LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen vergoeding bijzondere tandheelkunde

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Littlefish
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2018 21:19

Re: Geen vergoeding bijzondere tandheelkunde

Ongelezen bericht door Littlefish »

Lady1234 schreef:
25 sep 2018 18:41
Die kosten die u voor de tandarts maakt, kunt u wel degelijk opvoeren bij de aangifte.
Een open deur, maar dat was mijn stelling niet. De belastingaangifte houdt hier echt geen rekening mee. Iedereen weet dat de grens voor ziektekosten ontmoedigend is. Geen probleem als er sprake zou zijn van een uitzonderingsregel voor de omstreden causale niet vergoede kosten.

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen vergoeding bijzondere tandheelkunde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Littlefish schreef:
28 sep 2018 16:50
Lady1234 schreef:
25 sep 2018 18:41
Die kosten die u voor de tandarts maakt, kunt u wel degelijk opvoeren bij de aangifte.
Een open deur, maar dat was mijn stelling niet. De belastingaangifte houdt hier echt geen rekening mee. Iedereen weet dat de grens voor ziektekosten ontmoedigend is. Geen probleem als er sprake zou zijn van een uitzonderingsregel voor de omstreden causale niet vergoede kosten.
Die gegevens moet men dus zelf invullen op de aangifte. En de niet aftrekbare norm is 1,65%. En als men chronisch ziek is zullen er natuurlijk ook nog andere aftrekbare kosten zijn.

Dus zo ontmoedigend is een en ander niet.

Littlefish
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2018 21:19

Re: Geen vergoeding bijzondere tandheelkunde

Ongelezen bericht door Littlefish »

Nogmaals, als het zou lukken (met mijn aow en pensioentje) is het een druppel op de hete plaat, maar het kan motiveren om toch een verantwoorde beslissing te nemen. Ik heb ervaring met de oplossingen zoeken naar voor de zoveelste keer net weer niet die tweede of derde dure tandartskosten vergoed te krijgen.
Het dan weer proberen af te trekken van de belasting doe ik al niet eens meer. Dat noem ik ontmoedigen. Het eigen risico is al zeer onredelijk voor chronisch zieken (het doel daarvan: ontmoedigen om geen onnodige kosten te maken werkt niet) en dit soort ten onrechte niet vergoede hoge tandartskosten zou als doekje voor het bloeden en zolang er geen andere regeling is voor chronisch zieken gewoon afgetrokken moet kunnen worden (zonder grens!). Echt, er zijn ontzettend veel mensen die structureel geconfronteerd worden met deze onredelijkheid en zelfs onnodige gezondheid risico's nemen of moeten nemen. Ook dat weet ik helaas uit ervaring (want het gaat fout als je een behandeling uitstelt of moet uitstellen i.v.m. de hoge kosten)! Misschien heb ik volgend jaar voor de aangifte 2018 (het ergste jaar tot nu toe) meer "geluk".

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen vergoeding bijzondere tandheelkunde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u de moeite voor die “druppel op de gloeiende plaat” niet wilt doen, houdt het op.
Als men AOW heeft en een echt klein pensioen, krijgt men, als men aangifte doet, in ieder geval al de loonheffing, die ingehouden is op het pensioen, terug. Zodat men in het geheel geen belasting betaalt. Maar als men de medische kosten opvoert, maakt de belastingdienst een herberekeing, waardoor via de TSZ nog het nodige aan belasting terugkomt. Dat staat alleen niet bij de uitkomst vermeld, maar volgt vanzelf.

Gesloten