LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kritiek op Independer plus verhaal over assistentes

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Kritiek op Independer plus verhaal over assistentes

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik heb vanavond naar TrosRadar gekeken, waar weer die Independer ten tonele werd gevoerd. Ik heb geen vertrouwen in de adviezen van Independer, want tgv leeftijdstoeslagen is het volgens mij NIET mogelijk om een particuliere verzekering via internet aan te raden. Je kan alleen het op dat moment voordeligst advies krijgen, maar doordat de premiestijging verschilt (bij de een stijgt de premie niet meer na 45 jaar, bij de ander gaat de stijging door tot 60 jaar), is het niet mogelijk om de voordeligste aan te wijzen. Ik vind het onjuist, dat hier door Independer niet opgewezen wordt.

Door de komst van de de nieuwe Zorgverzekering is dat probleem grotendeels van de baan. Dit probleem blijft wel bestaan bij de aanvullende verzekering. Het is m.i. zelfs mogelijk dat de aanvullende verzkering een leeftijdsafhankelijke premie krijgt.

Nu zag ik op de site van Independer het volgende: ze gaan huisartsencentra oprichten, met huisartsen die in dienst komen. Als patient heb ik daar grote bezwaren tegen. De zorg wordt steeds onpersoonlijker. En de privacy wordt steeds slechter. Alle artsen in het centrum kunnen in de gegevens van alle patienten kijken. En wie weet, kunnen de assistentes dat ook. Of zouden er geen assistentes werken? Dat zou ik een goed idee vinden. Ik vraag liever advies aan de huisarts dan aan een assistente. Tegenwoordig willen de huisartsen het liefst bijna alles aan de assistente overlaten: telefonisch advies, wond verbinden, oren uitspuiten, bloeddruk meten, uitstrijkje afnemen. Maar het zou voor depatient veel prettiger zijn, als de huisarts dit zelf deed. Zo ontstaat een betere band tussen arts en patient.
Mathilde

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Kritiek op Independer plus verhaal over assistentes

Ongelezen bericht door eeliane »

Er bestaat nog zoiets als beroepsgeheim...
Dat de assistenten vaker de uitstrijkjes doen is juist de vraag van de patienten geweest, liever een vrouw dan de huisarts (als t een man is) zelf. Dit komt vaker voor dan u denkt!
En even de bloeddruk opmeten op t assistentenspreekuur ( 3x per week 2 uur inloopspreekuur) is wel zo makkelijk en pakt niet een plek in op t afspraken spreekuur van de huisarts (dat al helemaal vol staat met misschien wat belangrijkere klachten dan de bloeddruk). Mocht de bloeddruk niet in orde zijn dan wordt de huisarts er bijgeroepen en wordt er een plan opgezet en uitgebreid, meteen!, over gesproken.
Oren uitspuiten, waarom moet de huisarts dat doen, patienten bouwen ook trouwens een band op met de assitente hoor, die praat ook lekker mee als je haar belt op t telefonisch spreekuur 's ochtends voor recepten en eventueel aanvraag voor vistite. Heb bij huisarts gewerkt en de assistenten hebben zo hun eigen 'klantjes" die soms elke week komen en hun verhaal lekker kwijt kunnen. Ik vond dat juist verruimend bij de huisarts, de drempel naar de assitente is beduidend lager merk ik om soms je verhaal te doen.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Kritiek op Independer plus verhaal over assistentes

Ongelezen bericht door HvdB »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Een assistente kan gebruikt worden voor het opnemen van de bloeddruk en temperaturen. Voor de rest moet ze bij haar werk blijven en de telefoon beantwoorden.

Bzzz
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 sep 2005 10:12

Re: Kritiek op Independer plus verhaal over assistentes

Ongelezen bericht door Bzzz »

Een assistente kan gebruikt worden voor het opnemen van de bloeddruk en temperaturen. Voor de rest moet ze bij haar werk blijven en de telefoon beantwoorden.
Gelukkig kan ze meer dan alleen de telefoon opnemen. Medicijn kennis bijvoorbeeld. Dat is niet mis hoor.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Kritiek op Independer plus verhaal over assistentes

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

En wat vinden jullie van het Independer verhaal?
Ik ben het niet eens met het verhaal over de assistentes. Zo kan ik nog meer verzinnen: bij de kapper is het ook gezellig! Ik vind het een nadeel, als een assistente allerlei werk gaat doen, dat voorheen door de huisarts gedaan werd. Ten eerste vind ik, dat mij dan ook een lager tarief zou moeten worden berekend. Ten tweede zie ik mijn huisarts daardoor niet meer. Maar ik vind het juist belangrijk om een goede band met de huisarts te hebben. Die krijg ik zo nooit. Want als het erop aankomt ben je aan de huisarts overgeleverd.: de huisarts is de enige die in staat is om een snelle afspraak in het ziekenhuis te regelen, voor doorverwijzing ben je ook van hem afhankelijk, bij zaken rond het levenseinde moet je ook op hem kunnen vertrouwen. En verder heeft de dokter niet voor niets een beroepsgeheim. Ik vind dat de informatie, vastgelegd in de computer, voor veel te veel mensen toegankelijk is. (meestal zit er nl. totaal geen afscherming op voor de diverse medewerkers in een praktijk).

Gesloten