LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe zorgwet niet duurder??

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Bink007
Berichten: 90
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:22

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door Bink007 »

Met name de particulier verzekerden zonder kinderen zijn straks zwaar de klos op het moment dat deze nu een werkgeversbijdrage particuliere ziektekostenverzekering ontvangen ter compensatie van de hogere kosten van de particuliere ziektekostenverzekering. Volgens Hoogervorst is dit slechts in een enkel geval aan de orde wanneer een werknemer in de huidige systematiek met een hele, zoals hij dat zelf formuleert, met een hele royale werkgever te maken hebben, die aan de werknemer een werkgeversbijdrage verstrekken. Uit de praktijk weet ik dat dit vrij veel voor komt en dat is naar mijn mening ook vrij logisch. Op de achterliggende gedachte zal ik hierbij maar even niet ingaan daar het dan wellicht een te complex verhaal gaat worden.

Echter uitgaande van de situatie dat de werkgever nu een werkgeversbijdrage verstrekt van € 100 aan de werknemer dan houdt deze hier bij een tarief van 42%, € 58 aan over. De werkgever is in deze situatie verder voor particulier verzekerden geen premie verschuldigd aan het uwv.

In de nieuwe situatie zal het zo zijn dat veel huidige particulier verzekerden deze bijdrage kwijt zullen zijn en dit kost de werknemer dus netto € 58. Deze bijdrage zullen de particulier verzekerden met name kwijt zijn omdat hun werkgever namelijk met ingang van 2006 aan de fiscus moet gaan betalen. Daar deze werkgeversbijdrage inkomensafhankelijk is kan deze voor particulier verzekerden in veel gevallen oplopen tot € 160 per maand. Aangezien deze werkgeversbijdrage belastbaar is voor de werknemer gaat hij dus ook belasting betalen voor de € 160 die de werkgever aan de fiscus moet betalen. Oftewel dit kost de werknemer dus € 67. Totaal dus € 58 en € 67 is € 125. Het voordeel wat deze werknemer zal hebben is dat zijn ziektenkostenverzekering iets goedkoper zal worden. Stel dat dit bijvoorbeeld € 25 is dan gaat de huidige particulier verzekerde zonder kinderen er zo’n € 100 op achteruit.

Hans Castel
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2005 13:57

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door Hans Castel »

Je bent een erg onsympathiek mannetje meneer SJZ (volgens mij is je achternaam Zalm), al moet ik zeggen dat de echte Zalm stukken sympathieker overkomt.

Ik praatte eigenlijk over mensen die geen ZFW betalen. Die zijn er ook.

Bedankt Bink007. Je hebt het nog eens op een andere manier uitgelegd.

marieke26
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 sep 2005 11:49

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door marieke26 »

Ik heb via mijn zorgverzekeraar de nieuwe premie gehad, ik ga 56 euro per maand meer betalen!!!

Geen idee nog hoeveel de zorgtoeslag is, vast geen 56 euro!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door SJZ »

Is de zorgtoeslag voor jou geen 56 euro? Nee, de zorgtoeslag is maximaal ongeveer 50 euro per maand, afhankelijk van je inkomen.

En hoeveel ga je besparen omdat de AWBZ premie omlaag gaat en de werknemerspremie ziekenfonds wordt afgeschaft? Dat scheelt voor iemand met een brutoloon van 30.000 per jaar toch ook weer zo'n 780 euro, dus 65 euro per maand.

Dus als je eerst even vertelt Marieke hoeveel je verdient, of je een partner hebt en zo ja, hoeveel die verdient, dan kunnen we zeggen hoe hoog je zorgtoeslag zal zijn en hoeveel awbz en zfw-wn premie je gaat besparen.

marieke26
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 sep 2005 11:49

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door marieke26 »

Nou ik zit helaas op een min inkomen, heb zo ver ik weetr echt op volledige zorgtoeslag. Maar is die 50 euro? Dacht dat dat bedrag veel lager zat. Heb verder geen partner, en ben chronisch ziek en dus veel ziektekosten.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door SJZ »

Hoi Marieke,

Als je geen partner hebt is de zorgtoeslag maximaal 34 euro per maand.

Daarnaast bespaar je volgend jaar (ik ga even uit van een minimumloon van 1270 euro per maand):
1,15% AWBZ premie: dat is 15 euro per maand
1,45% ziekenfonds-wn premie: dat is 18 euro.

