LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Petitie afschaffen eigen risico

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door 16again »

@redhead55
Bij mijn weten vergoed de overheid, niet de zorgverzekering het onderzoek naar darmkanker.

6 keer eigen risico kwijt? Die prijs lijkt me laag, als ik bedenk dat zonder medische zorg , we deze discussie niet eens hadden kunnen voeren.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lowieze »

@redhead55

Eigenlijk is uw verhaal een zegen, u woont in Nederland, wordt behandeld, krijgt zelfs nog extra controles aangeboden.
En dan klagen over de 'straf' van uw eigen risico?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De bevolkingsonderzoeken en de griepprik komen ten laste van de overheid, ten laste van iedereen dus, en niet ten laste van de basisverzekering.

Bij de tandarts is al helemaal geen sprake van eigen risico, wat dat zit voor volwassenen niet in de basisverzekering.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:
14 okt 2018 12:19
De ziektekosten kunnen wel omlaag maar dan dient de eerste lijn zorg zoals de gang naar een huisarts betaald te worden als blijkt dat een bezoek niet nodig is geweest. Vaak is dat ook het geval want bij de eerste zeg maar griep symptomen rennen veel mensen naar die huisarts terwijl die er niets tegen kan doen behalve adviseren om het uit te zieken. Toch lopen de huisartsenpraktijken vol met dit soort 'patiënten' en dat wordt nog statisch bijgehouden ook en dat voedt het aantal 'patiënten' nog meer en daardoor lopen de kosten op. Stel dat de eerste gang naar de huisarts zeg 25 euro van het eigen risico gaat kosten dan werp je een wel een drempel op maar maakt het besef dat een huisarts bezoeken niet altijd noodzakelijk is wel groter.
Het is natuurlijk wel zo dat je pas ná het bezoek aan je huisarts weet dat het niet noodzakelijk was. Je kunt nooit voor een ander spreken of haar/zijn bezoek nodig was of niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien is de huisarts nou net een van de goedkoopste 'zorginstellingen'. Van de meerkosten van een te late diagnose kun je vaak een heleboel huisartsconsulten betalen.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kweenie schreef:
14 okt 2018 12:56
Bovendien is de huisarts nou net een van de goedkoopste 'zorginstellingen'. Van de meerkosten van een te late diagnose kun je vaak een heleboel huisartsconsulten betalen.

Zo is dat. Recent nog een week in het zkh gelegen met een zware luchtweginfectie. Had geen zin om naar de huisarts te gaan, want 'wat vanzelf komt, gaat vanzelf wel weer over'. Niet dus. :mrgreen:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door scontra »

Maartenschrijft schreef:
13 okt 2018 11:55
Dag lezers van dit forum,

Ik ben een petitie begonnen tegen het onethische eigen risico. In mijn petitie stel ik dat het eigen risico in strijd is met Artikel 1 van de Grondwet en Artikel 25 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Ondertekenen kan, als je wilt, op:
https://petities.nl/petitions/afschaffe ... gen-risico
Deze petitie delen mag natuurlijk ook.

Vriendelijke groet,
Maarten
Beste Maarten,

Als er een 'petitie' wordt gestart dan mag van degene die de petitie heeft opgesteld wel worden verwacht dat hij/zij uitvoerig onderzoek heeft gedaan m.b.t het onderwerp van de petitie.
Uit alles wat u heeft opgeschreven mag blijken dat u geen enkele kennis heeft vergaard omtrent het onderwerp van deze petitie, geen enkel onderzoek heeft gedaan naar de reden van het bestaan van het 'verplicht eigen risico' in de zorg.
Het enige wat wel blijkt is dat u "tegen" het verplicht eigen risico bent omdat u dat bij een vraag naar zorg € 385,00 zou kunnen kosten, naast de zorgpremie die u betaald.
U biedt echter geen enkel inzicht waar de miljarden die 'het eigen risico' bijdragen in de totale zorguitgaven van ruim 73 miljard Euro zouden moeten worden geherfinancierd.
Linksom of rechtsom zullen die Euro's toch door de verzekerden moeten worden opgebracht en dat zou dan alleen kunnen door een aanzienlijke premieverhoging en of uw medeburgers daar op zitten te wachten is nog maar de vraag.

