LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijftarief achterstandswijk

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Op Kassa zag ik dat patienten van hun huisarts een rekening gepresenteerd krijgen voor het "VERHOOGDE INSCHRIJFTARIEF ACHTERSTANDSWIJK".

Dit noem ik een staaltje van klant-on-vriendelijkheid! Patienten meer laten betalen omdat ze in een achterstandswijk zouden wonen! De mevrouw die gefilmd werd was helemaal geschokt. Ik zou het omgekeerde verwachten: KORTING als je in een achterstandswijk woont.

Huisartsen die hun eigen factureringsproblemen op deze manier menen te moeten oplossen zouden een boete moeten krijgen van de Zorgverzekeraar. En wat gebeurt er als de patienten deze rekening zelf gaan betalen? Int de huisarts ze dan twee keer? Een keer bij de patient en een keer bij de Zorgverzekeraar?
De mevrouw die dit overkwam liet zich overschrijven naar een andere huisarts. Ik kan me dat goed voorstellen, want ook ik zou geen vertrouwen meer hebben in de betreffende huisarts.

S. ;-)

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Lijkt me discriminatie.
Er al op voorhand vanuit gaan dat mensen niet/moeizaam zullen betalen....
Voor aanpak van wanbetalers is er het incassobureau.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Ik zag het ook en was nogal verbaasd.
Volgens de on line lijst van Agis was ik in januari samen met vrouw en kinderen naar de huisarts geweest, vreemd want de meeste pubermeiden gaan zo wie zo niet met hun vader en we zijn nog nooit met z'n allen naar de dokter gegaan :wink:
Het antwoord van Agis, de arts heeft de regeling voor achterstandwijken gebruikt voor alle patienten bij u in de buurt.

Nog vreemder want de wijk waar ik woon is absoluut geen achterstandwijk (huren 580 euro per maand en koopwoningen tussen de 2 en de 4 ton).
Dus maar eens doorgevraagd en jawel. de huisarts mag dit voor elke patient in rekening brengen, ongeacht waar de patient woont.
Een afspraak tussen de arsten, regering en verzekeringen.

Er zou dus volgens Agis rond de 16 miljoen keer 14,70 per kwartaal uitgekeerd worden aan de huisartsen als extra compensatie voor de nieuwe basisverzekering.
Daarom waren de meeste huisartsen dus zo stil over het nieuwe verzekeringsstelsel :wink: ze hebben een zwijgpremie van bijna een miljard te verdelen.

Die miljard valt gewoon onder de kosten gezondheidszorg, wedden dat ze eind dit jaar gaan zeuren dat de kosten zo zijn gestegen en de premies daarom omhoog moeten :wink:
Het geld wordt niet van de no claim afgetrokken, maar ja, die vervalt toch binnenkort

groeten

webmaat
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:12

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door webmaat »

Dag Mathilde,

In het zgn. Vogelaar-akkoord is bepaald dat het inschrijftarief van huisartsen 52 euro per jaar per patiënt is. Dat mag verhoogd worden als de patiënt in een zgn. achterstandswijk woont. En dat wordt bepaald door de postcode van de patiënt..

Geen mens houdt uiteraard bij of een wijk nog steeds al dan niet achterstandswijk is. Door renovatie, sloop, verpaupering of verkoop van huurwoningen kan de bevolkingsopbouw heel snel veranderen.
Naar mijn idee is dat verhoogde inschrijftarief voor een achterstandswijk naar postcode dan ook pure stigmatisering van een patiënt, die echt helemaal nergens op slaat!

hartelijke groeten
Webmaat

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het geld wordt niet van de no claim afgetrokken, maar ja, die vervalt toch binnenkort
Het laten vervallen van een geweldig middel als de no claim zou wel het stomste zijn wat er kan gebeuren....

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door Bailey »

Onderstaand komt van site van het Ministerie van VWS:

Deze module biedt een toeslag aan huisartsen die een praktijk hebben in een achterstandswijk en/of met veel oudere patiënten en daardoor meer dan gemiddelde zorg bieden en/of meer tijd kwijt zijn per consult. De omvang van het beschikbare budget is gerelateerd aan de omvang van de volumegroei in het huisartsenkader, waarin rekening wordt gehouden met demografische ontwikkelingen en vergrijzing.

