LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Niniki
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 nov 2006 11:01

Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door Niniki »

Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven aan een patiënt?
In plaats van hulp te krijgen als patiënt, kreeg ik een persoonlijke mening over mensen, die er niet om loog. Hij heeft me vernederd en gekwetst.

Mag dat zomaar?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door eeliane »

wat heeft ie dan gezegd, kleine beetje uitleg mag je er wel bij geven.

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door Marer »

Als je niet met je huisarts door één deur kan en andere zoeken. Anders rustig ademhalen en de confrontatie aangaan. Een huisarts is ook een mens. Misschien had hij/zij een slechte dag. Probeer het eerst gewoon uit te spreken.
Marja

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Soms

zou je iemand iets in alle eerlijkheid en heel goed bedoeld kunnen adviseren dat toch kwetsen kan.
Daar hou je wel rekening mee maar je voelt jezelf dan toch moreel verplicht om het te zeggen.
Voorbeelden zijn teveel drankgebruik, verslavende antidepressiva en dergelijke.

Tenenkrommend volg ik dan af en toe het topic daarover, zou willen schreeuwen: "Stop met die rommel! Kijk om je heen! Laat die angst nou eens van je afglijden"maar ja,ondanks je eigen goede bedoelingen blijft dit in de lucht hangen en heeft het in dit geval weinig zin omdat je tegen vreemden dit zegt en je hun situatie niet kent.

Maar als je dit zegt tegen je klant in de taxi die met zijn verhaal komt dan is dat goed gemeend maar kan heel verkeerd en kwetsend overkomen.
Mensen verstaan/begrijpen ook weleens zaken bewust verkeerd.

Kortom,
Die arts heeft wellicht iets goed bedoeld maar is dat slecht begrepen.
Ja toch?

Grootvader

Niniki
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 nov 2006 11:01

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door Niniki »

Ik begrijp dat mijn vraag erg kort is, maar ik wil niet het hele verhaal hier vermelden. Ik vroeg me alleen af of een huisarts t.o.v. een patiënt zijn persoonlijke mening niet voor zich moet houden, of het nu positief is of negatief.
Hij zit er toch als een professioneel iemand en mag, naar mijn gevoel, niet oordelen en praten erover met derden.

Niniki
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 nov 2006 11:01

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door Niniki »

Maar je zal er maar mee zitten, hé

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door eeliane »

Laat wel zijn een dokter mag zeggen wat hij wil zolang het medisch verantwoord is, trouwens was het wel een persoonlijke mening of zei hij zoiets van, 'als ik jou was zou ik onmiddellijk stoppen met ..... want anders gaat het niet goed.' Natuurlijk geeft de huisarts aan als hij het niet eens is met uw levenswijze als daar gezondheidsproblemen van komen, moet hij doen. Domweg wat medicatie uitschrijven en goedemogen mevrouw/meneer is verleden tijd. Arts mag je nu met neus op feiten drukken...
Lastig antwoord op deze vraag te geven als je niet aangeeft wat er is gezegd.

Niniki
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 nov 2006 11:01

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door Niniki »

Ik begrijp dat het moeilijk is om hierop een antwoord te geven, maar ik wil het nog niet in de publiciteit hebben, daar is de tijd nog niet 'rijp' voor.
Maar het is niet zoals jij het omschrijft. Hij plaatst me in een hokje, waartoe ik niet behoor. Beschuldigt me van iets, wat ik niet heb gedaan en om gezondheidsredenen niet eens zou kunnen doen, al zou ik het willen.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door antonh »

@Niniki,
de tijd zal wel nooit rijp zijn :) :D
maar ik wil het nog niet in de publiciteit hebben, daar is de tijd nog niet 'rijp' voor.
Wat een onzin van jou om zo een wazige vraag te stellen.
Wacht dan tot de tijd rijpis :oops: :oops:
En anders moet je niet vreemd kijken dat je zo een reacties hier krijgt.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door eeliane »

En toen je zei dat je het er niet mee eens was wat zei hij toen, maar idd wees duidleijk of kom pas weer met je verhaal als de tijd rijp is, waar wacht je eigenlijk op?

Niniki
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 nov 2006 11:01

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door Niniki »

Hij zei niets meer, toen ben ik weg gegaan.
Sorry, maar verder wil ik er niets meer over kwijt. Zodra ik het uit de doeken kan doen in het openbaar, ldan lees je het hier wel.
Nogmaals soryy, maar dat mag ik nu niet doen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door eeliane »

tja dan houdt t op, volgende keer dan maar een topic openen als we er ook wat mee kunnen....

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door coño »

Niniki, wat een ontzettend wazig verhaal hebt jij hier neergeplempt zeg.
Heb jij geen vriendin of zo?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven aan een patiënt?
In plaats van hulp te krijgen als patiënt, kreeg ik een persoonlijke mening over mensen, die er niet om loog. Hij heeft me vernederd en gekwetst.

Mag dat zomaar?
Het wordt dan tijd voor een andere huisarts. Vraag om uitschrijving uit de praktijk (dan krijgt hij/zij geen geld meer van jouw verzekeraar) en zoek een andere huisarts. Lukt het niet: overweeg om de medische sector te mijden. Huisartsen zijn sowieso al zwaar overgewaardeerd. Verder is nog een optie om een tuchtrechtelijke zaak van een voorval te maken.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door eeliane »

tja sorry hoor maar dit was een verhaal van niks, wazig, duidleijk iemand die bang is voor reactie van forumlezers, als je vind dat je in je recht staat zet het dan gewoon neer.
We hebben geen verhaal dus kunnen we deze zaak niet relativeren, jammer

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven?

Ongelezen bericht door S. »

Niniki schreef:Mag een huisarts zijn persoonlijke mening geven aan een patiënt?
In plaats van hulp te krijgen als patiënt, kreeg ik een persoonlijke mening over mensen, die er niet om loog. Hij heeft me vernederd en gekwetst.

Mag dat zomaar?
Nee, dat lijkt me niet verstandig van een huisarts wanneer hij dat binnen zijn diensttijd doet. En al helemaal niet tijdens een gesprek met een patiënt. Ook al lokt deze je nog zo uit de tent. :wink:
Ach ja, het zijn nét echte mensen, die huisartsen. :P

Maar ben je er nog, Niniki? Lees je nog mee?

Gesloten