Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bertconny
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2022 19:27

Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door bertconny »

o.s. brief hebben we aan zorgverzekering geschreven ,graag reakties


Geachte Univé,
Wij schrijven jullie deze brief om ons ongenoegen te uiten over de
huidige situatie. We hebben diverse keren contact gehad, en we zijn
wederom niet gehoord.
Op 27 juni 2022 hebben wij noodgedwongen gebruik moeten maken van
de ambulance en spoedeisende hulp in Kroatië. Omdat wij niet bekend
zijn met de taal en hulpverlening hebben we ter plaatste gehandeld.
Na afloop kwam het factuur, en bij indienen waren er al flink
moeilijkheden, zo moest het factuur professioneel vertaald worden. Dit
hebben we laten doen en hebben deze kosten gemaakt. Nu blijkt
wederom dat jullie er niets mee kunnen omdat er niet op zou staan dat
het om spoedeisende hulp gaat. Een ambulance, laat je nooit voor de
grap komen, en zeker niet als er sprake is van een acute nood/paniek
situatie. Nu zitten we dus op 3 flinke facturen, plus de kosten van het
vertalen en jullie weigeren mee te denken, ik denk.. dat dit niet helemaal
de bedoeling kan zijn. Gezien ook in de polisvoorwaarden staat dat een
stuk uit de basisverzekering vergoed word.
We hebben nogmaals het ziekenhuis aangeschreven, maar zei gaan en
kunnen geen facturen aanpassen, en zei vinden heel duidelijk dat dit om
een spoedeisende hulp gaat. We worden dus van kastje naar de muur
gestuurd.
Ik zou jullie nogmaals willen vragen om even in onze situatie te duiken
en kijken wat nu mogelijke opties zijn. En of jullie toch eventueel wat
kunnen betekenen in de kosten.
Wij weten inmiddels niet meer waar we het moeten zoeken we betalen
keurig altijd onze premie, en voelen ons nu wel in de steek gelaten.
mail is ook na u verstuurd met documenten

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Univé:
“Er is sprake van spoedeisende zorg wanneer u tijdens uw vakantie of tijdelijk verblijf in het buitenland (korter dan 1 jaar) onverwacht medische zorg nodig heeft en de behandeling niet kan wachten totdat u terug bent in Nederland. Bel bij spoedeisende hulp of bij twijfel altijd de Univé Alarmcentrale voor zorg: +31 40 297 5750 (24/7 bereikbaar). “

Heeft u contact opgenomen met de Univé Alarmcentrale vóór het vervoer per ambulance en de opname om te overleggen?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door PGros »

Als spoedeisende hulp nodig is ga je niet eerst een alarmnummer in nederland bellen. Omstanders helpen je meestal en alles wordt voor je gebeld ivm taalproblemen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

PGros schreef:
01 dec 2022 10:34
Als spoedeisende hulp nodig is ga je niet eerst een alarmnummer in nederland bellen. Omstanders helpen je meestal en alles wordt voor je gebeld ivm taalproblemen.
Toch wordt dat wel aangeraden, want wat de één spoedeisend vindt, vindt de ander dat je gemakkelijk daarmee zelf naar de seh kunt gaan. Ambulancevervoer is niet altijd nodig, zie de reactie van Univé.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

bertconny schreef:
28 nov 2022 19:40
Omdat wij niet bekend zijn met de taal en hulpverlening hebben we ter plaatste gehandeld.
Hoewel de zin enigszins krom is, is het wel duidelijk dat TS gedaan heeft wat het beste leek, en vooral: waarom. Maar waarom moest de Univé alarmcentrale worden gebeld? Als je hier in Nederland spoedeisende hulp nodig hebt bel je toch ook niet eerst de verzekeraar om toestemming te vragen? Ik vind het maar raar, sorry.

Of Univé wel of niet correct heeft gehandeld, er zit hoe dan ook een leermoment in. Maar voor wie, wat en hoe, dat weet ik ook niet.

TS: heb je ook de mail verstuurd waarin het ziekenhuis aangeeft dat voldoende duidelijk is dat het wél om spoedeisende hulp gaat? Enne.... waarom moesten jullie op eigen kosten voor een vertaler zorgen? Nota bene in een land waar onder andere overheidsdocumenten in verschillende talen worden verstrekt? Nota is nota zou je zeggen...
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 dec 2022 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 10:42
:roll: Volstrekt logisch, er is een panieksituatie in het buitenland en je gaat eerst de polisvoorwaarden opzoeken en doornemen voordat je de hulpdiensten inschakelt.
Je hoeft de polisvoorwaarden niet eerst door te lezen, op je zorgverzekeringspas staat het telefoonnummer van de Alarmcentrale Zorg.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Goed, wordt je aangereden en lig je in de kreukels op straat, dus volgens Unive moet je dan eerst Unive bellen voordat je op hun kosten gebruik mag maken van een ambulance?