Overigens bestaat dit al enige tijd hoor. Is niet opeens van dit jaar of van vorig jaar, maar bestaat al een aantal jaren. Dus waarom nu opeens die ophef hierover, dat snap ik niet.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door movieman »

Hoi,

Ik meen mij te herinneren dat er ook in het bewuste programma gesproken is over het feit dat alle kosten van de huisarts in het basispakket zitten. Zij worden dus vergoed door de verzekeraars.

Discriminatie of niet, gewoon de rekening doorsturen naar de verzekeraar. Wat die verder voor actie gaat ondernemen dat is niet uw probleem.

Groetjes. :wink:

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door Willem 4 »

In het zgn. Vogelaar-akkoord is bepaald dat het inschrijftarief van huisartsen 52 euro per jaar per patiënt is. Dat mag verhoogd worden als de patiënt in een zgn. achterstandswijk woont. En dat wordt bepaald door de postcode van de patiënt..
Dank u voor de info :wink:
Dat tikt per huisarts lekker aan en is dus een verkapte loonsverhoging die ten koste gaat van het budget gezondheidszorg.

Ik las ergens dat de gemiddelde huisarts tussen de 2000 en de 3000 geregistreerde patienten heeft, reken maar uit.
Zelfs arme huisartsen :wink: met maar net 1000 klanten krijgt er toch een modaaltje bij
Inschrijven van een patient hoeft niet zo vaak, de meeste patienten zijn nogal trouw aan de huisarts.

Ik gun iedereen een (ruim) inkomen en weet ook wel dat het beroep huisarts niet een van de makkelijkste is
Maar we hebben ze al ernstig ontzien met oa de huisartsenposten.
Het gaat naar mijn mening gewoon te ver.

Zou ik het ook doen als huisarts? natuurlijk :wink: maar ik ben geen huisarts dus ik vind het een duur schandaal

groeten

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door Bailey »

Inschrijven van een patient hoeft niet zo vaak, de meeste patienten zijn nogal trouw aan de huisarts.
Het gaat niet om nieuw ingeschreven patienten. De huisarts krijgt elke maand een vergoeding voor de patienten die ingeschreven zijn in zijn praktijk.

Vorig jaar heette dat nog abonnementshonorarium en toen kraaide er niemand naar. En nu het opeens anders heet, is het een verkapte loonsverhoging? Kom nou zeg, moeten we dan altijd maar zeuren op anderen mensen die geld verdienen. Als ze nou 1 miljoen euro per jaar zouden verdienen, dan zou ik ook zeuren. Maar dat verdienen ze niet hoor.

En jij zou het ook doen als huisarts? Een huisarts heeft daar geen moer over te zeggen hoor, dat zijn gewoon de afspraken die gemaakt zijn. En een huisarts is echt niet rijk hoor, geloof me maar (nee, ik ben geen huisarts!!).

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mijn verontwaardiging betreft niet zozeer het tarief zelf, maar het feit dat een huisarts een rekening met een dergelijke formulering naar een patient durft te sturen.

Bovendien mocht die huisarts die rekening niet naar zijn patienten sturen, omdat is afgesproken dat dit direct aan de zorgverzekeraars gefactureerd wordt. Bovendien begrijpt die huisarts niet, dat de individuele patient zijn huisarts niet MEER wil betalen omat hij toevallig in een achterstandswijk zou wonen. En het zal je maar gezegd worden: "u moet mij meer betalen omdat u in niet zo'n mooie straat woont".

S. ;-)

Re: Inschrijftarief achterstandswijk

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Wat betreft het bovenstaande van Mathilde: die huisarts was dus een slecht diplomaat. :P
Wat een botterik zeg.


En over die regeling; weer wat geleerd hier, nooit geweten dat dit bestond.
Ja, men weet wel wat er niet aan de grote klok gehangen moet worden. :wink:

Gesloten