LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pacemaker

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
voerpijl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2010 22:30

pacemaker

Ongelezen bericht door voerpijl »

ik draag al zo'n 13 jaar een pacemaker die er voor zorgt dat mijn hartslag niet te laag wordt.
dit apparaat dient ieder jaar gecontroleerd te worden door de pacemaker technicus.
aangezien het nederlandse systeem van afrekenen van ziekenhuis naar zorgverzekeraar alleen werkt met zogenaamde DBC's,moet ik dus steeds 385 euro betalen voor een controle die eigenlijk maar 87,- euro kost.
dat komt omdat de cardioloog het nodig vindt om aan mij te vragen hoe het gaat en dan met een ferme handdruk zegt, tot volgend jaar.
ondanks al mijn protesten krijg ik het niet voor elkaar om alleen mijn pacemaker te laten controleren.
de laatste keer ben ik zelf tot actie overgegaan en heb ik wel mijn apparaat laten testen, maar geen bezoek aan de cardioloog gebracht, dit in overleg met receptie van de cardioloog.
tot mijn verbazing kreeg ik nu geen rekening van 385 euro maar van 260 euro.
mijn protest bij het ziekenhuis leverde niets op, zij gaven aan dat ze alleen met DBC's kunnen werken.
ik informeerde verder en nu blijkt dat als mijn huisarts de controle zou aanvragen het wel voor 85,euro kan.
mijn grote probleem is: wat heeft het werken metDBC's voor voordeel voor de patiënt?
ik heb inmiddels duizenden euro's betaald aan zorg die absoluut niet nodig is en ik voorzie, door de starheid van de ziekenhuizen dat dit niet ophoudt.
mijn pensioen is nog steeds op guldenbasis aangezien dit alleen maar is verlaagd in de loop der jaren, ik kan het bijna niet meer betalen.
waarom kan een zieken huis naast DBC's ook niet werken met losse controle rekeningen werken, het voordeel hoeft toch niet alleen bij het ziekenhuis te liggen, ik heb inmiddels mijn pacemaker al 5x betaald.
groet voerman

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door berndv »

voerpijl schreef:
25 jan 2019 13:33
mijn protest bij het ziekenhuis leverde niets op, zij gaven aan dat ze alleen met DBC's kunnen werken.
en dat is niet iets waar het ziekenhuis voor kiest, daarvoor zou je bij de NZA moeten zijn, die bepalen de DBC codes. Deze standaard in codes wordt door alle zorgverleners en verzekeraars gehanteerd. Nu kan op basis van de DBC direct gezien worden wat en hoe de vergoeding moet plaatsvinden. Als het ziekenhuis maar willekeurig zou gaan factureren met een omschrijving, zou iedere factuur handmatig gecontroleerd moeten worden en op basis van de door het ziekenhuis gehanteerde omschrijving vertaald moeten worden naar een vergoeding (of geen vergoeding).

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou juist blij moeten zijn dat u zo goed onder controle blijft en ook dat u verder blijkbaar helemaal geen ziektekosten hebt. Heel uitzonderlijk voor iemand met al 13 jaar een pacemaker.

Tikfout hersteld.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 25 jan 2019 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door Costnix »

Misschien heeft u hier iets aan, de webstek van het NZA. U kunt hier de ziekenhuistarieven opzoeken.

https://zorgproducten.nza.nl/ZoekZorgproduct.aspx

Wel een taaie kost. De tarieven voor 2019 verhoogd.t.o.v. 2018

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
25 jan 2019 14:49
U zou juist blij moeten zijn dat u zo goed onder controle blijft en ook dat u verder blijkbaar helemaal geen ziektekosten hebt. Heel uitzonderlijk voor iemand met al 17 jaar een pacemaker.
Mee eens, en beter 5 x betaald dan te laat.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
25 jan 2019 14:49
Heel uitzonderlijk voor iemand met al 17 jaar een pacemaker.
De patiënt geeft zelf 13 jaar aan.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BL2 schreef:
25 jan 2019 18:16
Lady1234 schreef:
25 jan 2019 14:49
Heel uitzonderlijk voor iemand met al 17 jaar een pacemaker.
De patiënt geeft zelf 13 jaar aan.
Ik heb het verbeterd, maar dan nog is het een lange tijd. Zonder andere medische problemen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door renewouters »

