LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

ldeveer schreef:
08 okt 2019 08:23
Waarom heeft de Knmg dan 4 aandachtspunten benoemt 3-10-2019 denk je Moneyman. Laten we het niet verdoezelen gaan en omdraaien.Dat orgaan begint pas te communiceren naar buiten als de problematiek zeer aanzienlijk is. Niet voor een enkel feitje.
Aannames, aannames. Je bent er al eerder op gewezen dat het feit dat er een "dag van het levenstestament" op zich al voldoende aanleiding is om een paar aandachtspunten te benoemen. Dat bewijst op geen enkele manier dat er sprake is van een probleem, laat staan een "zeer aanzienlijk" probleem. Je redeneert naar je doel toe.

Eerder schreef je al:
ldeveer schreef:
06 okt 2019 17:41
Waarom maakt de KNMG er een punt van nu 3 oktober 2019 dan denkt u?Er zijn misverstanden !!!!!Zo u kunt lezen kennelijk in heel Nederland anders komt er geen officieel bericht van de Knmg !met 4 aandachtspunten.......
Je maakt er een heel spannend bericht van, alsof er van alles aan de hand is, maar dat blijkt nergens uit. Sterker: je hebt geen link naar het bericht geplaatst, je hebt er niets uit geciteerd, het bewuste bericht is uberhaupt niet te vinden op knmg.nl (in ieder geval niet als je zoekt op levenstestament, aandachtspunt, wilsbeschikking en dat soort termen).

Op dit moment roept je van alles, maar onderbouw je -ondanks zeer veel vragen daarnaar- helemaal niets. Paniekzaaierij.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is nu toch voorbij. We wachten op drie oktober 2020.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door berndv »

ldeveer schreef:
07 okt 2019 09:36
1. U gaat ervanuit dat iedereen het medisch levenstestament gemaakt bij een notaris met een huisarts bespreekt. De Knmg dringt daar NU op aan.Zal niet zonder reden zijn .
Voor dat laatste heeft u tot op heden nog geen onderbouwing kunnen tonen. Mag ik aannemen dat deze suggestie die u hier doet gewoon niet te onderbouwen is?
ldeveer schreef:
08 okt 2019 08:23
Waarom heeft de Knmg dan 4 aandachtspunten benoemt 3-10-2019 denk je Moneyman. Laten we het niet verdoezelen gaan en omdraaien.Dat orgaan begint pas te communiceren naar buiten als de problematiek zeer aanzienlijk is. Niet voor een enkel feitje.
Kom dan verdorie eens een keer met een onderbouwing, want als ik zoek kom ik geen enkel artikel tegen waar je naar verwijst. Dus voor nu zie ik uw strijd als complete onzin. Als ik op de site van de KNMG kijk en ik zoek op 'levenstestament' is het meest recente artikel dat ik tegenkom van november 2018.

Maar goed, er wordt al sinds het begin om onderbouwing gevraagd en de enige onderbouwing die gegeven wordt, moet je zelf maar op google opzoeken. Maar dat gaat niet als het niet te vinden is.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

googlen op Artsenfederatie. dan wilsbeschikkingen zoeken dan naar beneden in het blaauw de 4 aandachtspunten .
wel op knmg.nl

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
08 okt 2019 08:27

Sterker: je hebt geen link naar het bericht geplaatst, je hebt er niets uit geciteerd, het bewuste bericht is uberhaupt niet te vinden op knmg.nl (in ieder geval niet als je zoekt op levenstestament, aandachtspunt, wilsbeschikking en dat soort termen).

Het bewuste bericht :mrgreen:
https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/ ... punten.htm

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, die zoekfunctie op knmg.nl werkt lekker :lol: maar ik heb het gevonden. Bijgaand de link waar steeds naar gevraagd werd:
https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/ ... punten.htm

Als ik dat lees, dan zie ik niets terug van het door jou veronderstelde "zeer aanzienlijke probleem". Integendeel.

Heb je jezelf uberhaupt wel eens afgevraagd of het niet heel logisch is dat nu juist de artsenfederatie naar de arts verwijst in plaats van naar de notaris...?

De meeste van de tips heb ik overigens ook toegepast toen ik met mijn oude tantes naar de notaris ging voor een levenstestament. Ze zijn dus niet alleen voor de arts relevant.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 08 okt 2019 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

edit: dubbel
Laatst gewijzigd door Moneyman op 08 okt 2019 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

edit: dubbel

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door berndv »

ldeveer schreef:
08 okt 2019 09:11
googlen op
Kom zelf met een link naar de info. U begrijpt nog steeds niet dat het de bedoeling is om uw eigen standpunten te onderbouwen?

