LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Gast »

Weet iemand hier meer van?

Ik heb gehoord dat je van aluminum chlorohydrate borstkanker kan krijgen. Echter zit dit in zowat alle deo's kijk maar eens op je deo stick.

http://www.healthy.net/asp/templates/news.asp?Id=8380

Vera Verhagen
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 mar 2004 11:22

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Vera Verhagen »

Ik heb in de supermarkt gezien dat alluminium chlorhydraat inderdaad in bijna alle deo's zit. Ik vond er 1 (Derlon) waar het niet in zit. Ik gebruik die nu maar vraag me af welke mogelijk kankerverwekkende stof hier misschien weer in zit.
Ik heb dit bericht in een e-mail gelezen. Er schijnt een Zuid-Amerikaanse arts jaren onderzoek naar te hebben verricht. Maar ik heb gisteren in de wandelgangen ook weer gehoord dat dit wordt tegengesproken. Moeilijk dus.
Is er een deskundige in dit land die hier meer opheldering in kan bengen. :?:

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Carolien »

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/page ... sp?id=3707
Geen relatie tussen gebruik deodorant / anti-transpirant en borstkanker




Amsterdam - 5 februari 2004 (laatst gewijzigd: 4 maart 2004)
Sinds enige tijd verschijnen berichten in de media en in rondzend e-mails dat deodorant borstkanker kan veroorzaken. KWF Kankerbestrijding beantwoordt hierover wekelijks tientallen e-mails en telefoontjes. Het gaat om berichten naar aanleiding van onderzoeken van o.a. Darbre (2004). In deze onderzoeken wordt gezegd dat bestanddelen als parabenen en aluminium chloorhydraat, schadelijk kunnen zijn en zelfs borstkanker kunnen veroorzaken. Deze berichten zijn niet juist.

Er is geen relatie gevonden tussen het gebruik van deodorant / anti-transpirant en borstkanker, ook als de oksel onthaard is. Zowel de American Cancer Society als het Amerikaanse National Cancer Institute hebben dit geconcludeerd. Deodorant en anti-transpirant kunnen dus veilig worden gebruikt.

Parabenen

Verwarring over het verband tussen deodorants / anti-transpirants die parabenen bevatten en borstkanker, komt mogelijk voort uit het feit dat parabenen een soortgelijke werking als oestrogenen lijken te hebben. Van oestrogenen is een verband met borstkanker bekend.




In het onderzoek van Darbre wordt gemeld dat kleine hoeveelheden parabenen zijn gevonden in monsters van borstkankertumoren. Deze parabenen zouden afkomstig zijn van deodorants.

Onwaarschijnlijk

Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat parabenen die op de huid worden aangebracht via cosmetica het borstweefsel kunnen bereiken. Een oorzakelijk verband tussen parabenen en borstkanker kan niet worden aangetoond.




Bovendien heeft uitgebreid wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat parabenen veilig zijn voor mens en milieu. Het gebruik van parabenen als conserveringsmiddel voor cosmetica en andere productgroepen is goedgekeurd door de Europese Commissie.

Meer informatie





Voor meer informatie over deodorant / antitranspirant en kanker vindt u op onderstaande sites:



Nederlandse Cosmetica Vereniging
American Cancer Society
American Cancer Institute

Vera Verhagen
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 mar 2004 11:22

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Vera Verhagen »

Heel veel dank voor dit uitgebreide en degelijk onderbouwde antwoord.
Dan kan ik na 20 jaar antitranspirantgebruik dus nu weer rustig slapen. :D

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Carolien »

Graag gedaan... en weltrusten :D

Gast

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Gast »

TNX nu ga ik mijn vertrouwde deo ook maar weer gebruiken.

natuurlijker
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2008 17:31

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door natuurlijker »

Fijn dat er bericht wordt dat deze deodorants niet schadelijk zouden zijn, helaas is het wel zo.
het is namelijk zo dat zweten een natuurlijk proces is wat er voor zorgt dat schadelijke stoffen uit het lichaam worden verwijdert. door het smeren van anti zweet deodorants wordt dit proces verhinderd.
en natuulijk worden er nog extra (schadelijke) stoffen gesmeerd die ook worden opgenomen. dus dubbel zoveel schade.
er zijn genoeg deodorants te krijgen die niet schadelijk zijn en waardoor je wel transpireerd maar niet ruikt.
ik vind het erg risicovol om een deodoant te gebruiken waarvan twijfels over de inhoudsstoffen bestaan. wil jij dit risico wel lopen?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door tienepien »

laten we het wanneer we het hebben over schadelijkheid en kankerverwerkkendheid houden bij wetenschappelijk onderzoek. Wanneer je dus de bewering doet : maar het is wel schadelijk , kom dan ook met bronnen waaruit dit blijkt. Anders vervallen we snel in allerlei bangmakerij.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Tegenwoordig kan je van alles kanker krijgen. Of aids. Of een of andere tropische ziekte. Laat mensen dit soort uitspraken zeer goed onderbouwen. En hou anders je lippen goed samengeknepen.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door caruso »

Fijn ook dat een topic uit MAART 2004 nieuw leven wordt ingeblazen met, inmiddels aangetoond, onzin, lariekoek en apekool!
Zelfs het KWF heeft aangegeven dat de bewering onzin is en niet op feiten berust! Degenen die de afgelopen dagen wederom anders beweren, adviseer ik te "googlen" op dit onderwerp.
En ga hier niet beweren dat het anders is, oftewel , wegwezen met de onzin, lariekoek en apekool!

