LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met staaroperatie?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
noymeyvrouw
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2017 20:00

Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door noymeyvrouw »

Ik moet eigenlijk snel zo'n operatie ondergaan. Probleem is dat ik in 2003 een netvliesoperatie
gehad heb. Aan dat oog is dus staar ontstaan en de oogarts raadt een operatie aan.

Toevallig zag ik vanavond een uitzending op RTL4 waar een mevrouw ook zo'n operatie onderging en dat mislukte.

Zou graag ervaringen willen horen van mensen die dit hebben laten doen.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 dec 2017 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volledig eens met breien.

Er zijn wel meer behandelingen die niet aan zijn geslagen. Toch draaien de ziekenhuizen nog steeds op volle toeren. Immers, de overgrote meerderheid van de behandelingen gaat gewoon goed. Ik snap je ongerustheid, maar dit kun je beter met je arts bespreken.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik ben het eens met vorige reageerders maar ik ben een 'ervaringsdeskundige' dus dat wil ik wel even delen. Ik ben slechtziend; in 1989 uitgebreid aan het netvlies geholpen, tussen 2001 en 2010 in beide ogen kunstlenzen gekregen. Twee keer zelfs.
En toen kreeg ik staar.
Dus heb ik in 2015 twee staaroperaties gehad. Die zijn goed gelukt. Ik heb nog wel wat last van fel licht, maar geen twee ogen zijn hetzelfde dus wat voor mij geldt hoeft niet voor iemand anders te gelden.
Elke operatie kan misgaan, hoe simpel ook. Ik ben voor élke operatie aan mijn ogen bang want als het misgaat zijn de gevolgen zo definitief. Maar ik heb het toch elke keer laten doen want het alternatief was ook niet leuk.

Ik wens u veel sterkte en wijsheid bij het nemen van de beslissing. En nogmaals: bespreek het met uw oogarts! Desnoods vaker dan één keer.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door harkja »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door harkja op 16 dec 2017 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dank u. Ik weet niet waar uw oogarts praktijk heeft, maar ik kan het Oogziekenhuis Rotterdam van harte aanbevelen, en ook de oogartsen in het Elkerliek in Helmond.
Staar gaat niet vanzelf weg dus er zal iets moeten gebeuren.
Sterkte!

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Ik ben enkele jaren geleden aan beide ogen wegens staar geopereerd.
Ik had had gelijk geen verte bril meer nodig.
Als het een opleidings ziekenhuis is sta er dan op dat u geopereerd wordt door een oogarts.
Een opleidings arts heeft het oog van een kennis van mij verknald.

RenFer
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2016 15:03

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door RenFer »

@ noymeyvrouw
Waarom vind u het een probleem na uw netvliesoperatie? Waar bent u precies bang voor? Uw arts kan u toch duidelijk voorlichten hierover.

Ik ben met een tussenpoos van 6 weken aan beide ogen geholpen voor staar. Ik droeg multifocale glazen met o.a. -5.
Ik kon kiezen voor een behandeling waarbij ik voor ver zien geen bril meer nodig had, maar nog wel voor lezen. Of nog wel -2 glazen voor verzien en geen leesbril. Overleg hierover met uw arts.

De operatie is poliklinisch en valt reuze mee. Natuurlijk blijft het een naar idee om aan je ogen geopereerd te worden, maar als u u niet laat behandelen zal uw zicht steeds minder worden en weet u zeker dat het mis kan gaan.

Vertrouw op de kundigheid van uw arts in uw besluit.
Laatst gewijzigd door RenFer op 20 dec 2017 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn broer had ditzelfde. Netvliesloslating beide ogen toenhij nog geen 20 was. Dat hebben ze redelijk goed kunnen behandelen. Een jaar of tien later staar en daar is hij aan geopereerd. Geen problemen gehad. Zijn oogafwijking werd er fors minder door, van -11 naar -3 of zo. Hij is geholpen in het Leids Universitair Medisch Centrum.

noymeyvrouw
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2017 20:00

Re: Ervaring met staaroperatie?

Ongelezen bericht door noymeyvrouw »

Dank u wel voor de adviezen hier kan ik wat mee.

Gesloten