Maar goed, uiteindelijk heb ik het gevonden. Het was misschien nog handiger geweest als u gewoon de link zou plaatsen. In ieder geval voor uw geloofwaardigheid. Maar goed, alstublieft:

https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/ ... punten.htm
ldeveer schreef:
08 okt 2019 08:23
Waarom heeft de Knmg dan 4 aandachtspunten benoemt 3-10-2019 denk je Moneyman.
Weet je wat ik denk, ik denk dat ik hier wat quotes uit het artikel ga plaatsen.
Op 5 oktober is het de Dag van de Wilsverklaring. De KNMG zet de vier belangrijke aandachtspunten op een rij
Op 5 oktober vraagt de NVVE met de Dag van de Wilsverklaring aandacht voor de verschillende soorten wilsverklaringen en hoe deze kunnen helpen om regie te houden over het einde van het leven. De KNMG ziet in de praktijk dat deze verklaringen soms duidelijkheid over de wensen en verwachtingen van de patiënt bieden, maar tegelijkertijd ook leiden tot vragen of misverstanden. Daarom de volgende vier aandachtspunten voor artsen én patiënten:
Niets schrijnend als ik het zo lees, maar omdat er wel onduidelijkheden kunnen zijn en omdat de NVVE op 5 oktober aandacht vraagt voor dit onderwerp.
ldeveer schreef:
08 okt 2019 08:23
Dat orgaan begint pas te communiceren naar buiten als de problematiek zeer aanzienlijk is
Dat orgaan communiceert op verzoek een overzicht omdat het de dag van de wilslverklaring is en er op die dag aandacht voor dat onderwerp is. Maak er niet meer van dan het is.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Gevonden dus op de Knmg.nl site:Tegelijkertijd leiden TOT VRAGEN EN MISVERSTANDEN. Dat orgaan heeft nog nooit gecommuniceerd op de dag van de wilsverklaringen. de afgelopen jaren....... Waarom dan nu?Wat gebeurt er dan als er misverstanden zijn in het levenseinde? ...... De NVVE bestaat al heel lang......
Overigens ,behandelaars hebben en houden beroepsgeheim.....

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Een van de misverstanden is dit:Niemand weet wanneer het medisch levenstestament in het proces precies ingaat. Er kan een medisch gevolmachtigde instaan. Wanneer heeft die dan rechten? Maar er is dus geen garantie,want het medisch levenstestament stopt met wilsonbekwaamheid. Mogelijk bepaald de rechter dan verder de rangorde van vertegenwoordiging.......

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk, precies daarom regelt men een goede algemene volmacht bij de notaris. Die eindigt niet bij dementie, als dat in de volmacht bepaald wordt, zodat de gevolmachtigde alle noodzakelijke (medische) beslissingen kan nemen namens de volmachtgever.

De rechter komt er helemaal niet aan te pas, alleen de volmachtgever en de notaris; de volmachtnemer hoeft alleen maar op de de hoogte te zijn en tekent niet mee.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

En nog even over die aandachtspunten:

Daar staat werkelijk niets in wat ook niet eerder in de pers is geweest.

Die aandachtspunten gaan over een wilsverklaring, in de volksmond een euthanasieverklaring. Zo'n euthanasieverklaring, of een niet-reanimerenverklaring, stelt men natuurlijk op na overleg met de huisarts. De notaris heeft daarin geen rol.

Als u bij uw eerste bericht een link naar deze aandachtspunten had geplaatst, zou dat de discussie een stuk hebben vereenvoudigd.

Ik hoop overigens dat de leden van de KNMG zorgvuldiger werken dan de zoekfunctie op hun website.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

De wilsbeschikkingen houden ook in medische levenstestamenten gemaakt bij het notariaat. Er staat namelijk ook bij de 4 aandachtspunten dat de potentiele patient het liefst alles in zijn eigen woorden beschrijft .Precies datzelfde gebeurt ook in een medisch levenstestament gemaakt bij het notariaat. Het notariaat heeft daar geen standaard voor. Wel hebben ze zgn medische chablonen.bedacht;daar kunnen de bovenstaande verklaringen zijn opgeschreven.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dus de notarissen houden zich al aan de aandachtspunten. Is dat wat je wilt zeggen?

Gesloten