LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neuromodulatie bij chronische pijn in het basispakket houden

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
simonweeda
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2019 10:16

Neuromodulatie bij chronische pijn in het basispakket houden

Ongelezen bericht door simonweeda »

Tot ver in de twintigste eeuw moesten mensen met hevige zenuwpijnen aan o.a. dure, verdovende middelen of morfinepompen. Vaak hielpen deze middelen maar kort of kregen patiënten afschuwelijke bijverschijnselen. Tientallen jaren van een leven werden onhoudbaar. Gelukkig is er neuromodulatie ontwikkeld die voor een pijnreductie van vijftig tot negentig procent zorgt, waardoor het leven van pijnpatiënten weer draaglijk en/of leefbaar wordt. Maar... neuromodulatie dreigt uit het basispakket te verdwijnen! Zo blijkt uit het voorlopige standpunt van het Zorginstituut Nederland (ZiN), dit zonder dat er gesproken is met de patiënten zelf. Dit mag niet gebeuren, daarom vragen wij om uw hulp.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Neuromodulatie bij chronische pijn in het basispakket houden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het dreigt uit de basisverzekering te verdwijnen, nog niet zeker dus.
En wie is de “wij” die om hulp vragen en op welke manier denkt u te kunnen voorkomen dat het eventueel uit de basiszorg wordt gehaald?

Ik vind uw topic nog een beetje vaag.

ZeerPrivé
Berichten: 5446
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Neuromodulatie bij chronische pijn in het basispakket houden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er is een hele waslijst van professionele partijen betrokken bij alle besluiten dit het Zorginstituut neemt. Ten aanzien van neuromodulatie bij chronische pijn gaat het om in onderstaand artikel genoemde partijen, waar o.a. ook de patiëntenvereniging voor neuromodulatie deel van uit maakt.

https://www.zorginstituutnederland.nl/w ... ische-pijn

Joseanton
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2019 16:39

Re: Neuromodulatie bij chronische pijn in het basispakket houden

Ongelezen bericht door Joseanton »

Ik zou het heel erg jammer vinden als neuromodulatie zou verdwijnen uit het basispakket. Zelf maak ik al een aantal jaren hier gebruik van. Heeft geresulteerd in afbouwen van pijnstillers waaronder morfine. Ik heb vertrouwen dat het team dusdanig is samengesteld dat niet zo maar neuromodulatie uit het basispakket zal verdwijnen.

simonweeda
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2019 10:16

Re: Neuromodulatie bij chronische pijn in het basispakket houden

Ongelezen bericht door simonweeda »

Hoi Lowieze

Even op jouw vraag terug te komen. Met wij bedoel ik Patiënten Vereniging Voor Neuromodulatie (PVVN)
En ondertussen hebben zich nog meer verenigingen zich bij ons aangesloten. Wij als vereniging van allen patiënten komen op voor alle patiënten.

Gesloten