LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FreeStyle Libre levert geen glucosesensoren aan diabetici

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
GretaH
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2018 13:13

FreeStyle Libre levert geen glucosesensoren aan diabetici

Ongelezen bericht door GretaH »

Voor de derde keer dit jaar levert het bedrijf Freeslyle Libre aan zijn Nederlandse cliënten geen sensoren uit. De (reeds voornamelijk particulier betaalde) bestellingen staan wederom ON HOLD.
Dit levert (zoals op meerdere sites en forums te lezen is) grote problemen op voor de diabetes patiënten.

Deze sensoren dienen iedere 2 weken te worden aangebracht op het lichaam en zorgen ervoor dat de glucose dag en nacht gemeten kan worden. Ook kan worden afgelezen en opgeslagen wat het verloop is gedurende de dag/nacht en of de suikerspiegel stijgt of daalt.
Een uitkomst voor iedere diabetespatient.

Vooral met deze hoge temperaturen en met vakanties in het buitenland, lopen veel Diabetespatienten extra risico’s. Goed meten is van groot belang.
Ik ben een diabeet, type 1. Ik zelf ervaar grotere onzekerheid over mijn glucosewaardes omdat ik het overzicht kwijt ben.

De reden dat Freestyle Libre niet uitlevert is bij navraag (overigens op eigen initiatief) de grote aanvraag van de overige EU landen voor dit product (omdat dit product in al die landen vergoed wordt). De productie is daar niet goed op afgesteld (ongelofelijk) en aangezien Nederland (echt als éën van de weinige landen) dit niet vergoed, worden de leveringen naar deze patiënten (die vaak uit eigen zak) betalen ON HOLD gezet.

Hoe kan het dat dit bedrijf zijn productie niet op orde heeft? Hoe kan het dat betalende patiënten (die het product al meer dan 2 jaar afnemen) na betaling ON HOLD worden gezet? Waarom communiceert Freestyle Libre zo slecht met zijn cliënten?
Waarom is dit product nog steeds niet vergoed in Nederland (en wel in de ons omringende landen en altijd op voorraad verkrijgbaar)?
Waarom loopt de diabeteszorg in ons land momenteel ver achter op de zorg in andere landen? We liepen ooit voorop, maar zijn inmiddels ruim ingehaald en lopen nu ver achter! Waarom voelen diabetespatienten in Nederland zich in de steek gelaten door de overheid? Of is die laatste vraag al beantwoord.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FreeStyle Libre levert geen glucosesensoren aan diabetici

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch logisch dat als er leveringsproblemen zijn, zij eerst de contracten nakomen met buitenlandse zorgverzekeraars?

En waarom het in Nederland niet vergoed wordt, moet u navragen bij de politiek

Uw belangenorganisatie de Diabetesvereniging is daar ook druk mee bezig.

Er loopt over deze kwestie overigens al een topic.

viewtopic.php?f=40&t=185863&hilit=Freestyle

GretaH
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2018 13:13

Re: FreeStyle Libre levert geen glucosesensoren aan diabetici

Ongelezen bericht door GretaH »

U vindt het logisch, maar dat vinden de gedupeerde diabetespatienten niet.
Slechte planning, twijfelachtige belangen (zoals zo vaak al aangedragen, het gaat hier niet om speelgoed) en zeer slechte communicatie. Het is voor mij als diabeet onbegrijpelijk dat de verzekeringen in Nederland als negatieve uitzondering, dit medische product niet willen vergoeden.
De internisten en artsen staan achter dit product.
Dit moet opgelost worden!
En wat mij betreft mag dit onderwerp nog veel meer onder de aandacht worden gebracht. Totdat het probleem voor de patiënten is opgelost!

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FreeStyle Libre levert geen glucosesensoren aan diabetici

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat geldt voor veel meer zaken die de gezondheid betreffen. En zo twijfelachtig zijn die belangen niet. Dus u zult moeten gaan lobbyen in Den Haag.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: FreeStyle Libre levert geen glucosesensoren aan diabetici

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Gretah, het Zorginstituut Zinl, heeft de beslissing over de opname in de zorgverzekering genomen.

Voor een beperkte groep, ik weet niet precies hoe die omschrven wordt, is er vergoeding met terugwerkende kracht tot half november 2017. Lees het besluit van het Zinl hierover. De zorgverzekeraars moeten zich hieraan conformeren.

GretaH
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2018 13:13

Re: FreeStyle Libre levert geen glucosesensoren aan diabetici

Ongelezen bericht door GretaH »

Hartelijk dank voor deze informatie.

Gesloten