Gekkigheid, dien een klacht in.

https://www.skgz.nl/klacht-indienen/?ad ... gKyivD_BwE

Misschien betaalt uw reisverzekering de kosten van het vertalen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zie dat er nogal veel ingevuld wordt, laten we de reactie van TS eerst maar eens afwachten.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 11:25


Ik kan je verzekeren dat je in een noodsituatie in Kroatie niet je zorgverzekeringspas gaat zoeken, om een nummer in Eindhoven te bellen om uit te leggen wat er aan de hand is en toestemming te vragen om een ambulance te mogen bellen.
Het gaat er hier juist om of Univé het wel een noodsituatie vond.
Er wordt in het buitenland veel gefraudeerd met zorgkosten die in Nederland gedeclareerd worden, vandaar dat Univé hier voorzichtig mee is.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het belangrijkste is om vooraf te weten wat er gedaan moet worden. Dus niet achteraf bij de factuur gaan zoeken, maar vooraf weten wat er gedaan moet worden. En neen, eerst de verzekeraar bellen als je in de kreukels ligt is van de zotte, maar zodra het slachtoffer in het ziekenhuis ligt kan er al wel contact gezocht worden.
Weinigen zijn bekend met EHIC. Dat geeft al aan dat weinigen goed voorbereid naar het buitenland gaan. We gaan er maar van uit dat alles hetzelfde werkt als thuis, maar dat is niet zo.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie vooral een verzekeraar (die me als werkgever trouwens het laatste zetje richting de WAO heeft gegeven) die teveel van de regeltjes is. Waarbij ik niet helemaal snap hoe iemand achter een bureau in Nederland via de telefoon kan bepalen of iets wel of niet spoedeisend is, terwijl ze de taal van het betreffende land ook al niet spreekt. Immers, de nota moest door TS vertaald worden, zelf kunnen ze dat niet.

Maar goed, ik heb het altijd al een vreemd bedrijf gevonden, ook toen ik er werkte.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat betreft de vertaalkosten, veel zorgverzekeraars eisen dat de zorgnota’s uit het buitenland in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn opgesteld. Een eventuele vertaling daarvan is altijd voor eigen rekening.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
01 dec 2022 11:30
Het belangrijkste is om vooraf te weten wat er gedaan moet worden. Dus niet achteraf bij de factuur gaan zoeken, maar vooraf weten wat er gedaan moet worden. En neen, eerst de verzekeraar bellen als je in de kreukels ligt is van de zotte, maar zodra het slachtoffer in het ziekenhuis ligt kan er al wel contact gezocht worden.
Het probleem zit hem voor de TS in het vervoer naar het ziekenhuis... :wink:

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
01 dec 2022 11:32
Het probleem zit hem voor de TS in het vervoer naar het ziekenhuis... :wink:
Ik vraag me dan af: als het echt spoedeisende hulp was, waarom is het ziekenhuis dan niet bereid dit op de nota te zetten?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 11:25
Ik kan je verzekeren dat je in een mogelijke noodsituatie in Kroatie niet je zorgverzekeringspas gaat zoeken,
Ik kan je verzekeren dat verschillende hulpverleners in Nederland bij verschillende gelegenheden verbaasd waren dat ik dat pasje altijd bij me heb, juist voor noodgevallen... :wink:
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 dec 2022 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Eens met voorgaande, als je nog zaken moet uitzoeken / regelen nadat het ongeluk gebeurd is ben je simpelweg te laat. Vooraf goed uitzoeken wat je zorgverzekering wel en niet denkt en je desgewenst aanvullend verzekeren is zeker verstandig.
Bij een wintersport denken mensen er vaker aan, transport per helikopter, gipsvlucht e.d. zitten doorgaans niet in de basisverzekering en zul je separaat moeten verzekeren (doe je dan niet dan kunnen zelfs de transportkosten extreem oplopen).
In het geval van TS heeft Univé een aantal regels waar je je aan zult moeten houden, en je daarvan vooraf op de hoogte stellen (en evenlueel aanvullende aktie ondernemen) is het minste wat je bij een buitenland reis zou moeten doen.
Doe je dat om welke reden dan ook niet of ga je er blind vanuit "dat het wel goed zal gaan" dan is het ook niet terecht dat je achteraf gaat klagen.
Laatst gewijzigd door Veldt01 op 01 dec 2022 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
01 dec 2022 11:36
witte angora schreef:
01 dec 2022 11:32
Het probleem zit hem voor de TS in het vervoer naar het ziekenhuis... :wink:
Ik vraag me dan af: als het echt spoedeisende hulp was, waarom is het ziekenhuis dan niet bereid dit op de nota te zetten?
@ Lowieze: misschien zou je ook eens kunnen lezen wat er staat?
bertconny schreef:
28 nov 2022 19:40
We hebben nogmaals het ziekenhuis aangeschreven, maar zei gaan en
kunnen geen facturen aanpassen, en zei vinden heel duidelijk dat dit om
een spoedeisende hulp gaat.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
01 dec 2022 11:41
Lowieze schreef:
01 dec 2022 11:36
witte angora schreef:
01 dec 2022 11:32
Het probleem zit hem voor de TS in het vervoer naar het ziekenhuis... :wink:
Ik vraag me dan af: als het echt spoedeisende hulp was, waarom is het ziekenhuis dan niet bereid dit op de nota te zetten?
@ Lowieze: misschien zou je ook eens kunnen lezen wat er staat?
bertconny schreef:
28 nov 2022 19:40
We hebben nogmaals het ziekenhuis aangeschreven, maar zei gaan en
kunnen geen facturen aanpassen, en zei vinden heel duidelijk dat dit om
een spoedeisende hulp gaat.
Ja, “zij” vinden het duidelijk, maar Univé niet. Als een verzekerde daardoor in de problemen komt, zou het ziekenhuis toch een verklaring af kunnen geven?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens, de discussie hier over de alarmcentrale is helemaal niet de discussie tussen TS en Univé... :wink:

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
01 dec 2022 11:45
Overigens, de discussie hier over de alarmcentrale is helemaal niet de discussie tussen TS en Univé... :wink:
Toch wel, de Alarmcentrale Zorg kan gelijk beslissen of iets spoedeisend is of niet.
Eventueel na een gesprek met de zorgverlener ter plaatse.

Plaats reactie