LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net op het RTL-nieuws: dagelijks worden in ziekenhuizen minimaal 560 bedden bezet gehouden door mensen die geen medische indicatie meer hebben. Reden: ze zouden naar een verpleeghuis moeten, een revalidatiecentrum, een woning met wijkverpleging; maar daar is geen plek. 'Dus' blijven mensen maar in het ziekenhuis liggen.

Een ziekenhuisbed kost nogal wat per nacht. Heeft iemand een idee wat dit kost, en wat de gevolgen zijn doordat mensen niet snel genoeg aan hun herstel kunnen werken?

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eelstekort

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door 16again »

Van die 560 mensen zijn er een hoop die nooit meer herstellen.

Die rekensom van 560 maal dagelijkse prijs ziekenhuisbed lijkt me niet zo moeilijk.
Maar wat kost het om deze mensen naar huis te sturen, en daar allerlei complicaties te laten ontstaan door gebrek aan opvang/voorzieningen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De bezuinigingen elders die geld opleveren brengt hier hoge kosten mee.
Dat is gewoon een foutje uit Den Haag.
Niet ons probleem!

Net als tekort senioren woningen, dan vallen ze in gezinswoning terwijl ze samen of alleen zijn.
Dan heb je tekort gezinswoningen die betaalbaar zijn omdat er geen 55+ woningen voldoende en betaalbaar gemaakt worden!
Want naast de aantallen, als je van grote gezinswoning voor veel geld meer naar 55+ woning mag, dan weigeren vele....
Denk fouten uit Den Haag dus!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat die kosten weinig verschillen. Twee jaar geleden vier dagen in St Elizabeth ziekenhuis Tilburg. Ca € 200. Nog vele duizenden erbij voor alle onderzoeken. Gelukkig is alles zo overzichtelijk bij Menzis. Die opname wordt natuurlijk wel uit een ander potje betaald.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
10 feb 2020 10:08
Twee jaar geleden vier dagen in St Elizabeth ziekenhuis Tilburg. Ca € 200.
In het ziekenhuis liggen voor € 50,00 per dag...? Onmogelijk. De kosten variëren van ongeveer € 200,00 per dag op de meest simpele afdeling, tot € 2500,00 per dag op de IC. Exclusief alles, puur het liggeld.

jonis
Berichten: 2717
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
10 feb 2020 10:12
Theotrucker schreef:
10 feb 2020 10:08
Twee jaar geleden vier dagen in St Elizabeth ziekenhuis Tilburg. Ca € 200.
In het ziekenhuis liggen voor € 50,00 per dag...? Onmogelijk. De kosten variëren van ongeveer € 200,00 per dag op de meest simpele afdeling, tot € 2500,00 per dag op de IC. Exclusief alles, puur het liggeld.

Nope is all-in, ontbijt, middag+ avond eten + drankjes.
Valt toch eigenlijk wel mee dan....alleen entertainment valt wat tegen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Foutje, verkeerde regel gekeken. Is inderdaad duurder. Maar daar kwamen nog vele duizenden bij voor onderzoeken behandelingen Medicamenten. Alles apart berekend. Dit is kopie uit de rekening. Ik was er maar vier dagen.

€ 2.589,54 tot 5 verpleegdagen bij een afsluiting (CVA) of tijdelijke afsluiting (TIA) van een slagader in de hersenen (beroerte) Stg Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
10 feb 2020 10:22
Nope is all-in, ontbijt, middag+ avond eten + drankjes.
Valt toch eigenlijk wel mee dan....alleen entertainment valt wat tegen.
Haha ja dát wel... maar er staat voor dat geld niemand aan je bed, je hebt nog geen behandeling gehad en geen medicijn geslikt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Entertainment toch wel in orde. Gemengd, samen met drie vrouwen, erg gezellig! TV nauwelijks aangehad! Super maaltijden.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar onnodig bezette bedden is toch helemaal niets nieuws. Mijn moeder kreeg juli1999 een herseninfarct, uiteraard opgenomen in ziekenhuis. Na een maand was zij uitbehandeld in dat ziekenhuis. Viel trouwens heel weinig aan te behandelen, halfzijdig verlamd, afasie, ga maar door.

