LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge kosten bij de mondhygienist

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vanBorkhove
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2017 19:19

Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door vanBorkhove »

Mijn mondhygienist rekent voor 30 minuten gebitsreiniging (code M03 6x €12,06) €72,36. Dit lijkt mij buiten proportioneel hoog.
Per jaar (8 wkn vakantie en feestdagen) komt dit op 2 x 72,36 x 40 x 44 = €254.707,- Stel het salaris (HBO opleiding) is €40,000 en overheadkosten ook. Totaal is dat dus €80.000,- Wat gebeurt er dan met het verschil?

Verwijderd

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Verwijderd »

vanBorkhove schreef:Mijn mondhygienist rekent voor 30 minuten gebitsreiniging (code M03 6x €12,06) €72,36. Dit lijkt mij buiten proportioneel hoog.
Per jaar (8 wkn vakantie en feestdagen) komt dit op 2 x 72,36 x 40 x 44 = €254.707,- Stel het salaris (HBO opleiding) is €40,000 en overheadkosten ook. Totaal is dat dus €80.000,- Wat gebeurt er dan met het verschil?
Code M03 staat voor gebitsreiniging per 5 minuten. De gangbare prijs is €12,10. Keer 6 komt dat inderdaad uit op een half uur.

https://www.acta.nl/nl/patienten/tariev ... index.aspx

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

vanBorkhove schreef:Mijn mondhygienist rekent voor 30 minuten gebitsreiniging (code M03 6x €12,06) €72,36. Dit lijkt mij buiten proportioneel hoog.
Per jaar (8 wkn vakantie en feestdagen) komt dit op 2 x 72,36 x 40 x 44 = €254.707,- Stel het salaris (HBO opleiding) is €40,000 en overheadkosten ook. Totaal is dat dus €80.000,- Wat gebeurt er dan met het verschil?
Ze is niet volledig aan het werk, tussen de patiënten door 'verdiend' ze niks. Hoe berekend u de overheadkosten? Verzekeringen, pand, materiaal, afschrijving, opleidingen, enz enz gaat echt wel meer inzitten dan € 3600 per maand.
Maar u kunt het altijd navragen bij uw mondhygiënist.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Moneyman »

vanBorkhove schreef:Mijn mondhygienist rekent voor 30 minuten gebitsreiniging (code M03 6x €12,06) €72,36. Dit lijkt mij buiten proportioneel hoog.
Per jaar (8 wkn vakantie en feestdagen) komt dit op 2 x 72,36 x 40 x 44 = €254.707,- Stel het salaris (HBO opleiding) is €40,000 en overheadkosten ook. Totaal is dat dus €80.000,- Wat gebeurt er dan met het verschil?
Geloof je serieus dat je rekensom klopt...?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Jablan »

vanBorkhove schreef:Mijn mondhygienist rekent voor 30 minuten gebitsreiniging (code M03 6x €12,06) €72,36. Dit lijkt mij buiten proportioneel hoog.
Mijn mondhygiëniste verdient per maand nog niet eens een modaal salaris, ondanks een werkweek van 36 uur. Tarieven zijn nauwelijks kostendekkend, met name de verzekeringspremies en de materiaalkosten zijn de laatste jaren hard gestegen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door renewouters »

vanBorkhove schreef:Mijn mondhygienist rekent voor 30 minuten gebitsreiniging (code M03 6x €12,06) €72,36. Dit lijkt mij buiten proportioneel hoog.
Per jaar (8 wkn vakantie en feestdagen) komt dit op 2 x 72,36 x 40 x 44 = €254.707,- Stel het salaris (HBO opleiding) is €40,000 en overheadkosten ook. Totaal is dat dus €80.000,- Wat gebeurt er dan met het verschil?
Als een behandeling 30 minuten duurt is het al onmogelijk om er 2 in een uur te doen. Dus het eerste getal in de rekensom is al fout. En je bent ook niet 5 dagen in de week, 8 uur per dag bezig met declarabel werk. Dus de 3e en 4e factor in de som kloppen ook al niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door scontra »

vanBorkhove schreef:Mijn mondhygienist rekent voor 30 minuten gebitsreiniging (code M03 6x €12,06) €72,36. Dit lijkt mij buiten proportioneel hoog.
Per jaar (8 wkn vakantie en feestdagen) komt dit op 2 x 72,36 x 40 x 44 = €254.707,- Stel het salaris (HBO opleiding) is €40,000 en overheadkosten ook. Totaal is dat dus €80.000,- Wat gebeurt er dan met het verschil?
@vanBorkhove,

Regulier tarief en niets mee aan de hand dus.
Vraagt u zich bij iedereen die u een dienst verleend of iets aan u levert hoe de kostprijs tot stand is gekomen en wat er aan u verdiend wordt ?
Misschien had u iets beter uw best moeten doen op school, dan had u ook de para-medische HBO-opleiding tot mondhychienist kunnen volgen en dan zou het voor u ook "KASSA" zijn geweest. ;-) (grapje !!)

