LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Klacht_Zorginstantie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 12:17

Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Ongelezen bericht door Klacht_Zorginstantie »

Mijn vader heeft ruim een jaar geleden een herseninfarct gekregen. Na 3 maanden revalideren, is hij thuis met hulp. Op basis van een indicatie vanuit de WMO is er zorg via een Zorginstantie geregeld. Afgesproken is dat er 4x per week, soms 3x ambulante begeleiders komen. Nu blijkt dat zorg sinds november 2017 niet wordt nagekomen, dat met uren gefraudeerd en mijn vader achteruit is gegaan. Dit alles heeft plaatsgevonden na wisseling eerste begeleider.

Gebleken is dat er nadien uren gedeclareerd worden die niet gedraaid worden. Inzicht/uitleg hierover wil men niet geven. Ook rapportages die men zou moet schrijven gedurende de bezoeken over de toestand van mijn vader evenmin. Hoewel hiertoe apart een kwartier gedeclareerd wordt.

Een lang verhaal kort. Tot op heden loop ik tegen een muur aan, want de organisatie werkt niet mee. Het rechtstreeks benaderen van de regiomanager en hoger heeft ook niet mogen baten. De Klachtencommissie evenmin.

Allerlei redenen als, Wet bescherming pesoonsgegevens, wilsbekwaamheid, het kwijt kunnen raken van de post, geen machtiging, worden opgeworpen. Door deze gronden opzij te zetten, is erkend dat ik rapportages mag ontvangen. De rapportage betreft slechts 1 week in februari 2018. Hoewel ik aldus sinds november 2017 aan het vragen ben om.

Er is ondertussen door de organisatie gekozen, mijn mails en verzoeken niet langer te beantwoorden. Het opwerpen van het belang van de client, mijn vader, werkt ook niet. Terwijl ik ondertussen signalen van ander instantie krijg dat hij achteruit is gegaan. Dit bewijs heb ik ook overgelegd, zonder hierop een reactie te mogen krijgen.

Kortom: ik heb nog steeds geen inzicht in zaken aangaande mijn vader, maar ook niet het verslag van de klachtencommissie welke mijn klacht heeft afgedaan. Er is ondertussen door verder speurwerk bevestigd dat er meer gaande is, o.a. met uren e.d. en het belang van een client niet altijd voorop staat. Laatste lijkt mij een zeer kwalijke zaak. Temeer daar we met mensen te maken die al kwetsbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Klacht_Zorginstantie op 22 mar 2018 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Wat sneu deze situatie.
Advies is om dit met de Gemeente op te nemen
Verder wordt het dossier van uw vader in huis achtergelaten dus u kunt dat raadplegen.
Ga ook met de Zorgverzekeraar (WLZ) van uw vader aan de slag ook zij hebben hun verantwoordelijkheden.

Klacht_Zorginstantie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 12:17

Re: Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Ongelezen bericht door Klacht_Zorginstantie »

Beste Wilma, dank. De gemeente kan/wil niets doen. De zorginstantie is via aanbesteding binnen gekomen. Er is al beklag gedaan, maar ook de gemeente heeft nog geen rapportages opgevraagd of uren. Hoewel wel recentelijk besproken.
De klacht ligt nu voor bij de Geschillen Commissie, maar ook dat mag niet baten dusver. De Zorginstantie blijft volhouden dat mijn vader wilsbekwaam is en ik als dochter geen inbreng heb. Dit aldus tegen eerdere afspraken in en een machtiging die er ondertussen ligt en ondanks dat ze ook erkennen dat mijn vader warrig is en dingen niet snapt. Het lijkt er aldus veeleer op dat de zorginstantie eea te verbergen heeft en oneigenlijke reden hiertoe gebuikt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Ongelezen bericht door 16again »

Toen mijn oom (ex-boekhouder/administratie) nog thuis woonde controleerde hij dit soort dingen zelf.

Meermaals werden er "fouten" gemaakt in registratie.
Nu is fouten maken menselijk , maar als dit steevast ten voordele van de zorgverlener is, dan is er m.i. sprake van opzet.

Klacht_Zorginstantie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 12:17

Re: Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Ongelezen bericht door Klacht_Zorginstantie »

Helaas betreft dit niet het maken van fouten, het is inderdaad wat je zegt, vermoedelijk opzet. Met een druk op de knop zouden rapportages zo aangeleverd moeten kunnen worden, zeker als je stelt ze te maken en er geld voor in rekening brengt en de uren van de PGB hiervoor gebruikt.
Tot op heden heb ik dus niets. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Ongelezen bericht door 16again »

Deze documentaire laat de zorgfraude in praktijk zien
https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... tives.html

Klacht_Zorginstantie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2018 12:17

Re: Fraude uren thuiszorg: verslechtering gezondheid client

Ongelezen bericht door Klacht_Zorginstantie »

Dank hiervoor. Gaan we rustig bekijken.
We zijn ondertussen zover dat we bij de ombudsman en geschillencommissie zijn en meerdere verklaringen hebben. Ook ontslagen medewerkers, hoewel zij wegens procedures een geheimhouding hebben.
Toch jammer te merken dat tot dusver de fraude continueert en cliënten de dupe zijn en familie wegens vermeende interne procedures niets kunnen doen.

Gesloten