LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Romavo
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2018 14:31

Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Romavo »

Onlangs bij mondhygieniste in mijn tandartsenpraktijk geweest. Ondanks mijn afspraak met Y. werd ik deze keer door een andere mondhygieniste behandeld. Het bleek dat Y niet meer werkzaam is in deze tandartspraktijk.

Het viel me op dat de behandeltijd korter was dan de voorgaande keren, was altijd 30 minuten.
Bij het checken van de rekening zag ik dat er toch 30 minuten was berekend.
Via een locatie app op mijn telefoon kon ik zien dat ik slechts 23 minuten was binnen geweest. Dat is inclusief wachten in de wachtkamer en ook na de behandeling tijd bij de balie voor het maken van een nieuwe afspraak.

Ik heb hierover per mail een klacht bij de tandartsenpraktijk ingediend.
Hierop heb ik onderstaand antwoord gekregen:

----
Er stond een afspraak voor u ingepland voor een gebitsreiniging van 40 minuten. U was ingepland bij R., een behandelaar die uw mond nog nooit gezien heeft. Deze behandelaar is verplicht om vantevoren zich in te lezen in uw patiëntkaart. Dat heeft zij gedaan en daarna heeft zij u behandeld. Daarna is zij met u meegelopen naar de balie voor een nieuwe afspraak en vervolgens heeft zij, volgens protocol, al het instrumentarium dat bij u gebruikt was gereinigd en de apparaten ontsmet. Eigenlijk is 30 minuten voor al deze werkzaamheden berekenen aan de krappe kant. Bij de vorige afspraken bij één van onze mondhygiënistes is echter ook 6 x 5 minuten berekend. Daarom is dit nu ook voor u in rekening gebracht.

Ik begrijp uw aanname dat u 20 minuten behandeld wordt dus dan ook 20 minuten gefactureerd krijgt maar helaas is dat niet de manier waarop behandeltijd wordt doorberekend.
------------

De reactie van de praktijkmanager roept bij mij de volgende vragen op:
1. Is het terecht dat het inlezen op een patienten kaart (ivm vertrek medewerker) wordt doorberekend? Het is geen behandeltijd. In mijn ogen is dit een ondernemers risico. Dat risico kan hij niet doorberekenen aan mij als klant.
2. Is het terecht dat de tijd voor het schoonmaken van het instrumentarium wordt doorberekend?

De NZA spreekt duidelijk over behandeltijd. De kosten voor het inlezen bij vertrek medewerker en het reinigen van instrumentarium zitten in het uurtarief van ca 150 euro per uur (12 euro per 5 minuten).
Helaas kan ik over beide zaken niets terugvinden bij de NZA.

Ben benieuwd of jullie hier meer over weten.
Ik ben vooral op zoek naar feitelijke informatie of dit is toegestaan.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door witte angora »

Het alternatief is natuurlijk een verdubbeling van de tarieven en op papier een halvering van de tijd dat de patiënt behandeld/gezien wordt. De andere helft van de tijd is dan niet betaald, maar dan kunnen dossiers in worden gelezen en instrumenten worden schoongemaakt zonder dat het de patiënt geld kost.

Vind je dat een idee?

En ja, wat je omschrijft is zo toegestaan, dit gebeurt overal zo.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door renewouters »

Linksom of rechtsom moeten deze activiteiten betaald worden. Je kunt het ook "gratis" doen maar dan worden de kosten versleuteld in alle andere tarieven. Dan betaal je waarschijnlijk over een langere periode meer. Of men moet het als vrijwilligerswerk gaan doen....

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
23 sep 2018 20:54
Linksom of rechtsom moeten deze activiteiten betaald worden. Je kunt het ook "gratis" doen maar dan worden de kosten versleuteld in alle andere tarieven. Dan betaal je waarschijnlijk over een langere periode meer. Of men moet het als vrijwilligerswerk gaan doen....
Gratis? Uurtarief van 150 euro lijkt me niet gratis.
Het komt op mij over alsof men de vastgestelde tarieven aan het oprekken is
witte angora schreef:
23 sep 2018 20:41
En ja, wat je omschrijft is zo toegestaan, dit gebeurt overal zo.
Als iedereen met een vork tijd schrijft, betekent dit niet automatisch dat dit is toegestaan.

