LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemiste afspraak mondhygieniste

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
FemkeS
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2006 09:28

Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door FemkeS »

Goedendag,

Gister heb ik een afspraak bij de mondhygieniste gemist. Ik was mij niet bewust van deze afspraak en kan mij niet heugen dat deze afspraak ooit gemaakt is. Ik heb voorgaand wel afspraken gehad die ik ook ten alle tijden ben nagekomen en heb betaald.
Gister belde de mondhygieniste zelf op en vertelde dat ik een afspraak had die dag :?:
Ik vroeg haar wat het gaat kosten als ik deze afspraak mis... en zei vertelde mij E 75,-
Is dit normaal? Ik vind het bedrag behoorlijk hoog!!

Bedankt.

groet Femke

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Volgens mij is dit inderdaad normaal. Het staat vaak op het afsprakenkaartje (tenminste, bij mij wel), dat je voor de kosten opdraait, mocht je niet komen opdagen. Je moet ook altijd minimaal 1 dag van tevoren bellen, mocht je je afspraak niet na kunnen komen. Maar €75,-- is inderdaad een behoorlijk bedrag.

FemkeS
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2006 09:28

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door FemkeS »

Ik kan mij heugen dat het een aantal procent van de behandeling of uurloon is??
Maar een volledig uurloon... vraag mij af of dit wel mag??

Plus het feit dat ik mij niets... maar dan ook echt totaal niets van deze afspraak kan heugen!! Geen afsprakenkaartje heb en ook niets in mijn agenda heb staan terwijl ik dat altijd meteen opschrijf...

Zij kan iedereen wel opbellen en zeggen je hebt een afspraak gemist!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het mag inderdaad. Ze hebben dat uur voor jou gereserveerd en als jij dan niet komt hadden ze ook iemand anders in die tijd kunnen behandelen. Je krijgt dus gewoon de volledige kosten doorberekend, lijkt me ook niet meer dan logisch.

Smoesjes als niet opschrijven of niet bekend trapt natuurlijk niemand meer in tegenwoordig.

luckyIam
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2006 00:22

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door luckyIam »

Volgens mij mag dit niet.
Een percentage van +/- 75% is wel redelijk, om de al genoemde argumenten.

Er is in dit geval echter geen dienst geleverd hierom kan m.i. dan ook niet een volledig tarief gerekend worden.

Ik heb nog een andere vraag. Mijn tandarts wil bij verhindering dit >48 uur vantevoren weten en zegt anders ook een (gereduceerde) rekening te sturen. Is dit normaal? Bij de meeste andere zorgverleners is er een termijn van 24 uur.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Er is in dit geval echter geen dienst geleverd hierom kan m.i. dan ook niet een volledig tarief gerekend worden.
Nee er is geen dienst geleverd, maar dit had wel moeten gebeuren. Het uur tijd, de apparatuur en ik weet niet wat allemaal meer was gereserveerd en had ook door een ander gebruikt kunnen worden. Kortom, het volledige tarief in rekening brengen is redelijk.

Ik heb nog een andere vraag. Mijn tandarts wil bij verhindering dit >48 uur vantevoren weten en zegt anders ook een (gereduceerde) rekening te sturen. Is dit normaal? Bij de meeste andere zorgverleners is er een termijn van 24 uur.
Bij mijn weten zijn er geen regels voor en mag ieder dat voor zichzelf bepalen. Zeker bij een tandarts kan het soms aardig druk zijn en die willen hun agenda lang van tevoren vastleggen. Ook hier valt dus weinig aan te doen.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik heb nog een andere vraag. Mijn tandarts wil bij verhindering dit >48 uur vantevoren weten en zegt anders ook een (gereduceerde) rekening te sturen. Is dit normaal? Bij de meeste andere zorgverleners is er een termijn van 24 uur.
Volgens mij scheelt dat per tandarts. Ik geloof dat ik bij mijn tandarts 1 dag van tevoren moet aangeven dat ik een afspraak niet na kan komen, maar dat zou inmiddels veranderd kunnen zijn. Ik vind 48 uur overigens een redelijke termijn, hoor.