Mogelijk kunt u een petitie starten om van alle budgetpolissen, collectiviteitskortingen en een 'vrijwillig verhoogd' eigen risico af te komen.
Deze factoren wegen veel zwaarder in de berekening van de uiteindelijke zorgpremie dan het 'verplicht' eigen risico.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

De Gemeente Rotterdam gaat een proef doen met een collectieve verzekering voor alle inwoners met een laag inkomen.
https://www.nu.nl/rotterdam/5481311/gem ... mmers.html

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lowieze »

wilhelmima1 schreef:
14 okt 2018 13:48
De Gemeente Rotterdam gaat een proef doen met een collectieve verzekering voor alle inwoners met een laag inkomen.
https://www.nu.nl/rotterdam/5481311/gem ... mmers.html

Ben benieuwd wat de premie dan zal worden voor dat uitgebreidere pakket. Je betaalt dan toch een premie incl. 335 euro eigen risico.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door grun »

Dit jaar is de premie voor het VGZ Rotterdampakket 167,63 euro/mnd.
https://www.vgz.nl/rotterdam

mh73

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door mh73 »

snuffel1 schreef:
14 okt 2018 12:19
De ziektekosten kunnen wel omlaag maar dan dient de eerste lijn zorg zoals de gang naar een huisarts betaald te worden als blijkt dat een bezoek niet nodig is geweest. Vaak is dat ook het geval want bij de eerste zeg maar griep symptomen rennen veel mensen naar die huisarts terwijl die er niets tegen kan doen behalve adviseren om het uit te zieken. Toch lopen de huisartsenpraktijken vol met dit soort 'patiënten' en dat wordt nog statisch bijgehouden ook en dat voedt het aantal 'patiënten' nog meer en daardoor lopen de kosten op. Stel dat de eerste gang naar de huisarts zeg 25 euro van het eigen risico gaat kosten dan werp je een wel een drempel op maar maakt het besef dat een huisarts bezoeken niet altijd noodzakelijk is wel groter.
Toch heeft snuffel1 hier wel een punt. Ik sta soms verbaasd als ik familie, kennissen en ouders van de klasgenootjes van mijn kinderen hoor praten. Waterpokken, o, dan maar even naar de huisarts. Schrammetje, hoppa naar de huisarts. Verkoudheidje, zelfde laken een pak. En ondertussen, als ik een keer iets heb en de huisarts bel, sta ik eerst een half uur in de wacht en vervolgens kan ik over een week terecht. En omdat het dan eigenlijk altijd over is, bel ik dus maar niet meer. Bovendien, die ene keer dat ze me eigenlijk hadden moeten opnemen in het ziekenhuis, stuurden ze me naar huis...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door grun »

mh73 schreef:
14 okt 2018 15:52
En ondertussen, als ik een keer iets heb en de huisarts bel, sta ik eerst een half uur in de wacht en vervolgens kan ik over een week terecht. Bovendien, die ene keer dat ze me eigenlijk hadden moeten opnemen in het ziekenhuis, stuurden ze me naar huis...
Dat is toch niet normaal? Kun je niet naar een andere huisarts?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door renewouters »

