LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Er moet meer gewerkt worden!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.

Zolang er niet aangetoond kan worden dat het slecht is dan moet roken gewoon mogen.

Goed idee!!
7
58%
Geen mening!
5
42%
 
Totaal aantal stemmen: 12

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Roken en hart- en vaatziekten

- Roken breekt het goede HDL-cholesterol af en beschadigt de vaatwand.
- Roken verhoogt ook het homocysteïnegehalte, dat sterk samenhangt met het optreden van hart- en vaatziekten
- Roken geeft een verhoging van de bloeddruk. Dit is een extra risicofactor voor hart- en vaatziekten, vooral voor herseninfarcten
- Roken geeft een sterke prikkel op het krijgen van ontstekingen
- Roken versnelt het verouderingsproces
Niet rokers blijven langer gezond
Gemiddeld leven niet-rokers 7,5 jaar langer dan rokers. Stoppen met roken is altijd de moeite waard en geeft al op korte termijn rendement. Stop daarom liever vandaag dan morgen. Stoppen met roken is de belangrijkste en bovendien de goedkoopste manier om uw HDL-cholesterol te verhogen en uw kans op hart- en vaatziekten te verlagen.

Meeroken
Baby's en kinderen die in een rokerige omgeving opgroeien, beginnen eigenlijk al op jonge leeftijd met roken. Zelfs een ongeboren baby kan al last hebben van dit meeroken. Als de moeder tijdens de zwangerschap rookt, krijgt de ongeboren baby via de navelstreng de schadelijke stoffen als nicotine en koolmonoxide in het bloed. Ook jonge kinderen hebben veel last van de tabaksrook. Ze zijn hiervoor extra gevoelig en kwetsbaar.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Longkanker komt in 90% van de gevallen door roken.
Eén op de vier rokers, overlijdt vroegtijdig (tussen het 35e en 69e levensjaar) aan de gevolgen van roken. Dit is hetzelfde als een pistool tegen uw hoofd zetten waarvan één van de vier kamers geladen is.
Per jaar komen er ruim 9000 nieuwe gevallen van longkanker bij, en overlijden bijna 9000 personen aan longkanker. Ter vergelijking: het aantal verkeersslachtoffers per jaar bedraagt ruim 1000.
Stoffen in tabaksrook tasten een gen aan dat het lichaam beschermt tegen kanker. Op die manier veroorzaakt roken kanker.
Roken is nu nog gevaarlijker dan vroeger. Light sigaretten doen mensen meer roken en dieper inademen. De hoeveelheid ingeademde kankerverwekkende stoffen is dus groter.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Roken en longkanker

In Nederland werd in 1948 al melding gemaakt van een verband tussen roken en longkanker. Daarna volgde wetenschappelijk bewijs dat roken ook andere soorten kanker kan veroorzaken.
Roken veroorzaakt longkanker. Van alle mensen met longkanker is bijna 90% van de gevallen direct terug te voeren op het roken. In 2003 overleden 8.862 mensen aan longkanker, waarbij 7.629 keer roken de oorzaak was. Ook is bekend dat 1 op de 7 rokers vroegtijdig komt te overlijden door longkanker.

Longkanker komt bij niet-rokers nauwelijks voor. Hoe groot het risico op longkanker door roken is, is afhankelijk van hoe lang en hoeveel er gerookt is. De meest effectieve manier om longkanker te voorkomen is om niet te roken. Omdat passief roken ook tot longkanker kan leiden zouden rokers niet of in ieder geval zo min mogelijk in aanwezigheid van anderen moeten roken. Kijk hier voor meer informatie over longkanker.

Aantallen

Sinds 1950 zijn er meer dan 275.000 mensen overleden aan longkanker. De meerderheid waren mannen. Het aantal mannen dat longkanker krijgt is de laatste jaren steeds minder geworden. Dit in tegenstelling tot de dramatische stijging van het aantal vrouwelijke patiënten met longkanker. Deze stijging is grotendeels te wijten aan het toegenomen aantal vrouwen dat sinds de jaren vijftig is gaan roken. Kijk hier voor cijfers over roken en kanker.

Roken en andere soorten kanker

Naast longkanker is er een relatie aangetoond tussen roken en een aantal andere soorten kanker. Het gaat om:

Tumoren in het hoofd/halsgebied
Maagkanker
Alvleesklierkanker
Leverkanker
Nierkanker
Blaaskanker
Baarmoederhalskanker
Huidkanker

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Roken en andere soorten kanker

Rokers hebben een grotere kans om longkanker te krijgen dan niet-rokers. Daarnaast is er nog een aantal soorten kanker waar rokers meer kans op hebben dan niet-rokers. Hier leest u welke soorten kanker dat zijn.

