LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Yaseka
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:35

Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door Yaseka »

Bij wet vastleggen. Iemand die geen orgaandonor is. mag ook geen orgaan ontvangen!
Deze week weer een oproep voor orgaandonoren. Tot mijn ongeloof zouden er in 2004 nog geen 300 donoren zijn???!!! Ik vind het absoluut onbegrijpelijk dat er zoveel mensen zijn die hun organen niet beschikbaar willen stellen. Zelf heb ik in 1970 een brief opgesteld waarin ik mijn lichaam en/of mijn organen ter beschikking stel, en heb sinds dag 1 het officiele codicil. Ik vraag mij af waaróm mensen geen orgaandonor willen zijn. In mijn omgeving krijg ik nóóit een duidelijk antwoord, het is altijd "nou daarom niet". Maar wat nu als je éígen leven afhankelijk word van een nieuwe nier, long, o.id? Géén donor willen zijn, maar wél een donor orgaan willen ontvangen? Er zijn zóveel mensen, zélfs véél jonge kinderen die onnodig dood gaan omdat er geen orgaan ter beschikking is! Hoe schrijnend!! Maar ach,,, het is niet mijn kind, dus "so what?". Of............

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door kiz »

Ik vraag mij af waaróm mensen geen orgaandonor willen zijn.
Omdat ik geen zak reserve-onderdelen ben. Dáárom wil ik geen orgaandonor zijn.
Maar wat nu als je éígen leven afhankelijk word van een nieuwe nier, long, o.id?
Dan ga ik dood.
Géén donor willen zijn, maar wél een donor orgaan willen ontvangen?
Waar maak je uit op dat ik wél een orgaan zou willen ontvangen?
Maar ach,,, het is niet mijn kind, dus "so what?". Of............
Mijn kinderen mogen, zodra ze een bewuste keuze kunnen maken, gerust een andere keuze maken dan ik. Is hun goed recht, zoals het mijn goed recht is om géén donor te willen zijn. Mijn partner wil wél donor zijn en dat zal ik (indien de situatie zich voordoet) ook gewoon respecteren.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door eeliane »

Het is niet dat de mensen hun organen niet willen afstaan mar meer de angst er om heen, stel je voor dat ik nog niet helemaal dood ben en dan halen ze al m'n organen er al uit wel of niet zonder toestemming van anderen...
Als diegene die de orgaandonatie regelen eens een programma zouden maken met een goede uitleg over de manier waarop men de dood constateert en hoe de begeleiding in izjn werk gaat met het toestaan van orgaan transplantatie etc dan zouden minder mensne bang zijn en zich misschien gaan aanmelden. En waarom mag je niet weten waar de organen naar toe gaan als nabestaanden? Als je dat weet kan er misschien een kontakt gelegd worden met de ontvangers (die dat misschien ook wel willen)om gewoon eens te zien hoe goed organen terecht kunnen komen, Hoe een overledene ook nog iemand anders zijn leven kan redden. Maar zolang het allemaal een duistere bedoening blijft zonder openheid en goede voorlichting zal er altijd een tekort blijven...

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door tinne »

Ik heb mijn codicil ook niet ingevuld, maar mijn man en kinderen weten echt wel wat de bedoeling is.

Ja, ik ben (potentieel) donor.

mvrgr. Tinne

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door mens »

Het lijkt mij geen verkeerd plannen om mensen zich in "tweerichtingsverkeer" uit te laten spreken over orgaandonatie. Dus of je wilt het wel, of helemaal niet. Dus zowel donor zijn, als donormateriaal ontvangen of geen donor zijn en geen donormateriaal ontvangen.