snuffel1 schreef:
14 okt 2018 12:19
De ziektekosten kunnen wel omlaag maar dan dient de eerste lijn zorg zoals de gang naar een huisarts betaald te worden als blijkt dat een bezoek niet nodig is geweest. Vaak is dat ook het geval want bij de eerste zeg maar griep symptomen rennen veel mensen naar die huisarts terwijl die er niets tegen kan doen behalve adviseren om het uit te zieken. Toch lopen de huisartsenpraktijken vol met dit soort 'patiënten' en dat wordt nog statisch bijgehouden ook en dat voedt het aantal 'patiënten' nog meer en daardoor lopen de kosten op. Stel dat de eerste gang naar de huisarts zeg 25 euro van het eigen risico gaat kosten dan werp je een wel een drempel op maar maakt het besef dat een huisarts bezoeken niet altijd noodzakelijk is wel groter.
Er zou ook eens gekeken kunnen worden naar het aandeel van relatief goedkope zaken die wel voor heel veel mensen van toepassing zijn. De totale kosten voor een klusje van een tientje wordt gauw een veelvoud als de betaling via een verzekeraar (of wat voor andere instantie dan ook) aan een zorgverlener wordt gedaan. Ik heb de cijfers niet, maar als dit veel is, kan je overwegen om die kleine zaken uit het basispakket te halen in ruil voor een lagere premie.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar heel veel mensen willen juist nog meer in het basispakket.

Zeker waarvoor ze zich nu allemaal aanvullend verzekeren.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
14 okt 2018 14:48
Dit jaar is de premie voor het VGZ Rotterdampakket 167,63 euro/mnd.
https://www.vgz.nl/rotterdam
Dan is de FBTO, afhankelijk van welk pakket je neemt, toch wel heel wat tientjes goedkoper. En dat iedere maand weer. Laat het maar lekker zoals het is... :D

https://www.vergelijkjezorgverzekering. ... aars/fbto/

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
14 okt 2018 18:54
grun schreef:
14 okt 2018 14:48
Dit jaar is de premie voor het VGZ Rotterdampakket 167,63 euro/mnd.
https://www.vgz.nl/rotterdam
Dan is de FBTO, afhankelijk van welk pakket je neemt, toch wel heel wat tientjes goedkoper. En dat iedere maand weer. Laat het maar lekker zoals het is... :D

https://www.vergelijkjezorgverzekering. ... aars/fbto/
Dat valt wel mee, of tegen, met die aanvullende pakketten en het eigen risico erbij, komt men ook wel aan dat bedrag. Die rotterdampolis is wel super uitgebreid. Elk voorvalletje is zowat gedekt.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar heb je al die dekkingen wel nodig dan? Ik in ieder geval niet.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, zeker niet. Persoonlijk vind ik de dekkingen zwaar overdreven, dus ik houd me maar bij simpel de basisverzekering.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:
15 okt 2018 13:18
Ik wil toch iets toevoegen aan mijn idee over de eerste gang naar de huisarts, als de klachten zodanig zijn dat er een behandeling noodzakelijk is dan hoeft voor mij die 25 euro niet in rekening gebracht te worden. Als ik een afspraak met de huisarts maak wordt er een kwartier ingepland en dat is te weinig tijd om echt vast te stellen wat ik zou kunnen mankeren want de volgende patiënt zit al wat ongeduldig in de wachtkamer te wachten. De druk die een huisarts nu kent zou een stuk lager kunnen zijn als die drempel van 25 euro werkelijkheid zou worden want dan denkt menigeen wel wat meer na en hoeft de huisarts minder pleisters te plakken op wondjes die vanzelf genezen of patiënten met een recept voor paracetamol naar huis te sturen waarbij later geklaagd wordt dat de apotheek het tienvoudige in rekening brengt terwijl paracetamol in de vrije handel vrij verkrijgbaar is en pleisters uiteraard ook.

Bij mijn huisarts werken praktijkondersteuners die kleinigheden behandelen, daarvoor kom je niet bij de huisarts zelf terecht. Dat haalt de druk van de huisarts al voor een groot deel weg.
Als je per se de huisarts zelf wilt spreken en je denkt dat 10 minuten niet genoeg is, kun je een dubbele tijd aanvragen.
Paracetamol is bij de apotheek net zo duur als bij de drogist, dus niet het tienvoudige zoals u beweert.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petitie afschaffen eigen risico

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Paracetamol 500 kost bijvoorbeeld bij Jumbo voor 50 stuks € 0,98.

Ik denk bij een apotheek toch zeker drie keer duurder.

Gesloten