Tumoren in het hoofd/halsgebied

Een tumor in het hoofd/halsgebied ontstaat vaak pas na het 50e levensjaar. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan een tumor in de mondholte, de tong, de keel, de slokdarm of het strottenhoofd. Het risico op dergelijke tumoren is nog groter indien het roken samengaat met (stevig) alcoholgebruik, een slechte mondhygiëne en langdurige irritatie van gebitselementen.

Maag-, lever- en alvleesklierkanker

Wetenschappers hebben aangetoond dat roken het risico op maag-, lever- en alvleesklierkanker vergroot. De oorzaak ligt in het feit dat de nicotine uit sigarettenrook via het bloed de cellen van de maag, lever of alvleesklier kan beschadigen, waardoor deze lichaamscellen gevoeliger worden voor andere kankerverwekkende stoffen.

Nier- en blaaskanker

Het is niet mogelijk om dé oorzaak van nier- en blaaskanker precies aan te geven. Wel hebben onderzoekers aangetoond dat rokers meer kans hebben om nier- of blaaskanker te krijgen dan niet-rokers.

De oorzaak zou liggen in het feit dat schadelijke stoffen zoals nicotine, via het bloed in de urine terechtkomen. Deze stoffen kunnen vervolgens de lichaamscellen in de nieren en blaaswand irriteren. Onderzoekers vermoeden dat veelvuldige irritatie van cellen in de nieren en de blaas een rol speelt in het ontstaan van kanker in de nieren of de blaas.

Baarmoederhalskanker

Bij deze soort kanker speelt het humaan papilloma virus (HPV) vaak een rol. Het virus kan veranderingen aan de cellen in de baarmoederhals teweegbrengen. Niet iedere vrouw die dit virus heeft, zal daadwerkelijk kanker krijgen. Er moet namelijk ook sprake zijn van een specifieke stoornis in de afweer. Onderzoek laat zien dat roken deze afweer kan verminderen. Hetzelfde geldt voor kanker van de schaamlippen (vulvakanker).

Huidkanker

Jaarlijks overvalt de mededeling ‘dat plekje op uw huid is huidkanker’ zo’n 25.000 Nederlanders. Artsen hebben aangetoond dat roken ook een relatie heeft met het onstaan van huidkanker.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door G7 »

Is dat zo? Oh, tis toch wat.

Dit wisten we nog niet, dus bedankt voor deze uitvoerige uitleg over roken.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

G7 reageer maar niet op 48609 quoten is het enigste wat hij doet.

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Het gaat over de kennelijke norm dat wij het normaal vinden om niet alleen je eigen kanker te creeren, maar ook mee te helpen aan die van een ander.
Er zit toch ergens een paradox dat rokers het vooral goed voor hebben met anderen - waaronder niet-rokers - maar dat het inzicht ontbreekt dat dit niet samen kan gaan met roken waar anderen bijzijn!

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door inxsnl »

Volgens mij is 48609 zelf ook een roker:
Van de waterpijp :lol:

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door Martin1976 »

We leven in een vrij land en ieder z'n gewoontes, dus Martin waar maak je je druk om als iemand wilt roken.
misschien maak ik me inderdaad wel wat te druk, ik gun ieder zijn/haar pleziertje, ik kreeg alleen het idee dat er wel heel luchtig werd gedaan over de zeer schadelijke gevolgen van roken. Natuurlijk niet mijn probleem als ik niet rook maar ik gun het niemand om allerlei vervelende en verwoestende ziektes te krijgen. Maar terecht opgemerkt dat ieder het zelf moet weten, roken is nog steeds legaal, gelukkig is het in openbare gebouwen wel verboden. Zolang niet rokers er maar geen last van hebben... de schadelijke gevolgen ondervonden puur en alleen door meeroken dat vind ik niet kunnen.
Nou martin je zit nu tussen Arnhem
en Nijmegen in.
haha, zo is dat bot! ik woon er niet tussen maar het voelt wel of ik er nu tussen zit

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door bot321 »

Ik rook vijf maal per dag de vredespijp
en toch is er nog de grootste rotzooi op
de hele wereld.48609 laat mij niet in mijn
hemd staan en kom eens een keertje helpen
met de vredespijp dan doe je ook eens
wat nuttigs en kan je je asbest en figuurzaag
aan de kant gooien. :evil:

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Peace!

