LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Ictinus »

Pfew, nog vier dagen voordat je aan een zorgverzekeraar vast zit, kom ik per ongeluk achter het volgende.

Deze posting gaat over het zeldzame geval dat medeverzekerden op een ziektekosten polis (kinderen, partner) elders wonen, en dus bij de Burgerlijke stand niet ingeschreven staan op het adres van de hoofdverzekerde.

Wat is er aan de hand?

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd maar vanwege de lange reistijd qua werk woon ik een aantal dagen per week niet bij haar en de kinderen, maar elders. Ik heb een huurhuis in een andere woonplaats waar ik ook ingeschreven sta bij de Burgerlijke stand. Me daar laten uitschrijven is niet echt mogelijk, aangezien ik dan uit dat huis moet, en ik kan me niet veroorloven de vrije markt op te gaan qua huurhuis. En niet gaan zeuren aub over een andere baan nemen, dat is geen optie. En daar gaat deze post ook niet over.

Toen we kinderen kregen kwamen deze automatisch bij mij op de ziektekostenverzekering aangezien ik de kostwinner ben. De kinderen wonen bij mijn vrouw en staan ook in haar woonplaats ingeschreven bij de Burgerlijke stand.

Tot op heden geen enkel probleem, de zorgverzekeraar heeft altijd alle rekeningen netjes vergoed.

Gezien het nieuwe zorgsysteem en de daaraan verbonden bureaucratie kreeg ik een verzoek van de huisarts van mijn kinderen om mijn gegevens en die van mijn kinderen te updaten.
Daarbij bleek dat het in de nieuwe computersoftware die gebruikt wordt om automatisch declaraties in te dienen bij zorgverzekeraars het niet mogelijk is meerdere verzekerden op één polis op verschillende woonadressen in te voeren.

Oftewel, medeverzekerden op een polis MOETEN op hetzelfde adres ingeschreven staan als de hoofdverzekerde. Omdat mijn kids dat niet zijn, zou dat volgens de huisarts van mijn kinderen problemen gaan opleveren bij het declareren van bijv een huisbezoek, want volgens de computer wonen ze 200 km bij hem vandaan en dat wordt dan niet vergoed.
Wat ik een onzin verhaal vond, de afgelopen zes jaar immers bestond deze situatie ook al en nog nooit had de zorgverzekeraar een probleem gemaakt hierover.

Ik dus de verzekeraar gebeld vandaag... en het probleem bleek nog groter dan ik gedacht had. Of althans, potentieel probleem omdat ik gelukkig op tijd ben.

Onder de nieuwe regels MOET een polis lopen op het adres waar de verzekerde ingeschreven staat bij de Burgerlijke stand. Als dat niet zo is, kan er niet verzekerd worden. Hetzelfde geldt voor de meeverzekerden op de polis, in mijn geval dus de kinderen.
Deze regeling is nieuw.

Vanaf medio dit jaar (juli) worden de bestanden van de zorgverzekeraars gekoppeld aan die van de Burgerlijke stand. (Dit is wettelijk voorgeschreven, schijnt) Op dat moment blijkt dat mijn kinderen niet op MIJN adres ingeschreven staan. Ze worden dan automatisch geroyeerd met terugwerkende kracht tot 1-1-2006. Omdat de zorgverzekeraar verplicht schijnt te zijn dit te melden aan de autoriteiten, volgt automatisch dat ik een boete krijg omdat mijn kinderen onverzekerd zijn geweest in de periode vanaf 1-1-2006.
Daarnaast zal ik mogelijk problemen hebben om ze alsnog te verzekeren op de polis van mijn vrouw (apart verzekeren kan immers niet), want ook daar ben ik dan te laat voor. Want dat kan officieel tot 1 mei 2006 zonder problemen, daarna is het god zegene de greep.

