LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het probleem wat CZ heet!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
AlexVB
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 aug 2006 09:59

Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door AlexVB »

Hallo,

Wie heeft voor mij een tip betreffende mijn volgend probleem?

Tot 2005 ben ik en mijn gezin ziekenfondsverzekerd geweest bij CZ..

Vanaf 2005 hebben we een andere zorgverzekeraar genomen en zijn ook daar aangenomen.

Nu is het 2006 en krijgen we van CZ een aanmaning betreffende het jaar 2005 & 2006 voor de premies van polissen die we niet hebben gehad.. Het totaalbedrag is hier ± € 1200,-

Natuurlijk heb ik met CZ getelefoneerd en hun de situatie uitgelegd dat ik al sinds 2005 niet meer bij hun verzekerd ben...
Volgens mijn verzekering hebben hun alle wijzigingen doorgeven aan CZ en CZ heeft volgens hun dit ook begin 2005 bevestigd..

Nu komt CZ met het verhaal dat de "oudst" verzekerde het eerst recht heeft en dat ik maar met mijn vorige zorgverzekeraar - we zijn intussen via mijn werk bij een andere verzekering collectief verzekerd - maar mijn premies moet terugvorderen en CZ de "achterstallige" premies moet betalen incl . alle tot nu gemaakte kosten van CZ....

Natuurlijk ben ik dit niet van plan. Ik heb geen zin om op te draaien voor de fouten die 2 Zorgverzekeraars onderling maken...

Heeft er iemand tips hoe ik aan CZ kan duidelijk maken dat ik niet voor betreffende kosten op wil en zal draaien??

BVD

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het gaat er o.a. om, welke verzeraar bijvoorbeeld het abonnementstarief aan je huisarts betaald heeft. Of zouden ze dit alletwee gedaan hebben? Aan de hand hiervan kan vastgesteld wordne wie de verzkeraar geweest is.
Verder ben je misschien aanvullend verzekerd geweest? Dan moet je toch van CZ rekeningen hebben gekregen voor deze aanvullende verzekering (als je nog verzekerd was bij hen). Als je dus in 2004 een aanvullende verzekering had, maar je hebt na de overstap naar de andere verzekeraar nooit een rekening gehad van CZ, dan lijkt het mij dat zij in gebreke zijn gebleven.
En dan nog iets: het blijkt aan de hand van ervaringen van consumenten niet verstandig te zijn, om een opzegkaartje door de verzkeraar te laten versturen. Begin 2006 zijn daar ook veel mensen mee in de problemen gekomen (dubbele vwerzekeringen). Voortaan de opzegging dus op tijd en aangetekend versturen, of evt. per email indien een ontvangstbevestiging verstuurd wordt door de verzekeraar (en de verzekeraar opzeggingen per email accepteert).

AlexVB
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 aug 2006 09:59

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door AlexVB »

Dit is de conclusie tot nu toe:

Ik heb van de week een brief gehad van CZ betreffende mijn verhaal dat ik sinds 2005 niet meer bij hun verzekerd ben...

Volgens CZ hebben ze nooit de opzegging gehad mbt de zorgverzekering die bij hun liep. Een reden kon zijn dat 1 de betreffende opzeggingen bij hun kwijt zijn geraakt of 2 omdat het verkeerde adres bij de brieven is gebruikt....

Er is nl een verkeerde combinatie gebruikt tussen postcode en straat of postbus..

Nu weet ik toevallig dat TPG alleen kijkt naar postcodes - hun sorteermachines - en niet naar straatnamen of postbussen. Uit de brief van CZ blijkt nu dat ik wel de goede postcodes heb gebruikt mbt betreffende correspodentie naar hun toe ivm met opzeggingen...

een ander argument was dat ze toch gewoon hun acceptgiro's hebben doorgestuurd en dat ze in Nov/Dec '05 ons nieuwe polissen habben gestuurd...
Zoals ik al eerder schreef we hebben tot aan betreffende aanmaning geen enkele vorm van correspondentie van CZ gehad. Dit is helaas niet te bewijzen...

Ondanks dat ik van betreffende opzegbrieven kopieën had bijgevoegd houdt CZ voet bij stuk en zeggen NEE wij beëindigen uw Zorgverzekering niet met terugwerkende kracht.... Ik moet maar bij de zorgverzekeirng die ik had in 2005 en die ik nu heb - collectief via mijn werk - maar melden dat CZ niet accoord gaat met opzegging van betreffende zorgverzekeringen... Wat voor rompslomp zal dat wel niet geven?

Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens en heb een nieuwe brief geschreven - aangetekend - t.a.v de juridische afdeling om betreffende "conclusie" te heroverwegen....
Van ontvangst van deze brief hebben we deze week ook een bevestiging ontvangen.

Ik ben benieuwd wat hiervan de "uitslag" zal zijn....

Groet,

Alex VB

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik wens je sterkte.

Maar.... kun je dan niet bewijzen dat je bijvoorbeeld ook de noclaim-teruggaaf niet gehad hebt? Die had je dan ook van CZ moeten krijgen namelijk.

AlexVB
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 aug 2006 09:59

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door AlexVB »

Hartelijk dank..

No claim teruggaaf hebben we ook niet gehad van CZ....

Aan de ene kant logisch omdat we niet bij hun verzekerd zijn geweest voor de ziekte kosten...

Aan de andere kant kunnen hun natuurlijk zeggen dat ze deze verrekend hebben met de openstaande vorderingen van 2005...
Maar ik heb daar geen overzicht van ontvangen dat ze dat hebben gedaan...

We hebben gister een brief gehad dat een advocaat van CZ op de juridische afdeling de zaak in behandeling heeft...

Lioness
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 aug 2006 03:17

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Lioness »

Het lijkt mij, dat u niet hoeft aan te tonen, geen post te hebben ontvangen. CZ draait de boel om, zij moeten aantonen dat u het wel hebt ontvangen, waarom anders worden er aangetekende brieven verstuurd? Ik zou er zeker met een advocaat op reageren, want de tijd dat de meeste van dit soort bedrijven rechtvaardig en fatsoenlijk bezig waren, is al lang voorbij. Zij zullen zeker hun best doen, een ander voor hun fouten te laten betalen. Dat is althans mijn ervaring. Bedrijven zullen ook, heb ik gemerkt, doorgaan met dreigen en steeds dreigender brieven sturen in de hoop dat je je laat intimideren en betaalt. Een advocaat kost ook geld, maar vaak hoeft zo iemand maar één brief te schrijven. Het bedrijf weet dan dat je je niet laat intimideren en kiest eieren voor zijn geld, want een goede advocaat begint ergens niet aan als hij niet, op grond van uw informatie, zeker is van zijn zaak. Een goede, niet te dure advocaat vind je via de plaatselijke rechtswinkel.

Veel succes!

AlexVB
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 aug 2006 09:59

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door AlexVB »

Hartelijk dank voor de verdere info..

Het is nu 31-08-2006 en heb nog steeds geen bericht van CZ of hun juridische afdeling....

Het zal wel zware kost zijn zo'n bezwaarschrift van 2 A4tjes...

Ondertussen blijven de aanmaningen gewoon doorgestuurd worden en ik heb zelfs een rekening ontvangen voor de Maand September....

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Aan de andere kant kunnen hun natuurlijk zeggen dat ze deze verrekend hebben met de openstaande vorderingen van 2005...
Maar ik heb daar geen overzicht van ontvangen dat ze dat hebben gedaan...
een zorgverzekeraar (of welk bedrijf dan ook ...) zal in principe vorderingen met elkaar verrekenen, oudste eerst (dus op chronologische volgorde). Maar dat mogen ze dan wel aantonen, wie eist bewijst!

Wat van belang is, is een bevestiging, schriftelijk, van de neiwue zorgverzekeraar dat hij namens u CZ heeft opgezegd, op tijd!

Als u kunt aantonen dat de nieuwe verzekeraar heeft toegezegd het te regelen, zijn zij eigenlijk aansprakelijk als het fout gegaan is, bv als ze een verkeerd adres gebruikt hebben. Als u een verklaring van hen krijgt, is het de fout van CZ als ze de opzegging zijn kwijtgeraakt.

En er is een meldpunt voor dit soort problemen, dus : melden!

Tja leuk bijverschijnsel: de zorgverzekeraars krijgen geld van de overheid naar rato van aantal verzekerden...dus er hangt voor CZ een negatief prijskaartje aan uw vertrek...

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door HvdC »

En er is een meldpunt voor dit soort problemen, dus : melden!
Heb je daar een link van?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Walter van V »

voor mensen die zoekmachines als bv google niet kunnen hanteren:


http://www.deombudsman.nl/

en even in tekst
2. U heeft uw assurantietussenpersoon of uw nieuwe zorgverzekeraar gevraagd de opzegging te verzorgen.