Ieder heeft het recht om zelf te kiezen, daar mag wat mij betreft nooit aan getornd worden. Maar ik krijg zelf een nare smaak in mijn mond van mensen die niet willen geven, maar wel willen ontvangen.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door Sunbow »

Ik wil niet geven en ook niet ontvangen (dit laatste kan helaas nog niet vastgelegd worden, maar zou dus graag een ik wil niet ontvangen codicil hebben).

reden: als je bijvoorbeeld hoort dat iemand naa een harttransplantatie 180 graden van karakter vernadert, wie zegt mij dan dat hij na transplantatie niet het karakter van de donor heeft overgenomen. Verder geloof ik in karma en re-incarnatie en geloof ik dat karmische iinormatie tot aan de echte dood wel eens in organen opgeslagen kan liggen.

Als andere mensen een andere keus maken: alle respect.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door mens »

Ik vind reacties zoals die van Sunbow en Kiz heel eerlijk en realistisch. Ze hebben (vind ik) goede goede argumenten om geen donor te willen zijn en ook niet te willen ontvangen.

Helaas zijn er ook mensen, die aan de ene kant zeggen dat ze geen organen willen doneren, maar er aan de andere kant wel één zouden willen ontvangen (als dat ooit noodzakelijk wordt). Dat vind ik gewoon zo oneerlijk aanvoelen! Wel op de wachtlijst gaan staan, terwijl je zelf nooit van plan bent / was te delen.
Vandaar dat ik pleit voor een systeem waarbij mensen zich over in één keer uitspreken over donatie en transplantatie.
Voor wat, hoort wat.

Yaseka
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:35

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door Yaseka »

Jammer dat er niet méér reacties zijn! Ik wil nogmaals even héél duidelijk stellen dat ik de meningen van andersdenkenden absoluut respecteer! Toch wil ik graag op een paar reacties reageren. Eeliane vind dat het in een schimmengebied zit. Maar er zijn toch heel wat TV programma's, en nóg meer folders en andere documentatie verschenen waarin word uitgelegd hoe er mee word omgegaan. Meest belangrijke is misschien wel te weten dat artsen niet "even snel kijken"of iemand wel dan niet is overleden. Dit gebeurt door meerdere personen én apparaten zoals o.a. een hartmonitor. Hersendood wil niets anders zeggen dat de persoon wel dégelijk is overleden, maar dat het hart nog werkt door apparaten waar hij/zij is aangekoppeld. Als iemand komt te overlijden, word er in de 1e plaats met de nabestaanden gesproken natuurlijk. Daarbij wordt gevraagt en/of besproken of diegene donor is, zoja dan word aan de nabestaanden precies uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat. Heel kort komt het hier op mneer: De organen van een overledene moeten geschikt zijn voor een ontvanger. Het gaat dan om o.a. de zelfde bloedgroep. Als een patiënt "geschikt" is, word deze direct opgeroepen voor opname (als hij/zij niet in het ziekenhuis op een donor ligt te wachten). Na nog wat laatste tests word daarna over het algemeen tegelijkertijd het nodige orgaan orgaan van de overleene verwijderd, en bij de patiënt weer ingebracht.
Waarom er in Nederland standaart voor is gekozen dat nabestaanden niet mogen weten wie de ontvanger is, is mij ook een doorn in het oog! Laat mensen dat zélf beslissen, we zijn geen kleuters! En ook ik heb moeite met mensen die géén donor willen zijn, maar wél een of meer organen willen ontvangen indien nodig. Ik vind dit egoistisch en een beetje respectloos. Het is bijna "niet willen betalen voor de boodschappen die je doet".
Ik blijf hopen dat steeds meer mensen zich zullen opgeven als donor, want ik vind het hartverscheurend dat er zóveel mensen m.n. kinderen min of meer onnodig sterven. En,,laten we eerlijk zijn ,,,,,,als we dood zijn hebben we geen nieren, lever, huid, enz, meer nodig toch? Doe er dan iets goeds mee!

