LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

Dit is alleen voor mensen, die in een ASC verblijven, maar ook deze mensen, die alleen voor de welvaart hier komen.
Maar dan nog, er zijn Nederlandse Mensen, die de kosten van Medicijnen niet meer kunnen betalen.


http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... chtelingen

Is dit te realiseren?

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... t-naar-nul
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mei 2016 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nederlanders die zo goed als niets hebben betalen ook bijna niets voor een zorgverzekering, maar hebben wel een veel hoger inkomen dan de vluchtelingen.

Eigen risico naar nul betekent dat de premies verder omhoog moeten. Of de belasting omhoog, of andere overheidsuitgaven omlaag natuurlijk. Maar goed Roemer heeft makkelijk praten: die zegt dat de rijken maar meer moeten betalen waar hij vervolgens mensen die vanaf modaal verdienen mee bedoeld. Leg je die lat hoger dan zijn er te weinig mensen om al zijn dromen te verwezenlijken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door thecure »

waarom inkomensafhankelijk? mensen die goed verdienen mogen weer eens meer betalen?
uit diverse onderzoeken is gebleken dat mensen met een lage opleiding (en dus inkomen) meer aanspraak maken op de zorg dan hoogopgeleiden.

moeten deze mensen de zorg betalen voor de laagopgeleiden, die in verhouding minder betalen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door Jablan »

GJvdZ schreef:Nederlanders die zo goed als niets hebben betalen ook bijna niets voor een zorgverzekering, maar hebben wel een veel hoger inkomen dan de vluchtelingen.
Onjuist. De ZVW moet altijd worden betaald, ook als je niets hebt.

Over de 'gratis' verzekering voor vluchtelingen in de opvang valt te twisten. In de praktijk hebben ze geen medische zorg, tenzij ... Gevolg: wie hier mag blijven, heeft gemiddeld een slechtere gezondheid (en veel minder tanden) dan de gemiddelde Nederlander van dezelfde leeftijd en sekse.
GJvdZ schreef:Eigen risico naar nul betekent dat de premies verder omhoog moeten.
Deels waar, deels verkeerd. De hele administratie rond de eigen risico's is duur en het aantal betalingsregelingen hoog, de verzekeraars willen heel graag af van het verplichte eigen risico.
thecure schreef:waarom inkomensafhankelijk?
Omdat je met een inkomensafhankelijke premie in 1 keer klaar bent met afrekenen. Momenteel heb je de awbz (zit in de loonheffing), de zvw (werkgeverslast, maar wie geen werkgever heeft en toch inkomsten, betaalt 'm ook), de verplichte basisverzekering, de aanvullende verzekering en de eigen bijdrages. Dat zijn vijf complexe administraties, die een aanzienlijk deel van alle premies opslurpen.

De echte reden waarom er geen inkomensafhankelijke premie is: dan zou te duidelijk worden hoe groot het bedrag echt is, wat je per maand betaald. Voor de inkomensgroep 'modaal' ligt dat momenteel effectief op ca. 25% van het inkomen, zou probleemloos omlaag kunnen naar rond de 17% wanneer er een inkomensafhankelijke premie zou zijn (ik vergelijk nu even met de BRD en Zweden).
thecure schreef:mensen die goed verdienen mogen weer eens meer betalen?
Wat dacht je van een inkomensafhankelijke premie tot een bepaald maximum?
Overigens: de meeste belastingaftrek zit in de groep met het toptarief IB, met het 'meer betalen' valt het reuze mee. De middeninkomens betalen in Nederland het meeste belasting.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door sjohie »

MichielFRL schreef:
thecure schreef:waarom inkomensafhankelijk?
Dat is nu ook de situatie en is wel eerlijk. Hogere inkomens hebben andere voordelen, zoals in verhouding meer voordeel van bijvoorbeeld aftrekposten.
En als het van het bruto salaris door de werkgever verrekend wordt valt het verschil netto weer mee.
En 80% procent van de inkomensbelasting wordt betaald door ~15% van de werkenden. Krijgen die hogere inkomens daar dan ook wat korting op dan? Mensen met hogere inkomens betalen ook 2x zoveel OZB over hun huizen, da's strookt ook niet echt met de woordenboek definitie van eerlijk. Waarom zou de een meer moeten betalen voor het zelfde dan een ander, enkel en alleen omdat deze persoon meer vermogen/inkomen heeft?