- U moet dan in eerste instantie met deze tussenpersoon of de nieuwe verzekeraar contact opnemen om duidelijk te krijgen of uw verzoek om opzegging daadwerkelijk is overgebracht aan uw oude verzekeraar. Is dat niet het geval dan zal de tussenpersoon of de nieuwe verzekeraar dat met de oude verzekeraar moeten oplossen

In beide situaties kunt u zelf de premiebetaling aan de oude zorgverzekeraar stopzetten. (Volgens minister Hoogervorst zullen de meeste verzekeraars de verzekerden die weg willen, uitschrijven. Het is namelijk heel lastig om premie te innen bij een verzekerde die al bij de verzekeraar van zijn keuze verzekerd is.)

Komt er geen oplossing? Houdt uw oude zorgverzekeraar u er aan dat bij hem niet op tijd (vóór 1 maart 2006) een afmelding is binnengekomen, dan kunt u het volgende doen:

- U dient uw klacht eerst nog eens voor te leggen aan de zorgverzekeraar zelf;
- Blijft de zorgverzekeraar bij zijn besluit dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (www.skgz.nl)

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Het is nu helemaal van de zotten...

Zit je in een geschil met CZ sturen ze je doodleuk de nieuwe polissen voor 2007...

Meteen vandaaag gebelt en krijg de mededeling dat hun systeem plat ligt ivm een brand vorige week (week 48) wel ff uitgelegt dat als je een geschil heb mbt het wel of niet verzekerd zijn vanaf 2005 het niet raadzaam is om nieuwe polissen te sturen voor 2007... Krijg je als domblondjes vraag: Dus ik kan aannemen dat u in 2007 niet bij CZ verzekerd wilt zijn? Daar vallen je schoenen toch van uit??? Nogmaals uitgelegd hoe de vork in de steel zit en....

Ik zal deze week teruggebelt worden zodra hun systemen weer toegankelijk zijn...

Tevens vandaag ook naar de verantwoordelijke persoon gebeld op hun juridische afdeling met de vraag hoe en wat.. Blijkt deze vandaag niet aanwezig te zijn en mijn klacht wordt genoteerd en zodra hun systeem weer toegankelijk is .. Ook Tilburg heeft last van die brand - wordt ik teruggebeld deze week...

Nu maar ff afwachten.... Ik ben er nu al voor 100% overtuigd dat ik in Januari 2007 mijn eerste acceptgiro's op de mat heb liggen of ik zo vriendelijk wil zijn om de premie van januari te betalen.... dacht het dus niet!!

Ik vraag me af wat ik nog meer moet doen om CZ duidelijk te maken dat zij in het ongelijk zitten...

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Walter van V »

hmm, ik zou ze in elk geval een aangetekende brief sturen dat dit conflict loopt, en dat u in elk geval voor 2007 (ook) geen gebruik meer wenst te maken van de diensten van CZ...en dat u wat betreft inschrijving uit hun bestand verwijderd wilt worden.

Tevens zou ik ze waarschuwen dat indien dit een incassoprocedure wordt bij de kantonrechter u een tegenclaim zult indienen terhoogte van reeds gemaakte kosten en nog te maken kosten ivm o.a. bezoek rechtbank (opnemen vrije dag, of omzetverlies indien u zelfstandige bent!)Blijven ze nota`s voor 2007 sturen gewoon negeren, en laat het maar op een procedure aankomen. Tot die tijd dossiervromen!! dus alles bewaren!

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Laurent »

Bij CZ ligt de computer eruit , contact is alleen per telefoon mogelijk.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Computer ligt er al sinds vorige week Donderdag uit...

Er was een brandje bij CZ..

Zo'n grote firma en dan geen fatsoendelijk back-up systeem hebben...

En straks zeggen dat de mensen die willen switchen naar een andere zorgverzekering te laat waren... :roll:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door Walter van V »

daarom ook altijd aangetekend versturen, dit soort opzeggingen...

Tja idd geen backup, nu ja ik betwijfel het verhaal een beetje, eerder een slap excuus voor de administartieve zooi (want dat is het al jaren bij CZ..). Is nu wel in 1x opgeruimd!

AlexVB
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 aug 2006 09:59

Re: Het probleem wat CZ heet!

Ongelezen bericht door AlexVB »

De kogel is door de kerk....

CZ legt de schuld bij ons neer.. Wij kunnen volgens hun niet aannemelijk maken dat wij GEEN post van hun hebben ontvangen en hadden dus kunnen reageren op eventuele facturen....

Omdat ik vind dat ik gelijk heb - ik heb bewijzen genoeg geleverd... laten we het maar voor de rechter komen....

Eens kijken hoelang dit duurt voordat er een uitspraak is...

Gesloten