Als TS zijnde, zou ik mijn vraag gewoon aan de NZA voorleggen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
23 sep 2018 21:35
Gratis? Uurtarief van 150 euro lijkt me niet gratis.
En u denkt dat er ook elk uur van de dag gewerkt wordt? Niet iedereen bij de tandarts wordt doorgestuurd. Als je de ene klant gehad hebt, zit er niet meteen een nieuwe in de stoel. Tussen de klanten zit dus tijd die niet betaald wordt. Ook zijn het vaak zelfstandigen, dus van die zogenaamde 150 euro gaat nog een hoop af.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus als u € 70,00 per uur betaalt voor een klus in een garage aan uw auto, en hij werkt een uur, betaalt u daarnaast dan ook nog tien minuten om zijn gereedschapkist te ordenen en zijn handschoenen aan te trekken?

Dat tarief van de mondhygieniste is al zo hoog € 12,00 per vijf minuten, dat eventuele voorbereidende werkzaamheden daarin begrepen zijn.

Ik zou een andere zoeken.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
23 sep 2018 21:49
En u denkt dat er ook elk uur van de dag gewerkt wordt? Niet iedereen bij de tandarts wordt doorgestuurd. Als je de ene klant gehad hebt, zit er niet meteen een nieuwe in de stoel. Tussen de klanten zit dus tijd die niet betaald wordt. Ook zijn het vaak zelfstandigen, dus van die zogenaamde 150 euro gaat nog een hoop af.
En het gaat hier juist om dat vetgedrukte: Die tijd tussen klanten probeert men ook nog te factureren.

Overigens: Bij een 32-urige werkweek, 50% van de tijd facturabel, is je jaaromzet van een werknemer ver boven de ton. En dat noem ik , in tegenstelling tot anderen hier, niet gratis

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb in de loop der jaren een paar keer gewisseld, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
23 sep 2018 22:51
NeoDutchio schreef:
23 sep 2018 21:49
En u denkt dat er ook elk uur van de dag gewerkt wordt? Niet iedereen bij de tandarts wordt doorgestuurd. Als je de ene klant gehad hebt, zit er niet meteen een nieuwe in de stoel. Tussen de klanten zit dus tijd die niet betaald wordt. Ook zijn het vaak zelfstandigen, dus van die zogenaamde 150 euro gaat nog een hoop af.
En het gaat hier juist om dat vetgedrukte: Die tijd tussen klanten probeert men ook nog te factureren.

Overigens: Bij een 32-urige werkweek, 50% van de tijd facturabel, is je jaaromzet van een werknemer ver boven de ton. En dat noem ik , in tegenstelling tot anderen hier, niet gratis
De jaaromzet ja. Maar die omzet, daar moeten nogal wat kosten vanaf. Een of twee assistentes bijvoorbeeld. Een pand dat betaald moet worden, inclusief gas, licht en andere kosten. Peperdure apparatuur die ergens van betaald moet worden. En ga zo maar door.

Overigens stond er voor de TS 40 minuten gereserveerd, waarvan 30 gefactureerd, en 23 minuten was hij ermee bezig, volgens eigen zeggen. Het tarief gaat per 5 minuten, dus 5 eenheden van 5 minuten was hij al kwijt. Maakt hij zich druk om één eenheid van 5 minuten, terwijl er 2 eenheden dus al niet in rekening gebracht zijn (het verschil tussen 40 en 30 minuten).