voerpijl schreef:
25 jan 2019 13:33
mijn grote probleem is: wat heeft het werken metDBC's voor voordeel voor de patiënt?
Heel veel administratief voordeel, dus uiteindelijk voordeliger. Als je de pech hebt dat je vaker langs moet voor een bepaalde kwaal hoeven er niet steeds nieuwe rekeningen te worden gemaakt en verwerkt.
voerpijl schreef:
25 jan 2019 13:33
ik heb inmiddels duizenden euro's betaald aan zorg die absoluut niet nodig is en ik voorzie, door de starheid van de ziekenhuizen dat dit niet ophoudt.
Waarom maak je gebruik van zorg die niet nodig is???

voerpijl schreef:
25 jan 2019 13:33
mijn pensioen is nog steeds op guldenbasis aangezien dit alleen maar is verlaagd in de loop der jaren, ik kan het bijna niet meer betalen.
Leg eens uit. Om te beginnen is je AOW al sinds jaar en dag geïndexeerd. Dat kunnen veel werkenden niet zeggen over hun inkomen.

voerpijl schreef:
25 jan 2019 13:33
waarom kan een zieken huis naast DBC's ook niet werken met losse controle rekeningen werken, het voordeel hoeft toch niet alleen bij het ziekenhuis te liggen, ik heb inmiddels mijn pacemaker al 5x betaald.
groet voerman
Heb je enig idee wat de administratieve lasten dan worden? Ik zou die pacemaker gewoon inleveren als ik jou was. De zorg in Nederland is blijkbaar zo waardeloos dat je er geen gebruik meer van moet maken.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je niet bereid bent om voor onderzoek en gesprek te betalen, kun je dit beter gewoon elk jaar overslaan. Dat is dan ook een “eigen risico”, maar dan op een andere manier.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door Holy53 »

De pacemaker controle is er om te kijken of de pacemaker goed heeft gefunctioneerd en de hoeveelheid energie nog in de batterij aanwezig.
De cardioloog kijkt later het verloop na om eventueel aanpassingen te laten doen , de pacemaker deskundigen zijn geen artsen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is wel een luguber idee van eigen risico. Maar als het eigen keuze is om geld te sparen.

voerpijl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2010 22:30

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door voerpijl »

als ik alle commentaren lees, heb ik het idee dat het allemaal mensen zijn waarvoor ieder jaar een bedrag van 385 euro geen probleem is.
voor mij wel.
mijn pensioen is in 2001 omgezet naar euro's, er is nadien alleen maar 7 % afgegaan en niet geïndexeerd dus mag ik zeker nog een vergelijking met guldens maken. rekenen is lastig.
de controle door de technicus, die daarvoor is opgeleid, volstaat om de goede werking te controleren, daar voor is geen arts nodig.
ook zijn enige onder u die kennelijk niet begrijpen wat een DBC is, de D staat voor diagnose,die hoeft na 14 j. dragen van een implantaat echt niet meer plaats te vinden. ook de Behandeling, het plaatsen van de pacemaker, is al 14 j. geleden gebeurd, dus dat is ook niet aan de orde.het gaat dus alleen om Controle van de goede werking van de pacemaker en capaciteit van de batterij. daar voor is een tarief van 88 euro beschikbaar volgens CZ.
maar dat vindt het ziekenhuis kennelijk te weinig en opent dus volkomen onnodig een DBC.
ik hoop dat alle critici er niet mee te maken krijgen maar als je niet weet waar het overgaat kan je beter niet op deze discussie reageren.
groet cor voerman

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: pacemaker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier worden heel veel medische kwesties met de daarbij horende nota’s aan de kaak gesteld.

Ik ben heel blij voor u dat u met al zolang een pacemaker alleen maar één keer per jaar naar de cardioloog en die technicus hoeft.

Gelukkig is de AOW per 1 januari weer fllink verhoogd en ook de zorgtoeslag.

Gesloten