Mijn zorgverzekeraar (OHRA) is bijna een halve dag bezig geweest dit tot op de bodem uit te zoeken, waarvoor bij deze mijn dank. De enige oplossing blijkt te zijn mijn kinderen over te schrijven op de verzekering van mijn vrouw (die uiteraard - want makkelijk is niets in dit leven ;) - niet bij OHRA zit). Of dat mijn vrouw bij OHRA verzekert, maar dat is helaas niet praktisch omdat mijn vrouw vanwege haar chronische ziekte een aantal middelen gebruikt die door haar huidige verzekeraar wel en door OHRA niet vergoed wordt.

Waar ik moeite mee heb is

a. dat de zorgverzekeraar me dit niet gemeld heeft, en dat het ook nergens in de informatie vanuit de overheid vermeld wordt

maar ook dat

b. deze vergaande koppeling van bestanden (incluis de verstrekkende gevolgen ervan) plaats schijnt te vinden zonder dat dit algemeen bekend is.

En dat dus ook de consequenties ervan niet bekend zijn. Want - hoe zeldzaam ook - ik ben waarschijnlijk niet de enige in een dergelijke situatie, ik denk dat menig gescheiden paar er ook zo voor staat. Ik hoop het niet, want je komt in een bureaucratisch wespennest terecht wat je alleen maar heel veel ellende, geld en ergernis gaat kosten.

Volgens OHRA kunnen ze niet onder de situatie uit zoals ik hem hier beschreven heb, het zijn wettelijke verplichtingen waar ze zich aan te houden hebben.

Uiteraard heb ik de verzekering vandaag voor de kids opgezegd, nu nog afwachten hoeveel moeite het kost ze bij mijn vrouw verzekerd te krijgen.

Ict

ps. nee, ik ga geen cheap shot maken over hoe er niet nagedacht is over het nieuwe zorgsysteem, maar deze lacune in de informatie vind ik wel een hele zorgelijke, hoe specifiek het probleem ook moge zijn.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door NAK »

Volgens mij is de termijn van inschrijving verlengd tot 1 april 2006.

Informeer daar maar eens naar.

Succes

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik ben het met Ictinus eens dat deze situatie vaker zal voorkomen: kinderen op ander adres ingeschreven dan de ouder, waarbij ze op de polis staan. En ook vind ik die koppelingen van die bestanden erg "ENG".
Ik heb diverse aanmeldingsformulieren van verzekeraars bekeken: bij geen van allen is de mogelijkheid om het adres van de kinderen te vermelden. Dus dit is inderdaad een probleem.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Ictinus »

Beste NAK,

de termijn is niet tot 1 april (goede grap overigens :) verlengd. De meeste zorgverzekeraars hebben laten weten 1 maart flexibel te zullen hanteren. Maar dan hebben ze het wel over een paar dagen! Niet over een maand.

Ikzelf ben er op tijd achter gekomen, ik ben bang dat legio Nederlanders er pas aan het eind van het jaar achter gaan komen als de bestanden gekoppeld gaan worden en ze dus met terugwerkende kracht hun partner en/of kinderen uit de verzekering geflikkerd zien worden. Met alle gevolgen vandien.

Vreemd overigens dat nergens in de media dit opgepikt wordt... maar goed, er zijn uiteraard zaken die meer prioriteit hebben bij het circus wat zich onze regering noemt. En waar de media dolgraag van meesmullen.

Ict

Jan-E
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 dec 2005 23:24

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Jan-E »

Ik had je probleem ook op www.zorgwet.info gezet. Daar kwam de terechte reactie dat ook kinderen nu een eigen polis krijgen en dat dit soort problemen juist minder zou moeten zijn dan vroeger. Dat sommige administratieve systemen dit niet aankunnen is het probleem van de arts of de verzekeraar. En het zou niet jouw probleem moeten zijn. Mijn idee: eisen dat de kinderen gewoon kunnen meegenieten van jouw AV's (want daar gaat het om, neem ik aan). En als dat afgewezen wordt omdat de software het niet aankan: klacht indienen bij de Ombudsman Zorgverzekeringen.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Ictinus »

@Jan-E.,

dank je, maar het ligt toch ietwat anders dan je denkt. Als de bestanden van de Burgerlijke Stand gekoppeld worden aan die van de zorgverzekeraars dan is het wettelijk voorgeschreven dat verzekerden op het adres ingeschreven moeten staan waarop de polis loopt.
Het is dus niet zo dat de verzekeraar dit bedacht heeft, nee onze leiders (sic!) hebben dit bedacht.

