Inzage kosten Psychologische hulp

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Jessica Hansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2021 13:27

Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door Jessica Hansen »

Vanwege Burn-out klachten had ik dringende psychologische hulp nodig. Ik ben vanwege wachttijden terecht gekomen bij een psychologische praktijk. Er werd mij gezegd dat mijn zorgverzekeraar niet aangesloten is maar dat ik wel een groot gedeelte vergoed krijg. Ik heb zelf gekeken en zag dat ik 75% vergoed zou krijgen. Ik kreeg na 2 uur intake een factuur van bijna 1500 euro. Ik begreep dat dit de indicatie was van mijn nog te komen hele behandeling was. Achteraf was dit de factuur voor 2 uur. Daarnaast zijn er nog een aantal sessies geweest en dat blijkt bijna 3000 euro te zijn. Ik heb zelf niet goed gekeken want die 75% is van een gemiddeld landelijk tarief en het uurtarief van mijn zorgaanbieder was een stuk hoger waardoor het neerkomt op 65%. Wat ik heel vreemd vind is dat er heel veel kosten worden gemaakt achter de schermen waar ik geen inzicht in heb gekregen en ook ben ik niet gewezen op het hogere tarief. Het komt er op neer dat ik nu enorm veel moet betalen zonder dat ik erop ben gewezen door mijn zorgaanbieder. Er zit een keiharde urenfabriek achter deze zorg. Iemand hier ervaring mee? En tot wie kan ik me hiervoor wenden?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer genoeg hebt u zich niet verder verdiept in de vergoedingen. Dat valt die praktijk niet aan te rekenen.

Mijns inziens kunt u zich tot niemand wenden. Ik hoop wel dat de behandeling geholpen heeft.

Het deel van de kosten wat u zelf hebt betaald, kunt u opvoeren bij de aangifte inkomstenbelasting.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door lordi »

U kunt zich tot niemand wenden:
1) de praktijk heeft u erop gewezen dat zij geen overeenkomst hebben met uw zorgverzekeraar en
2) u heeft vervolgens zelf gekeken bij uw zorgverzekeraar welk percentage u vergoed krijgt, en dat is 75%. Maar er zal ongetwijfeld iets hebben gestaan dat zij 75% vergoeden "op basis van het gemiddeld gecontracteerd tarief" (dit staat bij Zilveren Kruis, binnen 10 seconden op hun site gevonden). De praktijk heeft een hoger tarief dan gemiddeld dus u krijgt maximaal 75% van het gemiddelde tarief terug.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door JozJan »

Maar 1500 euro voor 1 sessie van 2 uur? Dat lijkt me exorbitant

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door Sira »

Ik zou als ik u was maar een andere psycholoog zoeken, voor dat bedrag en die 2 uur ben je nota bene bij een top advocaat goedkoper uit.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

JozJan schreef:
21 apr 2021 18:46
Maar 1500 euro voor 1 sessie van 2 uur? Dat lijkt me exorbitant
Dat hangt er natuurlijk maar net van af wat er in die 1500 euro zit. Als er het maken van een dossier en behandelplan in zit valt het wel mee. Dat is iets meer dan een dag werk. Psychologen zijn minimaal HBO geschoold dus die zijn iets duurder dan een 25 euro per uur.... Mijn klanten betalen ca. 1100 euro per dag voor een ingenieur.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Sira schreef:
21 apr 2021 19:10
Ik zou als ik u was maar een andere psycholoog zoeken, voor dat bedrag en die 2 uur ben je nota bene bij een top advocaat goedkoper uit.
En die psycholoog heeft natuurlijk alleen maar 2 uur met z'n client gesproken. Daarbuiten hoeft een psycholoog helemaal niets te doen voor die client. Alles gaat na zo'n gesprek automagisch. Vraag morgen voor de gein is aan jouw werkgever wat jij het bedrijf per uur kost en wat jouw activiteiten daadwerkelijk kosten. Ik denk dat je het dan wat beter in perspectief kan plaatsen. Veel mensen weten bijvoorbeeld ook niet dat een simpel gesprek naar een call center al een paar tientjes kost.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sira schreef:
21 apr 2021 19:10
Ik zou als ik u was maar een andere psycholoog zoeken, voor dat bedrag en die 2 uur ben je nota bene bij een top advocaat goedkoper uit.
Maar en top advocaat helpt je niet van je burn-out af.

En de Ts heeft de behandelingen al doorlopen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door Sira »

Lady1234 schreef:
21 apr 2021 19:24
Sira schreef:
21 apr 2021 19:10
Ik zou als ik u was maar een andere psycholoog zoeken, voor dat bedrag en die 2 uur ben je nota bene bij een top advocaat goedkoper uit.
Maar en top advocaat helpt je niet van je burn-out af.
Als je de rekening onder ogen krijgt wel.

Maar toch, € 1.500,- voor 2 uurtjes is belachelijk. Zou haast denken dat het inclusief de vliegreis was.
https://www.psyned.nl/wat-kost-een-psycholoog/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, € 1.500 voor de intake en € 3.000 voor de consulten.

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Een burn-out valt niet onder 1 van de classificaties in de DSM-SCHAAL, maar onder aanpassingsstoornissen, als ik het zo lees.
Dat betekent dat hij niet onder de basisverzekering valt. Of er moet wat anders op de verwijsbrief hebben gestaan.

Basis GGZ heeft dacht ik zo'n 4 DBC"s : kort, middel, intensief en chronisch met ieder hun eigen behandelminuten.
Je krijgt bij een zorgverlener zonder contract 75% vergoed, geef je aan. Alles wat daarboven aan behandelminuten komt is veelal voor eigen rekening. Tevens wordt het hele DBC wat van toepassing is in rekening gebracht.
Zie ook site van de NZA

enno.borgsteede
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2021 11:58

Re: Inzage kosten Psychologische hulp

Ongelezen bericht door enno.borgsteede »

Jessica,

Als ik op wikipedia afga, mag iedereen zich psycholoog noemen, en als je aangeeft dat je wegens de wachtlijsten naar een psychologisce praktijk bent gegaan, vraag ik me echt af waar je terecht bent gekomen, en zonder details over de naam, of een site, wordt het van deze kant allemaal gokken.

Hoe dan ook is het zo, dat als je zomaar ergens op afstapt, mogelijk zonder verwijzing, dat je een groot risico loopt. Voor de bedragen die je noemde heb ik zelf een compleet traject bij een psychiater gehad, volledig vergoed.

Bij een goede praktijk zou je ook een klachtenregeling moeten kunnen vinden, maar met de informatie die je nu gegeven hebt, kan denk ik niemand echt meedenken.

Enno

Gesloten