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik krijg een hele nare smaakt als mensen niet willen geven en wel ontvangen. Door o.a. dit soort mensen is mijn vader voor bijna 11 jaar terug overleden.
Ik had, sinds ik van orgaandonatie wist, (lagere school, mijn pa was nog niet eens ziek) een geschreven papiertje dat de wereld mijn organen mag hebben. Vanaf het moment dat het geregistreerd kon worden heb ik dat gedaan en moeder, schoonouders en man WETEN wat IK wil en dat ik er vanuit ga dat MIJN wens gerespecteerd word en ik dus, als de mogelijkheid daar is, ik helemaal leeg gehaald mag worden.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Ze mogen van mij alles hebben hoor !!!
De weinige organen die ik tegen die tijd
nog niet kapotgerookt , gezopen of geleefd heb,
daar heb ik toch niks meer aan.

Geef mijn longen maar aan een verstokte roker
zodat ie nog wat jaartjes door kan paffen !!!

Voor mijn lever heb ik een loterij in gedachten
bij de plaatselijke slijtery....

> wie het meeste kan zuipen in 5 minuten krijgt m <

weet ik tenminste dat mijn lever nog hard werkt
als ik onder de groene zoden lig !!!

Mijn gehele huid gaat wat mij betreft naar het
brandwondencentrum Beverwijk !!!

Mijn botten gaan naar Afrika...
Kunnen ze van die mooie beeldjes van maken,
inplaats van van IVOOR !!!

En mijn schedel komt op de koffietafel als asbak !!!

Dit alles onder voorwaarde dat mijn vrouw en kinderen
het er mee eens zijn.....

zij zijn namelijk de genen die ermee moeten leven,
NIET IK !!!

(nee ik heb geen codicil maar zou graag orgaan ontvangen,
ook als mijn familie mijn organen niet wil afstaan !!! )

> cybertomaat <

Toolboy

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik stel alles beschikbaar wat er dan nog van over is.

Wat kun je nog meer voor je mede mens doen.
En het maakt mij geen drukker uit waar mijn eventuele bruikbare organen naar toe gaan.
Het gevoel dat ik een mede aardbewoner heb kunnen helpen maakt me al blij

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door NAK »

Tot mijn ongeloof zouden er in 2004 nog geen 300 donoren zijn???!!! Ik vind het absoluut onbegrijpelijk dat er zoveel mensen zijn die hun organen niet beschikbaar willen stellen.
Naar mijn mening is de donor organisatie, het ministerie van volksgezondheid, daar zelf schuldig aan.

Ik liet mij in 1992 registreren als orgaan en weefsel donor.
Na mijn aanmelding kreeg ik een keurige bedankbrief en een registratiekaartje waarop stond dat mijn organen en weefsel na overlijden gebruik konden worden.

In 1998 kreeg ik echter een een nieuwe registratiekaart waarop ander maal vermeld stond dat ik donor ben, maar dat mijn alvleesklier, bloedvaten, hartkleppen, longen lever, nieren en spierweefsel daarvan uitgezonderd waren.

Met andere woorden; zonder dat iemand mij gezien of gekeurd heeft worden er uitzondering bepaald.

Vreemd dat er dan geroepen wordt dat er te weinig donoren zijn.

Het lijkt mij dat deze vorm van registratieschap weinig zin heeft.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door mens »

We zitten hier een lans te breken voor het beschikbaar stellen van organen na je dood. (Gelukkig?) Weet je vooraf niet of jouw organen daadwerkelijk bruikbaar zullen zijn.

Mag ik daarom nog een lans breken voor een andere vorm van donatie? Je kunt, bij leven, bloed doneren.
Het doneren van plasma gebeurt op regelmatige basis. Wanneer je vol bloed doneert, wordt je een paar keer per jaar gevraagd. Het kost niet veel tijd en je redt er levens mee!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door SJZ »

eden: als je bijvoorbeeld hoort dat iemand naa een harttransplantatie 180 graden van karakter vernadert,
Ha ha, het hart is gewoon een holle spier die bloed pompt en die heeft niks met je karakter te maken. (dat is alleen figuurlijk zo).