Vanja
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:04

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Vanja »

Ik heb deze bericht pas vandaag gezien. En moest meteen denken aan de afgelopen zomer toen ik deodorant van Vichy had gekocht. Iets 7 dagen smeren en veel minder zweten. Na een paar dagen, was de zweet onder de oksels veel minder, maar mijn borsten werden groot en gevoelig, dat deed gewoon pijn. Eerste waaraan ik dacht was die deodorant, ik had gevoel dat alle zweet (vocht) die niet eruit kwam onder mijn oksels in mijn borsten ging verzamelen. Ben meteen gestopt mee en binnen een week waren mijn borsten weer normaal. Nooit meer gebruikt. En krijgen de manen niet veel minder borstkanker dan de vrouwen, en na lezen van dit heb ik gekeken alle deodorants van mijn man... en in geen van alle ziet deze stof..... Is dit niet een beetje TE toevallig of ziet er toch wat van de waarheid hier in?????

loveleyD
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2008 12:31

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door loveleyD »

nou ik heb bij de mannen deo`s in het huis gekeken en in 2 van de 3 zat aluminum chlorohydrate!! en bij de vrouwen deo`s ook!
ik ben heel tevreden over mijn deo en aangezien het niet wetenschappelijk bewezen is en zeker niet rust op feiten, lijf ik het gebruiken.

en ik zat laatst iets te kijken waar ze onderzoek hadden gedaan op kanker met drop...(wetenschappelijk bewezen)
en jaaa hoor van drop kun je ook kanker krijgen MAAR dan moet je 1 kilo per dag voor de komende 60jaar eten!!! (dan heb je verhoogd risico op kanker)

Snappen jullie mijn punt hier?!?!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door eeliane »

werk zelf in de gezondheidszorg en ben er eens achteraan gegaan ,alle artsen hier zeggen dat het NIET schadelijk is of je moet het opeten,
dus gewoon gebruiken was weer zo'n broodje aap verhaal van iemand die dacht ook weer eens wat gevonden te hebben, kent u dat jeans verhaal nog geloof niet dat we er een spijker broekje minder om zijn gebruiken en er is nog nooit iemand dood gegaan aan teveel jeans gebruik.
Verder de tomaten de kauwgom, drop etcetc luchtverfrissers etc etc er blijft altijd wel iets om te onder zoeken...

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Meno »

Mileu organisaties over de hele wereld hebben onderzoek gedaan naar giftige stoffen in cosmetica.

http://www.snm.nl/page.php?pageID=17&it ... itieID=751

http://www.thinkbeforeyoupink.org/Pages ... anies.html

http://www.greenpeaceweb.org/lichaamzon ... uctGroep=2

Waarom zou de cosmetische industrie via Pink ribbon b.v zo graag miljoenen doneren aan de kankerbestrijding ??

meno

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Wim2007 »

werk zelf in de gezondheidszorg en ben er eens achteraan gegaan ,alle artsen hier zeggen dat het NIET schadelijk is of je moet het opeten,
dus gewoon gebruiken was weer zo'n broodje aap ve
rhaal van iemand die dacht ook weer eens wat gevonden te hebben....

Een 'broodje aap' verhaal? Niet bepaald: http://foodconsumer.org/7777/8888/C_anc ... risk.shtml

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Meno »

Als onderzoeken elkaar tegenspreken gaat het om belangen.,


Dan kies ik liever het zekere voor het onzekere.Gewoon een natuurlijke deodorant gebruiken. Daar zit die stof niet in en die doen het prima is mijn ervaring.

Meno

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Robjee »

Het betreffende onderzoek van Darbre laat geen causale relatie zien.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1652 ... d_RVDocSum

Veel is nog onduidelijk en diverse onderzoeken ondersteunen de hypothese va Darbre niet. Vandaar de titel van het artikel in de gegeven link "Aluminum salts may be linked to breast cancer risk". In de onderzoeken van Darbre is ook niet in de conclusie te lezen dat deodorant (aluminium of parabenen) borstkanker veroorzaakt. Het is daarom nog altijd een hypothese die niet bevestigd is.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1563 ... d_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1576 ... d_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1297 ... d_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1238 ... d_RVDocSum

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Meno »

Precies ,het is niet duidelijk. Onderzoeken van milieu-organisaties laat wel duidelijk zien dat er veel giftige stoffen in cosmetica zit. Bedrijven die cosmetica produceren geven gigántisch veel geld geven aan de kankerbestrijding...
Daarom koop ik alleen nog maar natuurlijke cosmetica.

Meno

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Meno »


Linda123
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:28

Re: Kanker door aluminum chlorohydrate in deo

Ongelezen bericht door Linda123 »

Of het nu bewezen is of niet, ik heb er gewoon geen goed gevoel meer bij. Dus ben ik aan het proberen gegaan met deo zonder aluminium chlorohydr. Maar dit viel helaas zwaar tegen, bij bijna elk merk heb ik na 1 uur ofzo echt wel een zweetlucht. Niet te doen.
Tot ik een Natural Crystal Deo gebruikte, dus een Pure Potash Alum blok, verkrijgbaar van verschillende merken, ik heb m van Zarqa.
Deze werkt wel heel goed.
Alleen nu heb ik gelezen dat zulke blokken ook schadelijk Kalium aluminium sulfaat en Ammonium aluminium sulfaat kan bevatten?
Dus na enig speurwerk heb ik ook hierover weer mijn twijfels.
Is er iemand die deze stick, of een soort van, ook gebruikt en die weet of deze nu wel of niet schadelijke stoffen bevat?
Dan hoor ik t graag! Grtjs van Linda

Gesloten