LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door Radar »

Hoewel het spiraaltje Ballerine ervoor zou moeten zorgen dat vrouwen niet in verwachting raken, zijn er al wel zwangerschappen met de Ballerine gemeld.

Kijk dit fragment terug via de volgende link: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... piraaltje/

Heb jij ook ervaring met de Ballerine?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door sjohie »

Geen enkele anticonceptie is 100%, dus het feit op zich dat er gebruikers toch zwanger raken is niet uniek lijkt me, of is het bij dit product een statistisch significant hoger percentage tov vergelijkbare anticonceptieproducten?

marco de ruyter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2021 12:31

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door marco de ruyter »

[bericht verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jan 2021 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: offtopic

NicoleL
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:34

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door NicoleL »

Mijn dochter van 18 jaar reageert niet goed op de hormonen in de pil en was nu ze een relatie heeft op zoek naar een andere vorm van anticonceptie zonder hormonen. Na overleg met de gynaecoloog heeft zij voor de Ballerine spiraal gekozen, deze is in november 2020 voor de eerste keer geplaatst. Bij de nacontrole 4 weken later bleek de Ballerine spiraal niet goed te zitten (buiten de baarmoeder) en moest verwijderd en opnieuw geplaatst worden. Onze dochter heeft bij de gynaecoloog die dag (16-12-2020) aangegeven dat ze misschien toch voor de koper T-spiraal wilde gaan, maar heeft zich door deze gynaecoloog toch weer over laten halen om toch de Ballerine te plaatsen. Bij de nacontrole 4 weken later bleek deze wel goed te zitten, maar kort hierna zagen wij de uitzending van Radar waarin de betrouwbaarheid van de Ballerine ter sprake kwam. Uiteraard hebben wij de volgende dag meteen contact opgenomen met het ziekenhuis en dit voorgelegd, gisteren (01-02-2021) ben ik hierover teruggebeld door een gynaecoloog en deze gaf aan dat hun naar aanleiding van jullie programma de Ballerine bij hun uit het assortiment hebben gehaald en niet meer aanbieden aan patiënten, ook gaf zij aan dat hun pas na jullie uitzending op de hoogte zijn gebracht over de twijfelachtige betrouwbaarheid van de Ballerine spiraal. Onze dochter mag de Ballerine komen laten verwijderen en vervangen door de koper T-spiraal, maar de kosten komen voor haar eigen rekening. Dit betekend dat ze haar eigen risico van 2020 kwijt is, maar nu ook haar eigen risico 2021 aan moet spreken. Dit is voor een scholiere van 18 jaar heel veel geld. De andere optie die de gynaecoloog gaf was om het risico te nemen en te hopen dat de Ballerine spiraal bij onze dochter wel voldoende werkt, niet uitzakt en dus beschermt tegen zwangerschap.

Mijn vragen zijn nu. Wisten de ziekenhuizen echt pas na jullie uitzendingen van deze onbetrouwbaarheid? Mag onze dochter niet eisen dat ze een ander spiraaltje kosteloos geplaatst krijgt? Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen en welke wegen moet ik hiervoor bewandelen?

Hoop echt op een antwoord.

M.v.g. Nicole

G.F.B.
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021 14:38

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door G.F.B. »

Op 26 november 2020 heb ik een koperspiraal ballerine IUB van de apotheek ontvangen op voorschrijven van de huisarts.

Mijn huidige spiraal multi-save was verplaatst dus er moest een nieuwe komen. Deze spiraal kon door de vreemde ligging niet worden verwijderd door de huisarts, op 8 januari jl. heeft de gynaecoloog in het ziekenhuis de spiraal verwijdert. Ze wilde de ballerine niet plaatsen vanwege onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing en persoonlijke bezwaren.
Ik stond opnieuw voor de keuze wel voorbehoudsmiddel het beste bij mij zou passen. Deze keuzen heb ik tot op heden niet gemaakt mede door de klachten die ik had bij mijn laatste spiraal en een eerdere zwangerschap in 2016 met koperspiraal.

Op 25 januari jl. heeft Radar het programma uitgezonden waarbij de werking van de ballerine opnieuw ter discussie wordt gesteld.

Ik kwam tot de conclusie dat de ballerine dan ook niet de juiste spiraal voor mij is. Ik heb nu een ongeopende ballerine thuis liggen, die niet wordt geplaatst door een gynaecoloog en huisarts en die ik zelf ook niet wil proberen vanwege de bezware, onvoldoende wetenschappelijk onderbouwing en mijn ervaring met voorgaande spiralen.

