LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Gisteren ontving ik van mijn tandarts een brief over een afspraak voor de mondhygiëniste. Zijn praktijk is een tijdje geleden verbouwd zodat deze service nu in dezelfde praktijk wordt aangeboden.

Of een bezoek aan de mondhygiëniste nu handig is of niet, vind ik op dit moment niet zo belangrijk.
Wat mij heel vreemd overkomt is het feit dat ik nooit heb gevraagd om een afspraak en dat er doodleuk bij wordt gezet 'voor deze afspraak gelden dezelfde regels als voor een tandarts afspraak'.
Dit houdt in dat wanneer ik deze afspraak niet minimaal 24 uur van tevoren afzeg of verzet de kosten (Euro 190), automatisch in rekening worden gebracht.

Is dat niet de omgekeerde wereld?

Krijg ik straks van mijn sportschool ongevraagd een abonnement voor aqau-fitness omdat ze daar recent mee zijn begonnen en zit ik aan kosten vast wanneer ik niet afzeg? Stuurt mijn krant mij binnenkort ongevraagd een weekblad dat ook door hen wordt uitgegeven en worden die kosten zonder meer geïncasseerd wanneer ik niet aangeef er geen gebruik van te willen maken?

Ik ben in de veronderstelling dat dit bij wet verboden is. We gingen toch voor opt-out, niet voor opt-in?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

vlietjvan schreef:Gisteren ontving ik van mijn tandarts een brief over een afspraak voor de mondhygiëniste. Zijn praktijk is een tijdje geleden verbouwd zodat deze service nu in dezelfde praktijk wordt aangeboden.

Of een bezoek aan de mondhygiëniste nu handig is of niet, vind ik op dit moment niet zo belangrijk.
Wat mij heel vreemd overkomt is het feit dat ik nooit heb gevraagd om een afspraak en dat er doodleuk bij wordt gezet 'voor deze afspraak gelden dezelfde regels als voor een tandarts afspraak'.
Dit houdt in dat wanneer ik deze afspraak niet minimaal 24 uur van tevoren afzeg of verzet de kosten (Euro 190), automatisch in rekening worden gebracht.

Is dat niet de omgekeerde wereld?

Krijg ik straks van mijn sportschool ongevraagd een abonnement voor aqau-fitness omdat ze daar recent mee zijn begonnen en zit ik aan kosten vast wanneer ik niet afzeg? Stuurt mijn krant mij binnenkort ongevraagd een weekblad dat ook door hen wordt uitgegeven en worden die kosten zonder meer geïncasseerd wanneer ik niet aangeef er geen gebruik van te willen maken?

Ik ben in de veronderstelling dat dit bij wet verboden is. We gingen toch voor opt-out, niet voor opt-in?
En wat zei de tandarts toen u ze confronteerde hiermee?

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Zij zijn in het weekend niet bereikbaar.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

vlietjvan schreef:Zij zijn in het weekend niet bereikbaar.
Zou ik ze maandag ff bellen om te vragen hoe het zit. Beetje zinloos om hier een topic te gaan maken, mogelijk is het een foutje in het systeem en dachten ze dat u een afspraak had o.i.d. Verbaas me altijd dat mensen direct gaan klagen terwijl ze niet eens de betreffende ondernemer hebben gebeld om te vragen hoe het zit.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Morgenochtend hang ik direct aan de lijn, maak je daar geen zorgen over.

Vroeg mij af of dit bij andere tandartsen ook de normale gang van zaken was.
Mocht het op een fout berusten dan zal ik dat zeker melden.

Je weet toch wel dat antwoorden niet verplicht is op dit forum? Zeker wanneer je het zinloos vindt, kun je er beter geen aandacht aan besteden. Topics verdwijnen dan zelf naar de achterkant van het systeem.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door moederslink »

vlietjvan schreef:Gisteren ontving ik van mijn tandarts een brief over een afspraak voor de mondhygiëniste. Zijn praktijk is een tijdje geleden verbouwd zodat deze service nu in dezelfde praktijk wordt aangeboden.
Staat er in die brief nu een daadwerkelijke afspraak ? Dat lijkt mij niet , want dat kan natuurlijk niet. :o
Een mededeling dat deze praktijk nu ook een mondhygiëniste in dienst heeft en u nu ook een afspraak bij hen kunt maken vind ik op zich netjes en servicegericht.