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Brainless »

NeoDutchio schreef:
23 sep 2018 21:49
16again schreef:
23 sep 2018 21:35
Gratis? Uurtarief van 150 euro lijkt me niet gratis.
En u denkt dat er ook elk uur van de dag gewerkt wordt? Niet iedereen bij de tandarts wordt doorgestuurd. Als je de ene klant gehad hebt, zit er niet meteen een nieuwe in de stoel. Tussen de klanten zit dus tijd die niet betaald wordt. Ook zijn het vaak zelfstandigen, dus van die zogenaamde 150 euro gaat nog een hoop af.
Onze mondhygiëniste heeft haar eigen bedrijf met meerdere medewerkers/kamers.
Een afspraak maken kost minimaal 4 weken.
Ook daar is de prijs ca 130 per uur, maar wij betalen alleen de genoten tijd en niet schoonmaak-/inleeskosten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of de omzet van een mondhygieniste nou hoog of laag is, is helemaal niet van belang. Blijkbaar werd hij voor 40 minuten ingepland, waarom? Als hij alle andere keren al binnen 30 minuten binnen en weer buiten was. En nu slechts 23 minuten totaal. Ze kunnen hem wel voor een uur inplannen en dan 50 minuten rekenen, terwijl hij binnen 40 minuten buiten staat.
In dat tarief van € 12,00 per vijf minuten zit alles begrepen.
Als ik bij de mondhygieniste ben, wordt de tijd per vijf minuten die zij aan mij besteedt in rekening gebracht. Niet minder en ook niet meer. En zo hoort het ook.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door BL2 »

Het opvallende is voor inlees en schoonmaakwerk zijn geen codes, dus die kunnen ook niet in tekening gebracht worden, en dan krijg je dus dit soort creatieve grapjes.....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik heb het al vaker hier gezegd voor mensen die twijfels hebben bij de kosten: vraag voor de gein eens aan je eigen werkgever hoe de kosten worden berekend en doorberekend aan de klant. Of maak voor jezelf eens een business case waarmee je kunt aantonen dat de in dit topic genoemde bedragen veel te hoog zijn. Als je dat kunt aantonen, heb je meteen een mooi business model om de mondhygiënemarkt disruptief binnen te treden en lekker geld te gaan verdienen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De mondhygiënemarkt is gereguleerd en biedt dus helemaal geen mogelijkheid om lekker creatief geld te gaan verdienen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen mogelijkheid?

Ja, lekker creatief, meer minuten declareren aan een patient, dan dat hij of zij behandeld is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
23 sep 2018 23:52
Ja, lekker creatief, meer minuten declareren aan een patient, dan dat hij of zij behandeld is.
Waarom is dat "creatief"?

Sinds mensen meer inzicht hebben in hoe de beprijzing in de zorg werkt, is het gezeur ook alleen maar toegenomen. Dat overheadkosten ook in de prijs begrepen zitten, is nogal basaal.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door witte angora »

Soms zou je willen dat mensen wat minder 'inzicht' hadden. Inderdaad, 'inzicht' bewust tussen aanhalingstekens.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door kokka »

wellicht dat Vroem hier iets zinnigs over kan zeggen?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
24 sep 2018 09:16
Lady1234 schreef:
23 sep 2018 23:52
Ja, lekker creatief, meer minuten declareren aan een patient, dan dat hij of zij behandeld is.
Waarom is dat "creatief"?

Sinds mensen meer inzicht hebben in hoe de beprijzing in de zorg werkt, is het gezeur ook alleen maar toegenomen. Dat overheadkosten ook in de prijs begrepen zitten, is nogal basaal.
Maar dan zou het wel handiger zijn om het ook echt in het tarief te verwerken en niet doodleuk meer tijd te rekenen dan daadwerkelijk nodig was.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is het gebruikelijk dat mondhygieniste tijd berekent voor inlezen dossier en reinigen instrumenten

Ongelezen bericht door Moneyman »

De tijd is ook gewoon daadwerkelijk ten gunste van de patient gebruikt. Wie zegt dat alleen de kale behandelminuten berekend zouden mogen worden?

Gesloten