En nee, het hart ziet er ook niet uit zoals kinderen dat op de muur tekenen!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door NAK »

(Gelukkig?) Weet je vooraf niet of jouw organen daadwerkelijk bruikbaar zullen zijn
.
Dat dacht ik ook, maar bij de donor organisatie blijkt men het wel op voorhand te weten..........

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door mens »

Zou het niet gewoon een foutje kunnen zijn?
Er zijn nl. mensen die op voorhan opgeven welke organen ze niet af willen staan. Mogelijk is er onbedoeld zoiets bij jou ingevuld?
Persoonlijk zou ik het even navragen. Het zou toch zonde zijn als jouw organen uitendelijk niet gebruikt worden, terwijl ze misschien wel geschikt waren.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door NAK »

Mens, (what's in an name)

Je begint echt menselijke trekken te vertonen.

Ik geef duidelijk aan wat er is gebeurd en toch trek je mijn woorden in twijfel.

Ik zal het kort en duidlijk aangeven.
Zou het niet gewoon een foutje kunnen zijn?
Neen
Er zijn nl. mensen die op voorhan opgeven welke organen ze niet af willen staan. Mogelijk is er onbedoeld zoiets bij jou ingevuld?

Dat kan niet want de aanmelding ging in die tijd in een gesloten enveloppe naar de organisatie.
Persoonlijk zou ik het even navragen.
Waarom?
Het zou toch zonde zijn als jouw organen uitendelijk niet gebruikt worden, terwijl ze misschien wel geschikt waren.

Waren..... ????

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door mens »

Ik geef duidelijk aan wat er is gebeurd en toch trek je mijn woorden in twijfel.
Sorry als ik die indruk wek, ik trek je woorden absoluut niet in twijfel. Ik geloof gelijk dat jij je hebt opgeven en vervolgens een kaartje krijgt, waarop bepaalde organen zijn uitgesloten.

Wat ik bedoel is; bij het invoeren / overzetten van jouw gegevens, kan er een foutje gemaakt zijn bij de organistatie die deze gegevens bewaard. Een vermoeide tikgeit, die op een duffe maandagochtend de verkeerde hokjes aanklikt. Zoiets had ik in gedachte. Moet geen probleem zijn om dat even goed in te laten voeren....

En wat betreft dat waren, ik spreek niet over de staat van je organen nu, maar over vele vele jaren, na een lang, gezond en gelukkig leven. Stel dat ze de betreffende organen niet gebruiken maar begraven / cremeren. Dan zijn ze daarna niet meer geschikt, terwijl ze het misschien wel waren.[/i]

Yaseka
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:35

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door Yaseka »

Ik kom toch nog een keertje terug, en wel naar aanleiding van "de grote donorshow"van BNN vanavond! Vanaf het moment dat ik van dit programma hoorde was ik laaiend enthousiast, éindelijk word er op grote schaal aandacht besteed aan het onvoorstelbare tekort aan organen! Ik had er óók geen moeite mee dat iemand op zo;n manier zijn of haar orgaan c.q. organen beschikbaar zou stellen. Er is dan weer een leven gered? En dát is het énige dat telt! En Den Haag?,,,,,,,,,Zoals verwacht spraken ze er schande van,,,,,,maar dat ze er zélf niets aan doen, dáár hoor je ze niet over! En nu? Wat zúllen ze op hun neus kijken, ze hebben zichzelf weer eens wereldwijd voor schut gezet! Oordelen over iets zonder te onderzoeken hoe het inelkaar zit! BNN, ik vond het GEWELDIG! Nú heeft het eindelijk de aandacht die het verdient!!! En wat zal de wereld lachen om dit kikkerlandje met H.P. als hoofd Kermit!

Toolboy

Re: Orgaandonor, niet geven is niet ontvangen.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wat een geweldige uitzending

BNN heeft geschiedenis geschreven vannavond.

Ik hoop dan ook echt dat nu velen zullen beseffen dat er donoren nodig zijn ,en zich dan ook aanmelden.
Denk verder dan uw neus lang is het zal uw kind of family lid maar zijn die door een orgaan donor door kan leven

Gesloten