Hoge kosten bij afhalen medicatie bij de apotheek

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234

Re: Hoge kosten bij afhalen medicatie bij de apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 apr 2018 13:36

Donna schreef:
angel1978 schreef:
Die miljonair betaald al veel meer belasting en premie die beiden inkomensafhankelijk zijn.
Heeft ook geen recht op zorgtoeslag ( terecht ), ook die is inkomensafhankelijk.
Miljonairs betalen echt geen belasting over hun hele inkomen, ze weten de weg naar aftrekposten die hun belastbaar inkomen fors verlagen. En zorgtoeslag krijg je alleen nog met een minimuminkomen, als je daar wat boven zit betaal je soms zoveel meer dat het uiteindelijke besteedbare inkomen lager uitkomt dan van iemand met een minimum. Wie zijn hele leven verplicht pensioenpremie betaald heeft kan het nu financieel slechter hebben dan iemand die nooit betaald heeft.
Blijkbaar hebt u geen kennis van de bedragen van de zorgtoeslag. Voor 2018 geldt.

Echtpaar € 20.000, zorgtoeslag €176 per maand
Echtpaar € 30.000 zorgtoeslag € 69 per maand

Alleenstaande € 20.000 € 94 per maand
Alleenstaande € 27.500 € 15 per maand

Dus u moet heel wat boven het minimum zitten om niets meer te krijgen.

Donna

Ongelezen bericht door Donna » 22 apr 2018 14:40

Lady1234 schreef:
Donna schreef:
Nijogeth schreef: Het zou onzin zijn dat mensen die eigenlijk geen zorgverzekering nodig hebben extra veel moeten gaan betalen, zodat mensen die er wel baat bij hebben (hoe vervelend ook) er minder kosten aan hebben.
Dit is precies wat er gebeurde in de tijd van het ziekenfonds. Ik betaalde de maximale premie en collega’s met kinderen en een partner zonder eigen inkomen betaalden precies hetzelfde bedrag. Daarmee was het hele gezin verzekerd. Solidariteit werd dat genoemd en we vonden dat normaal. Nu ik oud ben en nogal wat mankeer is het systeem veranderd, er is geen solidaiteit meer, zieken zien zich geconfronteerd met hoge kosten die niet altijd op te brengen zijn. En het gaat echt niet alleen om het eigen risico, want er zijn steeds meer zaken die helemaal niet vergoed worden.
Bij de laatste verkiezingen riep Rutte zichzelf direct uit als grote winnaar, alleen omdat hij minder had verloren dan de PvdA. Geloof me, zolang de VVD het in dit land voor het zeggen heeft, wordt het voor de zieken alleen maar moeilijker.

Geen solidariteit meer? Ik betaal premie over mijn AOW, betaal premie over mijn pensioen, betaal premie aan de zorgverzekeraar, weliswaar wat lager dan een ander omdat ik voor een hoger eigen risico heb gekozen. En wat gebruik ik? Het abonnement voor de huisarts, waar je niet onderuit komt en wat ook niet ten laste gaat van het eigen risico. Zou ik ineens zorg nodig hebben, ben ik dus zeker € 885 kwijt, prima, mijn keus.

Maar overigens solidair genoeg, want een paar duizend van mijn betaalde premies komen anderen ten goede.
Wie verzekerd is betaalt premie, dat geldt bij alle verzekeringen. Maar chronisch zieken betalen heel veel meer dan premie en eigen risico en moeten steeds vaker een gevecht aangaan om de juiste medicijnen en/of behandeling te krijgen. Wees maar blij dat je het niet nodig hebt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 apr 2018 15:18

Chronisch zieken betalen niet meer premie dan andere verzekerden.

En dat ze ellende hebben door hun ziekten, valt gezonden niet aan te rekenen.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 22 apr 2018 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 22 apr 2018 15:19

Maar chronisch zieken betalen heel veel meer dan premie en eigen risico en moeten steeds vaker een gevecht aangaan om de juiste medicijnen en/of behandeling te krijgen. Wees maar blij dat je het niet nodig hebt.

Onzin , niet alle chronische zieken betalen meer .Ligt er maar net aan wat je mankeert.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 apr 2018 16:41

@donna
Wie verzekerd is betaalt premie, dat geldt bij alle verzekeringen. Maar chronisch zieken betalen heel veel meer dan premie en eigen risico en moeten steeds vaker een gevecht aangaan om de juiste medicijnen en/of behandeling te krijgen. Wees maar blij dat je het niet nodig hebt.

Net zo blij als dat die zieken moeten zijn, dat ze zorg krijgen.

Engelengeduld

Ongelezen bericht door Engelengeduld » 22 apr 2018 17:04

Een apotheker mag alleen voor receptgeneesmiddelen een extra bedrag in rekening brengen als je een geneesmiddel haalt:
•met een werkzame stof en toedieningsvorm die je niet eerder hebt gebruikt;
•met een werkzame stof en toedieningsvorm die je 12 maanden of langer geleden bij de apotheek hebt gehaald;
•waarvan de apotheker niet kan vaststellen of je het medicijn in de afgelopen 12 maanden hebt gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je het geneesmiddel eerder bij een andere apotheek hebt gehaald. De apotheker moet wel proberen te achterhalen of dit het geval is. "

"Dit betekent dus ook dat als de werkzame stof of de toedieningsvorm van je vertrouwde medicijn verandert, een 'eerste uitgifte tarief' gedeclareerd kan worden door de apotheker. Maar let op: vanaf 1 januari 2015 mogen er geen kosten in rekening gebracht worden wanneer alleen de sterkte van het geneesmiddel wijzigt.

Voor elk medicijn dat je voor het eerst of na meer dan 12 maanden meekrijgt, houdt de apotheker (of assistent) een gesprek met je. Tijdens dit gesprek legt deze het gebruik, de werking, de mogelijke bijwerkingen en de samenhang met andere geneesmiddelen uit. Daarnaast moet de apotheker (of assistent) ook controles uitvoeren en schriftelijke uitleg meegeven. "

Plaats reactie