LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bakkerm04
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2019 09:58

Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door bakkerm04 »

Ik zie dat mijn huisarts sinds januari 2019 niet alleen het kwartaaltarief rekent, maar hier ook een opslag op rekent. Deze opslag schommelt behoorlijk, hoewel het kleine bedragen zijn. Op de overheidssite over deze opslag lees ik dat het te maken heeft met achterstandswijken. Ik woon in een behoorlijk welvarende Finex-wijk en kan daarom de opslag en vooral de schommelingen in de bedragen niet verklaren. Wie kan mij dit uitleggen? Of is mijn huisarts zelf in de war door de nieuwe regeling?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt een opslag gerekend voor achterstandswijken, leeftijd en ga maar door. De huisarts bepaalt dat niet, maar de zorgverzekeraar stelt de vergoeding vast.

En die opslagen zijn er al een hele tijd.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Op https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_247681_22/1/ vind je een Excel bestand met postcodelijst van achterstandsgebieden.

Tarievenoverzicht
Naamloos2.jpg
(68.46 KiB) 7698 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
06 apr 2019 13:23
Een bezoek aan de huisarts valt niet onder het eigen risico dus u mag elke dag bij de huisarts op bezoek gaan zonder dat het u een cent kost.
... zonder dat het u een cent MEER kost.
Uiteraard betalen we al die opslagen links of rechtsom natuurlijk zelf

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard betalen we die bedragen per saldo zelf, maar de huisartsen bepalen die bedragen en de indelingen niet zelf.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En waar gaat het geld naar toe van mensen die geen huisarts konden vinden omdat ze allen overvol zitten in de nieuwe gemeente?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Naar de arts in de oude gemeente waar ze nog niet zijn afgemeld natuurlijk.


Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik woon dus op een grens.... hoog / laag tarief en hoewel ik op de lage tarief woonde, overkant straat is echt niet onveiliger of andere samenstelling, Het leukste vind ik nog dat hoewel ik op het randje woonde, de plaatselijke coffieshop even op website de postcode opgezocht en die is gewoon lage tarief en 100% veilige buurt!

Ik had op iets anders gerekend gezien wat de krant afgelopen jaren had geschreven en de maatregelen daar.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
06 apr 2019 16:37
En waar gaat het geld naar toe van mensen die geen huisarts konden vinden omdat ze allen overvol zitten in de nieuwe gemeente?
Komkommer, is de wodka op? Eindelijk een zinvolle opmerking... :lol:

walsum107
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mei 2016 23:36

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door walsum107 »

Een antwoord kan slechts de zorgverzekeraar geven. Volgens sommigen gaat het net zoals bij een verzekering, woon je in een achterstandswijk worden de kosten hoger. Ik kan dit niet geloven voor gezondheidszorg. Dus komkommer(tijd) recht of krom volgens Brussel, boeien, Mogelijk heeft het iets met inflatie correctie te maken, gelijk alle middenstanders en BTW waar men denk ik van meer profiteert in de supermarkten. Huisarts geeft geen eigen risico, misschien extra behandeling wel, denk niet. wat bedoelt u? "En waar gaat het geld naar toe van mensen die geen huisarts konden vinden omdat ze allen overvol zitten in de nieuwe gemeente? " Ben benieuwd naar uw reactie. Zijn ze niet behandeld? Dan heeft u een punt. Ik drink geen wodka, een glaasje hik hik hik wijn gaat er wel in. Nonsens.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De opslaggebieden voor de huisarts zijn wettelijk bepaald, net zoals de indeling naar leeftijden.

Heeft dus helemaal niets met inflatiecorrectie te maken.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Plotseling opslag kwartaaltarief huisarts in 2019

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

walsum107 schreef:
08 apr 2019 17:24
Een antwoord kan slechts de zorgverzekeraar geven. Volgens sommigen gaat het net zoals bij een verzekering, woon je in een achterstandswijk worden de kosten hoger. Ik kan dit niet geloven voor gezondheidszorg. Dus komkommer(tijd) recht of krom volgens Brussel, boeien, Mogelijk heeft het iets met inflatie correctie te maken, gelijk alle middenstanders en BTW waar men denk ik van meer profiteert in de supermarkten. Huisarts geeft geen eigen risico, misschien extra behandeling wel, denk niet. wat bedoelt u? "En waar gaat het geld naar toe van mensen die geen huisarts konden vinden omdat ze allen overvol zitten in de nieuwe gemeente? " Ben benieuwd naar uw reactie. Zijn ze niet behandeld? Dan heeft u een punt. Ik drink geen wodka, een glaasje hik hik hik wijn gaat er wel in. Nonsens.

Ik heb mijn antwoord van 06 apr 2019 12:52 uur, echt niet uit mijn eigen duim gezogen. Dat had je kunnen zien als je de moeite had genomen op de link te klikken die er bij staat. Mensen in achterstandswijken en ouderen doen vaker een beroep op o.a. huisartsenzorg, vandaar de hogere tarieven.

Gesloten