LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hernia ervaring operatie

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door jeani »

voor ons is dit ook iets hoe heb je het volgehouden en we zijn blij dat ie gelukkig geen uitval enzo heeft ........... maar wel vind ik het belangrijk dat hij zeer snel geholpen gaat worden we zijn toch ergens bang van wat niet is nog kan komen ..........zal wat plaatsen hier als alles achter de rug is en de resultaten .....als dat eerst maar gebeurd is ... zijn we alleen een stuk opgeluchter en hopend met goed resultaat

StephanZZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2013 19:42

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door StephanZZ »

Nou, als ik het bovenstaande lees is 1 ding duidelijk ik behoor bij de 10a15% die in aanmerking komt voor een operatie!
Kan absoluut niks meer, niet liggen,lopen,staan is ook een hel!!
Ben geen zeikerd ben 41jaar en ex Marinier ,ben ook 5 jaar doorgegaan met uitstraling in het linkerbeen en bil [kuit,knieholte,onderkant voet].Ging fout in 2009 daarna weer opgeknapt ,nu lig ik sinds 4 december 2012 gestrekt .Ik plas alsof het water is afgesloten en je toch nog 1 keertje het kraantje opendraaid ,dat straaltje...en bij het kakken :oops: kan ik gerust een boekje van Harry Mulisch uitlezen :wink: !!
A,s donderdag naar de neuroloog ...Word vervolgt.

P.s wat pijnstillers betreft ik heb Oxycodon 40mg per dag en Naproxen 2xdaags 500mg.Weet niet of ik dit zo kan zeggen hoor,ben geen dokter.Maar als je nog met ibru of Paracetamol weg komt, laat je checken bij de neuroloog ongeacht wat de dokter wil of zegt ,dan kun je met Fysio [mijn advies eerst foto,s maken voordat de fysio er aan komt,ze kunnen het anders ook verergeren]of neem rust om er nog wat aan doen.Anders ben je net zolang uit de rolatie als ik!! En ik moet nog naar de neuroloog kun je na gaan.
Dus wees niet zo stront eigenwijs als ik dames en heren.Indien nodig laat je opereren als dat het advies is ,waarom met die ellende blijven lopen ,aan alles zit een risico immers.

Succes allemaal in 2013 May the force be with you! :D

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door jeani »

nog ff een kleine up-date............ mijn vader is vandaag ( is dus gisteren sorry) geopereerd aan al zijn hernia,s en ook vernauwingen, te saam is dit een vrij pittige operatie geweest............ is goed gegaan gelukkig............ had vanavond geen pijn............ thuis kreeg ik telefoon dat hij van bed was geweest.............. heeft infuus.......... zuurstof en catheter .......... moet door de meervoudige operaties() hernia,s en vernauwingen ) wel iets langer blijven, het lijkt goed , zou jullie op de hoogte houden dus hier bij!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ jeani

Succes met je vader,! Pittige operatie!

Sterkte voor hem en voor jou...niet niks om je vader zo te zien.

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Erik Groen »

vaak gaan mensen met rugklachten naar de huisarts en zegt de huisarts: dit is waarschijnlijk een hernia, kom maar terug als het niet overgaat.
De NHG standaard schrijft inderdaad voor 6 weken af te wachten bij ischialgie passend bij een hernia
Bij een deel van die mensen gaat het wel over, maar die mensen hadden om te beginnen waarschijnlijk geen hernia.
Het is zeer waarschijnlijk dat deze mensen ischialgie(beenzenuwpijn) hadden passend bij een hernia.
Daardoor lijkt het alsof die mensen van hun hernia genezen zijn maar dat is niet het geval.
Ze zijn verlost van hun ischialgie. Of de hernia hetsteld is is niet door een huisarts vast te stellen, daar een hernia alleen middels operatie of MRI is vast te stellen.
ze krijgen medicatie voor iets anders (de reden waarom ze geen operatie mogen) die ook pijnstillend werkt, dus ze hebben minder last van die hernia
Ze krijgen medicatie omdat ze ischialgie hebben en voor niets anders.
Het idee dat een hernai vanzelf in de lucht oplost in bijna allegevallen wordt niet door onderzoek ondersteund en is natuurlijk eigenlijk ook een vreemde redenering als je bedenkt wat een hernia feitelijk is.
Een hernia lost zich nooit in de lucht op maar in je rug. Dit wordt door onnoemelijk veel onderzoek ondersteund en is natuurlijk eigenlijk ook een logische redenering als je bedenkt wat een hernia feitelijk is.