mixer
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:19

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door mixer »

"Onze" tandarts maakt lang van tevoren de afspraken en een week van tevoren krijg je een herinneringskaartje.
Als je het dan nog vergeet word € 25 in rekening gebracht.
En wij zijn het ook een keer vergeten en beweerden bij hoog en bij laag dat wij geen herinneringskaartje hadden ontvangen.
Later vond ik het kaartje in een tijdje niet gedragen colbertjasje.
We hadden die €25 al betaald, maar ik heb alsnog ook mijn excuus aangeboden.
Ik vind €25 euro voor een behandeling die anderhalf uur zou duren t.w. van ongeveer € 300 héél schappelijk en zeker terecht.
Met vr. groeten.

wpe
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:44

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door wpe »

Enige jaren geleden, ben ik verhuisd, van het westen naar het noordoosten van ons land. Aangezien het niet zo eenvoudig is een tandarts ter plaatse te regelen, had ik een afspraak met mijn tandarts van vroeger, in het westen gemaakt. Na 2 uur gereden te hebben en bij de praktijk van de tandarts aangekomen, was er veen briefje op de deur geplakt ,, tandarts is ziek,hoopt over enkele dagen zijn praktijk te hervatten" Bij navraag was het antwoord van de assistente : sorry.
Overigens heb ik nu een mondhygieniste, die keurig altijd de dag van te voren opbelt,om aan de gemaakte afspraak te herinneren.

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Juist die tandarts pakt het goed aan. Netjes een herinnering en een normale boete als er toch iets mis gaat. Mocht er een keer iemand niet op komen dagen dan kan de tandarts die tijd prima gebruiken voor iets anders.

vdberg35
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 nov 2005 18:09

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door vdberg35 »

Vind 75 euro ook een belachelijk bedrag.

Bij ons kost dat 43,60

en vergeet je een afspraak wordt er 5 euro in rekening gebracht

vedion
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jan 2006 20:06

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door vedion »

maar wat als je geen afspraak gemaakt heb en volgens hen wel??
ik bedoel iedereen kan mij wel bellen en zeggen je hebt een afspraak gemist het kost je xxx euro
zo kan er een willekeurige kapper ook bellen en zeggen u zou vandaag geknipt worden maar omdat u er niet was kost het u 17,50
laten ze eerst maar eens zien of er uberhaupt wel een afspraak stond
misschien was het iemand met de zelfde naam[toeval]of een tik foutje in de pc,zeg jij het maar.

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Dan zoek je even contact met de tandarts en probeer je samen tot een oplossing te komen. Zelfs tandartsen zijn mensen net als het overige personeel daar.
Mocht je er echt niet uitkomen dan kun je altijd nog vaarwel zeggen en naar een andere tandarts op zoek gaan.

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door Yukkie »

Betalen hoeft pas als de MH de praktijkrichtlijnen aan jou bekend heeft gemaakt waarin deze voorwaarden staan ( € .. bij gemiste afspraak) Of dat er bv. op de afsprakenkaart staat vermeld dat je de gemiste afspraak moet "vergoeden" , zoniet heeft de MH geen poot/tandvlees om op te staan. Als jij je afsprakenkaartje kunt tonen waar deze afspraak niet op vermeld staat sta je helemaal sterk. Zij moet nl. aan kunnen tonen dat jij deze afspraak ook daadwerkelijk hebt gemaakt, en daarna niet bent nagekomen.

Yukkie

Tomaat
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2008 00:18

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door Tomaat »

Wat tandartsen continu vergeten is dat er gradaties zijn in ongeoorloofd verzuim. Zelf heb ik te maken met no-show ivm een aanrijding onderweg: de arts en zijn maatje vonden dat ik dat van tevoren moest melden en dus moet ik opdraaien voor de kosten: NONSENS.

