dit soort zaken is dat hetzelfde. Je kunt NIET verwachten dat gezonde mensen maar steeds meer ziektekostenpremie gaan betalen, zodat anderen bewust ongezond kunnen gaan en/of blijven leven.

Tara

sorka
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2006 16:56

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door sorka »

Het is belachelijk
Als je chronisch ziek bent daar heb je al niet om gevraagd,dan mag je dus zoals gewoonlijk meer betalen :oops: Dat is nu ook al zo. De noclaime van je ziekenfons daar heb je al niks aan die ben je al kwijd aan medicijnen of ficio, en nu willen ze het nog duurder maken omdat je zogenaamd niet goed zou leven????? Als die man zelf wat krijgt wat dan??? praat hij dan ook nog zo. :oops:

Heinz
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 nov 2004 08:27

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Heinz »

Tussen bewust ongezond en min of meer gedwongen ongezond leven zit een dunne scheidingslijn. Als je elke dag op de fiets in het grote stadsverkeer zit of je wandelt daar, adem je ongewild uitlaatgassen in waarbij je op den duur ernstige last van je luchtwegen kunt krijgen. De enige remedie is misschien mondkapjes net zoals in Japan. Hetzelfde geldt voor wonen langs een drukke verkeersweg. En zo zijn er legio gevallen waaraan je zelf erg weinig kunt doen maar die je langzamerhand wel een ernstige aandoening kunnen bezorgen. Hoe wil die AXA-directeur dan een onderscheid maken bij het wel of niet uitkeren? Of bedoelt hij dat voor rokers en vette hap-eters?

heks tara
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2006 16:49

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door heks tara »

Voor de vorige,vorige schrijver:
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat CHRONISCH ZIEKEN meer moeten gaan betalen. WANT INDERDAAD, DIE KUNNEN ER NIETS AAN DOEN VAAK DAT ZE ZIEK ZIJN. Echter, als je b.v. een longaandoening hebt en daardoor chronisch ziek bent en je zou dan toch blijven doorroken, DAN zou je wel voor straf meer moeten gaan betalen. WANT je doet tenslotte niets om je toestand enigszins te verbeteren.
Het gaat hier om mensen die willens en wetens hun lichaam en gezondheid verzieken en niet van plan zijn dat te verbeteren ten behoeve van hun eigen gezondheid en die van anderen/ naasten.
Overigens ben ik het met je eens dat je via de nieuwe zorgverzekeringsregels hard wordt aangepakt, maar heb je al eens overwogen om belasting terug te vragen. Via je chronische ziekte kun je in aanmerking komen voor een flinke teruggaaf.

Veel succes!
Tara

Wika
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2005 14:42

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Wika »

ik ben het helemaal eens met deze stelling.
En dat moet dan ook gebeuren voor bepaalde gevaarlijke sporten!

Als je bepaalde risicos wilt lopen, dan mag je daar ook meer premie voor gaan betalen.

bazz
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2005 00:09

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door bazz »

Deze regeling is natuurlijk te belachelijk voor woorden!!

Wie gaat dan bepalen wat gezond is? het voedingscentrum?
die worden ook betaald door de voedingsmiddelenindustrie....

En hoe willen ze dat controleren?
je identiteitskaart laten zien bij de frietkraam??

Daarnaast betalen rokers al volop mee dmv de accijns!

Hananja1
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:22

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Hananja1 »

Belachelijk en flink oneerlijk. Er zijn genoeg slanke mensen die maar eten kunnen wat ze willen en daarbij geen grammetje aan komen en dikke mensen voor wie, bij wijze van spreken, een chocolaatje per dag al teveel is. Bovendien wie beoordeelt wat ongezond leven is? Hoeveel alcohol? (iets wat ik tot nog toe in de discussie mis). Hoe zwaar? Krijg je hulp vergoed als je wil afvallen? Welke hulp wel/niet? Krijg je hulp als je wil afkikken bij het roken? Wat denk je van stressvol werk? Of werk met risico voor een letsel?
Wat het me meest schokt in het hele verhaal is het gebrek aan een stukje solidariteit met elkaar. Willen we nog samen het sociale land zijn waar we in Nederland om bekend stonden? Ook heb ik het gevoel dat we overgeleverd zijn aan de macht die verzekeringsmaatschappijen hebben gekregen nu het ziekenfonds is opgeheven. Of lijkt dat maar zo?

matt59
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2006 17:29

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door matt59 »

Als alleenstaande man weiger ik in de toekomst ook om voor de kraamzorg te moeten betalen. Ik stel de klanten van AXA voor om zo snel mogelijk voor 1 maart een andere ziekekostenverzekeraar te zoeken... want van deze verzekeraar valt blijkbaar niets, helemaal niets goeds te verwachten. Opzeggen dus en snel!!!!!!!!!!!1

Peetor
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2005 12:35

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Peetor »

Appels en peren vergelijking! :(
Een onverzekerde is héél iets anders dan een slechte chauffeur.
Zonder de solidariteitsgedachte is de hele verzekeringsbranche binnen de kortste keren failliet. :lol:

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Pensionado »

Alleen zieke geesten als van Loon en Hogervorst kunnen eigen risico's bedenken en opleggen onder het motto "Dit noemen wij solidariteit met de zwakken in de samenleving", gewoon zo doorgaan met het inrichten van een zieke/verziekte IK natie. Wie gaat de leefstijl bewaken? BIG BROTHER?

Wentelreu
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:44

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Wentelreu »

Ik ben het eens met deze stelling. Waarom moet ik betalen voor de slechte levenstijl van een ander. Er is nog een andere optie, laat mensen met een ongezonde levenstijl meer premie betalen.
Groeten,
Wentelreu.

Gesloten