Afgelopen week in het gezaghebbende medische tijdschrift New England Journal of Medicine door El Barzouhi et all:
(http://medischcontact.artsennet.nl/nieu ... n-pijn.htm)

Hernia op scan niet gerelateerd aan pijn

Een hernia op de MRI wil nog niet zeggen dat die ook klachten veroorzaakt. Het is al eens eerder uit onderzoek naar voren gekomen, nu zijn artsen van het LUMC en het MCH in Den Haag erachter dat dit ook op gaat voor patiënten die een jaar eerder behandeld waren voor ischias en lumbale hernia. El Barzouhi e.a. haalden de New England Journal of Medicine met hun onderzoek.

Bij 283 patiënten die een jaar daarvoor meededen aan een gerandomiseerde trial (waarin snel chirurgisch ingrijpen met afwachtend beleid werd vergeleken) werd een MRI van de rug gemaakt. Van alle patiënten had 84 procent geen of weinig klachten. Voor de mensen bij wie een jaar na dato nog een uitpuilende discus zichtbaar was, lag dat op 85 procent, voor de rest op 83 procent, maar het verschil was niet significant. Bij de mensen zonder pijn was bij 35 procent een hernia te zien, bij de groep die wel klachten had bij 33 procent. Dit verschil was ook niet significant.

Bij het merendeel van de geopereerde patiënten was een jaar na dato littekenweefsel zichtbaar op de MRI. Dit correspondeerde niet met aanwezigheid van klachten.

In een persbericht bij het onderzoek noemt een van de onderzoekers, neurochirurg Wilco Peul, de bevindingen schokkend. Het beleid om opnieuw te opereren als een patiënt nog klachten heeft en er een hernia op de MRI te zien is, moet volgens hem wellicht worden herzien.

Met vriendelijke groet,

Erik Groen
Laatst gewijzigd door Erik Groen op 25 apr 2013 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Leuk zo,n bericht....ik heb vernauwingen....
Eeeeeeeeeen ischias aan beide kanten chronisch,gaat nooit meer weg al 14 jr.en nu.??
Pijnstilling helpt niet veel,zenuwpijn....fysio ook niet..24/7 pijn


Leuk al die artikelen,is idd waar rug kan er perfect uit zien op scan en veel pijn hebben visa versa.
Maar ervaringen zeggen mij iets meer dan onderzoekjes van internet,meneer groen

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Hernia ervaring operatie

Ongelezen bericht door Erik Groen »

U heeft dus een onoplosbaar probleem. Op dit moment is het grote probleem bij last van te voren in te schatten wie baat heeft bij welke behandeling. Een (klein) deel daarvan zal dus ook last houden welke behandeling ook volgt. U bent daar het levende bewijs van. De neiging om dan maar te handelen is bij zowel arts als patiënt groot: de dokter deed tenminste iets… Het tweede probleem is dat artsen en dus ook neurochirurgen ook handelen op basis van ervaringen en dat naar nu blijkt die vaak ook geen garantie geven op een positief resultaat.
De enige manier om dit probleem op te lossen is wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijke tijdschriften worden op waarde geschat met een citation index en ik kan u verklappen dat de NEJM daar bijzonder hoog in scoort. Sterker nog: het is de absolute top. De NEJM heeft een strenge reviewboard en het is dus niet eenvoudig je onderzoek in dat tijdschrift geplaatst te krijgen. Dat houdt in dat als daar een artikel in geplaatst wordt, er niet sprake is van een onderzoekje op internet, maar dat er grote waarde aan gehecht wordt in de medische wetenschap.
U heeft gelijk dat u daar niets aan heeft, maar het is wel wenselijk dat patiënten in de toekomst beter geïnformeerd kunnen worden, ook als dat geen operatie betekent.

Met vriendelijke groet,

Erik Groen

Gesloten