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Roken:
* Maakt mensen ontspannen, blij en verbetert daardoor de weerstand.
* Kan mensen rustig maken en tegelijkertijd de productiviteit verhogen.
* Verbetert de concentratie en doet mensen sneller reageren.

Bron: Quest (Populair wetenschappelijk maandblad)

Conclusie: Gewoon weer lekker paffen op de werkvloer toestaan, immers het roken heeft een positief effect op productiviteit, concentratie en reactie.......

Volgens genoemd magazine heeft b.v. alcohol die combinatie echt niet; koffie met mate drinken is ook gunstig evenals veel lachen (Geeft verbeterde weerstand tegen ziekten):

Even denken: Een combinatie van roken, matig koffie drinken en lachen is de beste combinatie voor een werkende om goed te presteren.....
De alcohol bewaren we maar voor onze vrije tijd :lol:

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Ten alle tijden zullen [pro]rokers zich bedienen van argumenten die er niet toe doen. Dit om niet te hoeven komen tot de essentie van het verhaal, namelijk dat men natuurlijk mag roken, maar alleen in de eigen besloten omgeving, thuis dus.
Medelijden is hier op z'n plaats, natuurlijk voor de rokers, maar zeker ook voor hen die veroordeelt zijn om met hen samen te leven.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ga je niet in de felle zon zitten. Ik zou niet willen dat je iets overkomt. Dan zou ik die ijzersterke bijdrages van jou moeten missen. En zeker niet gaan wandelen met dit weer, schijnt ook niet zo goed te zijn.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door DL3B »

Wat is er nu tegenwoordig nu nog wel:

- gezond

- verantwoord

- niet schadelijk voor jezelf, medemens e.d.

Is er iemand die daar een (zinnig) antwoord op kan geven?
Houd er bij het antwoord geven nog wel even rekening mee dat ik me er ook nog een beetje prettig bij moet blijven voelen........
Al dat gez**k over roken, drinken, zgn. ongezond leven.
jawel, ik ken er die vroeg zijn overleden & nooit gerookt,gedronken etc hebben & ik ken er een paar van dik 70 die alles hebben gedaan wat God verboden heeft....

Laat iedereen nou gewoon zèlf beslissen wat tie doet of laat. Doodgaan doe je toch.

En voor die anti-rook lobbyisten hier her & der: allemaal zelf ex-rokers zeker? Dat zijn echt de ergsten, helaas.
Te hopen voor jullie dat jullie allemaal buiten de stedelijke gebieden (en de Rotterdamse Botlek) wonen, want wat daar in de lucht hangt, is vele malen erger dan dat er iemand eentje in jouw buurt opsteekt.
Of hebben we met dit weer last van smog door alle NL rokers?

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door 48609 »

Ten alle tijden zullen [pro]rokers zich bedienen van argumenten die er niet toe doen. Dit om niet te hoeven komen tot de essentie van het verhaal, namelijk dat men natuurlijk mag roken, maar alleen in de eigen besloten omgeving, thuis dus.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

DL3B: ik ben het helemaal met je eens.

En 48609 zal ook wel weer met een quote komen, hij snapt niet waarom die letters op zijn toetsenbord zitten. (om mee te typen eikel)

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op: 23 Jul 2006 09:51 Onderwerp:



Wat is er nu tegenwoordig nu nog wel:

- gezond

- verantwoord

- niet schadelijk voor jezelf, medemens e.d.


Sexen want de dokter doet het ook.[/quote]

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door S. »

L. Rozenwater schreef:Conclusie: Gewoon weer lekker paffen op de werkvloer toestaan, immers het roken heeft een positief effect op productiviteit, concentratie en reactie.......
Mooi niet he Roos!!!

Ik rook nl niet, en mensen mogen best roken, maar liever niet op mijn werkplek. :x

Vinnik viezzzz.... :wink:

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Er moet meer gewerkt worden!

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

FF "economisch" bekeken: ( :lol: )

Een niet-roker behoort minder te verdienen dan een roker, maar alleen dan, wanneer die roker ook matig koffie drinkt en veel lacht :lol:

En eh... "onze" quoter wil ik adviseren stivoro-evangelist te worden:
Gewoon bij de deuren langs (net als bepaalde geloofsgroepen); aanbellen en als er dan wordt opengedaan door een "ongelovige"(=roker) dan zeggen: "Ik kom u de blijde boodschap brengen......." :shock:

Gesloten