LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Bekijk dat raadsel zelf maar eens op internet. Google maar en kijk op 3 oktober 2019 heeft de Knmg
(de artsenvereniging)
de 4 aandachtspunten bij wilsbeschikkingen op een rij gezet !!!!!!! bedoelt voor artsen en patiënten...
Goed nadenken ,dan begint er mogelijk wat te dagen....

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat dus toch om codeboodschappen.

Blessent mon cœur d'une langueur monotone.

Ideveer, met dit soort raadselberichten met huiswerkopdrachten bewijst u niemand een dienst.
Plaats een link naar de informatie waar u op doelt en zeg wat u daarvan vindt, of wat iemand ermee kan, of wat dan ook. Dan wordt het hopelijk duidelijk wat u wilt bereiken.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Het advies van de Knmg nu op 3oktober 2019 om de wilsbeschikkingen met de huisarts te gaan bespreken en steeds te bespreken betekent o.a. dat de huisarts nu alle med. levenstestamenten (ook gemaakt bij het notariaat )die vermindert wilsbekwaam zijn opgesteld zelf kan gaan tackelen met zijn of haar patient en dat kan gaan bespreken.....

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kon die huisarts altijd al bespreken met zijn patiënt. Of die patiënt met zijn arts.

Wat is nu werkelijk uw bezwaar tegen levenstestamenten opgemaakt door een notaris? De kosten?

U veronderstelt geloof ik dat alleen wilsonbekwame of verminderd wilsbekwame mensen een levenstestament bij de notaris laten opstellen.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Waarom maakt de KNMG er een punt van nu 3 oktober 2019 dan denkt u?Er zijn misverstanden !!!!!Zo u kunt lezen kennelijk in heel Nederland anders komt er geen officieel bericht van de Knmg !met 4 aandachtspunten.......

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zullen altijd en overal misverstanden blijven.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Goed gezien,maar er lijkt hier klaarblijkelijk zoveel misverstanden met de wilsbeschikkingen te bestaan op dit moment dat de Knmg zich genoodzaakt voelt kennelijk tot de 4 aandachtspunten op de dag van de wilsbeschikking ,nl 4 oktober 2019 officieel neer te zetten. Nog nooit zag ik dat eerder.

Als er weinig misverstanden waren was er geen noodzaak tot officieel bericht! Die noodzaak is er dus kennelijk
wel degelijk!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die "noodzaak" was er omdat het kennelijk de dag van de wilsbeschikking was. Geen enkele reden tot paniek dus.
Bij de notaris kan ik heel andere dingen regelen dan bij de huisarts. En wat vaststellen van wilsbekwaamheid betreft, schat ik een huisarts echt niet hoger in dan een huisarts.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

De Knmg doet alleen officiele uitspraken als er een noodzaak voor is.Wat is er bij de notaris kwa medisch levenstestament meer te regelen dan bij de huisarts?
Voor het vaststellen van wilsbekwaamheid bedoel je dat je een huisarts niet hoger inschat dan een notaris denk ik.Er is hiervoor sinds enkele jaren een expertisecentrum bij de Vrije Universiteit. Bepaalde groepen klinisch werkende artsen worden daar getraind.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Trouwens het woord regelen is fout ;het gaat om persoonlijke wensen op dat moment en niet meer dan dat.
Die wensen kunnen veranderlijk zijn in de tijd,daarom moet men met regelmaat met de huisarts over deze wensen praten ,die in de tijd dus kunnen veranderen...... Kortom nooit een waardebon...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door moederslink »

En dan zijn we dus weer terug bij ' af ' en wat ik steeds betoog ....
Er is nl maar een iemand die jou als patiënt goed kent ( als het goed is ) en dat is je huisarts.
Dat betekent simpel dat je dit steeds opnieuw moet doorspreken met hem en dit laten vastleggen in het dossier.
En ook alle wijzigingen steeds opnieuw bespreken en vastleggen.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Bedoel je dat je bij de notaris mogelijk een zgn medische volmacht kan opstellen? Ik heb nog geen signaal dat dat een status heeft. Dus tja?In de Wgbo komt het naar ik weet niet voor de medische volmacht uit een medisch levenstestament.....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door moederslink »

ik heb het nergens over een notaris. Ik heb hierbij ook geen notaris nodig.
Ik heb het eea al doorgesproken met mijn huisarts en steeds opnieuw actualiseer ik dit met hem.
Thuis ligt ook een verklaring en ik ben lid van de VVVE .

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met mijn huisarts bespreek ik heel andere zaken (bv niet reanimeren) dan met mijn notaris (bv volmachten). En ja, een notaris kan een medische volmacht opstellen voor het nemen van medische beslissingen voor het geval de volmachtgever daartoe niet meer in staat is.

Op knmg.nl vind ik geen recente resultaten als ik zoek op "wilsbeschikking".

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat u nu precies aan de orde wilt stellen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In mijn notariële volmacht heb ik beschikt dat mijn kinderen beslissingen kunnen nemen, als ik dat zelf niet meer kan.

En die zogenaamde vier punten, zijn helemaal niets bijzonders. Maar ja ze moeten toch wat als er ook nog een dag aan gewijd wordt.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Als je niet meer kan beslissen dan is conform de Wgbo al geregeld dat alle kinderen
hun verantwoordelijkheid moeten nemen.(Net zoals ouders bij kinderen;het is een plicht) In de Wgbo zijn geen uitzonderingen mij bekend conform medische volmacht gemaakt door een medisch levenstestament gemaakt bij het notariaat. In uw geval maakt het niet uit,maar er was ook geen medisch levenstestament voor nodig gemaakt bij het notariaat. Het is al zo door de Wgbo wet geregeld. (uit de jaren 1990)

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met de juiste volmacht kan één kind (of iemand anders) beslissingen nemen. Zo'n volmacht kan separaat opgemaakt worden en hoeft geen deel uit te maken van een uitgebreider levenstestament.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar hebt u era levensgroot probleem met levenstestamenten. Maar het is mij nog steeds niet duidelijk wat uw probleem nou eigenlijk is.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Bespreek gewoon alleen de wensen steeds uitsluitend met de eigen huisarts. Er is geen onderzoek gedaan naar de uitwerking van de medische levenstestamenten gemaakt bij het notariaat nog.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Erthanax »

Medische zaken bespreekt men natuurlijk met een arts.

Kunt u nu eindelijk eens duidelijk aangeven welk probleem u wilt aankaarten?

Gesloten