Daar kan een verzekeraar niet omheen. Laten we wel wezen, OHRA wil dolgraag mijn kids meeverzekeren, want misschien worden ze dan ooit zelf verzekeringnemers bij ze en dan gaan ze verdienen.

Dat zeiden ze ook eerlijk. En toch adviseerden ze me de kids op de polis van mijn vrouw te zetten, omdat ik anders in de problemen zou komen.

Bovendien, kinderen hebben GEEN eigen polis. Ze moeten altijd meeverzekerd worden op de verzekering van een van de ouders. Hadden ze namelijk WEL een eigen polis dan zou je ze bij een andere verzekeraar kunnen verzekeren dan de jouwe. En dat kan dus niet!

Nogmaals. Waar het om gaat is dat als je bij de Burgerlijke Stand op een ander adres ingeschreven staat dan het adres waarop de polis loopt, dan betekent dat royering. Dat is niet iets wat de verzekeraars verzonnen hebben (begreep ik van OHRA, en als ik lieg dan lieg ik in commissie), maar dat is voorgeschreven vanuit de overheid.
Op dit moment heeft het nog geen gevolgen, het gaat pas spelen als de bestanden van de gemeentes gekoppeld worden aan die van de zorgverzekeraars. En dat gaat vanaf medio dit jaar gebeuren.

Dus, dank je wel voor het meedenken... maar het antwoord wat je gekregen hebt is fout. Wat me niet verbaast om eerlijk te zijn, dit is nogal onlogisch allemaal.

Ict

Jan-E
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 dec 2005 23:24

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Jan-E »

Kinderen zijn apart verzekeringsplichtig, waarbij de wettelijk vertegenwoordiger de plicht heeft er zorg voor te dragen dat het kind verzekerd wordt. Dat ligt vast in artikel 2, lid 3, van de zorgverzekeringswet. En dus behoren ze ook een aparte polis te krijgen, als je dat wilt. Dat de verzekeraars nog vasthouden aan de oude gewoonte om 1 polisblad uit te geven voor ouder en kind is een overblijfsel uit de ziekenfondstijd, lijkt me. Kan OHRA aangeven op welk wetsartikel zij zich baseren als zij stellen dat kinderen gaan aparte polis kunnen krijgen?

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Ictinus »

Dat ga ik navragen... maar ik ben nog nergens tegengekomen dat je kinderen bij een andere verzekeraar kunt onderbrengen dan die van een van de ouders.

Jij wel?

heb je een url voor dat artikel van de zorgverzekeringswet?

Ict

Jan-E
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 dec 2005 23:24

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Jan-E »

Zie even www.zorgwet.info (waar je net 2 minuten voor mijn laatste reactie heenging ;) )

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Ictinus »

hehe, net gelezen.... handig he, voor de meelezers ;) discussieren op twee fora tegelijk.

Thanx anyway, ik ga er morgen meteen achter aan,

en voor nu, naar bed ;)

Ict

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Je kids/partner meeverzekerd maar wonen elders. PROBLEEM!

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Bij deFriesland heeft mijn zoon van 12 jaar een aparte polis met een eigen nummer gekregen, terwijl we tegelijk aangemeld zijn. Dus daar kan het wel. ( al kun je voor kinderen geen apart adres opgeven op het aanmeldingsformulier, maar dat kan vast wel online in orde gemaakt worden).

Gesloten