MaJschu
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2017 16:10

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door MaJschu »

Voor de volgende keer gorgel elke maand of elk kwartaal met een dopje (verdund) natuurazijn en u bent gegarandeerd van uw tandplak en tandsteen af.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door vroem »

MaJschu schreef:Voor de volgende keer gorgel elke maand of elk kwartaal met een dopje (verdund) natuurazijn en u bent gegarandeerd van uw tandplak en tandsteen af.
in de eerste plaats betwijfel ik dat. Ik zou toch oppassen met dit soort stellingen en garanties. in de tweede plaats zie ik het volgende topic, namelijk dat de tandarts zo duur is al verschijnen...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door grun »

MaJschu schreef:Voor de volgende keer gorgel elke maand of elk kwartaal met een dopje (verdund) natuurazijn en u bent gegarandeerd van uw tandplak en tandsteen af.
Dit wist ik niet en heb dus gisteravond google geraadpleegd. Op zich lijkt uw stelling te kloppen, maar het spoelmiddel lost ook het tandglazuur op. Voor zover ik weet, is dat ook niet meer te herstellen, zelfs niet met asperine. Veiligheidshalve kies ik toch maar voor de tandarts die er voor doorgeleerd heeft.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Julie4444 »

vroem schreef:
MaJschu schreef:Voor de volgende keer gorgel elke maand of elk kwartaal met een dopje (verdund) natuurazijn en u bent gegarandeerd van uw tandplak en tandsteen af.
in de eerste plaats betwijfel ik dat. Ik zou toch oppassen met dit soort stellingen en garanties. in de tweede plaats zie ik het volgende topic, namelijk dat de tandarts zo duur is al verschijnen...
Azijn op kalk is finest. Neem aan dat dat ook voor tanden geldt?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door vroem »

ja dat is ook funest voor tandweefsel. o.a.

Lieke prins
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2018 20:56

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Lieke prins »

Mijn tandarts heeft sinds kort een nieuwe mondhygiënist
Hij zei dat ik daar heen moest voor hij mij zou helpen.
Ze kwam met een behandelplan.
Na de eerste meting vroeg ik een offerte en tot mijn schrik is fie 780 euro!!
Ik had vooraf gevraagd of het binnen de 500 euro kon blijven van mijn verzekering.
Ik hoor steeds vaker dat er mondhygiënisten gekoppelt zijn aan een tandarys met zulke extreme prijzen

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Lieke prins schreef:Mijn tandarts heeft sinds kort een nieuwe mondhygiënist
Hij zei dat ik daar heen moest voor hij mij zou helpen.
Als je tandarts dat soort eisen stelt zou ik snel op zoek gaan naar een ander.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lieke prins schreef:Mijn tandarts heeft sinds kort een nieuwe mondhygiënist
Hij zei dat ik daar heen moest voor hij mij zou helpen.
Ze kwam met een behandelplan.
Na de eerste meting vroeg ik een offerte en tot mijn schrik is fie 780 euro!!
Ik had vooraf gevraagd of het binnen de 500 euro kon blijven van mijn verzekering.
Ik hoor steeds vaker dat er mondhygiënisten gekoppelt zijn aan een tandarys met zulke extreme prijzen
En die 780 euro was alleen voor de mondhygienist? Of zaten daar ook tandartskosten bij in? Welk argument gaf de tandarts trouwens?

Mijn gevoel zegt hetzelfde als dat van Vroem: heel snel naar een ander...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door vroem »

ja, klopt niet. paar dingen:
meting (complete status) kan alleen wanneer de DPSI score 3- of slechter is.
Bij score 2 is er geen aanleiding voor.
verder dienen zij ONGEVRAAGD bij behandelingen boven 250 een kostenbegroting te geven.
Nu kan het best zijn dat de DPSI er aanleiding toe gaf. Maar de tandarts mag je niets verplichten, hij kan slechts adviseren. En hij kan zeker niet behandeling weigeren op deze manier. Wanneer erg de hand gelicht wordt met adviezen kan het er wel toe leiden dat de behandelovereenkomst beter beëindigd kan worden omdat je niet op dezelfde lijn zit. Maar zoals het hier gepresenteerd wordt kan en mag niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door grun »

Wanneer de kosten voor mondzorg een belangrijk punt zijn en je het geluk hebt in de buurt te wonen van een plaats waar ze tandartsen opleiden, kan ik iedereen aanraden om je daar te laten behandelen. Dan betaal je voor de behandeling en niet voor de tijd. De laatste keer dat ik daar was, had de mondhygieniste zelfs aan twee uur niet genoeg en dat was niet omdat m'n gebit enorm verwaarloosd is. De studenten daar meten eerst de pockets, controleren op bloedend tandvlees, poetsinstructie, plakcontrole met van die rode tabletjes of blauwe vloeistof, en uiteindelijk dan nog plakverwijdering en polijsten. Dit alles regelmatig onderbroken door controle en/of instructies van de docent(e)(n), want uiteindelijk maakt de patient deel uit van het lesprogramma.

Het is niet voor iedereen, je moet wel enorm veel tijd investeren en in het begin erg wennen aan de manier van werken, maar als je die fase doorlopen hebt is het ideaal. M'n gebit heeft er nog nooit zo mooi uitgezien, ik zou niks anders meer willen.

Lieke prins
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2018 20:56

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Lieke prins »

Bedankt voor de reacties.
De kosten zíjn voor 3 behandelingen.
Geen tandarts kosten dus.
Ik ga inderdaad kijken of er een opleiding in de buurt is maar ik ga ook op zoek naar een tandarts zonder mondhygiënist .
Ik hoor veel vaker dat dit gebeurd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hoge kosten bij de mondhygienist

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik heb ook een tandarts welke "makkelijk" doorverwijst naar de mondhygiënist één deur verder.

We hebben de afspraak gemaakt dat hij dat niet meer doet.
Elke twee jaar een complete pocketmeting (euro, euro) hele gebit leek mij wat overdreven.....

Gesloten