Dit soort dingen wringt en stinkt, eerlijk betekend iedereen gelijk, en zo wordt je ook geboren in dit land. Wat je vervolgens kan maken van je leven hangt van veel dingen af, externe factoren, maar ook je eigen capaciteiten. Niet iedereen heeft de kennis en kunde om zeg een directeur of vaatchirurg te worden. Die laatste 2 laat ik dan trouwens weer liever niet aan mijn auto sleutelen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door kokka »

ja dat nivelleren is helemaal hip.. ik ben tot op zekere hoogte ook wel eens met het punt dat mensen die meer verdienen, ook meer bij kunnen dragen maar dit heeft natuurlijk wel grenzen. als je boven een bepaald inkomen zit, betaal je ook naar verhouding al meer als iemand die modaal verdient.
ik had het er toevallig laatst over met een kennis van mij, die heeft een nieuwe Porsche 911 GT3RS gekocht van bijna een kwart miljoen. dat soort mensen verdient een medaille in mijn ogen. moet je eens uitrekenen hoeveel hij al aan belasting betaald moet hebben voor hij genoeg geld op de bank heeft om zo'n auto te kunnen kopen. en dan zit er ook nog bijna een ton aan belasting op zo'n auto. deze mensen zijn de motor van de economie.
moet hij dan ook nog meer betalen voor dezelfde zorg als Jan Modaal? ik vind van niet

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door vroem »

Veel mensen vergeten inderdaad dat iemand met een hoger inkomen door hogere bestedingen vaak ook al 21% afdraagt daarover, namelijk de BTW over zijn aanschaffingen. De winst van het bedrijf, wat deze verkopen niet zou doen, misschien niet eens zou bestaan gaat ook een leuk deel de belasting pot in.
Werkt allemaal door, vliegwielconstructie door de fiscus...

Staat los van topic over zorg voor vluchtelingen. Als je als land vluchtelingen opneemt, hangt daar de verantwoordelijkheid aan vast zolang zij zelf niets mogen ook de zorg op je te nemen. Ik ben wel van mening dat vluchtelingen met vermogen daar best aan bij mogen dragen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je (bijna) niets te besteden hebt heb je de maximale zorgtoeslag (78..80 Euro ? ). Daar kun je met een beetje zoeken best een ziektekostenverzekering voor vinden. Ik betaal 130,- Euro per maand, dat kost met een volledige zorgtoeslag ongeveel 50 Euro netto in de maand. Ik krijg 0 zorgtoeslag en betaal de volle 130,- Euro , meer dan 2 keer zoveel dus, dat lijkt me al aardig "Inkomensafhankelijk".
Hogere inkomens hebben andere voordelen, zoals in verhouding meer voordeel van bijvoorbeeld aftrekposten
Ook dat valt vies tegen omdat het ook gebaseerd is op je inkomen. Behalve hypotheekrenteafrek zijn er zo goed als geen aftrekposten meer.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Laten we het eens omdraaien. Iedereen betaald de werkelijke ziekte kosten. Iemand die rijk is heeft goede zorg en iemand die arm is sterft daardoor 20 jaar eerder. Wenselijk? Nee, dat vind ik niet! Daarom dus een inkomensafhankelijke zorgpremie en eigen risico.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door newmikey »

zorg schreef:Dit is alleen voor mensen, die in een ASC verblijven, maar ook deze mensen, die alleen voor de welvaart hier komen.
Maar dan nog, er zijn Nederlandse Mensen, die de kosten van Medicijnen niet meer kunnen betalen.
En wat is nu precies uw punt? Vluchtelingen maar geen medische zorg meer geven? "Nederlandse mensen" gratis medicijnen geven?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door kokka »

ik begrijp het punt ook niet helemaal. de complete verzorging van vluchtelingen wordt betaald door de belastingbetaler. en zo hoort het ook.
natuurlijk zou het mooi zijn als ze economische vluchtelingen buiten konden houden, maar de mensen uit IS en andere oorlogsgebieden moeten gewoon opgevangen worden

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

In de serie Through the wormhole zit een héél interessante aflevering over de 'genetica' van arm en rijk... http://www.sciencechannel.com/tv-shows/ ... -wormhole/.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Vluchtelingen krijgen ook "gratis" eten en "gratis" onderdak. Dus wat is uw punt nu dat als ze ziek zijn ze ook "gratis" naar de dokter mogen?

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

Heel simpel!
Als iedereen de ogen voor de misstanden hier in Nederland sluit, dan hebben jullie gelijk.
Ieder vluchteling mag voor mij alles krijgen, maar dan ook de Nederlandse bevolking niet vergeten.


http://radar.avrotros.nl/columns/detail ... ieuwsbrief


http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... et-betalen

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2014- ... et-betalen

http://fd.nl/economie-politiek/1130224/ ... -voor-zorg


En zo vul ik nog vele BLZ!

Dus dat is mijn punt! :mrgreen:

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door newmikey »

zorg schreef:Heel simpel!
Als iedereen de ogen voor de misstanden hier in Nederland sluit, dan hebben jullie gelijk.
Ieder vluchteling mag voor mij alles krijgen, maar dan ook de Nederlandse bevolking niet vergeten.

