LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
RobRijswijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2010 08:11

Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door RobRijswijk »

Na een CVA is mijn vrouw, op dringend advies van de huisarts, gestopt met roken.
Zij heeft hiervoor op recept het geneesmiddel Champix gebruikt. Dat moet in eerste instantie zelf betaald worden. Het is haar, met begeleiding van de huisarts, gelukt om te stoppen met roken! De nota's van de apotheek naar de ziektekostenverzekeraar AZIVO gestuurd. De kosten worden echter niet vergoed omdat zij niet heeft deelgenomen aan een cursus "stoppen met roken". Als zij dus wel aan de cursus deelneemt wordt de cursus en het hulpmiddel wel vergoed!!! Waarom moet er meer geld worden uitgegeven dan noodzakelijk is? Het gaat er toch om dat het doel bereikt wordt? Bij telefonische navraag kreeg ik als anwoord dat het nu eenmaal zo in de verzekeringsvoorwaarden staat! Moeten die dan niet eens hoognodig worden aangepast zodat het geld beter en doeltreffender besteed kan worden?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ciske »

Dat is rot, maar waarom heeft je huisarts je hier niet van op de hoogte gebracht? Tenslotte als het goed is schrijft hij het recept voor en ook de apotheek is hiervan op de hoogte dat je het in samenwerking met stivoro of een andere instantie moet doen.

Kosten ongeveer 400 euro niet meer roken en je hebt het er zo weer uit.

Anders had het je toch 170 euro gekost aan eigen bijdrage.

Dus je verzekering heeft helaas gelijk.

Azivo
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2011 11:24
Contacteer:

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door Azivo »

Beste Rob,

De overheid heeft besloten dat de kosten voor het Stoppen met Roken sinds
1 januari 2011 worden vergoed vanuit de zorgverzekering. Het gaat hier om programma’s gericht op gedragsverandering al dan niet in combinatie met een geneesmiddel of nicotinevervangers (zoals nicotinepleisters en nicotinekauwgom). Stoppen alleen door middel van een geneesmiddel of nicotinevervanger wordt dus niet vergoed.

We zijn blij dat het je vrouw gelukt is te stoppen en hopen je hiermee meer duidelijk te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,

Raymond Korst
Azivo Zorgverzekeraar

Afbeelding

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ciske »

Azivo

Een beetje overdreven gezegd toch? gedragsverandering , de hulp bij stoppen met roken is telefoninsch steunen bij het afkicken, niks meer niks minder.
Of eventueel in een praatgroepje.

RobRijswijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2010 08:11

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door RobRijswijk »

Beste Raymond,
Het doel is toch dat iemand stopt met roken!! Waarom moet er voor de z.g. "gedragsverandering" extra geld worden uitgegeven voor een "cursus"? Bovendien heeft een medewerkster van jullie klantenservice mij geadviseerd om het declaratieformulier door de huisarts te laten tekenen en dat deze dus als coach heeft gefunctioneerd. Helaas heb ik met AZIVO al een vervelende ervaring m.b.t. het declareren. De uitbetaling van een buitenlandse declaratie heeft precies zeven weken geduurd! Ik denk dat als ik niet gerappeleerd had dat ik nog wel langer op mijn geld had moeten wachten. Het oplossen van een klacht over deze declaratie duurt volgens een brief van AZIVO vijf weken!! Ben benieuwd of men dat haalt. Ik heb het idee dat de medewerkers die de declaraties behandelen zelf niet mogen nadenken en alleen de voorwaarden dienen uit te voeren. Mijn reisverzekering van de HEMA heeft alle kosten zeer coulant behandeld en binnen vijf weken uitbetaald!! Misschien mogen de medewerkers van AZIVO daar eens stage gaan lopen!

RobRijswijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 dec 2010 08:11

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door RobRijswijk »

Beste Ciske,
Het belangrijkste is natuurlijk de gezondheid van mensen. En natuurlijk levert het stoppen ook nog geld op. Waar het mij principieel om gaat is dat de ziektekostenverzekeraars alleen vergoedingen geven als de klant een cursus gaan volgen. Dit werkt toch alleen maar kostenverhogend? En hier gaat het toch om vele declaraties. Ik denk dat heel veel mensen de cursus gaan volgen om de kosten van het hulpmiddel vergoed te krijgen. Natuurlijk heeft de verzekering gelijk, maar is er dan niemand die deze geldverspillende voorwaarden aanpakt?

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ppp333333 »

hoeveel zorgverzekeringen heb je eigelijk

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ciske »

RobRijswijk schreef:Beste Ciske,
Het belangrijkste is natuurlijk de gezondheid van mensen. En natuurlijk levert het stoppen ook nog geld op. Waar het mij principieel om gaat is dat de ziektekostenverzekeraars alleen vergoedingen geven als de klant een cursus gaan volgen. Dit werkt toch alleen maar kostenverhogend? En hier gaat het toch om vele declaraties. Ik denk dat heel veel mensen de cursus gaan volgen om de kosten van het hulpmiddel vergoed te krijgen. Natuurlijk heeft de verzekering gelijk, maar is er dan niemand die deze geldverspillende voorwaarden aanpakt?

Ben het wel met je eens, ook ik moet nog stoppen vandaar dat ik ook weet dat het via stivoro of een andere instantie dan je huisarts gaat.

Ik heb van te voren eerst info gevraagd bij mijn verzekering, en ik vind in dit geval wel dat jouw huisarts fout is, die wist dat het alleen met andere instanties vergoed werd. Tis een boel geld, helaas.