En het is aan u om daar wel/ niet gebruik van te maken uiteraard.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door Brahms »

MichielFRL schreef:Tandarts stuurt elke 6 maanden een kaartje met een nieuwe afspraak.
Om te annuleren zal ik inderdaad zelf contact moeten zoeken.
Dat lijkt me ook wat vreemd. De kans dat je moet bellen omdat je verhinderd bent op de door de tandarts bepaalde tijd, of dat je gewoon niet op controle wilt gaan lijkt me onevenredig groot.
Zo'n manier van afspreken zou ik nooit accepteren.

stofzuigertje

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze iemand met dezelfde naam zochten en de verkeerde met dezelfde naam een uitnodiging stuurde kan ook nog.

Vooral als je dingen samen ga voegen loop je dit risico op foutjes....
Zelf ontvang ik geen brief maar Email. Zowel direct na afspreken als enkele dagen voor afspraak ter herinnering en annuleren als ik op tijd de mail lees kan dan zelfs vaak nog.

Geen dure postbode die niet overal betrouwbaar is helaas.....

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit mag, maar wel alleen indien afgesproken.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Het berustte niet op een fout. Heel het tandartsenbestand wordt aangeschreven.

En nogmaals, het is geen brief in de trant van "Dit doen we nu ook, als u wilt kunt u daar gebruik van maken". Er is gewoon een afspraak gemaakt, die indien ik niet reageer, wordt gedeclareerd, of ik nou kom of niet. Ik vind dat niet kunnen.

Mijn vorige tandarts stuurde een kaartje met, 'In maand ... wordt u verwacht. Maak op tijd een afspraak.'
Dat vind ik normaal. Dat ik ongevraagd wordt ingepland, vind ik absurd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door moederslink »

vlietjvan schreef:......... het is geen brief in de trant van "Dit doen we nu ook, als u wilt kunt u daar gebruik van maken". Er is gewoon een afspraak gemaakt, die indien ik niet reageer, wordt gedeclareerd, of ik nou kom of niet. Ik vind dat niet kunnen..........
Ok dan is er dus daadwerkelijk een afspraak ingepland en ja dat vind ik ook niet kunnen.
Heeft u vanmorgen deze tandarts er al over gebeld? Wat zeiden ze daar?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door sjohie »

vlietjvan schreef:Het berustte niet op een fout. Heel het tandartsenbestand wordt aangeschreven.

En nogmaals, het is geen brief in de trant van "Dit doen we nu ook, als u wilt kunt u daar gebruik van maken". Er is gewoon een afspraak gemaakt, die indien ik niet reageer, wordt gedeclareerd, of ik nou kom of niet. Ik vind dat niet kunnen.

Mijn vorige tandarts stuurde een kaartje met, 'In maand ... wordt u verwacht. Maak op tijd een afspraak.'
Dat vind ik normaal. Dat ik ongevraagd wordt ingepland, vind ik absurd.
Het is inmiddels 09.25 op een werkdag, dus ze zullen de telefoon wel opnemen lijkt me, wat zeiden ze toen je ze belde en naar deze hele gang van zaken vroeg?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

vlietjvan schreef:En nogmaals, het is geen brief in de trant van "Dit doen we nu ook, als u wilt kunt u daar gebruik van maken". Er is gewoon een afspraak gemaakt, die indien ik niet reageer, wordt gedeclareerd, of ik nou kom of niet. Ik vind dat niet kunnen.
Kansloos, zowel in praktische als in juridische zin. Op deze wijze komt geen geldige overeenkomst tot stand en is er geen enkele basis voor een doorbelasting als je niet reageert of komt. Voor mij zouden dergelijke acties reden zijn om direct over te stappen. Je weet namelijk direct hoe de tandarts naar je kijkt: als melkkoe.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vroem »