Als ik al die keren optel dat ik in de wachtkamer zat te wachten, extra parkeerkaartjes moest kopen omdat ik maar niet aan de beurt dan was het: 'ja we hadden een uitzonderlijk geval'... Goh? En ik dan? Ik moet ook vrij nemen om naar de tandarts te gaan, en als de tandarts dan te laat is, mag ik dat dan verhalen op hem?

Kom op man, mis je een afspraak omdat de bussen staken en het die ochtend aankondigen, kon jij daar wat aan doen? Of mis je een afspraak omdat je kind van de trap valt? Ga zo maar door ... er zijn nu eenmaal risico's van het vak ... ik moet als student opdraaien voor een niet geleverde dienst, buiten mijn macht om? Is dat redelijk? Maar ik moet wel wachten in de wachtkamer op een uitzonderlijk geval, maar ik krijg niks.

Tja ....

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door loesje 2 »

en als jij zelf dat uitzonderlijke geval bent? Bijvoorbeeld je valt van de trap, tand breekt af, veeeel pijn en je tandarts zegt dan, sorry ik kan je vandaag niet helpen, want ik wil mijn andere patiënten niet laten wachten, of hij zegt halverwege een vulling, sorry duurde langer dan verwacht je tijd is om, ga maar naar huis zonder vulling!

Je moest eens weten hoe vaal er op een dag iemand belt die ziek is of gevallen, of moeders overleden, of enz. enz. enz......

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Ik werk bij een autodealer.


Moeten wij eens een tarief gaan rekenen voor niet opdagende klanten.....de wereld is dan voor iedereen te klein.

Je moet niet opdagende mensen ookm een beetje als bedrijfsrisico zien. Je kunt niet zomaar een uur doorbelasten als iemand eens een afspraak vergeet. Dat is gewoon arrogant.
Ze moeten het meer als een bedrijf gaan zien en zich niet als God op aarde wanen met hun onzin. Gaat een tandarts ook dokken als hij met mij verkeerd afspreekt? De planning niet goed doet waardoor ik voor joker kom? Of is het dan wel iets wat kan gebeuren.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Het gaat er gewoon om wat je in je voorwaarden zet. Ik heb op mijn afspraak kaartje staan dat niet afgebelde afspraken in rekening kunnen worden gebracht. Wij sturen ook nog een week van te voren een herinneringskaartje waar ook weer op staat dat niet nagekomen afspraken in rekening worden gebracht.

Als mensen dan gewonn niet op komen dagen krijgen ze een rekening van 50%. tegenwoordig heeft bijna ierdereen een mobiele telefoon dus als je in de file staat of je bent ziek of weet ik veel wat, dan kun je gewoon bellen! Het gaat er dan ook nog om hoe vaak iemand niet komt met een noodgeval! Geloof me ik heb mensen die 4 keer durven te bellen dat hun moeder was overleden! :shock:

Als je als garagehouder in je voorwaarden zet dat je een rekening stuurt als mensen niet komen, dan mag dat juridisch.

Als je patiënt bent bij een tandarts is dit ook niet helemaal vrijblijvend, als jij kiespijn krijgt is hij/zij volgens de wet verplicht jou te helpen of te zorgen voor een vervanger (weekend/ 's avonds).

Hij heeft zorgplicht en kan dus maar een beperkt aantal patiënten aannemen.

Een garagehouder heeft geen verplichting om auto's te repareren en een klant kan ook ieder keer naar een andere garage gaan.

Ik denk dat het ook een stukje opvoeding is. Het is onbeleefd om iemand te laten zitten en dat geld voor een tandarts maar ook voor een automonteur.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Gemiste afspraak mondhygieniste

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Een hoop tandartsen zullen gelijk factureren. In bekende en extreme gevallen kan je dat doen. niet als er eenmaal een afspraak wordt vergeten.

Gesloten