Misschien toch je huisarts effe er op wijzen?

Azivo
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2011 11:24
Contacteer:

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door Azivo »

Beste Rob,

Ik snap je standpunt met betrekking tot stoppen met roken. Het gaat erom dat het iemand lukt om te stoppen en dat kan op diverse manieren, door middel van trainingen, medicijnen of een combinatie hiervan.

De huisarts geeft advies en verwijst door naar een aanbieder van trainingen of geeft een recept voor het medicijn. De zorgverzekering (samengesteld door de overheid) vergoedt echter alleen Nicotinevervangende middelen en geneesmiddelen als onderdeel van een stoppen-met-roken-programma (geen coaching van een huisarts). Aparte vergoeding van nicotinevervangende middelen en/of geneesmiddelen vindt niet plaats.

Voor alle Azivo verzekerden hebben wij aanbieders van trainingen in de regio Den Haag gecontracteerd. Meer informatie hierover vindt je op: http://www.azivo.nl/web/Consumenten/Voo ... tRoken.htm.

Wat betreft je klachtenbrief met betrekking tot de ingediende buitenlandse nota, kan ik je melden dat onze afdeling Juridische zaken deze in behandeling heeft en zijn uiterste best doet deze zo spoedig mogelijk te behandelen.

Met vriendelijke groet,

Raymond Korst
Azivo Zorgverzekeraar

Afbeelding

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door berend67 »

In het kader van.....Iedereen moet er weer wat op verdienen. De laatste jaren word je dood gegooid met tussen personen en tussen instanties die allemaal uit de pot willen mee graaien.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ciske »

berend67 schreef:In het kader van.....Iedereen moet er weer wat op verdienen. De laatste jaren word je dood gegooid met tussen personen en tussen instanties die allemaal uit de pot willen mee graaien.

Ja precies, je huisarts is toch over het algemeen iemand die je hoort te begeleiden . Hierboven zegt TS dat het middel champix is gebruikt , wat had stivoro gedaan als zijn vrouw de vervelende bijwerkingen had , waardoor die zou moeten stoppen met champix???

Wil ik wel eens antwoord van deze verzekering op hebben!!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Azivo schreef:Beste Rob,

Ik snap je standpunt met betrekking tot stoppen met roken. Het gaat erom dat het iemand lukt om te stoppen en dat kan op diverse manieren, door middel van trainingen, medicijnen of een combinatie hiervan.
Waarom kan een huisarts volgens u verzekering niet helpen met
het stoppen met roken doormiddel champix erbij te nemen ?
Juist in de huisarts heeft men vaak vertrouwen in, die kent u, huisarts
kent u en u medisch verleden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:
Waarom kan een huisarts volgens u verzekering niet helpen met
het stoppen met roken doormiddel champix erbij te nemen ?
Juist in de huisarts heeft men vaak vertrouwen in, die kent u, huisarts
kent u en u medisch verleden.

Dat is een regel van de verzekeringen , belachelijk gewoon.

Miranda1970
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 dec 2005 09:33

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door Miranda1970 »

Ongelofelijk... het moet allemaal meer en meer geld kosten dan noodzakelijk en dan wordt het wel vergoed... Ik ben aan het uitzoeken waar ik mijn ervaring mbt de zorgverzekering kwijt kan en aan het uitzoeken of ik zou overstappen van zorgverzekering, toen kwam ik dit toevallig tegen. Hoe lang gaat dit nog zo door? Ons geld wordt echt verspild en er worden mega onterechte bedragen gedeclareerd die totaal niet nodig zijn.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door morundo »

Het kost geld inderdaad.
Het kost nog steeds aan ts minder dan waaner zijn vrouw zou blijven roken.
Met andere woorden, we zijn afgezaagd dat wij ons gezondheids laat afhangen van wat wel/niet word vergoed,ipv dankbaar te zijn dat alles goed is verlopen.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door berend12 »

Wellicht denkt men dat het stoppen beter gaat met een cursus gedragsverandering. Het gaat er om wat het goedkoopste is op lange termijn. En wees nou eerlijk, als je sterk was geweest dan had je ook zonder medicijnen kunnen stoppen. Dat is nog goedkoper.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ciske »

berend12 schreef: En wees nou eerlijk, als je sterk was geweest dan had je ook zonder medicijnen kunnen stoppen. Dat is nog goedkoper.

sorry ben ik niet met je eens , niet ieder mens lukt dat.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door berend12 »

Mijn vader is het wel gelukt, dat is niet iedereen gegeven.
Maar ik vind het nogal cru van Rob om te zeuren over een paar tientjes als de verzekeraar heel veel geld uitgeeft aan zijn partner. En roken een van de mogelijke oorzaken van een CVA is.
Wees blij dat je zoveel zorg kan krijgen na een beroerte.
Laatst gewijzigd door berend12 op 25 dec 2011 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door ciske »

TS had door de huisarts op de hoogte moeten worden gebracht dat het alleen onder begeleiding zoals de zorg van iemand het eist moeten doen.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Geld verspillen door zorgverzekeraar!

Ongelezen bericht door morundo »

Absoluut niet mee eens, de ha kan niet weten precies wie wat heeft als ziekenfonds en de regels.
Ts zef had dit ook kunnen uitzoeken bij de eigen verzekering voor dat hij begon, kwestie ook van iegen verantwoordelijkeheid.

Gesloten