En zo vul ik nog vele BLZ!

Dus dat is mijn punt! :mrgreen:
Wat een onwaarschijnlijk zwaktebod! U vergelijkt appels met bakstenen. Demagogie van de ergste vorm dus.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

newmikey schreef:
zorg schreef:Heel simpel!
Als iedereen de ogen voor de misstanden hier in Nederland sluit, dan hebben jullie gelijk.
Ieder vluchteling mag voor mij alles krijgen, maar dan ook de Nederlandse bevolking niet vergeten.

En zo vul ik nog vele BLZ!

Dus dat is mijn punt! :mrgreen:
Wat een onwaarschijnlijk zwaktebod! U vergelijkt appels met bakstenen. Demagogie van de ergste vorm dus.
Appels met bakstenen?
Hoeveel "vluchtelingen" hebben zelf geld, om een bijdrage te leveren, maar dit hoef dus niet.
Appels met bakstenen!
Als Nederlandse mensen hun eigen medicijnen niet meer kunnen betalen, dan is het geen zwaktebod, maar een trieste zaak.
Als je het anders ziet, omdat je genoeg eigen kapitaal hebt, dan kan ik mij in jou antwoord vinden, maar toch dan zielig tegenover onze eigen bevolking.

Wat de uitdrukking "Demagogie" betreft, zit je helemaal verkeerd, want ik ben niet de persoon die wil ophitsen, maar gewoon de feiten wil documenteren, hoe het hier gesteld is.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar gauw emigreren dan.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door zorg »

tijger1 schreef:Maar gauw emigreren dan.
Dat is pas een zwaktebod.
:twisted:
Als iemand de waarheid spreekt, dan moet de persoon Nederland verlaten.
Misschien moeten mensen die deze misstanden niet onder ogen zien verkassen, was misschien de beste oplossing. :wink:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Of misschien vluchten naar een ander land. Krijgt u ook alles "gratis".

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gratis zorgverzekering voor vluchtelingen

Ongelezen bericht door sjohie »

zorg schreef:Heel simpel!
Als iedereen de ogen voor de misstanden hier in Nederland sluit, dan hebben jullie gelijk.
Ieder vluchteling mag voor mij alles krijgen, maar dan ook de Nederlandse bevolking niet vergeten.


http://radar.avrotros.nl/columns/detail ... ieuwsbrief


http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... et-betalen

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2014- ... et-betalen

http://fd.nl/economie-politiek/1130224/ ... -voor-zorg


En zo vul ik nog vele BLZ!

Dus dat is mijn punt! :mrgreen:
Nee, het is niet heel simpel. Dat zijn de geopolitieke redenen voor het vluchten in de eerste plaats niet, en ook niet wat vluchtelingen wel/niet mogen in een land als Nederland, als ze hier eenmaal zijn gekomen. Je moet als vluchteling een status hebben, en afhankelijk van welke, krijg je meer of minder rechten, en kan je dingen zelf gaan regelen of niet. Als echte asielzoeker krijg je op basis van een X aantal redenen een verblijfsvergunning, als vluchteling wordt je weer uitgezet. Zo krijgen de mensen die via de balkanroute hier komen, als ze uit Syrië komen de status asielzoeker, maar die uit Afghanistan en Bangladesh niet, dat zijn economische vluchtelingen, en zullen uitgezet worden. Dit terwijl ze letterlijk in hetzelfde schuitje zitten.

Maar goed, als je je simpele gedachte doortrekt, wat je moreel moet doen vindt ik, zouden asielzoekers en vluchtelingen gelijk, geen recht op zorg hebben volgens jou? Dan stel ik voor dat jij en eventuele gelijkgestemden een burgerwacht beginnen bij elk ziekenhuis, en iedereen die geen Nederlands paspoort kan overhandigen, zorg weigert. Kan je gelijk zien wat dat onderbuikgevoel van je, betekend in de werkelijkheid.

Persoonlijk vind ik dat we deze mensen moeten helpen, als het 10e of 15e meest welvarende land ter wereld, kan en wil ik niet geloven dat we zeg honderd of tweehonderdduizend mensen niet fatsoenlijk op kunnen vangen. Dat is krap 1% van het totaal aantal inwoners van ons land. We bouwen wereldvermaarde civiele bouwwerken als de deltawerken, dan kunnen we dit ook. Als ik op een terras zit op Kos (afgelopen september), en ik zie een huilende moeder met 2 kleine kindjes smeken of ze bij een restaurantje alsjeblieft naar de wc mag, zal ik niet de persoon zijn die Nederland op slot draait, nu niet, nooit niet.

Gesloten