Pas in december 1999 was er plek in verpleegtehuis. Dus ruim vier maanden “overbodig” een bed bezet gehouden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
10 feb 2020 11:07


Pas in december 1999 was er plek in verpleegtehuis. Dus ruim vier maanden “overbodig” een bed bezet gehouden.


Ik kan dat niet overbodig noemen, waar zou ze anders heen moeten als er geen plek is.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik verwijs daarmee naar de topictitel. Een bed in een ziekenhuis is niet alleen heel wat duurder dan een bed in een verpleeghuis, maar is ook veel ongeschikter voor iemand die uitbehandeld is.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

In de topictitel staat 'onnodig'. Dat is heel wat anders dan 'overbodig'. ;)

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je staat tegenwoordig met wat er ook aan je gedaan is in het ziekenhuis binnen de kortste keren weer buiten, als je tenminste naar huis kunt.

En als er voldoende plekken in verpleeghuizen zouden zijn, zouden die bedden in de ziekenhuizen onnodig en dus overbodig bezet gehouden worden en mijn ervaring is dus dat dat zeker al meer dan 20 jaar het geval is.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
10 feb 2020 11:28
Je staat tegenwoordig met wat er ook aan je gedaan is in het ziekenhuis binnen de kortste keren weer buiten, als je tenminste naar huis kunt.
Hier zit dus de pijn. Niet iedereen kan dus naar huis. En in de verpleeghuizen en dergelijke is er geen plek, dus blijven de mensen waar ze liggen.

jonis
Berichten: 2717
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
10 feb 2020 11:30
Lady1234 schreef:
10 feb 2020 11:28
Je staat tegenwoordig met wat er ook aan je gedaan is in het ziekenhuis binnen de kortste keren weer buiten, als je tenminste naar huis kunt.
Hier zit dus de pijn. Niet iedereen kan dus naar huis. En in de verpleeghuizen en dergelijke is er geen plek, dus blijven de mensen waar ze liggen.


en dan de vraag; "wat kost dat?"
Praatjes vullen geen gaatjes en niets is voor niets.
200,- voor all-in in noodgevallen voor de 1ste opvang valt wel mee.....alleen het entertainment moet wat beter, maar ik hoor al dat Theo daar voor kan zorgen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
10 feb 2020 09:41
Net op het RTL-nieuws: dagelijks worden in ziekenhuizen minimaal 560 bedden bezet gehouden door mensen die geen medische indicatie meer hebben.
Mooi klusje voor de Minister, het creëren van verpleeghuisbedden en het gelijktijdig wegbezuinigen van het overschot aan ziekenhuisbedden.
Wat het financieel scheelt, niet meer dan een slokje op de borrel van de miljarden die er in de zorg op de e.o.a. manier worden uitgegeven.
Het belangrijkste is dat mensen die zorg nodig hebben die zorg ook krijgen, waar dat gebeurt en door wie, dat zal mij geen zorg zijn en wat het kost al helemaal niet !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is een toenemend probleem en dit duurt al jaren!
De minister is zich hier ook goed van bewust en probeert van alles.
Een ziekenhuisbed kost , dacht ik , zo.n € 500 per dag.
Er is een chronisch tekort aan verpleeghuisbedden .
Deze mensen houden deze bedden niet onnodig bezet , deze bedden zijn dus nodig bij gebrek aan goede verpleeghuiszorg/ bedden/ verzorgers.
Ik vrees dat dit steeds schrijnender gaat worden en ik denk dat de aloude " bejaardenhuizen" weer van stal gehaald moeten worden met daaraan gekoppeld een verpleegafdeling inclusief méér verzorgers die goed betaald dienen te worden.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door marnix »

Onnodig? Ik denk eerder "ten onrechte".

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door gosewijn »

De bedoeling was dat ik vorige wwek dinsdag naar huis kon gaan , dat is verzet naar nu donderdag ,o v b. Ik heb med thuisverzorging nodig maar die hebben ze voor mijn geval onvoldoende. Aan ge zien ik een infectie heb die ze niet kunnen vinden lig ik op een speciale afdeling .Erg duur , met antibiothica kan ik thuis ook behandeld worden . Sorrie voor de schrijf en taalfouten maar mijn hersens kunnen het niet aan.

Gesloten