Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
01 dec 2022 19:20
Je droomt maar lekker verder... geloof jij nu echt dat een Kroatisch ziekenhuis de Nederlandse codes in zijn administratie gaat gebruiken? Daar is het hele systeem toch niet op ingericht? En hoe moet het ziekenhuis in Kroatië weten welke Nederlandse codes van toepassing zijn? Moeten ze de factuur dan ook maar in het Nederlands opstellen, zodat het allemaal makkelijker en overzichtelijker wordt voor Univé?
Denken in onmogelijkheden is de makkelijkste weg. Een factuur opmaken is meer dan wat Kroatische onleesbare woorden neerzetten en hopen dat iemand het kan vertalen. Vragen kan altijd of er een referentie opgezet kan worden. Net zo goed dat op de factuur de persoonlijke gegevens van de patiënt komt te staan.
Ik zeg niet dat ze overal ter wereld de Nederlandse codes moet gaan gebruiken, ik zeg dat er gevraagd kan worden of ze die codes er bij kunnen zetten. Net zo goed dat "ambulancevervoer" erg algemeen is en dat je er of op de factuur er bij kan laten zetten "ivm aandoening x". Of dat je ter plekke met de verzekering overlegd en dat je een doktersverklaring kan doorsturen.
Achteraf gaan hopen dat het goed gaat komen gaat niet werken. Je krijgt 1 keer een factuur en vooraf kan je zorgen dat die factuur voldoet aan de eisen van de verzekeraar.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebben ze in Kroatië dan ook DBC codes? Misschien wordt alles wel apart in rekening gebracht, dokter pleister, zuster, ga maar door.

Ambulancevervoer “want mijnheer had geen zin om te lopen”. Zoiets?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zouden Nederlandse artsen en ziekenhuizen allerlei buitenlandse codes hun facturen zetten voor vakantiegangers die hier behandeld zijn? Ik kan het me niet voorstellen.

Nederlandse artsen verstrekken overigens ook geen medische verklaring over patiënten die ze onder behandeling hebben, zie bv deze informatie van de KNMG, met onderaan een brief in vier talen.

Ik vind dat Univé zich wel erg formalistisch opstelt. Natuurlijk moet fraude worden voorkomen, maar aan de hand van de verklaring van de verzekerde, de facturen en de betaalgegevens, moet Univé volgens mij echt wel kunnen beoordelen of het aannemelijk is of de kosten voor vergoeding in aanmerking komen. Maar dat moeten ze wel willen en daar lijkt het aan te schorten.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb helaas diverse malen in het buitenland medische hulp moeten inroepen. Dokter, ambulance, opname en ga maar door.

De laatste keer heb ik pas bij een noodgedwongen terugkeer naar Nederland met een ligtaxi contact opgenomen met mijn reisverzekering. Werd keurig geregeld. Alle eerder gemaakte kosten van ziekenhuis, medicijnen, hulpmiddelen en ambulance werden zonder vragen door de zorgverzekeraar vergoed, zonder contact of toestemming vooraf.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Het is nogal wat. Univé wil niet de kosten van de ambulance, spoedeisende hulp en de vertaling van de medische gegevens betalen.
Het zal dan niet gaan om een ongeluk of hartaanval oid, want dan staat de noodzaak vast.
Patiënt hoefde niet opgenomen te worden.
Alles zal afhangen van wat er met de patiënt aan de hand was en dat schrijft ts niet.
Ook al eens meegemaakt in het buitenland. Reisgenoot viel op straat flauw. In ambulance en ziekenhuis werd om verzekeringspapieren gevraagd. Alle kosten die werden door de zorgverzekering vergoed. In het ziekenhuis contact opgenomen met de zorgverzekering.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
01 dec 2022 22:28
Zouden Nederlandse artsen en ziekenhuizen allerlei buitenlandse codes hun facturen zetten voor vakantiegangers die hier behandeld zijn? Ik kan het me niet voorstellen.

Nederlandse artsen verstrekken overigens ook geen medische verklaring over patiënten die ze onder behandeling hebben, zie bv deze informatie van de KNMG, met onderaan een brief in vier talen.

Ik vind dat Univé zich wel erg formalistisch opstelt. Natuurlijk moet fraude worden voorkomen, maar aan de hand van de verklaring van de verzekerde, de facturen en de betaalgegevens, moet Univé volgens mij echt wel kunnen beoordelen of het aannemelijk is of de kosten voor vergoeding in aanmerking komen. Maar dat moeten ze wel willen en daar lijkt het aan te schorten.
U heeft het over een geneeskundige verklaring, dat is heel wat anders dan een diagnose op papier van de behandelend arts op locatie op verzoek van een verzekering.
Als Univé n.a.v. de nota en de diagnose op papier op had kunnen maken dat het spoedeisend was, dan hadden ze verder geen vragen gesteld.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
01 dec 2022 21:41
Hebben ze in Kroatië dan ook DBC codes? Misschien wordt alles wel apart in rekening gebracht, dokter pleister, zuster, ga maar door.
Alleen als je 'onverzekerd' binnenkomt.

Verder is het goede antwoord al langsgekomen: neem, zodra het kan, contact op met je verzekeraar in Nederland. Dan wordt er een 'case' aangemaakt en is het alleen wachten op de rekeningen. Die worden niet altijd 100% vergoed, hangt van de polisvoorwaarden en verzekeraar af.

Het vertalen van de factuur = legalisatie.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts kon nu ook “wachten” op de rekeningen.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Die ambulance in Kroatie wordt nog steeds uit de Nederlandse basiszorgverzekering vergoed, maar wel tegen het NEDERLANDSE tarief. (ca 700 euro)
De MEERKOSTEN kun je aanvullend verzekeren via bijv. een, al dan niet, doorlopende reisverzekering.
Ben ik toch benieuwd hoeveel die ambulance dan wel niet gekost heeft.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Albert, even lezen. Univé vergoedt niets van die ambulance. Overigens denk ik niet dat de ambulances in Kroatië meer kosten dan hier.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jammer dat TS nergens meer op reageert, ik hoop dat het intussen is opgelost en Univé heeft betaald.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door rwolters »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 10:42
:roll: Volstrekt logisch, er is een panieksituatie in het buitenland en je gaat eerst de polisvoorwaarden opzoeken en doornemen voordat je de hulpdiensten inschakelt.
Dat hoort gewoon bij de voorbereiding van je reis. Maar Nederlanders zijn tegenwoordig zulke gepamperde sneeuwvlokjes dat iedereen maar verwacht dat alles geregeld wordt en als het tegenzit moet een ander schuldig zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door moederslink »

rwolters schreef:
06 dec 2022 13:09
Maar Nederlanders zijn tegenwoordig zulke gepamperde sneeuwvlokjes dat iedereen maar verwacht dat alles geregeld wordt (...)
Deze woorden lees ik steeds vaker , helaas geldt dit voor veel jongere mensen, is mijn indruk.
Zou het kunnen komen door overcompensatie?
Geen kwalitatieve oprechte zorg, aandacht, affectie, tijd?

bertconny
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2022 19:27

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door bertconny »

bedankt voor jullie reacties,
inmiddels zijn we weer een paar weken verder en er woord nog steeds van alles gevraagd (betaalde rekeningen enz)
hebben nog steeds een klein beetje hoop ,dus afwachten maar

Plaats reactie