Zorgtoeslag plus minder premies is samen dus een voordeel van 67 euro per maand. Dat moet je afwegen tegen de hogere zorgpremie van 56 euro per maand. Voorlopig zou ik zeggen dat je er 9 euro netto per maand op vooruit gaat. Daar wordt je niet rijk van, het levert je maar een klein beetje op, maar je wordt er ook niet slechter van.

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door johannaweb »

ik las in een van de berichtjes dat mensen met kinderen er wel op vooruit gaan met het nieuwe zorgstelsel.

dat geld misschien voor als je nu partikulier verzekerd bent omdat je je kinderen dan ook fors in premie per maand moet meebetalen.

maar bij mensen die nu al ziekenfonds zijn geld dat niet, hun kinderen zijn al tot 18 jaar gratis meeverzekerd.

Dus zit je in ze partikuliere ziektekosten ga je er inderdaad op vooruit maar ben je ziekenfonds dan ga je er dus inderdaad op achteruit.

wij zijn ziekenfonds en ik betaal nu voor de basisverzekering, aanvullende verzekering en de uitgebreidste tandartsverzekering 121 euro per maand voor 2 personen ( kinderen zijn gratis ) straks ga ik voor precies hetzelfde 281 euro per maand voor 2 personen betalen ( ook hier weer kinderen zijn gratis ) dat is dus een stijging van 160 euro per maand.
daarvan krijgen we dan 16 euro per maand terug van de belasting, dus moet ik alsnog 144 euro ergens op zien te duiken wat ik meer moet gaan betalen.

mijn schoonzus is partikulier verzekerd ( werkt bij de sozawe ) en betaald nu voor haar en haar zoon samen 550 euro per maand aan partikuliere verzekering.
zij gaat straks 140 euro per maand betalen en dan is ze nog beter verzekerd dan wat ze nu partikulier is ook.
zij gaat er dus 410 euro op VOORUIT
zij heeft dus 410 euro per maand om extra uit te geven.

dus hoezo iedereen op vooruit of iedereen op achteruit, het is wel duidelijk wie er weer eens hun zakken kan gaan vullen, degene die nu partikulier verzekerd zijn hebben er de grootste voordeel aan.

Jan Vut
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2005 23:26

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door Jan Vut »

Wie kan dit leuker maken?

Particulier verzekerd
2005
Vut uitkering € 2460
Vut premie - € 40
Tegemoetkoming Ziektek.Verz. + € 120
Heffingsgrondslag € 2540
Loonheffing - € 800
Netto € 1740

2006
Vut uitkering € 2460
Vut premie - € 40
Tegemoetkoming Ziektek.Verz. € 0 vervalt (vlgs pensioenfonds)
Heffingsgrondslag € 2420
Loonheffing ca - € 731
Correctie AWBZ 0,9%*€ 2270 + € 21 (2420-150) (?)
4,4% * € 2270 - € 100

Netto € 1610

Kosten verzekering 2005 € 161
Kosten verzekering 2006 € 91

Daling netto inkomen € 150
Daling uitgaven verzekering € 70
Dus per saldo een inkomensachteruitgang van € 60 euro per maand

Ik word (heel) graag gewezen op fouten in de bovenstaande berekening

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door SJZ »

het is wel duidelijk wie er weer eens hun zakken kan gaan vullen, degene die nu partikulier verzekerd zijn hebben er de grootste voordeel aan.
Dat klopt niet Johannaweb, want wie jong, kerngezond, particulier verzekerd is gaat er hoogstwaarschijnlijk op achteruit.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door SJZ »

Jan Vut,

In jouw geval zit het probleem er vooral in dat in feite jouw VUT-uitkering verslechterd. Je krijgt nu nog € 120 per maand, en vanaf januari steekt de uitkerende organisatie dat geld in eigen zak. Ik zou daar toch maar heibel over schoppen, het lijkt me nogal a-sociaal vna die club. Het zou redelijk zijn als ze dat geld bij de vut-uitkering zouden voegen.

Ladasyroste
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 nov 2005 22:42

Re: Nieuwe zorgwet niet duurder??

Ongelezen bericht door Ladasyroste »

Jan VUT (en iedereen). Gewoon nog lager die basispremie, namelijk EUR 82,50 per maand. A.s. Donderdag te zien op www.informatieziektekosten.nl :lol:

Gesloten