LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge tandartsrekening, wat nu?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, Mathilde, bedacht ik me later ook, dat inzien van rekening. Was alleen vergeten mijn bijdrage te veranderen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

een patient heeft altijd de mogelijkheid te controleren. Er is namelijk gewoon inzagerecht in dossier. al is het middels kopie nota van wat er aan Famed of verzekering is gestuurd. Iemand die de nota zelf wil krijgen kan dat egwoon aangeven, stuurt famed regelrecht, en wil hij famed er niet tussen kan hij gewoon kontakt aan de balie betalen na behandeling.

Men moet goed bedenken dat, waar Mathilde en anderen daar wellicht geen last van hebben, zonder de mogelijkheid tot clearen heel veel mensen betalingsproblemen zouden krijgen, zeker in een wijk waar ik gevestigd ben waar gewoon veel mensen onder modaal inkomen patient bij mij zijn.
Maar bijna alles is mogelijk. Ik ga alleen geen onbetaalde factuur meegeven waar ik vervolgnes zelf weer in d egaten moet gaan hopuden of die op tijd betaald wordt, die tijd van mij en mijn personeel besteed ik toch echt liever aan verlenen van zorg. Famed is goedkloper voor mij dan (dure) personeelstijd aan administratie te besteden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

Tot je "verzekeringsbedrag" op is, stuurt de zorgverlener de rekening naar de klant/patiënt.
en daarna dan? toch dan ook gewoon aan patient? en wie moet dat allemaal gaan bijhouden? de tandarts als eerste versender ervan?? hoe dan??? we willen nu net niet dat hoogte verzekeringsvergoeding van invloed is op wat de tandarts doet. Daarom stel ik ook dat ook al is iemand onder de 18 de declaratie wel moet kloppen. En ja daar hebben de verzekeraars een rol in, maar dat 2 jaar na behandeling nog een keer te corrigeren is nartuurlijk onzin, na hem eerst toegekend te hebben. Dan klopt dus die controle gewoon niet. En daar mag een verzekeraar na zon termijn mi niet de patient of de zorgverlener meer mee opzadelen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

PS tandarts en zorgverzekeraar clearen samen. Zij sluiten een contract (enkel een betalingscontract), waarin deze procedure wordt afgesproken. De zorgverzekeraar gaat dan ahw optreden als incassobureau voor de tandarts. Maar volgens de rechtbank in Almelo mag dit dus niet.
dit klopt niet. er is een overeenkomst tussen tandarts en Famed (of ander servicebureau) , en er is een overeenkomst tussen Famed en verzekeringen, er is geen overeenkomst regelrecht tussen tandarts en verzekering wanneer er een servicebureau als tussenschakel zit. Er kan ook een overeenkomst tussen tandarts/zorgverlener (geldt niet alleen voor tandartsen deze regelingen) en verzekering zijn regelrecht, dan zijn er inderdaad overeenkomsten dat de verzekering als servicebureau gaat optreden . Tandarts is verplicht de patienten te melden hoe het afgehandeld gaat worden, maar daar gaat wel vaak eea mis inderdaad.
Verder ken ik de uitspraak van de rechtbank niet , linkje graag? gewoon nieuwsgierig of daar bijzindere zaken aan de orde waren of dat die regelrecht op de basissituatie van toepassing is.
Het hangt erook van af of de verzeekring inderdaad een bepaalde periode incasso doet, of de vordering overkoopt van Famed of tandarts , in dat laatste geval geldt de uitspraak van de rechtbank denk ik niet.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door nevermind »

Iemand die de nota zelf wil krijgen kan dat egwoon aangeven, stuurt famed regelrecht, en wil hij famed er niet tussen kan hij gewoon kontakt aan de balie betalen na behandeling.
Het is gewoon fijn, om inzicht in de rekening te hebben, en dan de betaling via internetbankieren te doen.
Een betaling aan de balie is niet meer van deze tijd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

Een betaling aan de balie is niet meer van deze tijd.
hoezo niet?
ik moet overal waar ik kom gelijk betalen, behalve bij mijn garage waar ik al 20 jaar kom, en in de zorg. maar ook daar niet altijd. Verder overal, direct betalen is juist heel erg 2013 denk ik.
Gewoon pinnen is heel erg van deze tijd, en gelijk nota ter controle. niets mis mee.

En als er dan krediet gegeven moet worden, want dat is een betalingstermijn gewoon, dan wel op mijn voorwaarden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef:
Een betaling aan de balie is niet meer van deze tijd.
hoezo niet?
ik moet overal waar ik kom gelijk betalen, behalve bij mijn garage waar ik al 20 jaar kom, en in de zorg. maar ook daar niet altijd. Verder overal, direct betalen is juist heel erg 2013 denk ik.
Gewoon pinnen is heel erg van deze tijd, en gelijk nota ter controle. niets mis mee.

En als er dan krediet gegeven moet worden, want dat is een betalingstermijn gewoon, dan wel op mijn voorwaarden.
Ik heb het hier niet over betalingen in Winkels, maar over in dit geval van de zorgverlener.

Aan de balie een factuur/rekening in de hand gedrukt, en dan meteen betalen, is voor mij, deze niet zo zorgvuldig te controleren, nadat je een behandeling had, waar je nog pijn van hebt.
Lekker thuis de factuur controleren, of het ook allemaal klopt.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Dit hadden wij al! :wink:
Waarom je dan niet in de garage meteen niet betaald, is mij niet duidelijk, en heeft niets te doen met klant zijn voor 20 jaren.
Misschien ben ik ook klant van de tandarts voor 20 jaren?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

Waarom je dan niet in de garage meteen niet betaald, is mij niet duidelijk, en heeft niets te doen met klant zijn voor 20 jaren.
ik zeg niet dat ik niet gelijk betaal, ik zeg dat ik niet gelijk MOET betalen.
Overigens wil ik een garagerekening toch ook graag even controleren...

maar goed linksom of rechtsom wat je wilt doet niet zo ter zake, door d eoverheid is bepaald dat o.a. mondzorg behoort tot de diensten waar boter bij de vis verlangd MAG worden. Oftewel de mate van kredietverstrekking en aan wie is te bepalen door de zorgverlener.

Maar we gaan hier wel heel erg off topic, ik ben mn benieuwd hoe het nu bij TS afloopt met de discussie met de tandarts, waarvan al is vastgesteld dat de vraag en kritiek terecht is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoge tandartsrekening, wat nu?

Ongelezen bericht door nevermind »

k zeg niet dat ik niet gelijk betaal, ik zeg dat ik niet gelijk MOET betalen.
Overigens wil ik een garagerekening toch ook graag even controleren...
Iets anders zeg ik ook niet.
Ook ik wil de rekening bij de zorgverlener graag controleren, voor ik betaal.

Gelukkig heb ik dan zorgverleners welke mij, zoals het vroeger als particulier was, steeds een rekening sturen, en ik deze dan MAG overmaken.

Gesloten