Moneyman schreef:
vlietjvan schreef:En nogmaals, het is geen brief in de trant van "Dit doen we nu ook, als u wilt kunt u daar gebruik van maken". Er is gewoon een afspraak gemaakt, die indien ik niet reageer, wordt gedeclareerd, of ik nou kom of niet. Ik vind dat niet kunnen.
Kansloos, zowel in praktische als in juridische zin. Op deze wijze komt geen geldige overeenkomst tot stand en is er geen enkele basis voor een doorbelasting als je niet reageert of komt. Voor mij zouden dergelijke acties reden zijn om direct over te stappen. Je weet namelijk direct hoe de tandarts naar je kijkt: als melkkoe.
klopt helemaal: handelswijze praktijk deugt niet. Conform de WGBO is het de patient die het initiatief neemt voor het maken van een (vervolg)afspraak. Ik heb zeker in vakantieperiode altijd het geneuzel bij een niet nagekomen afspraak, dat men die afspraak niet zelf gemaakt heeft. Dat doen wij niet, en bij controle van het systeem blijken deze afspraken zonder uitzondering gewoon gemaakt te zijn aansluiten dop de vorige controle, dus op initiatief en zeker met medeweten patient. Die in de meeste gevallen zowel op moment maken ene bevestigingsmail heeft gehad, als een week voor de afspraak een herinnering (mits een mailadres bekend, wat bij 85% van de patiënten inmiddels het geval is).
Maar zonder overleg met patient in persoon zomaar een afspraak inplannen, met deze regels (waar komt die 190 vandaan??? ) kan gewoon niet...!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door Brahms »

Zoals anderen ook al aangeven, ik zou direct onder vermelding van de reden overstappen naar een andere praktijk !

witte angora
Berichten: 30562
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef: Voor mij zouden dergelijke acties reden zijn om direct over te stappen. Je weet namelijk direct hoe de tandarts naar je kijkt: als melkkoe.
Je haalt me de woorden uit de mond.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door renewouters »

vroem schreef: klopt helemaal: handelswijze praktijk deugt niet. Conform de WGBO is het de patient die het initiatief neemt voor het maken van een (vervolg)afspraak. Ik heb zeker in vakantieperiode altijd het geneuzel bij een niet nagekomen afspraak, dat men die afspraak niet zelf gemaakt heeft. Dat doen wij niet, en bij controle van het systeem blijken deze afspraken zonder uitzondering gewoon gemaakt te zijn aansluiten dop de vorige controle, dus op initiatief en zeker met medeweten patient. Die in de meeste gevallen zowel op moment maken ene bevestigingsmail heeft gehad, als een week voor de afspraak een herinnering (mits een mailadres bekend, wat bij 85% van de patiënten inmiddels het geval is).
Maar zonder overleg met patient in persoon zomaar een afspraak inplannen, met deze regels (waar komt die 190 vandaan??? ) kan gewoon niet...!
Worden dit soort dingen binnen jullie beroepsgroep besproken of zijn dit gewoon de rotte appels onder de tandartsen?

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vlietjvan »

vroem schreef:
Maar zonder overleg met patient in persoon zomaar een afspraak inplannen, met deze regels (waar komt die 190 vandaan??? ) kan gewoon niet...!
Het exacte bedrag is Euro 189,24
MO3 aantal 8 Gebitsreiniging per 5 minuten Euro 96,48
MO1 aantal 1 Preventieve voorlichting en/of instructie per 5 minuren Euro 12,06
A10 aantal 6 Geleidings-, infiltratie- en/of intraligamentaire verdoving Euro 80,70

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vlietjvan »

sjohie schreef: Het is inmiddels 09.25 op een werkdag, dus ze zullen de telefoon wel opnemen lijkt me, wat zeiden ze toen je ze belde en naar deze hele gang van zaken vroeg?
Mijn "Het berustte niet op een fout..." was naar aanleiding van het telefonisch onderhoud.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagde afspraak met afmeldplicht

Ongelezen bericht door vroem »

vlietjvan schreef:
vroem schreef:
Maar zonder overleg met patient in persoon zomaar een afspraak inplannen, met deze regels (waar komt die 190 vandaan??? ) kan gewoon niet...!
Het exacte bedrag is Euro 189,24
MO3 aantal 8 Gebitsreiniging per 5 minuten Euro 96,48
MO1 aantal 1 Preventieve voorlichting en/of instructie per 5 minuren Euro 12,06
A10 aantal 6 Geleidings-, infiltratie- en/of intraligamentaire verdoving Euro 80,70
dat vind ik knap... mag helemaal niet ingepland zonder vooraf overleg. Daarnaast vind ik het knap dat ze zomaar weten hiervoor een half uur uit te trekken, en dat er ook maar even 6x verdooft gaat worden. Hebben blijkbaar nooit gehoord van informed consent...
(toestemming die een patiënt geeft voor de behandeling, wat alleen kan na vooraf geïnformeerd te zijn over probleem en behandeling, en kosten ervan.)
Weggaan is niet genoeg, dit is rijp voor de IGZ of tuchtraad....Zwaar in strijd met de WGBO.

Gesloten