De apotheek, de huisarts de fabrikant niemand neemt het spiraal nog aan. Althans de fabrikant geeft aan dat ik een andere spiraal mag aanvragen, maar ik wil graag mijn geld terug.

De kosten voor een ballerine zijn hoog. 120 euro (bovendien gebruik ik hem niet!). Die van de T-save rond de 55 euro.
Ik heb hem op advies van de huisarts aangevraagd en bewaard in een ongeopende steriele verpakking. En kan ik fluiten naar m'n centen. Flink balen. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Was dit een stofzuiger geweest dan had u wel u geld teruggekregen van de winkel. Ik vind het heel raar dat een apotheek (=winkel) dit niet terugneemt in ongeopende verpakking. Zij kunnen het , net zoals de winkelier zou hebben gedaan met de stofzuiger, toch terugsturen en naar de groothandel?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

NicoleL schreef:
02 feb 2021 15:53
.....en deze gaf aan dat hun naar aanleiding van jullie programma de Ballerine bij hun uit het assortiment hebben gehaald en niet meer aanbieden aan patiënten, ook gaf zij aan dat hun pas na jullie uitzending op de hoogte zijn gebracht over de twijfelachtige betrouwbaarheid van de Ballerine spiraal. Onze dochter mag de Ballerine komen laten verwijderen en vervangen door de koper T-spiraal, maar de kosten komen voor haar eigen rekening. Dit betekend dat ze haar eigen risico van 2020 kwijt is, maar nu ook haar eigen risico 2021 aan
Ziekenhuizen , of de gezondheidszorg in het algemeen, geven geen vergoeding voor mislukte behandelingen. Het gaat uw dochter ( op korte termijn) niet lukken. Een alternatieve mogelijkheid: spiraaltje aanschaffen bij de apotheek en laten plaatsen door de huisarts. De aanschafkosten van een koper spiraal zijn heel laag en de huisarts doet het volgens mij op kosten van de zorgverzekering (zonder eigen risico).
PS anticonceptie voor 18-21 jarigen valt toch onder de zorgverzekering ? Kan de zorgverzekeraar misschien nog een rol spelen?

Leonie Ballerina
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2021 21:58

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door Leonie Ballerina »

Beste Lezers ,

Wie van de ballerina gebruikers deelt mijn ervaring.

Sinds 25 juni 2020 draag ik de ballerina spiraal. Het inbrengen was voor mij erg pijnlijk. Gelukkig zakte de pijn na een aantal uur. Mijn cyclus is netjes (cyclus 26dagen). 2 dagen redelijk ongesteld en 2 dagen licht. Nu komt het ellendige stuk. Sinds ik de spiraal heb en sinds ik gestopt ben met de pil ben ik binnen half jaar 20 kilo aangekomen. Dit is echt heel erg veel.

Ik hou veel vocht vast. Vooral na de menstruatie. Mijn gezicht en ogen zwellen enorm op. Dit heb ik nog nooit gehad. Kan dit een reactie zijn op koper?

Mijn koper waarde is 18 (dit is een normale waarde) Wat het voor het spiraal inbrengen was, is onbekend.
Of ik allergisch ben voor koper is ook onbekend
Onlangs kreeg ik ook de diagnose Hashimoto. Of dit hiervoor ook aanwezig was is onbekend.

Wie of wie deelt mijn ervaring?

Gr,
L

AnRu
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2021 12:39

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door AnRu »

Mijn dochter, 20 jaar, heeft begin vorig jaar de Ballerine laten plaatsen omdat zij niet goed reageert op de pil. De dag van plaatsing en de dag erna heeft zij veel pijn gehad en het eerste half jaar heeft zij sterk gevloeid tijdens de menstruaties.
Naar aanleiding van de uitzending van Radar vandaag naar de verloskundige terug gegaan voor een controle echo. Inderdaad bleek bij haar de Ballerine niet op de goede plaats te zitten, is naar beneden gezakt.
Nu staat ze dus voor de keuze welke spiraal ze nu laat plaatsen en het lijkt erop dat zij geen kosten vergoed krijgt. Dit laatste frustreert behoorlijk, aangezien het veel geld is voor een studente en dit buiten haar schuld gebeurt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koperspiraaltje Ballerine laten zetten, toch zwanger

Ongelezen bericht door Moneyman »

AnRu schreef:
09 mar 2021 12:45
Dit laatste frustreert behoorlijk, aangezien het veel geld is voor een studente en dit buiten haar schuld gebeurt.
Tsja, dat is meestal het geval bij medische issues, toch?

Gesloten